Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
czyli na tropach poetyckich tropów
Środki stylistyczne… czyli na tropach poetyckich tropów
2
Określenia synonimiczne:
Środki stylistyczne Określenia synonimiczne: Funkcje: środki językowe środki poetyckie środki wyrazu chwyty poetyckie figury retoryczne wyrażenie emocji rozbudzenie emocji u odbiorcy wiersza pobudzenie wyobraźni czytelnika budowanie nastroju w utworze budowanie świata przedstawionego
3
Porównanie Definicja i funkcja Przykład
Co to jest porównanie? Zestawienie dwóch zjawisk ze względu na pewną wspólną im cechę Znaki szczególne: obecność spójników: jak, jakby, niby, jak gdyby, na kształt Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni Wiewiórki lubią jesienie, bo same są jak rude płomienie. Płyną liście w powietrzu jesieni niby zielona łódka. Mrok gęstniał i tylko w gaju i około w łozach, błyskały wilcze oczy jako świeczki.
4
Przenośnia (metafora)
Definicja i funkcja Przykłady: Co to jest przenośnia? Nietypowe połączenie wyrazów, które zmienia ich dosłowne znaczenie Znaki szczególne Niedosłowność Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni i budowanie nastroju Niebo mam pod ręką. Siano pachnie snem. Noszę w sercu Twój obraz.
5
Metafora czysta zieloność - zieleń odmęt odmęt zieloności
(rozległe miejsce porośnięte gęstą, intensywnie zieloną roślinnością) odmęt (głęboka, wzburzona woda, otchłań, toń) zieloność - zieleń (zielone rośliny, tereny pokryte roślinami)
6
Ożywienie (animizacja)
Definicja i funkcja Przykłady: Co to jest ożywienie? Nadanie przedmiotom nieożywionym lub pojęciom abstrakcyjnym cech istot żywych Znaki szczególne Rodzaj metafory Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni i budowanie nastroju Skacze dżdżu wodnisty puszek. Odfruwają od okien wspomnienia. Przeciągają się fale, mruczą.
7
Uosobienie (personifikacja)
Definicja i funkcja Przykłady: Co to jest uosobienie? Przedstawianie zwierząt i roślin, przedmiotów nieożywionych, zjawisk lub idei jako osób ludzkich Znaki szczególne Rodzaj metafory Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni i budowanie nastroju Chmurki siedzą przed progiem w murawie. Czy to śpiewa wilga, czy ja? Stoi na stacji lokomotywa, Ciężka, ogromna i pot z niej spływa - Pan pomidor wlazł na tyczkę I przedrzeźnia ogrodniczkę. Księżyc idzie srebrne chusty prać. Każdy kwiat o usta pszczół prosi.
8
Epitet Definicja i funkcja Przykłady: Ach, te inne uczucia –
Co to jest epitet? Określenie rzeczownika Jaki jest cel użycia? Pobudzenie wyobraźni, uplastycznienie opisu, budowanie nastroju Ach, te inne uczucia – cherlawe i ślamazarne. Dzieciństwo sielskie, anielskie. Żarząca paszcza fabryk.
9
Wyraz dźwiękonaśladowczy
Definicja i funkcja Przykłady: Co to jest wyraz dźwiękonaśladowczy? Użycie wyrazu, który swoim brzmieniem naśladuje zjawiska i wydawane przez niego dźwięki Jaki jest cel użycia? Budowanie nastroju, budowanie brzmienia utworu I dudni, i stuka, łomocze i pędzi. Że pędzi, że wali, że bucha buch, buch? I koła turkocą, i puka, i stuka to: Tak to to tak, tak to to tak, tak to to tak, tak to to tak!
10
Jakie chwyty odnajdujesz w wierszu?
Rosła kalina z liściem szerokim, Nad modrym w gaju rosła potokiem, Drobny deszcz piła, rosę zbierała, W majowym słońcu liście kąpała. W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę. (Tadeusz Lenartowicz, Rosła kalina)
11
Epitety Rosła kalina z liściem szerokim, Nad modrym w gaju rosła potokiem, Drobny deszcz piła, rosę zbierała, W majowym słońcu liście kąpała. W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę. (Tadeusz Lenartowicz, Rosła kalina)
12
Epitety Cytat: Funkcja
liść szeroki modry potok drobny deszcz majowe słońce korale czerwone cienkie włosy z gałązek włosy wplecione korale dziewczę młode budowanie świata przedstawionego nadawanie plastyczności uwydatnianie cech przyrody budowanie nastroju (sielski, pogodny, miły)
13
Porównania Rosła kalina z liściem szerokim, Nad modrym w gaju rosła potokiem, Drobny deszcz piła, rosę zbierała, W majowym słońcu liście kąpała. W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę. (Tadeusz Lenartowicz, Rosła kalina)
14
Porównania Cytat: Funkcja pobudzenie wyobraźni
Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę pobudzenie wyobraźni budowanie świata przedstawionego oddanie plastyczności uwydatnianie cech przyrody budowanie nastroju (sielski, pogodny, miły)
15
Przenośnie Rosła kalina z liściem szerokim, Nad modrym w gaju rosła potokiem, Drobny deszcz piła, rosę zbierała, W majowym słońcu liście kąpała. W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła jak dziewczę młode I jak w lusterko patrzyła w wodę. (Tadeusz Lenartowicz, Rosła kalina)
16
Przenośnie Cytat: Funkcja pobudzenie wyobraźni
Drobny deszcz piła, rosę zbierała W majowym słońcu liście kąpała W lipcu korale miała czerwone. W cienkie z gałązek włosy wplecione Tak się stroiła pobudzenie wyobraźni budowanie świata przedstawionego oddanie plastyczności uwydatnianie cech przyrody budowanie nastroju (sielski, pogodny, miły) Przedstawienie kaliny jako młodej dziewczyny to uosobienie (personifikacja)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.