Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Obszar I

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Obszar I"— Zapis prezentacji:

1 RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Obszar I
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W WĘGORZEWIE W ROKU SZKOLNYM 2017/2018 Opracował: zespół ds. ewaluacji

2 Cele ewaluacji wewnętrznej:
BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE. ODPOWIEDZIALNE KORZYSTANIE Z MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH. Cele ewaluacji wewnętrznej: doskonalenie działań szkoły w zakresie podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Internecie, doskonalenie umiejętności uczniów w aspekcie odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych, doskonalenie systemu zachowania bezpieczeństwa związanego z Internetem w szkole. Przedmiot ewaluacji: poziom umiejętności uczniów w zakresie wiedzy i umiejętności korzystania z mediów społecznościowych, poziom zabezpieczenia szkoły przez szkodliwym wpływem Internetu na uczniów.

3 Pytania badawcze: Uczniowie:
1. Na ile tematyka bezpieczeństwa w sieci została uwzględniona w programach nauczania w szkole? 2. W jakich działaniach nauczyciele realizują proces uczenia uczniów bezpiecznego korzystania z mediów społecznościowych? 3. Jaki jest poziom wiedzy uczniów na temat zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego korzystania z Internetu? 4. W jaki sposób nauczyciela realizują treści związane z bezpieczeństwem w sieci na przedmiotach szkolnych?

4 Bezpieczeństwo w sieci – sprzęt i oprogramowanie w szkole:
1. Na ile sprzęt komputerowy posiada odpowiednie oprogramowanie blokujące niebezpieczne strony w Internecie? 2. Jak uczniowie korzystają z komputerów (czy tylko w czasie zajęć komputerowych, czy podczas zajęć świetlicowych, czy z telefonów)? 3. W jaki sposób monitoruje się bezpieczeństwo poruszania się uczniów po Internecie podczas zajęć? Kryteria ewaluacji: efektywność działań, adekwatność działań, skuteczność działań.

5 Badana populacja: uczniowie klas VI i VII (badanie ankietowe),
nauczyciele (badanie ankietowe, wywiad grupowy), rodzice (rozmowy podczas wywiadówek). W trakcie ewaluacji wewnętrznej przeanalizowano dokumenty wewnątrzszkolne: programy nauczania , dzienniki - w tym dziennik elektroniczny Librus oraz dokumentację pracowni komputerowej).

6 Czy posiadasz prywatne konto użytkownika na następujących portalach społecznościowych? pytanie skierowane do nauczycieli

7 Czy posiadasz prywatne konto użytkownika na następujących portalach społecznościowych? pytanie skierowane do uczniów

8 Jak często korzystasz z zaznaczonych przez siebie w pytaniu powyżej portali? pytanie skierowane do nauczycieli

9 Jak często korzystasz z zaznaczonych przez siebie w pytaniu powyżej portali? pytanie skierowane do uczniów

10 Jak oceniasz własne umiejętności komputerowe?

11 Czy znasz zagadnienia dotyczące kwestii praw autorskich w internecie?

12 Czy przestrzegasz Prawa Autorskiego korzystając z zasobów Internetu?

13 Czy wiesz w jaki sposób można chronić swoje dane osobowe w Internecie?

14 Co rozumiesz przez pojęcie „bezpieczeństwo w Internecie”?
Nauczyciele definiują je jako: bezpieczeństwo kont bankowych, anonimowość, ochrona danych osobowych, bezpieczny komputer, czyli programy antywirusowe, bezpieczna poczta, strony WWW czy komunikatory, świadome korzystanie z Internetu, które nie powinno mieć niechcianych konsekwencji. Uczniowie nie potrafią dokładnie określić, czym jest „bezpieczeństwo w Internecie”. Rozumieją je wyłącznie jako ochronę swoich danych osobowych

15 Czy jesteś zainteresowana/y podniesieniem swoich kompetencji w zakresie bezpieczeństwa internetowego ?

16 Czy według Ciebie uczniowie naszej szkoły mają wystarczającą wiedzę i umiejętności, aby skutecznie bronić się przed zjawiskiem cyberprzemocy?

17 Co chciałbyś wiedzieć o „bezpieczeństwie w sieci”?
Uczniowie są zainteresowani następującymi treściami tematycznymi: jak zabezpieczyć swoje dane, by móc bezpiecznie korzystać z Internetu? w jaki sposób odmówić dostępu do swoich danych? jak się ustrzec przed hackingiem? jak się chronić przed włamaniem do osobistego komputera? Nauczycieli z kolei interesuje kwestia podpisu elektronicznego i jego bezpieczeństwa.

18 Czy Twoi rodzice interesują się tym do czego wykorzystujesz komputer i Internet?

19 Czy Twoi rodzice interesują się tym jakie treści i dane umieszczasz w Internecie?

20 Analiza dzienników i programów nauczania
Analizie poddane zostały dzienniki lekcyjne klas VI – VII. Na zajęciach komputerowych, w ramach podstawy programowej, omawiane były tematy dotyczące: BHP pracy z komputerem, bezpiecznego funkcjonowania w sieci i umiejętności poprawnego posługiwania się oprogramowaniem. Wszyscy wychowawcy w/w klas odnotowali w dziennikach lekcyjnych zapoznanie uczniów z tematami, dotyczącymi bezpiecznego posługiwania się komputerem i bezpieczeństwem w sieci. Uczniowie na lekcjach mieli okazję nie tylko dyskutować na w/w tematy, ale i oglądać filmy edukacyjne, tworzyć scenki tematyczne. Zapisy tematów lekcji wychowawczych dotyczyły między innymi: BHP w pracy z komputerem. Komunikacja w sieci. Netykieta – zasady dobrego wychowania w Internecie. Internet – zalety i wady. Agresja elektroniczna. Jestem bezpieczny w sieci. Cyberprzemoc – jak się przed nią ustrzec? Zagrożenie w sieci – filmy edukacyjne. Jak korzystać z poczty elektronicznej?

21 Wnioski: 1. Uczniowie spędzają za dużo czasu przed komputerem w kontekście preferencji zdrowotnych dziecka, uczącego się w szkole podstawowej. 2. Wysoko oraz bardzo wysoko oceniają własne umiejętności komputerowe oraz umiejętności uczących ich nauczycieli. 3. Rodzice nie zawsze kontrolują czas, jaki dziecko spędza przy komputerze. 4. Ponad 50 % rodziców jest zainteresowanych jakością czasu spędzanego przy komputerze przez ich dzieci. 5. Zdecydowana większość uczniów korzysta z Internetu w domu, co daje możliwość pełnej kontroli treści, do jakich mają dostęp. 6. Uczniowie wykorzystują komputer głównie do nauki, odrabiania prac domowych (ponad 50 %). Resztę czasu przeznaczają na gry, przeglądanie portali społecznościowych, komunikację internetową. Jest jednak nieliczna grupa, która szuka w Internecie dostępu do stron „zakazanych”, mimo że się do tego nie przyznaje (wywiad z nauczycielami). 7. Większość uczniów może obejść się bez komputera, ale dla wielu Internet jest ucieczką od codziennych problemów.

22 8. Uczniowie znają zagrożenia wynikające z poznawania nowych osób przez Internet. Jednocześnie ponad połowa badanych zawierała takie znajomości w sieci. 9. Uczniowie zamieszczają w Internecie własne zdjęcia oraz zdjęcia swoich znajomych, nagrywają filmy z udziałem osób trzecich, nie zdając sobie sprawy z konsekwencji takiego działania. Zamieszczają lub sami padają ofiarami wulgarnych komentarzy na portalach (hejt). 10. Uczniowie nie zawsze przestrzegają praw autorskich, korzystając z zasobów Internetu. Okazuje się, że często nie mają świadomości, że kopiując treści dostępne w sieci lub też udostępniając nielegalne kopie gier, naruszają prawa autorskie.  11. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele zdecydowanie są zainteresowani podniesieniem swoich kompetencji w zakresie bezpieczeństwa w Internecie.

23 Rekomendacje: Na najbliższym spotkaniu z rodzicami w klasach I-VII:
uświadomić rodzicom, jak ważna jest ich rola w procesie zapewniania dzieciom bezpieczeństwa cyfrowego i jakie są najważniejsze wskazania dla bezpiecznego korzystania z technologii cyfrowych przez ich dzieci, zachęcić rodziców do wspólnej nauki korzystania z technologii cyfrowych razem z dziećmi. Zorganizować szkolenie rady pedagogicznej w celu podniesienia kompetencji informatycznych nauczycieli (w tym w zakresie bezpieczeństwa podczas składania podpisu elektronicznego) oraz na temat: Z jakimi problemami boryka się współczesny uczeń i dlaczego w ich rozwiązywaniu pomaga Internet ? Podnosić kompetencje nauczycieli w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia (możliwość skorzystania z bezpłatnego szkolenia e - learningowego: Jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo w sieci ?)

24 Podczas różnych zajęć, nie tylko zajęć z wychowawcą:
uświadamiać uczniom szkodliwość społeczną naruszania praw autorskich, zarówno w kategoriach moralnych, jak i odpowiedzialności karnej, zachęcać do odpowiedzialnych zachowań w Sieci, uczyć, jak „mądrze” korzystać z Internetu, promować wiedzę w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego. W planach pracy wychowawczej w roku szkolnym 2018/2019 uwzględnić następujące tematy: Bezpieczeństwo własnego wizerunku, Bezpieczeństwo w kontakcie z innymi, Ergonomia korzystania z narzędzi cyfrowych, Hasła, loginy i bezpieczne logowanie, Prawa autorskie, Wiarygodność w sieci, Internet bez hejtu.

25 rozpowszechniania wizerunku innych osób.
W tym celu można wykorzystać materiały (scenariusze lekcji, scenariusze na spotkania z rodzicami, audycje edukacyjne) umieszczone w Bibliotece materiałów na stronie cyfrowobezpieczni.pl (Projekt Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa jest współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach zadania publicznego "Poprawa kompetencji pracowników szkoły, uczniów i ich rodziców w zakresie bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia") czy platformie edukacyjnej dla profesjonalistów na temat ochrony dzieci i młodzieży przed przemocą Dajemy Dzieciom Siłę. W ramach zajęć z wychowawcą zorganizować spotkania z przedstawicielami Powiatowej Komendy Policji w Węgorzewie na temat: norm etycznych w korzystaniu ze źródeł informacji oraz posługiwaniu się informacją (prawa autorskie), konsekwencji stosowania przemocy z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, rozpowszechniania wizerunku innych osób.

26 Zaproponować uczniom skorzystanie z ciekawych materiałów edukacyjnych:
ze Strefy ucznia na platformie cyfrowobezpieczni.pl (np. Filmoteka – możliwość obejrzenia krótkich filmów o tym, jak unikać różnych zagrożeń cyfrowego świata; gry na Androida: Obrońca sieci, CyberNinja, Defendix, CyberClash, które m.in. przybliżają postawy bezpieczeństwa w sieci, zapoznają z niebezpieczeństwami czyhającymi w Internecie), dostępnych na platformie edukacyjnej pod adresem edukacja.fdds.pl. Zastanowić się nad organizacją Szkolnego Dnia Bezpieczeństwa Cyfrowego, którego celem byłoby m.in. zdobycie przez wszystkich uczniów podstawowej wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i komunikacji elektronicznej.


Pobierz ppt "RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Obszar I"

Podobne prezentacje


Reklamy Google