Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Roczne sprawozdanie z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Roczne sprawozdanie z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi"— Zapis prezentacji:

1 Roczne sprawozdanie z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
Poznań, 6 marca 2018 r.

2 (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 1289 ze zm.)
USTAWA z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (ucpg) (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz ze zm.)

3 Obowiązki gmin Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 5, 6, 7, gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie, a w szczególności: Obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 3. Rada gminy może w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. zorganizowanie przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości albo na odbieranie i zagospodarowywanie takich odpadów. uchwała może dotyczyć wszystkich właścicieli nieruchomości lub właścicieli określonych nieruchomości, w szczególności nieruchomości na których prowadzony jest określony rodzaj działalności.

4 Obowiązki gmin Ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, opakowań wielomateriałowych, szkła oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji; Odbieranie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych. Zbieranie odpadów komunalnych: w punktach aptecznych w mobilnych punktach selektywnego zbierania odpadów w czasowych punktach (np. parking przy marketach) przyjmowane w sklepach, miejsca dostawy w szkołach, placówkach oświatowo - wychowawczych, urzędach i instytucjach w skupach np. makulatury, metalu.

5 Uwaga ! Dnia 1 lipca 2017 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 r., poz. 19)

6 Obowiązki gmin Tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy; PSZOKi zapewniają przyjmowanie, co najmniej takich odpadów jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone, odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a (Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2017 r., poz. 19) zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

7 Obowiązki gmin Uchwalenie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, w którym określone są szczegółowe wymagania obejmujące: prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów przyjmowanie odpadów komunalnych przez punkty selektywnego zbierania zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne częstotliwości i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt1

8 Obowiązki gmin Prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zgodnie z art. 9b ust. 2 Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zwany dalej "rejestrem", prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. W rejestrze zamieszcza się: 1) firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy; 2) numer identyfikacji podatkowej (NIP); 3) numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada; 4) określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych; 5) numer rejestrowy.

9 Obowiązki gmin Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przekazuje marszałkowi województwa wykaz podmiotów wpisanych w danym roku do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz wykreślonych z tego rejestru - do końca stycznia następnego roku po okresie objętym wykazem (art. 9c ust. 9 i 10).

10 Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami
Rejestr BDO utworzono dnia 24 stycznia 2018 r. Marszałek województwa dokonuje wpisu do rejestru BDO z urzędu: Podmiotów, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na podstawie ucpg. (art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. Dz. U. z 2018 r. poz. 21 ze zm.)

11 Obowiązki gmin Osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania. Weryfikacji danych zawartych w sprawozdaniach: podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmiotu prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych w ramach, której może zobowiązać: podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości podmiot prowadzący PSZOK, prowadzącego regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych, prowadzącego instalację do zastępczej obsługi regionu, innego posiadacza odpadów do okazania dokumentów sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów oraz dokumentów potwierdzających osiągnięcie określonych poziomów. wezwania do uzupełnienia lub poprawienia sprawozdania w terminie 14 dni w przypadku gdy zostało sporządzone w sposób nierzetelny zgodnie z art. 9p

12 Obowiązki gmin Sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ustawy zgodnie z art. 9u ust. 1, w tym nakładania kar pieniężnych na: podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości za: odbieranie odpadów bez wymaganego wpisu do rejestru działalności regulowanej, mieszanie selektywnie zebranych odpadów komunalnych ze zmieszanymi odpadami komunalnymi lub selektywnie zebranych odpadów różnych rodzajów ze sobą, nie przekazanie odebranych zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych bezpośrednio do RIPOK, przekazanie nierzetelnego sprawozdania, za przekazanie sprawozdania po terminie, za nieosiągnięcie wymaganych poziomów (wyłącznie w przypadku podmiotów odbierających odpady na podstawie umowy z właścicielem) podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych za: przekazanie odpadów zielonych do instalacji innej niż RIPOK, za przekazanie sprawozdania po terminie.

13 Gminy obowiązane są do:
Podsumowując: W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi konieczny jest nadzór nad: gospodarowaniem odpadami komunalnymi, realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli.

14 Gminy obowiązane są do:
weryfikowania na jakiej podstawie zostały przedstawione dane w sprawozdaniach podmiotów informacje o ilości odpadów komunalnych pochodzących z poszczególnych gmin przedkładają się na sprawozdawczość realizowaną na szczeblu wojewódzkim, krajowym, która ma zasadnicze znaczenie dla prognozowania strumienia odpadów komunalnych oraz określenia potrzeb i kierunków w gospodarce odpadami.

15 ROCZNE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ Z ZAKRESU GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI

16 Odpady komunalne Zgodnie z art. 9q ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach gmina sporządza sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi. Gospodarowanie odpadami komunalnymi - zbieranie, transport, przetwarzanie odpadów, łącznie z nadzorem nad tego rodzaju działaniami, jak również późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów oraz działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami. Odpady komunalne - rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych; zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości. O ocenie czy dany odpad jest odpadem komunalnym decyduje strumień, z którego pochodzi oraz to, jaki charakter mają odpady, a nie to, kto dany odpad wytworzył

17 Z danych zawartych w sprawozdaniach za 2016 r. wynika, że:
Ilość odpadów komunalnych odebranych z terenu województwa wielkopolskiego w 2016 r. wyniosła – Mg; Ilość odpadów komunalnych pochodząca z selektywnej zbiórki odpadów wyniosła – Mg

18 Gminy muszą zapewnić osiągnięcie odpowiednich poziomów:
ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania; recyklingu, przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła; użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Minister właściwy do spraw środowiska określa w drodze rozporządzenia ww. poziomy, które gmina jest obowiązana osiągnąć w poszczególnych latach.

19 Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi składa wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w terminie do dnia 31 marca roku następnego po roku, którego dotyczy art. 9q. Zgodnie z art. 9ta ucpg termin uznaje się za zachowany jeżeli przed jego upływem sprawozdanie zostało: nadane w polskiej placówce pocztowej operatora, wysłane w formie elektronicznej do marszałka województwa, a nadawca otrzymał urzędowe potwierdzenie odbioru (ePUAP) Wzór sprawozdania określa rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych i zebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2016 r. poz. 934) od 2016 roku. – uchylony z dniem 1 stycznia 2018 r., do dnia dzisiejszego Ministerstwo Środowiska nie wydało nowego rozporządzenia.

20 Art. 3b. 1. Gminy są obowiązane osiągnąć do dnia 31 grudnia 2020 r.:
1) poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w wysokości co najmniej 50% wagowo; 2) poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych w wysokości co najmniej 70% wagowo. Art. 3c. 1. Gminy są obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania: 2) do dnia 16 lipca 2020 r. - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania - w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

21 Do sporządzenia rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi wymagane są informacje określone w następujących aktach prawnych: 1/ rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r w sprawie poziomów ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 2412), 2/ rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167).

22 zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
miejska, wiejska, miejsko-wiejska związek międzygminny: liczba poszczególnych rodzajów gmin należących do związku 2017 zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności

23 właściwych ze względu na położenie gminy.
1) Należy wpisać marszałka województwa oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, właściwych ze względu na położenie gminy. 2) W przypadku wypełniania sprawozdania przez związek międzygminny należy wpisać nazwę związku oraz nazwy gmin należących do związku. 3) Należy wpisać: miejska, wiejska albo miejsko-wiejska W przypadku wypełniania sprawozdania przez związek międzygminny należy wpisać liczbę poszczególnych rodzajów gmin należących do związku. 4) Zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2016 r. poz. 722).

24 procesy unieszkodliwiania: zał. 2 ustawy o odpadach w szczególnych
procesy odzysku: zał. 1 ustawy o odpadach procesy unieszkodliwiania: zał. 2 ustawy o odpadach w szczególnych przypadkach: przekazanie osobom fizycznym, odzysk poza instalacjami

25 W dziale IIa należy uwzględnić wszystkie rodzaje odebranych odpadów z wyłączeniem odpadów wymienionych w przypisie nr 10 – odpady ulęgające biodegradacji, tj.: , , ex w części zawierającej papier, tekturę, drewno i tekstylia z włókien naturalnych, ex Opakowania z tekstyliów z włókien naturalnych, , , ex Odzież z włókien naturalnych, ex Tekstylia z włókien naturalnych, , , , 6) Należy wpisać adres miejsca, gdzie przekazano odpady komunalne – miejsce prowadzenia działalności posiadacza odpadów przejmującego odpad. W przypadku przekazania odpadów podmiotowi zbierającemu odpady komunalne jeżeli odpady zostały przekazane do dalszego zagospodarowania należy podać adres miejsca, gdzie odpady zostały zagospodarowane. Jeżeli podmiot wypełniający sprawozdanie nie posiada informacji o dalszym przekazaniu odpadów należy podać adres miejsca ich zbierania. 8) Z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku dla odpadów niebezpiecznych oraz innych niż niebezpieczne. W przypadku gdy masa odpadów jest mniejsza niż 1 kg, należy podać masę w zaokrągleniu do 1 kg. 9) W przypadku przekazania odpadów podmiotowi zbierającemu odpady komunalne jeżeli odpady zostały przekazane do dalszego zagospodarowania należy podać proces ich zagospodarowania. Jeżeli podmiot wypełniający sprawozdanie nie posiada informacji o dalszym przekazaniu odpadów należy wpisać „zbieranie”.

26 Gdzie sprawdzić jakie odpady mogą być przekazane osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie listy rodzajów odpadów które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. z 2016 poz. 93)

27 Sposoby zagospodarowania odpadów
Zgodnie z załącznikiem do ustawy o odpadach wyróżnia się następujące procesy odzysku i unieszkodliwiania odpadów: R1 Wykorzystanie głównie jako paliwa lub innego środka wytwarzania energii(*) – zachodzi w instalacjach przetwarzających paliwo alternatywne, nie zachodzi np.: w sortowniach, instalacjach do mechaniczno - biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, na składowiskach odpadów, R2 Odzysk/regeneracja rozpuszczalników R3 Recykling lub odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki (w tym kompostowanie i inne biologiczne procesy przekształcania) - zachodzi np.: w kompostowniach, instalacjach do recyklingu tworzyw sztucznych, papierniach, nie zachodzi np.: w instalacjach do mechaniczno - biologicznego przetwarzania odpadów, sortowniach, na składowiskach odpadów, R4 Recykling lub odzysk metali i związków metali dotyczy odpadów zawierających metale ( , , ) R5 Recykling lub odzysk innych materiałów nieorganicznych zachodzi w instalacjach do recyklingu i odzysku (np.: hucie szkła, stacji uzdatniania stłuczki szklanej) nie zachodzi w instalacji do mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, na składowiskach odpadów)

28 Sposoby zagospodarowania odpadów
R6 Regeneracja kwasów lub zasad R7 Odzysk składników stosowanych do redukcji zanieczyszczeń R8 Odzysk składników z katalizatorów R9 Powtórna rafinacja lub inne sposoby ponownego użycia olejów R10 Obróbka na powierzchni ziemi przynosząca korzyści dla rolnictwa lub poprawę stanu środowiska proces ten odnosi się do rekultywacji powierzchniowej warstwy gleby, zachodzi wyłącznie poza instalacjami i urządzeniami, R11Wykorzystywanie odpadów uzyskanych w wyniku któregokolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R10 R12 Wymiana odpadów w celu poddania ich któremukolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R11 proces ten nie jest recyklingiem, zachodzi przede wszystkim w instalacjach do mechaniczno –biologicznego zagospodarowania odpadów, stanowi proces wstępny, przygotowujący odpady do dalszego zagospodarowania (np. sortowanie) R13 Magazynowanie odpadów poprzedzające którykolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R12 (z wyjątkiem wstępnego magazynowania u wytwórcy odpadów) proces ten zachodzi wyłącznie w instalacjach zajmujących się zagospodarowaniem odpadów nie zachodzi u pośredników, zbierających ani na składowiskach, nie stanowi wstępnego magazynowania w celu zebrania odpowiedniej do transportu ilości odpadów.

29 Sposoby zagospodarowania odpadów
D1 Składowanie w gruncie lub na powierzchni ziemi (np. składowiska itp.) D5 Składowanie na składowiskach w sposób celowo zaprojektowany (np. umieszczanie w uszczelnionych oddzielnych komorach, przykrytych i izolowanych od siebie wzajemnie i od środowiska itd.)

30 Część c dotyczy informacji dotyczącej odpadów komunalnych biodegradowalnych odebranych z obszaru gminy. Dane te pochodzą również ze sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne. 10) Należy uwzględnić odpady o kodach: , , ex w części zawierającej papier, tekturę, drewno i tekstylia z włókien naturalnych, ex Opakowania z tekstyliów z włókien naturalnych, , , ex Odzież z włókien naturalnych, ex Tekstylia z włókien naturalnych, , , , , zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

31 Część d i e dotyczy odpadów, które po ich odebraniu nie zostały bezpośrednio przekazane do procesów przetwarzania, tylko były magazynowane na terenie gminy. Informacje pochodzą ze sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne.

32 Magazynowanie odpadów
Magazynowanie odpadów - rozumie się przez to czasowe przechowywanie odpadów obejmujące: wstępne magazynowanie odpadów przez ich wytwórcę, tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów, magazynowanie odpadów przez prowadzącego przetwarzanie odpadów; R13 Magazynowanie odpadów poprzedzające którykolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R12 (z wyjątkiem wstępnego magazynowania u wytwórcy odpadów) Zbieranie odpadów - rozumie się przez to gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów.

33 Punkt Mobilny nie jest PSZOK-iem.
Punkt Mobilny należy wykazać w dziale 2 tabela a. W przypadku posiadania na terenie gminy 2 lub więcej PSZOK-ów każdy z nich należy wykazać osobno.

34 Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK)
Źródło: Roczne sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za lata 2013 – 2016.

35 Część a i b dotyczy odpadów, które zostały zebrane w PSZOK, ale nie zostały przekazane bezpośrednio do przetwarzania, tylko zostały zmagazynowane.

36 W dziale IV gmina podaje informacje o masie pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno – biologicznego przetwarzania odebranych i zebranych z obszaru gminy odpadów komunalnych. Dane te pochodzą ze sprawozdań podmiotów odbierających odpady komunalne, prowadzących RIPOK oraz prowadzących PSZOK.

37 Do obliczenia masy odpadów ulegających biodegradacji zebranych, odebranych i przetworzonych ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru danej gminy w roku sprawozdawczym, przekazanych do składowania uwzględniane są m. in. odpady o kodzie powstałe po sortowaniu odpadów selektywnie odebranych i zebranych, o ile zawierają odpady ulegające biodegradacji.

38 UWAGA przy obliczaniu poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła należy wziąć pod uwagę także odpady zebrane w inny sposób (akcje charytatywne, zbiórki makulatury, konkursy w szkołach) – informacje potwierdzone KPO lub oświadczeniem podmiotu odbierającego odpady komunalne o przekazaniu odpadów do recyklera) uwzględniamy odpady z grupy 19 oraz odpady o kodzie , wykazanie odpadów z grupy 19 oznacza bezwzględnie, że w tej części sprawozdania należy wykazać również odpady powstałe po procesach np. sortowania, wysegregowane z innych odpadów np. w RIPOK z lub sortowniach odpadów z

39 Zbieranie odpadów – jak zwiększyć poziom?
Jeżeli w punkcie skupu surowców wtórnych, prowadzona jest ewidencja odpadów, która pozwala na identyfikację miejsca, z którego pochodzą zebrane odpady komunalne, a następnie, do jakiej instalacji do recyklingu zostają przekazane, wówczas można takie odpady uwzględnić przy obliczaniu osiągniętego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła.

40 Procesami recyklingu są następujące procesy wymienione w załączniku do ustawy o odpadach:
R3 – Recykling lub odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki R4 – Recykling lub odzysk metali i związków metali R5 – Recykling lub odzysk innych materiałów organicznych Przygotowanie do ponownego użycia stanowi, co do zasady proces R12.

41 11) Przy obliczaniu poziomu recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami należy wziąć pod uwagę odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła przygotowane do ponownego użycia i poddane recyklingowi lub inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe przygotowane do ponownego użycia i poddane recyklingowi: odebrane od właścicieli nieruchomości, zebrane w punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych, zebrane w inny sposób (akcje charytatywne, zbiórki makulatury, konkursy w szkołach – informacje potwierdzone KPO lub oświadczeniem podmiotu odbierającego odpady komunalne o przekazaniu odpadów do recyklera) oraz wysegregowane w instalacjach do mechanicznego lub mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, w stosunku których uzyskano informację, o której mowa w art. 9oa ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz ze zm.).

42 12) Należy uwzględnić odpady o kodach:
, , , , ex – w części zawierającej papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, ; , , , , powstałe po procesach np. sortowania, wysegregowane z innych odpadów np. w RIPOK z , , , , ex odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła. Należy również uwzględnić odpady o tych kodach przekazane podmiotowi posiadającemu zezwolenie na zbieranie odpadów, co do których podmiot wypełniający sprawozdanie posiada informację o przekazaniu ich do recyklingu i przygotowanych do ponownego użycia. 13) Należy podać sumę wszystkich odebranych oraz zebranych z terenu gminy odpadów komunalnych z wyłączeniem odpadów z grupy 17. 14) Na podstawie aktualnego Krajowego Planu Gospodarki Odpadami lub na podstawie badań morfologii odpadów komunalnych wykonanych na zlecenie gminy.

43 Powyższy poziom oblicza się oblicza się na podstawie wzoru:
Sposób obliczenia poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła Powyższy poziom oblicza się oblicza się na podstawie wzoru: Mrpmts Ppmts = × 100% Mwpmts gdzie: Ppmts – poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, wyrażony w %, Mrpmts – łączna masa odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i  szkła poddanych recyklingowi i  przygotowanych do ponownego użycia, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w  Mg, Należy uwzględnić odpady o kodach: , , , , ex – w części zawierającej papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, , , , , , , , , , , ex odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r. poz ze zm.).

44 Sposób obliczenia poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła Mwmpts – łączna masa wytworzonych odpadów papieru, metalu tworzyw sztucznych i  szkła, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w  Mg: gdzie: Lm – liczba mieszkańców gminy, MwGUS – masa wytworzonych odpadów komunalnych przez jednego mieszkańca na terenie województwa, Umpmts – łączny udział odpadów papieru, metali, tworzyw sztucznych, szkła i wielomateriałowych w składzie morfologicznym odpadów komunalnych. Skład ten może być oznaczony na podstawie aktualnego Krajowego planu gospodarki odpadami lub na podstawie badań morfologii odpadów. Należy uwzględnić odpady o kodach: , , , , ex – w części zawierającej papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe, , , , , , , , , , , ex odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2016 r. poz ze zm.).

45 Dla miast powyżej 50 tys. mieszkańców wynosi on: Umpmts = 49,3%
Jak wyznaczyć wskaźnik Umpmts, korzystając z danych zawartych w Krajowym planie gospodarki odpadami? Miasta powyżej 50 tys. mieszkańców Aby wyznaczyć Umpmts, należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla miast powyżej 50 tys. mieszkańców wynosi on: Umpmts = 49,3% Miasta poniżej 50 tys. mieszkańców Aby wyznaczyć Umpmts należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla miast poniżej 50 tys. mieszkańców wynosi on: Umpmts = 36,4%

46 Jak wyznaczyć wskaźnik Umpmts, korzystając z danych zawartych w Krajowym planie gospodarki odpadami?
Gminy wiejskie Aby wyznaczyć Umpmts, należy zsumować udział papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w składzie morfologicznym wytworzonych odpadów komunalnych. Dla gmin wiejskich wynosi on: Umpmts = 31,8% Gminy miejsko-wiejskie Aby wyznaczyć Umpmts, należy obliczyć stosunek części miejskiej do wiejskiej, a następnie pomnożyć przez odpowiednie Um z Krajowego Planu Gospodarki Odpadami. Um dla całej gminy jest sumą iloczynów Um części wiejskiej i Um części miejskiej.

47 Jak wyznaczyć wskaźnik Umpmts, korzystając z danych zawartych w Krajowym planie gospodarki odpadami?
Przykład: Gmina miejsko-wiejska, w której ogólna liczba mieszkańców (Lm) wynosi 10 000. Liczba mieszkańców części miejskiej (Lmm) wynosi 7 000, liczba mieszkańców części wiejskiej (Lmw) wynosi 3 000. Umpmts dla takiej gminy oblicza się następująco: Najpierw należy ustalić jaki procent gminy stanowi ludność wiejska (x), a jaki ludność miejska (y): x = (Lmw * 100) / Lm = (3 000 * 100) / 10 000 = 30% y = 100% - x = 100% - 30% = 70% Następnie można wyznaczyć Umpmts, korzystając z dwóch danych wskazanych w Krajowym planie gospodarki odpadami – Umpmts dla terenów wiejskich (Umw) oraz Umpmts dla miast poniżej 50 tys. mieszkańców (Umm). Udział morfologiczny dla całej gminy wyznacza się w następujący sposób: Umpmts = (Umw * x) + (Umm * y) = (31,8 * 0,30) + (36,4 * 0,70) = 35,02%

48 gmina miejska licząca poniżej 50 tys. mieszkańców:
Przykład: Wyliczanie łącznej masy wytworzonych odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i  szkła (Mwpmts) w przypadku: gmina miejska licząca poniżej 50 tys. mieszkańców: Lm – M – zmienna zależna od gminy MwGUS – 0,326 Mg/M – stała wartość dla 2017 r. Umpmts – 0,364 – stała wartość wynikająca z KPGO 2022 Mwpmts = M × 0,326 Mg/M × 0,364= 3559,92 Mg gmina wiejska Lm – M MwGUS – 0,326 Mg/M Umpmts – 0,318 Mwpmts = 4 000 M × 0,326 Mg/M × 0,318 = 414,67 Mg

49 Przykład: Wyliczanie łącznej masy wytworzonych odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i  szkła (Mwpmts) w przypadku: gmina miejsko - wiejska Lm – liczba mieszkańców gminy miejskiej = M (Lmm) Lw – liczba mieszkańców gminy wiejskiej = 3 500 M (Lmw) MwGUS – 0,326 Mg/M Umpmts – 0,493 – stała wartość wynikająca z KPGO 2022 dla gminy miejskiej liczącej poniżej 50 tys. mieszkańców (Umpmtsm) Umpmts – 0,318– stała wartość wynikająca z KPGO 2022 dla gminy wiejskiej (Umpmtsw) Mwpmts = (Lmm × MwGUS× Umpmtsm ) + (Lmw × MwGUS× Umpmtsw) Mwpmts = (4500 M × 0,326 Mg/M × 0,493)+ (3500 M×0,326 Mg/M × 0,318) Mwpmts = (723,23) + (362,84) = 1086,07 Mg

50 Papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło 1)
Tabela nr 1, załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167) 1) Poziomy są liczone łącznie dla wszystkich podanych frakcji odpadów komunalnych. Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%] 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło 1) 10 12 14 16 18 20 30 40 50

51 Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła
Źródło: Roczne sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za lata 2012 – 2016.

52 Przykład: Wyliczanie poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła (Ppmts) w przypadku: gmina wiejska należy obliczyć: Ppmts Mrpmts – 28,7 Mg Mwpmts – 346,8 Mg 28,7 Mg Ppmts = –––––– × 100% = 8,28% 346,8 Mg biorąc pod uwagę poniższe dane, tj.: Mrpmts – łączną masę odpadów papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła poddanych recyklingowi i  przygotowanych do ponownego użycia, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, Mwmpts – łączną masę wytworzonych odpadów papieru, metalu tworzyw sztucznych i  szkła, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych,

53 Część d, e, f obejmują informacje nt
Część d, e, f obejmują informacje nt. masy odpadów budowlanych i rozbiórkowych będących odpadami komunalnymi przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi i innym procesom odzysku odebranych i zebranych z terenu gminy/związku międzygminnego w danym okresie sprawozdawczym.

54 W dziale V części d, e, f należy również uwzględnić odpady przekazane podmiotowi posiadającemu zezwolenie na zbieranie, co do których podmiot wypełniający sprawozdanie posiada i informacje o przekazaniu ich do recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i poddanych innym procesom odzysku. Należy zwrócić uwagę, ze odpady gruzu wykorzystywane do utwardzania powierzchni, wypełniania terenów niekorzystnie przekształconych (wyrobisk itp.) są poddane procesowi odzysku R5 (również w przypadku przekazania osobom fizycznym).

55 15) Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oblicza się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3b ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 16) Należy uwzględnić odpady o kodach: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ex inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Należy również uwzględnić odpady o tych kodach przekazane podmiotowi posiadającemu zezwolenie na zbieranie odpadów, co do których podmiot wypełniający sprawozdanie posiada informację o przekazaniu ich do recyklingu, przygotowanych do ponownego użycia i poddanych innym procesom odzysku.

56 Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, oblicza się według wzoru: Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, oblicza się według wzoru: Mrbr Pbr = x 100% Mwbr gdzie: Pbr – poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, wyrażony w %, Mrbr – łączna masa innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych poddanych recyklingowi, przygotowanych do ponownego użycia oraz poddanych odzyskowi innymi metodami, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg. Mwbr – łączna masa wytworzonych innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych, pochodzących ze strumienia odpadów komunalnych z gospodarstw domowych oraz od innych wytwórców odpadów komunalnych, wyrażona w Mg. Należy brać pod uwagę odpady o kodach: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ex – inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

57 Inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe
Tabela nr 2, załącznik do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167) Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%] 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 Inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe 30 36 38 40 42 45 50 60 70

58 Poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych Źródło: Roczne sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za lata 2012 – 2016

59

60 Dział VI Liczba właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady komunalne wypełniamy na podstawie deklaracji Dział VII W powyższej rubryce można umieścić uwagi lub wyjaśnienia dotyczące wypełnienia poszczególnych działów.

61 17) Zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3c ust
17) Zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 18) Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oblicza się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 19) Na podstawie złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji, o których mowa w art. 6m ustawy z dnia 13 września 1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, oraz zawartych umów, o których mowa w art. 6 ust. 1 tej ustawy.

62 Masa odpadów ulegających biodegradacji (wytworzonych w 1995 r.)
OUB1995 = (0,155 x Lm + 0,047 x Lw) x Uo [Mg] gdzie: OUB1995 – masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r. [Mg] Lm – liczba mieszkańców miasta w 1995 r. na obszarze gminy wg danych GUS Lw – liczba mieszkańców wsi w 1995 r. na obszarze gminy wg danych GUS Uo – udział gminy / podmiotu odbierającego odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, o którym mowa w art. 9g ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz , 2056 i 2361), w rynku usług w roku poprzedzającym dany rok sprawozdawczy, stanowiący iloraz masy niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych odebranych przez gminę/podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości i łącznej masy tych odpadów odebranych z obszaru całej gminy, w roku poprzedzającym dany rok sprawozdawczy

63 Masa odpadów ulegających biodegradacji (wytworzonych w 1995 r.)
jeżeli w danym roku sprawozdawczym udział gminy/podmiotu odbierającego odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości w rynku usług zwiększy lub zmniejszy się w stosunku do poprzedniego roku sprawozdawczego, udział gminy/podmiotu odbierającego odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości stanowi iloraz masy niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych odebranych przez gminę/podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości i łącznej masy tych odpadów odebranych z obszaru całej gminy, w ostatnim półroczu poprzedzającym dany rok sprawozdawczy; jeżeli podmiot odbierający odpady komunalne na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości nie odbierał odpadów komunalnych z obszaru danej gminy w roku poprzedzającym dany rok sprawozdawczy, przyjmuje się, że Uo = 1.

64 Masa odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru gminy w roku rozliczeniowym 16 MOUBR=(MMR * UM) + (MWR * Uw) + Σ (MSri * USi) + (MBR1 * UB1) + (MBR2 * UB2) i=1 gdzie: Moubr - masa odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych w danym roku, przekazanych do składowania [Mg]; Mmr - masa zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie zebranych na obszarze miast w danym roku, przekazanych do składowania [Mg]; Mwr - masa zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie zebranych na obszarze wsi w danym roku, przekazanych do składowania [Mg]; Um - udział odpadów ulegających biodegradacji w masie zmieszanych odpadów komunalnych dla miast wynoszący 0,573); Uw - udział odpadów ulegających biodegradacji w masie zmieszanych odpadów komunalnych dla wsi wynoszący 0,483); Msri - masa selektywnie zebranych odpadów ulegających biodegradacji ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru danej gminy w danym roku, przekazanych do składowania;

65 Masa odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru gminy w roku rozliczeniowym Usi - udział odpadów ulegających biodegradacji w masie selektywnie zebranych odpadów ulegających biodegradacji ze strumienia odpadów komunalnych wynoszący dla poszczególnych rodzajów odpadów według kodu: dla i=l (papier i tektura) - 1,00; dla i= (odpady kuchenne ulegające biodegradacji) - 1,00; dla i= (odzież) - 0,50; dla i= (tekstylia) - 0,50; dla i= (oleje i tłuszcze jadalne) - 1,00; dla i= (drewno inne niż wymienione w ) - 0,50; dla i= (odpady ulegające biodegradacji) - 1,00; dla i= (odpady z targowisk) - 1,00; dla i= (opakowania z papieru i tektury) - 1,00; dla i=l (opakowania z drewna) - 1,00; dla i= (opakowania wielomateriałowe) - 0,40; dla i=12 ex (opakowania z tekstyliów z włókien naturalnych) - 0,50; dla i=13 ex (zmieszane odpady opakowaniowe w części zawierającej papier, tekturę, drewno i tekstylia z włókien naturalnych) - 0,50; dla i= (papier i tektura) - 1,00; dla i= (drewno inne niż wymienione w ) - 0,50; dla i (tekstylia) - 0,50.

66 Masa odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru gminy w roku rozliczeniowym Mbr1 - masa odpadów o kodzie Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w , powstała z odpadów komunalnych o frakcji o wielkości powyżej 80 mm przekazanych do składowania; Mbr2 - masa odpadów o kodzie Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w , powstała z odpadów komunalnych o frakcji o wielkości co najmniej od 0 do 80 mm przekazanych do składowania; Ub1 - udział odpadów ulegających biodegradacji w masie odpadów o kodzie powstałych z odpadów komunalnych o frakcji o wielkości powyżej 80 mm przekazanych do składowania wynoszący 0,403; Ub2 - udział odpadów ulegających biodegradacji w masie odpadów o kodzie powstałych z odpadów komunalnych o frakcji o wielkości co najmniej od 0 do 80 mm, wynoszący w zależności od wartości parametru AT4 (rozumianej jako aktywność oddychania - parametr wyrażający zapotrzebowanie na tlen przez próbkę odpadów w ciągu 4 dni) AT4 < 10 mg 0:/g suchej masy: Ub2 = 0; AT4 od 10 do 20 mg Oi/g suchej masy: Ub2 = 0,29; AT4 > 20 mg Oi/g suchej masy: Ubi = 0,59; brak pomiaru AT4: Ub2 = 0,59.

67 Masa odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych z obszaru gminy w roku rozliczeniowym Parametr AT4 potwierdza się badaniami laboratoryjnymi wykonanymi przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 oraz ust. la ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. Udział odpadów ulegających biodegradacji w masie odpadów o kodzie został przyjęty na podstawie wyników III etapu ekspertyzy mającej na celu przeprowadzenie badań odpadów w 20 instalacjach do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (MBP) wytypowanych w ramach realizacji II etapu ekspertyzy (prof, dr hab. inż. Andrzej Jędrczak, dr inż. Emilia den Boer; czerwiec 2015 r.). Dodatkowo, w projekcie rozporządzenia umożliwiono określenie współczynnika udziału odpadów OUB na podstawie badań morfologii odpadów wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 oraz ust. 1 a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska i zgodnie z metodyką określoną w projekcie rozporządzenia. Próbki odpadów do badań pobiera również przedstawiciel laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 oraz ust. la ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska.

68 TR = ----------------------- [%]
Osiągany w danym roku poziom ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Tr) oblicza się według wzoru: MOUBR x 100 TR = [%] OUB1995 x D gdzie: * Tr - osiągany w danym roku poziom ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji [%]; * Moubr - masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania w danym roku [Mg]; * OUB masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji wytworzonych w 1995 r. [Mg]; D - wskaźnik uwzględniający zmiany demograficzne mieszkańców gminy wyliczony wg wzoru: D = LR / L 1995 LR - liczba mieszkańców na obszarze gminy w danym roku, zgodnie z danymi pochodzącymi z rejestru mieszkańców, zgodnie z ustawą z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2017 r. poz i 2286), lub na podstawie danych pochodzących ze złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;; L liczba mieszkańców na obszarze gminy według danych Głównego Urzędu Statystycznego w roku 1995; jeśli w 1995 r. gmina nie istniała, wówczas należy przyjąć L 1995 = Lri, * Lri - liczba mieszkańców na obszarze gminy w pierwszym roku sprawozdawczym, zgodnie z danymi pochodzącymi z rejestru mieszkańców, zgodnie z u stawą z d nia 2 4 września 2010 r. o ewidencji ludności, lub na podstawie danych pochodzących ze złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;

69 Osiągany w danym roku poziom ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Tr) oblicza się według wzoru: Taki sposób obliczeń został również przyjęty z uwagi na trudność w określeniu masy komunalnych odpadów ulegających biodegradacji wytworzonych w roku 1995 na nieruchomościach niezamieszkałych, na których również powstają odpady komunalne, np. szkoły, przedszkola, sklepy, zakłady usługowe, które w wielu przypadkach nie istniały w roku 1995. Odniesienie się do masy komunalnych odpadów ulegających biodegradacji wytworzonych na nieruchomościach, na których w 1995 roku nie powstawały odpady, oznaczałoby całkowity brak możliwości składowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w roku rozliczeniowym dla przedsiębiorców odbierających odpady z nieruchomości niezamieszkałych na podstawie umowy z właścicielem nieruchomości, a na których obecnie powstają odpady komunalne.

70 PRZYKŁAD: obliczenie osiągniętego poziomu ograniczenia odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania na przykładzie gminy miejsko-wiejskiej Jak obliczyć Uo Przykład Firma A odebrała w 2017 r Mg odpadów o kodzie Firma B odebrała w tym samym roku 1000 Mg, a firma C tylko 500 Mg. Z terenu całej gminy wszystkie firmy odebrały 3500 Mg odpadów o kodzie Uo = 3500/3500 = 1 Zwiększenie lub zmniejszenie udziału w rynku może dotyczyć sytuacji, w której podmiot świadczył usługi dla gminy w ramach podpisanej umowy do np. 30 czerwca 2017 r. co powoduje, że udział w rynku w pierwszym i drugim półroczu 2017 r. jest inny. Dlatego w takim przypadku należy przyjąć do obliczeń dane tylko z drugiego półrocza 2017 r.

71 OUB1995 = (0,155 x Lm + 0,047x Lw ) x Uo [Mg]
PRZYKŁAD: obliczenie osiągniętego poziomu ograniczenia odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania na przykładzie gminy miejsko-wiejskiej OUB1995 = (0,155 x Lm + 0,047x Lw ) x Uo [Mg] Lm = Liczba mieszkańców miasta w 1995 r. na obszarze gminy według danych GUS na podstawie Bazy danych Lokalnych GUS Lw = Liczba mieszkańców wsi w 1995 r. na obszarze gminy według danych GUS na podstawie Bazy danych Lokalnych GUS Uo = 3500 Mg / 3500 Mg = 1 OUB = (0,155 x ,047x 8355) x 1 [Mg] OUB1995 = (4080, ,685) x 1 [Mg] OUB1995 = 447,275 Mg

72 PRZYKŁAD: obliczania masy odpadów ulegających biodegradacji zebranych ze strumienia odpadów komunalnych (przekazywanych do składowania) MOUBR=(MMR x UM) + (MWR x UW) + Σ(MSri * USi) + (MBR1 * UB1) + (MBR2 * UB2) [Mg] DANE: W przykładowej gminie w 2017 r. selektywnie zebrano MMR= 35, i przekazano do składowania odpadów komunalnych ulegających MWR = 24, biodegradacji o kodach: , UM = 0, MSr1 ( ) = 30Mg UW = 0, US1 ( ) = 1,00 MBR1 ( ) = 45 Mg MSr2 ( ) = 10Mg MBR2 ( ) = 25 Mg US2 ( ) = 0,50 UB1= 0,40 UB2= 0,59 MOUBR=(35,7 x 0,57) + (24,3 x 0,48) + (30 x 1) + (10 x 0,50) + (45 x 0,40) + (25 x 0,59) MOUBR= 20, , ,75 MOUBR= 99,763 Mg

73 TR = ---------------------------- [%] OUB1995 x D
PRZYKŁAD: osiągnięty poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przeznaczonych do składowania MOUBR x 100 TR = [%] OUB1995 x D DANE: MOUBR= 99,763 Mg ,763 x 100 OUB = 447,275 Mg TR = [%] D = / = 0, ,275 x 0,977 TR = 22,256%

74 Poziom ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w roku rozliczeniowym został osiągnięty jeżeli: TR = PR albo TR < PR gdzie: PR – poziom ograniczania masy odpadów komunalnychulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia [%] PR 2017 = 45 %

75 Załącznik nr 1 do rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012r. w sprawie poziomów ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów (Dz. U. z 2012 r. poz. 676) Rok 2012 16 lipca 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 16 lipca 2020 Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w r. 75 50 45 40 35

76 Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania
Źródło: Roczne sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za lata 2012 – 2016.

77 Weryfikacja rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
Marszałek województwa i wojewódzki inspektor ochrony środowiska weryfikują dane zawarte w sprawozdaniu. W przypadku gdy sprawozdanie jest sporządzone nierzetelnie, marszałek województwa wzywa wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, który przekazał sprawozdanie, do jego uzupełnienia lub poprawienia w terminie 30 dni.

78 Weryfikacja rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
2012 rok 194wezwania do korekty 2013 rok 73 wezwania do korekty 2014 rok 89 wezwań do korekty 2015 rok 52 wezwania do korekty 2016 rok 15 wezwań do korekty

79 Weryfikacja rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi są weryfikowane ze zbiorczym zestawieniem danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów i/lub zbiorczego zestawienia danych o komunalnych osadach ściekowych.

80 Weryfikacja rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi
Nie należy uznawać za nierzetelność, np.: przestawienie cyfr, błędne wstawienie liczb, błędy obliczeniowe, oczywiste omyłki pisarskie, itp.

81 Weryfikacja rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi – popełniane błędy wpisywanie kodów, nazw odpadów niezgodnie z Katalogiem odpadów, brak zgodności pomiędzy masą odebranych odpadów komunalnych, a masą tych odpadów w podziale na odpady zebrane z terenów wiejskich i miejskich, czy w podziale na masy odpadów poddanych składowaniu i innym niż składowanie procesom przetwarzania (błędy obliczeniowe), niewskazywanie lub nieprawidłowe wskazanie nazwy i adresu instalacji, do której zostały przekazane odpady komunalne, niewskazywanie lub nieprawidłowe określanie sposobu zagospodarowywania odpadów komunalnych,

82 Weryfikacja rocznych spraozdań z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi – popełniane błędy uwzględnianie w dziale II odpadów, które zebrane zostały na PSZOK-u, jako odpady odebrane z terenu Gminy, wpisywanie w dziale II tabela a odpadów biodegradowalnych (np , 20101),

83 KARY ZA NIEWYKONANIE OBOWIĄZKU OSIĄGNIĘCIA WYMAGANYCH POZIOMÓW ODZYSKU I RECYKLINGU
Zgodnie z art. 9z ust. 2 pkt 1, 2 gminy, które nie osiągną wymaganych poziomów, podlegają karze pieniężnej obliczonej odrębnie dla wymaganego poziomu: - recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami, - ograniczenia odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.

84 OBOWIĄZKI PODMIOTÓW W ZAKRESIE KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA
Szczegółowe informacje zamieszczone są na stronie internetowej pod adresem: OBOWIĄZKI PODMIOTÓW W ZAKRESIE KORZYSTANIA ZE ŚRODOWISKA INFORMACJE DLA GMIN - Dział zawiera informacje o sposobie składania sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz informacje o przekazywaniu marszałkowi województwa.

85 Dziękuję za uwagę URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO W POZNANIU


Pobierz ppt "Roczne sprawozdanie z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi"

Podobne prezentacje


Reklamy Google