Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Dzień Bezpiecznego Internetu 06.02.2018
TWORZYMY KULTURĘ SZACUNKU W SIECI
2
Netykieta Netykieta to zbiór zasad przyzwoitego zachowania w Internecie. nie pisz wulgaryzmów nie spamuj nie pisz cały czas wielkimi literami używaj w wiadomości polskich znaków
3
Przykłady zachowań niezgodnych z netykietą
Trollowanie – zachowanie mające na celu wyśmianie, obrażenie lub wywołanie kłótni Flooding – wysyłanie identycznych wiadomości w krótkich odstępach Spamowanie – wysyłanie niechcianych wiadomości
4
Zagrożenia w sieci Zasoby Internetu są ogromne, podobnie jak jego możliwości. Informacje na stronach WWW może zamieścić każdy. Nie są one sprawdzane pod kątem wiarygodności. Usuwanie lub blokowanie naruszających prawo treści jest bardzo trudne. Dlatego obok pozytywnych stron mogą pojawić się inne, przedstawiające fałszywy czy negatywny obraz świata.
5
Co powinno nas zaniepokoić?
Listy elektroniczne od nieznajomych nadawców mogą zawierać wirusy. Niechciane i niezamawiane wiadomości (tzw. spam) zawierają reklamy lub treści niezgodne z prawem. Nie otwieraj więc listów od nieznajomych ani nie podawaj nieznajomym swojego adresu .
6
2. Aby uniknąć często rozsyłanych z pocztą elektroniczną wirusów należy stosować programy antywirusowe. Zawierają one bazy wirusów, które pozwalają wyszukiwać wirusy. Bazy wirusów należy systematycznie uaktualniać!
7
3. Prowadząc rozmowy przez komunikatory lub porozumiewając się przez Internet w inny sposób, nigdy nie jesteś pewien, czy Twój rozmówca jest osobą, za którą się podaje. Nie podawaj nieznajomym podczas rozmów internetowych swojego prawdziwego imienia i nazwiska ani adresu. Wystarczy podać tylko tzw. nick (tymczasowy pseudonim). Pamiętaj, nie używaj takich nicków, które mówią o Tobie więcej (np. Blondynek1990).
8
4. Internet jest miejscem, w którym można dokonywać zakupów
4. Internet jest miejscem, w którym można dokonywać zakupów. W związku z tym w sieci zawierane są transakcje finansowe. Pamiętaj, że zakupów należy dokonywać wspólnie z osobą dorosłą. Nie należy podawać osobom postronnym informacji dotyczących konta w banku, numeru karty kredytowej czy haseł do systemu płatności.
9
5. W Internecie można natknąć się na treści nakłaniające do działań niezgodnych z prawem, np. popierających przemoc. Unikaj stron o tego typu tematyce.
10
6. Niektórym użytkownikom Internetu wydaje się, że są zupełnie anonimowi i podczas rozmów używają obraźliwych słów lub gróźb. Nie odpowiadaj takiej osobie, aby jej nie zachęcać do dalszego działania. Jeśli kiedykolwiek poczujesz się zagrożony lub zastraszany przez innego użytkownika sieci, koniecznie zgłoś to rodzicom lub opiekunom.
11
7. Z amatorskich programów, które można pobrać z Internetu, należy korzystać ostrożnie. Mogą stanowić zagrożenie dla poprawnej pracy Twojego komputera.
12
Jak bronić się przed spamem?
1. Jeśli chcesz na stronie WWW umieścić swój adres, to rób to w formie jak najtrudniejszej do przeczytania przez automat wyszukujący adresy na stronach. Może to być np. obrazek lub możesz napisać „konto małpa serwer kropka kraj”
13
2. Nie wysyłaj na ogólnodostępne fora lub listy dyskusyjne wiadomości z Twojego głównego konta pocztowego. 3. Dobrze się zastanów zanim podasz swój adres na jakiejkolwiek stronie. Możesz otrzymywać ciekawe wiadomości, ale też niechciane reklamy.
14
Co robić, gdy ktoś jest obrażany w Internecie?
powiedzieć, że nie podoba nam się to, co robi hejter, np: nie zgadzam się, żebyś tak do mnie pisał zignorować komentarz – odpowiadanie hejtem na hejt może prowadzić do eskalacji konfliktu zgłosić sprawę do administratora strony/portalu poszukać wsparcia u osoby dorosłej, może to być rodzic, szkolny pedagog albo konsultant telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży:
15
Zasady antyhejtowe 1. Nie odpowiadaj na hejterski komentarz pod wpływem chwili. 2. Jeżeli bardzo się złościsz, napisz odpowiedź, a potem weź głęboki oddech i ją skasuj. 3. Nie odpowiadaj agresją na agresję. 4. Nie lajkuj i nie udostępniaj hejterskich komentarzy. 5. Jeżeli możesz, kasuj nienawistne komentarze.
16
Zasady antyhejtowe 6. Zgłaszaj hejt korzystając z opcji dostępnych w serwisach internetowych. 7. Odróżniaj hejt od konstruktywnej krytyki. 8. Gdy coś Ci się nie podoba, wyraź to kulturalnie. 9. Nie rezygnuj z tego, co robisz, myślisz i mówisz tylko ze względu na hejterów. 10. Jeżeli nie możesz poradzić sobie z hejterem, zgłoś to osobie zaufanej lub zadzwoń do telefonu zaufania:
17
Aby bezpiecznie korzystać z Internetu stosuj następujące metody:
Bądź anonimowy Ustaw silne hasła Sprawdzaj czy łączysz się bezpiecznie (przez strony Zainstaluj program blokujący niepożądane elementy stron Stosuj tryb prywatny w przeglądarkach Wyloguj się po skończonej pracy
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.