Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Polskie sieci handlowe w procesie internacjonalizacji. Studium przypadku CCC dr hab. Aleksandra Grzesiuk Konferencja „Współczesne narzędzia kształtowania przewagi strategicznej przedsiębiorstw” IBRKK-PIB, Warszawa, 15 stycznia 2018
2
Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw
Dynamiczny wzrost wartości polskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych jest obserwowany od roku 2005 Wzrost potencjału przedsiębiorstw, ich pozycji na rynku wewnętrznym i wiążącymi się z tym aspiracjami umiędzynarodowienia Eksport - główna forma umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw usługowych
3
Przegląd badań nad internacjonalizacją przedsiębiorstw (Karasiewicz 2013)
Wyniki tego przeglądu pozwoliły na sformułowanie kilku tez, m.in: 1/ Przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych, mające wyższy stopień internacjonalizacji, osiągają słabsze efekty finansowe niż podmioty mające niższy stopień internacjonalizacji 2/ Przedsiębiorstwa działające tylko na rynku krajowym uzyskują lepsze wyniki finansowe w porównaniu z podmiotami funkcjonującymi na rynkach zagranicznych
4
Internacjonalizacja w handlu
Dwa wymiary internacjonalizacji działalności detalicznej: 1. Firma (bezpośrednia internacjonalizacja) 2. Rynek (internacjonalizacja pośrednia) (Alexander 2015) Umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa, którego podstawową działalnością jest sprzedaż detaliczna, oznacza prowadzenie własnych punktów sprzedaży detalicznej w więcej niż jednym kraju. (Dawson 1994)
5
Internacjonalizacja polskich sieci handlowych
Początki internacjonalizacji polskich sieci handlowych: 2002 rok Detaliści: zaangażowanie międzynarodowe, mierzone liczbą własnych placówek handlowych za granicą jest niewielkie w stosunku do skali działalności na rynku krajowym Większe zaangażowanie międzynarodowe wykazują firmy o profilu mieszanym, które łączą działalność produkcyjną z działalnością handlową
6
CCC – największy sprzedawca obuwia w Polsce
Udział CCC w bardzo rozdrobnionym rynku sprzedaży detalicznej obuwia w Polsce szacowany jest na około 20%. 819 własnych sklepów (stan na r), z tego ponad 360 za granicą Średnia powierzchnia sklepów wzrosła o 16 mkw do 551 mkw (wobec 535 mkw w 2016r) Wzrost liczby sklepów na wszystkich rynkach geograficznych, wzrost powierzchni sprzedaży, tak w wyniku otwierania nowych sklepów jak i powiększania powierzchni sprzedaży w już istniejących obiektach Źródło: Roczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej CCC SA za rok 2016,
7
CCC – umiędzynarodowienie sieci sprzedaży
Polska + 10 innych krajów
8
Efekty finansowe ekspansji zagranicznej CCC
Europa Środkowo-Wschodnia: sukces rynkowy mierzony wynikami finansowymi na tych rynkach rynkach Europa Zachodnia: generuje istotne straty finansowe Segment ten oznacza działalność handlową w dwóch krajach: w Niemczech i w Austrii.
9
Źródło: Roczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej CCC SA za rok 2016,
10
Przychody na 1 m kw. powierzchni sprzedażowej w tys. PLN
Źródło: Śródroczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej CCC SA za okres
11
Koszty funkcjonowania sklepów w pierwszym półroczu 2017
Przychody ze sprzedaży Zysk brutto ze sprzedaży Koszty funkcjonowania sklepów Pozostałe koszty sprzedaży Wynik segmentu Polska 922,9 461,7 -247,3 -62,6 151,9 Europa Środkowo-Wschodnia 370,9 215,1 -139,4 -40 35,7 Europa Zachodnia 180,3 104,8 -139,3 -19,6 -54,1 pozostałe kraje 29,2 15,8 -12,1 -2 1,8 Źródło: Śródroczne sprawozdanie z działalności Grupy Kapitałowej CCC SA za okres
12
Przyczyny niesatysfakcjonujących wyników segmentu Europa Zachodnia
Wysoki stopień nasycenia rynku/dojrzałość rynku Silna konkurencja (m.in. Deichmann) Wyższe koszty funkcjonowania sklepów Zróżnicowanie przeciętnej powierzchni sklepów w poszczególnych krajach. W Polsce sklep CCC posiada przeciętnie 486 m kw., w Austrii to 613 mkw, z kolei w Niemczech aż 775 mkw Niższe przychody na 1 m kw. powierzchni sprzedaży
13
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Dziękuję za uwagę dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.