Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJulia Marczak Został zmieniony 6 lat temu
1
Katarzyna Ołdak-Bułanowska Fojutowo, 18 stycznia 2018r.
Społecznie odpowiedzialne zamówienia publiczne i klauzule społeczne. Podstawy prawne, zakres stosowania. Katarzyna Ołdak-Bułanowska Fojutowo, 18 stycznia 2018r.
2
Plan wystąpienia Wstęp definicyjny: społeczne zamówienia publiczne, aspekty społeczne, klauzule społeczne. Regulacje dotyczące społecznych zamówień publicznych wynikające z ustawy Prawo zamówień publicznych i aktów powiązanych i ich praktyczne zastosowanie: brzmienie właściwych przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych; interpretacje Urzędu Zamówień Publicznych oraz zasady konstruowania odpowiednich zapisów w dokumentacji zamówienia w przypadku tzw. klauzul społecznych. Zakres stosowania społecznych zamówień publicznych z uwzględnieniem wyników monitoringu z realizacji „Zaleceń Rady Ministrów w sprawie uwzględniania przez administrację rządową aspektów społecznych w zamówieniach publicznych”. Pozostałe instrumenty współpracy jednostek samorządu terytorialnego z PES w ramach zamówień publicznych. Efektywne stosowanie społecznych zamówień publicznych.
3
Społeczne zamówienia publiczne – definicja
Społecznie Odpowiedzialne Zamówienia Publiczne* odnoszą się do etapów procesu udzielenia zamówień publicznych, które uwzględniają jeden lub kilka następujących aspektów: promocja godnej pracy, poszanowanie praw człowieka i prawa pracy, wsparcie społecznego włączenia (w tym osób niepełnosprawnych) ekonomia społeczna i MSP, promocja równych szans oraz zasady ,,dostępny i przeznaczony dla wszystkich”, włączenie zrównoważonych kryteriów wraz z uwzględnieniem kwestii uczciwego i etycznego handlu przy poszanowaniu zasad traktatowych i dyrektyw w sprawie zamówień publicznych. * Podręcznik Komisji Europejskiej „Buying Social”
4
Aspekty społeczne i klauzule społeczne w zamówieniach publicznych
Aspekty społeczne są to elementy, jakie ze względu na realizację szczególnych potrzeb społecznych, mogą być uwzględniane na poszczególnych etapach procesu udzielenia zamówienia publicznego: poczynając od możliwości istniejących przy definiowaniu przedmiotu zamówienia, możliwości zastrzeżenia zamówienia dla określonych podmiotów, poprzez elementy społeczne, jakie mogą być brane pod uwagę przy określaniu podmiotowych kryteriów dyskwalifikacji oferentów oraz kryteriów zdolności technicznej, definiowaniu pozacenowych kryteriów oceny ofert czy badaniu ofert pod względem rażąco niskiej ceny, aż po uwzględnianie warunków społecznych w dodatkowych warunkach realizacji zamówienia. Klauzule społeczne w znaczeniu najczęściej używanym w Polsce - to instrumenty mające na celu promocję godnej pracy i włączenia społeczno-zawodowego poprzez zamówienia publiczne. Uregulowane w art. 22 ust. 2, art. 29 ust. 3a oraz ust. 4 jak też art. 138p ustawy Pzp.
5
Regulacje prawne w zakresie społecznych zamówień publicznych
I. Regulacje w zakresie tzw. klauzul społecznych: Zamówienia zastrzeżone na podstawie art. 22 ust. 2 oraz 2a ustawy Pzp; Zamówienia zastrzeżone na usługi społeczne, zdrowotne i kulturalne na podstawie art. 138p ustawy Pzp; Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę zgodnie z art ust. 3a ustawy Pzp Wymagania związane z realizacją zamówienia w zakresie uwzględnienia integracji społecznej i zawodowej osób z grup marginalizowanych na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy Pzp
6
Regulacje prawne w zakresie społecznych zamówień publicznych
II. Pozostałe regulacje pozwalające na włączenie aspektów społecznych: Przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o charakterze społecznym; Opis przedmiotu zamówienia uwzględniający wymagania w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowanie dla wszystkich użytkowników; Oznakowania społeczne w opisie przedmiotu zamówienia oraz kryteriach oceny ofert; Pozacenowe kryteria oceny ofert dotyczące aspektów społecznych; Elementy społeczne przy ocenie oferty pod kątem rażąco niskiej ceny.
7
Zamówienia zastrzeżone
8
Zamówienia zastrzeżone
Zdefiniowane w art. 22 ust. 2 oraz ust. 2a ustawy Pzp w oparciu o art. 20 dyrektywy 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych: Zamawiający może zastrzec w ogłoszeniu o zamówieniu, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz inni wykonawcy, których działalność, lub działalność ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych, w szczególności: 1) osób niepełnosprawnych, 2) bezrobotnych, 3) osób pozbawionych wolności lub zwalnianych z zakładów karnych, mających trudności w integracji ze środowiskiem, 4) osób z zaburzeniami psychicznymi, 5) osób bezdomnych, 6) osób, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, 7) osób do 30. roku życia oraz po ukończeniu 50. roku życia, posiadających status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia, 8) osób będących członkami mniejszości znajdującej się w niekorzystnej sytuacji, w szczególności będących członkami mniejszości narodowych i etnicznych.
9
Zamówienia zastrzeżone - dokumenty
Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia § 11. W przypadku, o którym mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, zamawiający może żądać: decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji i zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, lub innych dokumentów potwierdzających status wykonawcy jako zakładu pracy chronionej lub potwierdzających prowadzenie przez wykonawcę, lub przez jego wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę, która będzie realizowała zamówienie publiczne, działalności obejmującej społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych; dokumentów potwierdzających procentowy wskaźnik zatrudnienia osób należących do jednej lub więcej kategorii, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy, zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawcę lub jego wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę, która będzie realizowała zamówienie.
10
Zamówienia zastrzeżone
Zgodnie z ust. 2a ustawy Pzp zamawiający określa minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób należących do jednej lub więcej kategorii osób marginalizowanych nie mniejszy niż 30% wszystkich osób zatrudnionych przez zakłady pracy chronionej lub wykonawców albo ich jednostki. Zamawiający ma prawo zdecydować, które grupy osób będzie wspierał – wszystkie czy wybrane oraz jakie, Decydujące znaczenie ma czy dany podmiot spełnia warunki określone w art. 22 ust.2 oraz 2a ustawy Pzp tj. czy głównym celem jego działalności jest integracja osób defaworyzowanych oraz czy poziom zatrudnienia osób defaworyzowanych u tego podmiotu wynosi co najmniej 30%. Zalecane jest określenie w postanowieniach umownych zobowiązania do realizacji celu integracji społeczno-zawodowej oraz utrzymania stanu zatrudnienia wymaganego przy zamówieniach zastrzeżonych przez cały okres realizacji zamówienia, zarówno przez wykonawcę jak i podwykonawców.
11
Specjalny reżim zamówień zastrzeżonych na wybrane usługi społeczne, zdrowotne oraz kulturalne
12
Specjalny reżim zamówień zastrzeżonych na wybrane usługi społeczne, zdrowotne oraz kulturalne
Zgodnie z art. 138p ustawy Pzp: Zamawiający może zastrzec w ogłoszeniu o zamówieniu, że o udzielenie zamówienia na wybrane usługi zdrowotne, społeczne oraz kulturalne (zakres kodów CPV wskazany w treści art. 138p) mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, którzy spełniają łącznie następujące warunki: 1) celem ich działalności jest realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz społeczna i zawodowa integracja osób, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp; 2) nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników;
13
Specjalny reżim zamówień zastrzeżonych na wybrane usługi społeczne, zdrowotne oraz kulturalne
C.d. 3) struktura zarządzania nimi lub ich struktura własnościowa opiera się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji pracowników, co wykonawca określa w swoim statucie; 4) w ciągu ostatnich 3 lat poprzedzających dzień wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia na usługi społeczne nie udzielono im zamówienia na podstawie tego przepisu przez tego samego zamawiającego. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, umowa w sprawie zamówienia publicznego nie może zostać zawarta na okres dłuższy niż 3 lata.
14
Specjalny reżim zamówień zastrzeżonych na wybrane usługi społeczne, zdrowotne oraz kulturalne
Cel działalności - realizacja zadań w zakresie użyteczności publicznej związanej ze świadczeniem tych usług oraz społeczna i zawodowa integracja osób, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp; Niedziałanie w celu osiągnięcia zysku, przeznaczanie całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczanie zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników; Struktura zarządzania lub struktura własnościowa opierająca się na współzarządzaniu w przypadku spółdzielni, akcjonariacie pracowniczym lub zasadach partycypacji pracowników, Może być potwierdzone w statucie (spółdzielnia, stowarzyszenie, ZAZ), umowie spółki, sporządzonej w formie aktu notarialnego, która w szczególności określa cele, strukturę, liczbę i wysokość udziałów oraz zasady podziału zysków (spółki non-profit) lub innym dokumencie poświadczającym spełnianie warunków, wymaganych po wyborze oferty najwyżej ocenionej.
15
Aspekty społeczne w opisie przedmiotu zamówienia – klauzula prozatrudnieniowa
16
Aspekty społeczne w opisie przedmiotu zamówienia
Art. 29 ust. 4 ustawy Pzp Zamawiający ma do wyboru szeroki katalog dodatkowych wymagań odnoszących się do realizacji zamówienia w zakresie tzw. aspektów społecznych takich jak na przykład: promocja godnej pracy poprzez np. wymagania minimalnego wynagrodzenia za pracę, poszanowanie praw człowieka i prawa pracy np. poprzez wskazanie na wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zakazu pracy dzieci, wsparcie społecznego włączenia np. poprzez wymóg ustanowienia szkoleń związanych z przedmiotem zamówienia dla osób realizujących zamówienie publiczne, promocja równych szans np. poprzez promocję elastycznego czasu pracy.
17
Aspekty społeczne w opisie przedmiotu zamówienia – klauzula prozatrudnieniowa
Art. 29 ust. 4 ustawy Pzp Ustawodawca podkreślił tzw. wymagania prozatrudnieniowe: ,,Zamawiający może określić w opisie przedmiotu zamówienia wymagania związane z realizacją zamówienia (…) w szczególności dotyczące zatrudnienia: bezrobotnych, młodocianych w celu przygotowania zawodowego, osób niepełnosprawnych, innych osób niż określone w pkt 1, 2 lub 3, o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym lub we właściwych przepisach państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego.”
18
Klauzula prozatrudnieniowa na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy Pzp
Czynności zamawiającego (art. 36 ust. 2 pkt. 9 ustawy) Określenie wymagań w SIWZ (element opisu przedmiotu zamówienia oraz postanowienia umowne): liczba osób, określenie statusu osoby, okres wymaganego zatrudnienia; uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań – dokumentowanie: oświadczenie wykonawcy o zatrudnieniu do realizacji zamówienia osób defaworyzowanych w przypadku osób, których dane nie są danymi wrażliwymi (bezrobotni, młodociani) kopia umowy o pracę/umowy cywilnoprawnej zanonimizowana zgodnie z wymaganiami wynikającymi z ustawy o ochronie danych osobowych, imię i nazwisko, (wymiar etatu) i rodzaj umowy nie podlegają anonimizacji w przypadku osób, których dane nie są danymi wrażliwymi (bezrobotni, młodociani) kopia dokumentu potwierdzającego status osoby zanonimizowana zgodnie z wymaganiami wynikającymi z ustawy o ochronie danych osobowych prawo kontroli w miejscu realizacji zamówienia. sankcje z tytułu niespełnienia tych wymagań – w postaci kar umownych lub - w przypadku powtarzających się naruszeń tych obowiązków – prawa odstąpienia od umowy.
19
Klauzula prozatrudnieniowa na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy Pzp
O czym trzeba pamiętać określając oraz weryfikując wymagania ustalone na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy Pzp: Oświadczenie wykonawcy jest podstawowym dowodem potwierdzającym spełnienie wymogu zatrudnienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy Pzp. Żądanie dokumentów umożliwiających identyfikację imienia i nazwiska nie jest dopuszczalne w przypadku większości z grup osób wskazanych w art. 29 ust. 4 ustawy Pzp - tj.: niepełnosprawnych, uzależnionych od alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających, osób chorych psychicznie, osób zwalnianych z zakładów karnych, uchodźców - ich dane są kwalifikowane jako dane wrażliwe, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Dopuszcza się wszystkie formy zatrudnienia chyba, że znajduje zastosowanie art. 29 ust. 3a ustawy; Warunek może realizować jeden lub więcej partnerów w ramach konsorcjum; Warunek może być zrealizowany przez zatrudnienia wskazanych osób przez podwykonawcę.
20
Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – art. 29 ust
Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – art. 29 ust. 3a ustawy Pzp
21
Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – art. 29 ust
Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – art. 29 ust. 3a ustawy Pzp Art. 29 ust. 3a ustawy Zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia na usługi lub roboty budowlane wymagania zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane przez zamawiającego czynności w zakresie realizacji zamówienia, jeżeli wykonanie tych czynności polega na wykonywaniu pracy w sposób określony w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.)
22
Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – art. 29 ust
Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – art. 29 ust. 3a ustawy Pzp Artykuł 22 paragraf 1 Kodeksu pracy Poprzez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Zatrudnienie w wyżej wskazanych warunkach jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy. Tym samym, analizując czy dana czynność będzie miała cechy stosunku pracy zamawiający powinien w szczególności przeanalizować czy czynność ta: ma charakter czynności powtarzalnej lub ciągłej wykonywanej w określonych godzinach i miejscu oraz warunkach podporządkowania określonym normom porządkowym (np. regulamin pracy) czy też czynności doraźnej, której efektem ma być osiągnięcie określonego rezultatu oraz czy ma być realizowana pod kierownictwem i zgodnie z poleceniami i konkretnymi wytycznymi wykonawcy czy też osoba wykonująca tę czynność w ramach realizacji zamówienia będzie miała swobodę odnośnie organizacji swojej pracy oraz doboru metod służących osiągnięciu oczekiwanego rezultatu.
23
Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – art. 29 ust
Wymóg zatrudnienia na podstawie umowy o pracę – art. 29 ust. 3a ustawy Pzp Czynności zamawiającego (art. 36 ust. 2 pkt. 8a ustawy) Określenie wymagań w SIWZ (element opisu przedmiotu zamówienia oraz postanowienia umowne): rodzaj czynności niezbędnych do realizacji zamówienia, które mają być realizowane na podstawie umowy o pracę, sposób dokumentowania uwzględniający opinię GIODO odnośnie ochrony danych osobowych uprawnienia zamawiającego w zakresie kontroli spełniania przez wykonawcę wymagań oraz sankcje z tytułu niespełnienia tych wymagań.
24
Opinia dotycząca art. 29 ust
Opinia dotycząca art. 29 ust. 3a ustawy Pzp uwzględniająca wspólne stanowisko Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz Generalnego Inspektora Danych Osobowych z dnia 28 kwietnia 2017 r. O czym trzeba pamiętać określając rodzaj czynności niezbędnych do realizacji zamówienia: nie w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający będzie określał wymagania dotyczące zatrudniania na podstawie umowy o pracę, ta sama czynność może być różnie kwalifikowalna w zależności od sposobu realizacji przedmiotu zamówienia, zamawiający powinien wyspecyfikować wszystkie czynności, które będą musiały być realizowane przez pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i nie może w tym zakresie zawrzeć jedynie ogólnej klauzuli zamawiający zasadniczo nie zastępuje wykonawcy w określeniu sposobu realizacji świadczenia czyli nie wskazuje np. czynności wykonywanych na podstawie umowy o pracę z podziałem na wykonawców i podwykonawców, ale w uzasadnionych przypadkach, jeżeli podział etatów w ramach wykonywania czynności ma decydujący wpływ na jakość realizacji zamówienia, efektywność, organizację samego zamawiającego, za dopuszczalne należałoby uznać uprawnienie zamawiającego do wskazania w jakim wymiarze etatu mają być wykonywane dane czynności i wskazania minimalnej liczby etatów.
25
Opinia dotycząca art. 29 ust
Opinia dotycząca art. 29 ust. 3a ustawy Pzp uwzględniająca wspólne stanowisko Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz Generalnego Inspektora Danych Osobowych z dnia 28 kwietnia 2017 r. O czym trzeba pamiętać na etapie kontroli spełniania wymogu określonego na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp: kontrola odbywa się poprzez żądanie i weryfikację dokumentów dopuszczalne jest także przeprowadzanie kontroli przez przedstawicieli zamawiającego lub upoważnione osoby trzecie na miejscu wykonania świadczenia, za pośrednictwem wykonawcy będzie możliwe także przeprowadzenie stosownej kontroli dotyczącej pracowników podwykonawców wykonujących czynności na rzecz zamawiającego art. 29 ust. 3a nie rodzi obowiązku zatrudnienia przez wykonawcę lub podwykonawcę pracowników do realizacji zamówienia, które zamierzali oni wykonywać osobiście w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Muszą oni spełnić ten wymóg tylko, jeśli wykonanie określonych przez zamawiającego czynności w ramach zamówienia publicznego zamierzają powierzyć osobom trzecim zamawiający w sytuacji gdy poweźmie wątpliwość co do sposobu zatrudnienia personelu – może zgłosić tą informację do Państwowej Inspekcji Pracy.
26
Opinia dotycząca art. 29 ust
Opinia dotycząca art. 29 ust. 3a ustawy Pzp uwzględniająca wspólne stanowisko Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz Generalnego Inspektora Danych Osobowych z dnia 28 kwietnia 2017 r. Sankcje z tytułu braku spełnienia wymogu określonego na podstawie art. 29 ust. 3a ustawy Pzp sankcje powinny zostać określone w istotnych postanowieniach umownych /projekcie umowy a następnie znaleźć się w umowie podpisywanej z wykonawcą mogą przyjąć postać kar umownych lub - w przypadku powtarzających się naruszeń tych obowiązków – prawa odstąpienia od umowy, zamawiający może przewidzieć sankcje jedynie dla wykonawcy, za działania lub zaniechania podwykonawcy w tym przedmiocie odpowiada wykonawca, względem którego zamawiający może wystąpić z żądaniem zapłaty kary umownej.
27
Zmodyfikowana klauzula dot. zatrudnienia na podstawie umowy o pracę art. 29 ust. 3a ustawy Pzp - Przykładowe zapisy, o których mowa w art. 36 ust. 2 pkt 8a ustawy Pzp Sposób dokumentowania zatrudnienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 3a: oświadczenie wykonawcy zawierające wszystkie elementy pozwalające zakwalifikować je jako dokument potwierdzający zatrudnienie przez wykonawcę/podwykonawcę osób zaangażowanych w realizację wskazanych przez zamawiającego czynności na podstawie umowy o pracę, takie jak dokładne określenie podmiotu składającego oświadczenie, datę złożenia oświadczenia, wskazanie, że objęte wezwaniem czynności wykonują osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę wraz ze wskazaniem liczby tych osób, imion i nazwisk tych osób, rodzaju umowy o pracę i wymiaru etatu oraz podpis osoby uprawnionej do złożenia oświadczenia w imieniu wykonawcy lub podwykonawcy. kopie umów o pracę zanonimizowane, w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. w szczególności bez adresów i nr PESEL pracowników). Imię i nazwisko pracownika nie podlega anonimizacji. Informacje takie jak: data zawarcia umowy, rodzaj umowy o pracę i wymiar etatu powinny być możliwe do zidentyfikowania.
28
Zmodyfikowana klauzula dot. zatrudnienia na podstawie umowy o pracę art. 29 ust. 3a ustawy Pzp - Przykładowe zapisy, o których mowa w art. 36 ust. 2 pkt 8a ustawy Pzp Sposób dokumentowania zatrudnienia osób, o których mowa w art. 29 ust. 3a: zaświadczenie właściwego oddziału ZUS, potwierdzające opłacanie przez wykonawcę lub podwykonawcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu zatrudnienia na podstawie umów o pracę za ostatni okres rozliczeniowy, poświadczona za zgodność z oryginałem odpowiednio przez wykonawcę lub podwykonawcę kopia dowodu potwierdzającego zgłoszenie pracownika przez pracodawcę do ubezpieczeń, zanonimizowana w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników (imię i nazwisko pracownika nie podlega anonimizacji).
29
Pozacenowe kryteria oceny ofert w zakresie integracji społeczno-zawodowej
30
Aspekty społeczne w pozacenowych kryteriach oceny ofert
Art. 91 ust. 2 ustawy Pzp Kryteriami oceny ofert są cena lub koszt albo cena lub koszt i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności: (…) aspekty społeczne, w tym: integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa w art. 22 ust. 2 – istotne jest ograniczenie do osób zaangażowanych w realizację zamówienia. Przykładowe kryteria: Dodatkowo punktowane będzie zaangażowanie 1 osoby niepełnosprawnej do realizacji zamówienia – 20 pkt (można podać procent/liczbę roboczogodzin, jeżeli znana jest ich ogólna ilość). Dodatkowe punkty zostaną przyznane za zatrudnienie do realizacji zamówienia osób wskazanych w art. 22 ust. 2 ustawy Pzp: 0 osób – 0 pkt, 1-2 osoby – 10pkt, 3-4 osoby – 20 pkt. Dodatkowe punkty zostaną przyznane za zatrudnienie do realizacji zamówienia osób bezrobotnych powyżej minimum wymaganego w opisie przedmiotu zamówienia (1 osoba): 2 osoby – 5 pkt, 3 osoby – 10 pkt, 4 osoby pkt.
31
Zakres stosowania społecznych zamówień publicznych
32
Zakres stosowania społecznych zamówień publicznych
* Dane pozyskane w oparciu o analizę 4% próby ogółu ogłoszeń o zamówieniu opublikowanych przez polskie instytucje zamawiające w danym roku referencyjnym. Dobór próby losowej dokonywany był zarówno dla ogłoszeń zamieszczanych w krajowym publikatorze – Biuletynie Zamówień Publicznych, jak i ogłoszeń publikowanych w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej (baza danych TED).
33
Zakres stosowania społecznych zamówień publicznych
DANE ZA OKRES – R. Liczba zamawiających, którzy udzielili zamówień o charakterze społecznym 1373 Liczba udzielonych zamówień publicznych uwzględniających aspekty społeczne 5412 Wartość udzielonych zamówień publicznych uwzględniających aspekty społeczne ,04 zł (wartość bez VAT) * Dane opracowane w oparciu o informacje uzyskane przez Urząd Zamówień Publicznych w ramach rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach, przekazywanych przez zamawiających na podstawie art. 98 ustawy Prawo zamówień publicznych
34
Zakres stosowania społecznych zamówień publicznych
35
Zakres stosowania społecznych zamówień publicznych
Województwo Liczba zamawiających, którzy zastosowali aspekty społeczne w zamówieniach publicznych udzielonych w 2016 roku (w okresie ) Wartość procentowa dolnośląskie 87 6% kujawsko-pomorskie 58 4% łódzkie 86 lubelskie 72 5% lubuskie 42 3% małopolskie 103 8% mazowieckie 278 20% opolskie 36 podkarpackie 60 podlaskie 44 pomorskie 82 śląskie 148 11% świętokrzyskie 38 warmińsko-mazurskie 51 wielkopolskie 136 10% zachodniopomorskie 52 Suma 1 373 100%
36
Zakres stosowania społecznych zamówień publicznych w administracji rządowej
37
Zakres stosowania społecznych zamówień publicznych w administracji rządowej
38
Pozostałe instrumenty współpracy jednostek samorządu terytorialnego z PES w ramach udzielania zamówień publicznych Zastosowanie art. 15a ustawy o spółdzielniach socjalnych w przypadku zamówień o wartości nie przekraczającej 30 tys. euro. Bezpośrednie zlecenie organizacjom pozarządowym lub spółdzielniom socjalnym w przypadku zamówień poniżej wartości progów unijnych, których przedmiotem są usługi lub roboty budowlane realizujące przedsięwzięcia rewitalizacyjne zawarte w gminnym programie rewitalizacji oraz wykonywane na obszarze Specjalnej Strefy Rewitalizacji będące przedmiotem działalności statutowej tych podmiotów - na podstawie art. 4d ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp Udzielanie zamówień bezpośrednio spółdzielniom socjalnym będących podmiotami wewnętrznymi jst i spełniającymi warunki określone w art ust. 1 pkt. 12 lub 14 ustawy Pzp.
39
Dlaczego warto stosować społeczne zamówienia publiczne?
Jasne podstawy prawne dla ich stosowania – zarówno w prawie krajowym jak i unijnym Społecznie odpowiedzialne zamówienia publiczne są elementem polityki państwa: Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Zalecenia RM w sprawie uwzględniania klauzul społecznych/aspektów społecznych w zamówieniach publicznych udzielanych przez jednostki administracji rządowej Krajowy Plan Działań na Rzecz Zrównoważonych Zamówień Publicznych Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej Wytyczne dotyczące wydatkowania środków unijnych (kwalifikowalność oraz CT9) Obowiązek efektywnego wydatkowania środków publicznych: realizacja dwóch celów jednocześnie Budowanie wizerunku organu społecznie odpowiedzialnego udzielającego zamówienia z zastosowaniem klauzul społecznych Możliwość wspierania sektora ekonomii społecznej Możliwość tworzenia nowych miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub podtrzymanie istniejących miejsc pracy Realne korzyści finansowe: m.in. obniżka wpłat na PFRON przy zastosowaniu art. 22 ust.2 ustawy Pzp
40
Jak efektywnie stosować społeczne zamówienia publiczne?
Nie należy dążyć do stosowania społecznych zamówień publicznych tylko ze względu na konieczność wywiązania się z obowiązku czy potrzebę osiągnięcia określonych wskaźników ilościowych. Zawsze warto podkreślać: świadomość celów, jakie chcemy osiągnąć kompleksowe podejście samorządu do problemów społecznych poprzez odpowiednie inicjatywy, których zamówienia mogą być istotnym elementem rzetelną analizę potrzeb i możliwości, w tym sytuacji osób, które potrzebują wsparcia oraz sytuacji na rynku wykonawców dobór właściwych instrumentów do przedmiotu zamówienia zapewnienie sobie narzędzi do skutecznego egzekwowania od wykonawców wywiązywania się z obowiązków nałożonych na nich przez zamawiającego (zapisy w umowie, uprawnienia kontrolne, sankcje)
41
Gdzie warto szukać informacji
strona internetowa Urzędu Zamówień Publicznych – zakładka „Społeczne zamówienia” : opinie prawne Urzędu, dobre praktyki, wzorcowe klauzule, orzecznictwo KIO i ETS, publikacje szkolenia i konferencje organizowane przez UZP Podręcznik UZP ,,Zrównoważone zamówienia publiczne. Aspekty społeczne i środowiskowe w procedurze udzielania zamówienia w świetle nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych”. Portal internetowy Ekonomia Społeczna: Strony internetowe ROPS-ów (katalogi podmiotów ekonomii społecznej)
42
Dziękuję za uwagę. Konferencja organizowana jest przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu w ramach projektu "Koordynacja rozwoju ekonomii społecznej w województwie kujawsko-pomorskim"
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.