Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSeweryn Gajewski Został zmieniony 6 lat temu
1
Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju
Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju. Projekt 355/2016/M1 współfinansowany z programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ RP 2016 SPRAWOZDANIE Z PRZEBIEGU TYGODNIA EDUKACJI GLOBALNEJ POD HASŁEM PRZYSZŁOŚĆ ZIEMI ZALEŻY OD NAS W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANUSZA KORCZAKA W ZESPOLE SZKÓŁ W GOŹDZIE
2
W dniach r. – r. odbył się w naszej szkole Tydzień Edukacji Globalnej pod hasłem „Przyszłość Ziemi zależy od nas” „Chrońmy to co najpiękniejsze – nasze lasy”, w którym uczestniczyli uczniowie Szkoły Podstawowej oraz grupy oddziałów przedszkolnych. Nasza szkoła po raz drugi brała udział w obchodach TEG. Pierwszy dzień rozpoczął się wprowadzeniem w zagadnienie obchodów Tygodnia Edukacji Globalnej w szkole.
3
Kompleksy leśne i ich ochrona stały się więc głównymi tematami wielu zajęć. Duży nacisk położony był na skutki niewłaściwego gospodarowania lasami oraz ich wpływ na życie różnych organizmów. Podczas spotkań z uczniami, nauczyciele przekazali swoim podopiecznym informacje o przebiegu, celach oraz propozycjach działań możliwych do przeprowadzenia w naszej szkole.
4
W tygodniu poprzedzającym Tydzień Edukacji Globalnej uczniowie klasy V wzięli udział w zwiadzie ekologicznym, który miał na celu poszukiwanie dzikich wysypisk w pobliskich lasach. Uczniowie wykonali zdjęcia zaśmieconych miejsc, z którymi zapoznali całą społeczność szkolną. Swoimi odkryciami podzielili się również z pracownikami Nadleśnictwa Zwoleń. Tematyka dzikich wysypisk była poruszana podczas zajęć na godzinach wychowawczych w klasach starszych oraz na zajęciach w grupach przedszkolnych i w edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci poznały jak ludzie niszczą i trują otaczającą nas naturę, jaki wpływ wywierają na środowisko, w którym żyją.
5
W ZWIĄZKU Z OMAWIANĄ TEMATYKĄ DOTYCZĄCĄ KOMPLEKSÓW LEŚNYCH Uczniowie przygotowywali dekoracje zarówno w swoich salach jak również na szkolnym holu
6
TEMATYKA ZAJĘĆ W TYGODNIU EDUKACJI GLOBALNEJ W KLASACH IV - VII
Jak można przeciwdziałać powstawaniu dzikich wysypisk? Co można zrobić dla naszej planety ? – ochrona kompleksów leśnych. W królestwie zwierząt leśnych – przegląd systematyczny i krótka charakterystyka. Poznajemy sposoby ochrony przyrody. Obszary i obiekty chronione w najbliższej okolicy. Las w różnych porach roku. Lasy w literaturze i poezji polskiej. Forests for the future – rola lasów dla przyszłości człowieka. Forest layers – poznajemy warstwy lasu. Nie tylko pędzlem. Pisanie i ilustrowanie tekstu – zadania projektowe. Wiersze o lesie. Przyrodnicze wędrówki – Parki Narodowe – prezentacje multimedialne.
7
W czasie trwania zajęć uczniowie oglądali filmy o tematyce leśnej
W czasie trwania zajęć uczniowie oglądali filmy o tematyce leśnej. Były to „Co to jest las?” - film przyrodniczo-edukacyjny dla dzieci; „Mieszkańcy lasu - zwierzęta żyjące w lesie”; „Na skraju lasu” „Wycieczka do lasu”; „Skarby leśnego królestwa” „Las – zielone płuca Ziemi”.
8
W ramach zajęć pozalekcyjnych członkowie LOP wzięli udział w przygotowanej grze szkolnej. Na trzech stanowiskach zorganizowane były stacje Ochrona przyrody Parki Narodowe, Organizmy leśne. Zadaniem uczniów było: udzielenie odpowiedzi na pytania, rozwiązanie rebusów i zagadek.
9
TEMATYKA ZAJĘĆ W TYGODNIU EDUKACJI GLOBALNEJ W GRUPACH PRZEDSZKOLNYCH I W KLASACH I - III
LAS DO NAS MÓWI. SŁUCHANIE ODGŁOSÓW LASU. WIERSZE O LESIE – SWOBODNE WYPOWIEDZI DZIECI NA TEMAT LASU NA POSTAWIE WIERSZY, PRACE PLASTYCZNE – LEŚNE DRZEWA. ZWIERZĘTA NASZYCH LASÓW. PRZEGLĄD ZWIERZĄT ŻYJĄCYCH W LESIE . PRACA Z FILMEM ZAGADKI ZWIĄZANE Z LASEM. OZDABIANIE POSTACI ZWIERZĄT – PRACE PLASTYCZNE. JESTEM OBROŃCĄ LASU. FILM O LESIE – ROZMOWY Z DZIEĆMI PO OBEJRZENIU FILMU. WYKONYWANIE EMBLEMATÓW ZE ZWIERZĘTAMI – PRACA TECHNICZNA. LAS – NAJWSPANIALSZY DAR NATURY. POGADANKA Z UCZNIAMI NA TEMAT ZNACZENIA LASÓW Z WYKORZYSTANIEM FILMU.
10
DZIECI PODCZAS ZAJĘĆ ZOSTAŁY WPROWADZONE W TEMATYKĘ LEŚNĄ, POZNAŁY ORGANIZMY ŻYJĄCE W LASACH, UCZYŁY SIĘ ŻYCZLIWOŚCI WOBEC PRZYRODY, MÓWIŁY O SPOSOBACH RATOWANIA ŚRODOWISKA NATURALNEGO.
11
DZIECI WYKONYWAŁY PRACE PLASTYCZNE I TECHNICZNE PROMUJĄCE LASY I ICH MIESZKAŃCÓW, KTÓRE ZOSTAŁY UMIESZCZONE NA SZKOLNYCH WYSTAWKACH.
12
Konkurs przebiegał w dwóch kategoriach wiekowych
Rozstrzygnięcie szkolnego etapu konkursu plastycznego i opisowego w ramach XXXI edycji ogólnopolskiego konkursu dla młodzieży szkolnej pod hasłem „Mój las”. Konkurs przebiegał w dwóch kategoriach wiekowych 1. kategoria I klasy I – III pt - Mój ulubiony mieszkaniec lasu – plakat; 2. kategoria II klasy IV – VI pt - Runo leśne i jego mieszkańcy – część opisowa uzupełniona zdjęciami lub ilustracjami. Po trzy wyróżnione prace z kategorii I i z kategorii II zostały przekazane do kolejnego etapu do Zarządu Głównego LOP w Radomiu.
13
UCZNIOWIE KLAS STARSZYCH ODWIEDZILI NADLEŚNICTWO ZWOLEŃ W MIODNE, GDZIE POD OKIEM NAUCZYCIELA I PRACOWNIKA NADLEŚNICTWA UZUPEŁNIALI KARTY PRACY. POZNALI LEŚNE GATUNKI DRZEW ZARÓWNO IGLASTYCH, JAK I LIŚCIASTYCH I ROZPOZNAWALI JE PO LIŚCIACH, MIERZYLI OBWODY PNI, OBLICZALI WYSOKOŚĆ DRZEW, SPRAWDZALI FAKTURĘ KORY.
14
Wyjazd uczniów Z MŁODSZYCH GRUP na zajęcia dydaktyczne do Nadleśnictwa Zwoleń w Miodne
15
r. zorganizowany został „leśny dzień”, podczas którego uczniowie chodzili po szkole z przypiętymi emblematami zwierząt i roślin leśnych. Uczniowie klas młodszych i grup przedszkolnych swoje emblematy wykonywali na zajęciach w szkole, natomiast dla klas starszych była to praca domowa. Wszyscy stanęli na wysokości zadania.
16
r. na podsumowanie Tygodnia Edukacji Globalnej zorganizowaliśmy „zielony dzień”, na który zaprosiliśmy pracowników Nadleśnictwa Zwoleń w Miodne. Uczniowie przyszli do szkoły ubrani na kolor zielony, a klasa V przygotowała przedstawienie pt. „Chrońmy to co najpiękniejsze – nasze lasy”. Leśnicy przekazali wiele cennych informacji na temat Puszczy Kozienickiej. Na zakończenie nie zabrakło pamiątkowego zdjęcia.
17
- NIE PALI W LESIE OGNIA;
Na zakończenie podsumowania Tygodnia Edukacji Ekologicznej każda klasa otrzymała Kodeks postępowania przyjaciela lasu, który został powieszony w salach na widocznym miejscu. Kodeks postępowania przyjaciela lasu Przyjaciel lasu: - STARA SIĘ POZNAĆ JEGO MIESZKAŃCÓW; - NIE PŁOSZY LEŚNYCH ZWIERZĄT; - NIE KRZYCZY W LESIE; - NIE WYRZUCA W LESIE ŻADNYCH ŚMIECI; - NIE NISZCZY DRZEW I NIE ŁAMIE GAŁĘZI; - DOKARMIA I OPIEKUJE SIĘ ZWIERZĘTAMI; - CZYTA KSIĄŻKI O LESIE. - NIE PALI W LESIE OGNIA;
18
Za uwagę dziękują Nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej
im. Janusza Korczaka w Goździe Opracowanie szkolny lider EG Ilona Kotlimowska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.