Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Spotkanie informacyjne działanie 10

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Spotkanie informacyjne działanie 10"— Zapis prezentacji:

1 Spotkanie informacyjne działanie 10
Spotkanie informacyjne działanie 10.3 rewitalizacja obszarów zdegradowanych regionalny program operacyjny województwa śląskiego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Rozwoju Regionalnego 19 stycznia 2018 r. RPO WSL

2 Definicja Rewitalizacji
Ustawa o rewitalizacji Proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji. Wytyczne o rewitalizacji Kompleksowy proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez działania całościowe (powiązane wzajemnie przedsięwzięcia obejmujące kwestie społeczne oraz gospodarcze lub przestrzenno-funkcjonalne lub techniczne lub środowiskowe), integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki, skoncentrowane terytorialnie i prowadzone w sposób zaplanowany oraz zintegrowany poprzez programy rewitalizacji.

3 Warunki powodzenia rewitalizacji
Jest prowadzona kompleksowo i skoordynowana. Jest oparta na szczegółowych badaniach i trafnej diagnozie. Jest wypracowana partycypacyjnie – wspólnie ze wszystkimi interesariuszami. Ma precyzyjnie określone cele.

4 Termin składania wniosków o dofinansowanie
Nabór nr RPSL IZ /17 SUBREGION CENTRALNY Termin składania wniosków: od :00:00 do :00:00 Nabór nr RPSL IZ /17 SUBREGION POŁUDNIOWY od :00:00 do :00:00 Nabór nr RPSL IZ /17 SUBREGION PÓŁNOCNY Nabór nr RPSL IZ /17 SUBREGION ZACHODNI od :00:00 do :00:00

5 Alokacja przypadająca na dany nabór
Nabór nr RPSL IZ /17 SUBREGION CENTRALNY Całkowita kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w konkursie: ,76 PLN tj ,18 EUR Nabór nr.: RPSL IZ /17 SUBREGION POŁUDNIOWY 4 274 912,15 PLN tj ,94 EUR Nabór nr: RPSL IZ /17 SUBREGION PÓŁNOCNY ,53 PLN tj ,41 EUR Nabór nr: RPSL IZ /17 SUBREGION ZACHODNI ,00 PLN tj ,82 EUR

6 Typy Beneficjenta O dofinansowanie mogą ubiegać się następujące typy podmiotów: Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia; Podmioty, w których większość udziałów lub akcji posiadają jednostki samorządu terytorialnego lub ich związki i stowarzyszenia; Podmioty działające na zlecenie samorządu terytorialnego wybrane zgodnie z prawem zamówień publicznych; Kościoły i związki wyznaniowe oraz osoby prawne kościołów i związków wyznaniowych; Organizacje pozarządowe; Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych (niewymienione wyżej); Spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, TBS, spółdzielnie; Instytucje kultury; Przedsiębiorcy;

7 Typy projektów Roboty budowlane (za wyjątkiem budowy nowych obiektów) w obiektach poprzemysłowych/powojskowych /popegeerowskich /pokolejowych wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia. Zagospodarowywanie przestrzeni miejskich, w tym roboty budowlane (za wyjątkiem budowy nowych obiektów) w obiektach wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia. Roboty budowlane (za wyjątkiem budowy nowych obiektów) w zdegradowanych budynkach wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia

8 III. Ocena zgodności ze strategią ZIT/RIT
ETAPY OCENY WNIOSKU I. Ocena formalna II. Ocena merytoryczna III. Ocena zgodności ze strategią ZIT/RIT

9 OCENA FORMALNA Kryteria formalne niepodlegające uzupełnieniu – brak możliwości uzupełnienia / poprawy wniosku Termin wniesienia wniosku o dofinansowanie Kwalifikowalność podmiotowa wnioskodawcy Kwalifikowalność przedmiotowa projektu Poprawność ustalenia wartości całkowitej projektu oraz wartość kosztów kwalifikowalnych Kompletność dokumentacji projektu na moment zamknięcia naboru – np. umowa partnerstwa, zezwolenia (jeśli wymagane), itd. Uwaga: Wnioski złożone po upływie terminu zamknięcia naboru oraz niemożliwe do zarejestrowania w systemie LSI (zgodnie z pkt. 2.7.regulaminu konkursu), będą pozostawione bez rozpatrzenia.

10 OCENA FORMALNA Kryteria formalne podlegające uzupełnieniu –możliwość uzupełnienia / poprawy wniosku Forma wniesienia wniosku Zgodność projektu z RPO, SZOOP Właściwe przygotowanie wniosku Poprawność ustalenia poziomu (%) dofinansowania Kwalifikowalność wydatków Okres realizacji projektu Zgodność projektu z zasadami pomocy publicznej Zgodność z zasadami horyzontalnymi Wskaźniki projektu Powiązanie projektu z działaniami realizowanymi ze środków EFS (jeśli dotyczy) Wynikanie projektu z aktualnego i pozytywnie zaopiniowanego przez IZ programu rewitalizacji

11 OCENA FORMALNA Istotna modyfikacja wniosku
modyfikacja elementów merytorycznych wniosku, której skutkiem jest: zmiana podmiotowa Wnioskodawcy lub zmiana przedmiotowa projektu lub zmiana wskaźników lub zmiana celów mających wpływ na kryteria wyboru projektów

12 OCENA FORMALNA Kryterium: Forma złożenia wniosku
Wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami należy wypełnić w Lokalnym Systemie Informatycznym (LSI) i złożyć do IOK przy wykorzystaniu platformy elektronicznej SEKAP lub ePUAP. Wniosek o dofinansowanie, należy podpisać za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem, certyfikatu CC SEKAP, lub przy użyciu profilu zaufanego ePUAP.

13 W ramach działania 10.3 nie ma możliwości budowy nowych obiektów.
OCENA FORMALNA Kryterium: Zgodność projektu z RPO WSL, SZOOP Projekt, którego jedynym elementem jest estetyzacja parku jest niekwalifikowalny. wszelkie prace, roboty budowlane, przyczyniające się do poprawy atrakcyjności wizualnej parku np. montaż małej architektury, odnowienie alejek, odnowienie zieleni. Maksymalna wartość projektu kulturalnego wynosi euro kosztów kwalifikowanych. W przypadku gdy w kompleksowym projekcie rewitalizacyjnym realizowane są zarówno działania właściwe dla projektu kulturalnego jak i inne działania, koszty kwalifikowalne części dot. projektu kulturalnego nie mogą przekroczyć wskazanego limitu. Projekt Kulturalny – projekt spełniający uwarunkowania projektu rewitalizacyjnego, którego celem jest poprawa spójności społecznej dzięki umożliwieniu lepszego dostępu do usług kulturalnych. W ramach działania 10.3 nie ma możliwości budowy nowych obiektów.

14 OCENA FORMALNA Kryterium: Właściwe przygotowanie wniosku
Elementy, na które należy zwrócić szczególną uwagę: Limity i ograniczenia, pole (B.9), Warunki dostępu (B.4,B.6.2,B.9) Informacje dotyczące Działania 10.3 (pole B.16)

15 OCENA FORMALNA Kryterium: Kwalifikowalność wydatków NIE TAK
Wydatki na budowę i modernizację, dróg, w tym parkingów i innych miejsc udostępnianych dla pojazdów mechanicznych, Wydatki na przygotowanie programów rewitalizacji, Roboty/prace budowlane wewnątrz lokali mieszkalnych wraz z zakupem wyposażenia Wydatki nabycia środków transportu na potrzeby realizacji projektu. Wydatki w ramach mechanizmu cross-financingu Wydatki związane z przygotowaniem projektu, Wydatki na usługi dot. kosztów zarządzania i nadzoru nad projektem, np. inżynier kontraktu, nadzór, Wydatki związane z pracami budowlanymi, instalacyjnymi i adaptacyjnymi, Prace związane z zagospodarowaniem terenu, przestrzeni publicznych w tym również w elementy małej architektury, Wydatki dot. oznaczeń, bilbordów i tablic informacyjno-promocyjnych, wydatki związane z zabezpieczeniem obiektu (np. monitoring, instalacje alarmowe, przeciwpożarowe itp.) pod warunkiem, że nie stanowią jedynego elementu projektu (element szerszej inwestycji). Inne koszty bezpośrednie, których nie można zaklasyfikować do żadnej z powyższych kategorii. NIE TAK

16 OCENA FORMALNA Kryterium: Kwalifikowalność wydatków TAK NIE
Wydatki związane z wymianą i zakupem instalacji grzewczej i źródła ciepła oraz termomodernizacja i termoizolacja budynku. Wydatki w ramach tej kategorii należy traktować jako uzupełniające elementy projektu. Wydatki w ramach tej kategorii nie mogą przekroczyć 30% wartości całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu Roboty budowlane dotyczące tkanki mieszkaniowej (części wspólne budynków) tylko jako część większego projektu. ustalenie „większego projektu” należy dokonać poprzez wybór jednego z dwóch dostępnych rozwiązań: a) wydzielenie zakresu finansowego - przyjmuje się, że wydatki kwalifikowane przeznaczone na modernizację części wspólnych budynków nie mogą przekroczyć 49,99% wszystkich wydatków kwalifikowanych projektu, b) wydzielenie zakresu pod kątem powierzchni projektu przewidzianej do realizacji - przyjmuje się, że powierzchnia zabudowy budynków nie może przekroczyć 49,99% powierzchni całego projektu tj. powierzchni zabudowy oraz pozostałej powierzchni udostępnionej do korzystania w wyniku realizacji projektu. NIE TAK

17 OCENA FORMALNA Kryterium: Kwalifikowalność wydatków – c.d.
do wsparcia z funduszy nie mogą zostać wybrane operacje, które zostały fizycznie ukończone lub w pełni zrealizowane przed złożeniem do instytucji zarządzającej/pośredniczącej wniosku o dofinansowanie. za niekwalifikowalne uznaje się koszty pośrednie, do których należą m.in. opłaty czynszowe, opłaty za energię, ogrzewanie, sprzątanie, opłaty pocztowe, materiały biurowe, opłaty telekomunikacyjne, media oraz inne koszty administracyjne dopuszczalne jest zlecenie firmie zewnętrznej usługi w zakresie zarządzania projektem, gdy beneficjent nie dysponuje personelem (pracownikiem) do realizacji niniejszego zadania lub gdy wykaże uzasadnione potrzeby w tym zakresie.

18 Kwalifikowalność wydatków – zasady ogólne
Za kwalifikowalne uznaje się wszystkie wydatki niezbędne do realizacji projektu i poniesione z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Przyjęcie danego projektu do realizacji i podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które beneficjent przedstawi we wniosku o płatność w trakcie realizacji projektu zostaną poświadczone, zrefundowane lub rozliczone. Ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku dokonywana jest przede wszystkim w trakcie realizacji projektu poprzez weryfikację wniosków o płatność oraz w trakcie kontroli projektu. Ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków jest prowadzona także po zakończeniu realizacji projektu. Każdy wydatek kwalifikowalny niezależnie od daty jego poniesienia, musi być poniesiony zgodnie z właściwą procedurą tj. albo z ustawą pzp i prawem unijnym w zakresie zamówień publicznych albo zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji/zasadą konkurencyjności, o której mowa w wytycznych horyzontalnych.

19 Kwalifikowalność wydatków
Szczegółowy opis osi priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata ; Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata (Wytyczne Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju – zwane dalej wytycznymi horyzontalnymi);

20 OCENA FORMALNA Kryterium: Okres realizacji projektu
Termin zakończenia projektu i poszczególnych zadań nie powinien co do zasady przekraczać okresu 48 miesięcy od daty podpisania umowy o dofinansowanie (porozumienia/decyzji).

21 Ocena formalna Kryterium: Zgodność projektu z zasadami pomocy publicznej Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata (Dz. U. z 2015, poz. 1416); Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę lokalną w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata (Dz. U. z 2015, poz. 1208); Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata (Dz. U poz. 488), Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 28 sierpnia 2015 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014–2020 (Dz. U poz. 1364).

22 Regionalna Pomoc Inwestycyjna
Regionalna pomoc inwestycyjna oznacza pomoc regionalną przyznawaną na inwestycję początkową lub inwestycję początkową na rzecz nowej działalności gospodarczej.(art. 14 GBER). Intensywność pomocy wyrażona jako ekwiwalent dotacji brutto nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy określonej w mapie pomocy regionalnej i obowiązującej w dniu przyznania pomocy na danym obszarze – dla woj. śląskiego – 25% (+10% średnie przedsiębiorstwa; +20% mikro i małe przedsiębiorstwa). Beneficjent pomocy musi wnieść wkład finansowy w wysokości co najmniej 25 % kosztów kwalifikowalnych, pochodzący ze środków własnych lub zewnętrznych źródeł finansowania, w postaci wolnej od wszelkiego publicznego wsparcia finansowego. Pomoc musi wywoływać efekt zachęty czyli może zostać udzielona, na pisemny wniosek o przyznanie pomocy złożony przed rozpoczęciem prac nad projektem lub rozpoczęciem działalności.

23 Pomoc na infrastrukturę lokalną
Finansowanie jest przeznaczone na zbudowanie lub modernizację lokalnej infrastruktury, które dotyczy infrastruktury przyczyniającej się na poziomie lokalnym do poprawy otoczenia biznesu i środowiska konsumenckiego oraz do modernizacji i rozwoju bazy przemysłowej. Kwota pomocy nie przekracza różnicy między kosztami kwalifikowalnymi a zyskiem operacyjnym z inwestycji. Zysk operacyjny odlicza się od kosztów kwalifikowalnych ex ante, na podstawie rozsądnych prognoz, albo przy użyciu mechanizmu wycofania. Taka infrastruktura jest udostępniana zainteresowanym użytkownikom w oparciu o otwarte, przejrzyste i niedyskryminujące zasady. Cena pobierana za użytkowanie lub sprzedaż infrastruktury odpowiada cenie rynkowej. Za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. Pomoc musi wywoływać efekt zachęty czyli może zostać udzielona, na pisemny wniosek o przyznanie pomocy złożony przed rozpoczęciem prac nad projektem lub rozpoczęciem działalności.

24 Pomoc de minimis Limit EUR w okresie trzech lat podatkowych na jedno przedsiębiorstwo Przez jedno przedsiębiorstwo rozumie się łącznie wszystkie podmioty powiązane w sposób określony w art.2 ust.2 rozporządzenia 1407/2013 W świetle najnowszej interpretacji UOKiK(DDO (2)/16/Ako), gmina, w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej i poszczególne należące do niej jednostki gospodarcze (np. spółki działające na podstawie prawa handlowego) dysponują odrębnym limitem pomocy de minimis.

25 Pomoc inwestycyjna na kulturę i zachowanie dziedzictwa narodowego
W przypadku pomocy inwestycyjnej kwota pomocy nie przekracza różnicy między kosztami kwalifikowalnymi a zyskiem operacyjnym z inwestycji. Zysk operacyjny odlicza się od kosztów kwalifikowalnych ex ante, na podstawie rozsądnych prognoz, albo przy użyciu mechanizmu wycofania. Operator infrastruktury ma prawo zatrzymać rozsądny zysk przez odnośny okres. Zysk operacyjny oznacza różnicę między zdyskontowanymi dochodami a zdyskontowanymi kosztami operacyjnymi w danym cyklu życia inwestycji, gdy różnica ta jest wartością dodatnią. Koszty operacyjne obejmują koszty, takie jak koszty personelu, materiałów, zakontraktowanych usług, komunikacji, energii, konserwacji, czynszu, administracji, lecz nie uwzględniają, do celów niniejszego rozporządzenia, kosztów amortyzacji i kosztów finansowania, jeśli zostały one objęte zakresem pomocy inwestycyjnej. Cykl życia inwestycji– zasadniczo oznacza okres amortyzacji dofinansowanych składników majątkowych

26 Pomoc inwestycyjna na kulturę i zachowanie dziedzictwa narodowego
W przypadku pomocy nieprzekraczającej 2 mln EUR, maksymalną kwotę pomocy można ustalić, alternatywnie wobec metody, o której mowa wyżej, na poziomie 80% kosztów kwalifikowalnych. Zgodnie z art.6 ust.5 GBER, w pomoc na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego nie obowiązuje wymóg wywoływania efektu zachęty, o ile spełnione są warunki przedmiotowe i podmiotowe ustanowione w art.53

27 OCENA FORMALNA Kryterium: Zgodność z zasadami horyzontalnymi
Zasada partnerstwa Promowanie równości szans kobiet i mężczyzn Zrównoważony rozwój Zachowanie zasad polityki przestrzennej Wpływ pozytywny lub neutralny Wpływ pozytywny Zasada niedyskryminacji

28 OCENA FORMALNA Kryterium: Wskaźniki projektu
Wybór wskaźników adekwatnych do zakresu projektu Określenie sposobu monitorowania wskaźnika w okresie trwałości Powiązanie wskaźnika z wydatkiem (wydatkami) Nieosiągnięcie celu projektu wyrażonego wskaźnikami - wydatki w projekcie mogą zostać uznane za niekwalifikowalne Wskazanie źródła informacji, z którego wynikać będzie rzeczywista wartość osiągniętego wskaźnika

29 WSKAŹNIKI PRODUKTU I REZULTATU
Powierzchnia obszarów objętych rewitalizacją Rewitalizacja powinna mieć charakter kompleksowy, tym samym w jej ramach prowadzony jest szereg wielowątkowych, wzajemnie uzupełniających się i wzmacniających działań, mających na celu wywołanie jakościowej pozytywnej zmiany na zidentyfikowanym obszarze. Dany obszar należy wykazać we wskaźniku w momencie rozpoczęcia rewitalizacji przewidzianej w projekcie i powinien odzwierciedlać rzeczywistą powierzchnię objętą działaniami. Wskazując wartość ww. wskaźnika należy określić powierzchnię odnoszącą się do konkretnego projektu. Przykładowo, gdy projekt obejmie prace w budynku lub jego części należy podać  powierzchnię zabudowy - powierzchnię budynku w dolnej kondygnacji, po obrysie ścian zewnętrznych, czyli powierzchnię jaką budynek zajmuje na działce. Jako źródło wskaźnika, w przedmiotowym wypadku należy wskazać odpowiedni dokument, np. dane ewidencyjne wnioskodawcy m.in. wypis z ewidencji gruntów i budynków lub  księgi wieczystej. W przypadku gdy projekt obejmie tylko roboty budowlane dotyczące terenu lub przestrzeni, należy liczyć samą część zrewitalizowanego terenu w projekcie. W przypadku projektu, który obejmie prace w budynku oraz w terenie/przestrzeni, należy zsumować powierzchnię budynku po obrysie + powierzchnię przyległą (np. teren parku, skweru, podwórka). Liczba wspartych obiektów infrastruktury zlokalizowanych na rewitalizowanych obszarach Jako obiekty budowlane należy rozumieć konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych (wg def. Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - PKOB). W działaniu 10.3 nie ma możliwości budowy nowych obiektów.

30 Wskaźniki Produktu i Rezultatu
Ludność mieszkająca na obszarach objętych zintegrowanymi strategiami rozwoju obszarów miejskich Na potrzeby wykazywania wskaźnika „Ludność mieszkająca na obszarach objętych zintegrowanymi strategiami rozwoju obszarów miejskich” należy wskazywać liczbę osób, które zamieszkują obszar rewitalizacji, na który będzie oddziaływać projekt. Obszar rewitalizacji wskazany jest w programie rewitalizacji danej gminy. Dane na potrzeby wskaźnika powinny więc być zaczerpnięte z właściwego programu rewitalizacji. Pomiar wskaźnika powinien nastąpić jednorazowo na moment złożenia wniosku o dofinansowanie. Wskaźniki rezultatu Liczba osób korzystających ze wspartej infrastruktury Wskaźnik dotyczy mieszkańców oraz pozostałych interesariuszy obszaru rewitalizacji. Interesariuszami są w szczególności: mieszkańcy obszaru rewitalizacji, użytkownicy wieczyści nieruchomości, przedstawiciele następujących podmiotów: zarządzających nieruchomościami znajdującymi się na tym obszarze, w tym spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego, podmiotów prowadzących lub zamierzających prowadzić na obszarze gminy działalność gospodarczą, podmiotów prowadzących lub zamierzających prowadzić na obszarze gminy działalność społeczną, w tym organizacji pozarządowych i grup nieformalnych, jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, organów władzy publicznej, podmiotów, realizujących na obszarze rewitalizacji uprawnienia Skarbu Państwa.

31 OCENA FORMALNA Kryterium: Powiązanie projektu z działaniami realizowanymi ze środków EFS (jeśli dotyczy) Realizacja projektów w ramach ww. typów projektów jest uzależniona od realizacji projektu z zakresu usług społecznych, finansowanych w ramach EFS, a dotyczących określonej grupy społecznej, dotkniętej dysfunkcją lub wykluczeniem. Wsparcie inwestycyjne projektów z EFRR ma charakter uzupełniający (dodatkowy) i możliwe jest wyłącznie w powiązaniu z działaniami realizowanymi z EFS, które pełnią rolę wiodącą względem EFRR. Tak więc projekty muszą wykazywać charakter przedsięwzięć kompleksowych, koordynujących interwencję infrastrukturalną z wsparciem realizowanym w ramach EFS. Informacja na ten temat zamieszczana w polu B.6.2 wniosku o dofinansowanie zawiera co najmniej: informację o planowanym terminie realizacji projektu EFS powiązanego z EFRR, informację o nazwie programu/działania/poddziałania z którego planuje się sfinansować projekt powiązany, ogólną charakterystyka projektu powiązanego wraz z informacją o wystepujących powiazaniach między EFS a EFRR, opis spodziewanych rezultatów realizacji powiązanych projektów – efekt synergii.

32 OCENA FORMALNA Kryterium: Wynikanie projektu z aktualnego i pozytywnie zaopiniowanego przez IZ programu rewitalizacji Projekt przed dniem złożenia wniosku musi wynikać z pozytywnie zaopiniowanego przez IZ RPO WSL oraz uchwalonego przez Radę Gminy, Gminnego lub Lokalnego Programu Rewitalizacji. Kryterium zostanie spełnione kiedy Program Rewitalizacji danej Gminy znajduje się w wykazie programów rewitalizacji województwa śląskiego Maksymalny poziom dofinansowania całkowitych wydatków kwalifikowalnych wynosi 95%, w tym 10% z budżetu państwa w przypadku projektów spełniających łącznie kryteria: są projektami rewitalizacyjnymi, nie są objęte pomocą publiczną, w tym rekompensatą, nie są objęte pomocą de minimis, nie są projektami generującymi dochód w rozumieniu art. 61 rozporządzenia nr 1303/2013.

33 OCENA MERYTORYCZNA Kryteria merytoryczne ogólne:
Realność wskaźników (0/1) Właściwie przygotowana analiza finansowa i ekonomiczna projektu (0/1) Trwałość rezultatów projektu (0/1) Poprawność oszacowania budżetu inwestycyjnego projektu Zasadność przedstawionych w projekcie danych określonych w analizie finansowej i ekonomicznej Wpływ na wskaźniki RPO w zakresie EFRR Efektywność projektu Stopień przygotowania inwestycji do realizacji Zasięg oddziaływania projektu

34 OCENA MERYTORYCZNA Kryteria merytoryczne specyficzne:
Wykonalność rozwiązań technicznych oraz ich zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi (0/1) Efektywność docierania do użytkowników obszaru rewitalizacji Sytuacja na rynku pracy Skuteczne powiązanie z projektem/projektami finansowanymi z EFS Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej Istotność projektu dla procesu rewitalizacji Kompleksowość działań rewitalizacyjnych Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym

35 Kryteria merytoryczne specyficzne (0/1) dla działania 10.3 – cd.
Obowiązujące dla działania 10.3 kryteria 0/1 Wykonalność rozwiązań technicznych oraz ich zgodność z obowiązującymi regulacjami prawnymi - Ocenie podlegają zaproponowane w projekcie elementy inwestycji, technologie, parametry techniczne oraz zgodność rozwiązań z obowiązującymi regulacjami prawnymi.

36 Kryteria specyficzne punktowane dla działania 10.3 RPO WSL
Efektywność docierania do użytkowników obszaru rewitalizacji (waga 1,5). Mierzona będzie zdolność projektu do poprawy warunków użytkowania obszaru rewitalizacji w zależności od wartości wskaźnika. Wskaźnikiem jest efektywność docierania do użytkowników mierzona poprzez stosunek liczby osób objętych projektem do liczebności użytkowników obszaru rewitalizacji wg diagnozy. poniżej 5% - 0 pkt. od 5% do 15% - 1 pkt. powyżej 15% do 30% - 2 pkt. powyżej 30 do 50% - 3 pkt. powyżej 50% - 4 pkt.

37 Kryteria specyficzne punktowane dla działania 10.3 RPO WSL
Sytuacja na rynku pracy (waga 1). Punkty będą przyznawane wg. poziomu stopy bezrobocia rejestrowanego na poziomie powiatów, wynikającej z raportów GUS za ostatni rok kalendarzowy poprzedzający rok, w którym został ogłoszony nabór wniosków o dofinansowanie. W przypadku braku takiego raportu, będzie brany pod uwagę najbardziej aktualny raport obejmujący cały rok kalendarzowy. W ramach tego kryterium weryfikowana będzie lokalizacja projektu na obszarach o najwyższej stopie bezrobocia. poniżej 9% - 0 pkt. od 9% do 12%-1 pkt. powyżej 12% do 13%-2 pkt. powyżej 13% do 14%-3 pkt. powyżej 14%-4 pkt.

38 Kryteria specyficzne punktowane dla działania 10.3 RPO WSL
Skuteczne powiązanie z projektem/projektami finansowanymi z EFS (waga 1,5). Za skuteczne powiązanie uznaje się liczbę projektów zrealizowanych lub zaplanowanych do realizacji ze środków EFS z wykorzystaniem powstałej infrastruktury oraz realizację wskaźników produktu i rezultatu podanych do osiągnięcia dla ZIT/RIT w ramach Działania 9.1 lub Działania 9.2. Co najmniej 1 projekt zrealizowany lub zaplanowany do realizacji ze środków EFS – 1 pkt. Co najmniej 2 projekty zrealizowane lub zaplanowane do realizacji ze środków EFS – 2 pkt. Co najmniej 1 projekt zrealizowany lub zaplanowany do realizacji ze środków EFS wraz z wykazaniem poziomu wskaźników osiągniętych/planowanych do osiągnięcia – 3 pkt. Co najmniej 2 projekty zrealizowane lub zaplanowane do realizacji ze środków EFS wraz z wykazaniem poziomu wskaźników osiągniętych/planowanych do osiągnięcia – 4 pkt.

39 Kryteria specyficzne punktowane dla działania 10.3 RPO WSL
Bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej (waga 1). Punkty będą przyznawane za wpływ projektu na poprawę bezpieczeństwa na obszarze rewitalizacji. 2-4 pkt – wpływ pozytywny 1 pkt – wpływ neutralny

40 Kryteria specyficzne punktowane dla działania 10.3 RPO WSL
Istotność projektu dla procesu rewitalizacji (waga 2). Punkty będą przyznawane za rodzaj projektu wg programu rewitalizacji. Premiowane będą projekty rewitalizacyjne, które znajdują się na podstawowej liście programu rewitalizacji opracowanego zgodnie z Wytycznymi w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata Weryfikacji podlegać będzie stopień w jaki projekt opisany we wniosku o dofinansowanie przyczynia się do osiągnięcia celów programu rewitalizacji. 2-4 pkt – projekt podstawowy 1 pkt – projekt uzupełniający

41 Kryteria specyficzne punktowane dla działania 10.3 RPO WSL
Kompleksowość działań rewitalizacyjnych (waga 1,5). Zgodnie z Wytycznymi w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych, stan kryzysowy występuje wówczas gdy istnieją negatywne zjawiska społeczne oraz negatywne zjawiska w co najmniej jednej z następujących sfer: gospodarczej lub środowiskowej lub przestrzenno-funkcjonalnej lub technicznej. W związku z tym, oceniany będzie zakres rozwiązywanych przez projekt problemów na obszarze rewitalizacji, wykraczających poza problemy społeczne. Ekspert przyznawać będzie po jednym punkcie za każdy rodzaj problemów innych niż społeczne, do rozwiązania których przyczynia się projekt. Rozwiązanie problemów społecznych nie będzie dodatkowo punktowane w tym kryterium. Ekspert zweryfikuje także, czy rozwiązywane problemy zostały wskazane w analizie specyficznej projektu oraz czy zostały zdiagnozowane na obszarze rewitalizacji we właściwym programie rewitalizacji. problem społeczny - 0 pkt problem gospodarczy - 1 pkt problem środowiskowy - 1 pkt problem przestrzenno - funkcjonalny - 1 pkt problem techniczny - 1 pkt

42 Kryteria specyficzne punktowane dla działania 10.3 RPO WSL
Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom społecznym (waga 1,5). Oceniana będzie liczba negatywnych zjawisk społecznych, do przeciwdziałania którym przyczynia się projekt. Zgodnie z ww. Wytycznymi do negatywnych zjawisk społecznych zalicza się w szczególności: bezrobocie, ubóstwo, przestępczość, niski poziom edukacji lub kapitału społeczny, niewystarczający poziom uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym. Ekspert zweryfikuje także, czy rozwiązywane problemy zostały wskazane w analizie specyficznej projektu oraz czy zostały zdiagnozowane na obszarze rewitalizacji we właściwym programie rewitalizacji. Jedno negatywne zjawisko społeczne - 0 pkt Dwa negatywne zjawiska społeczne - 1 pkt Trzy negatywne zjawiska społeczne - 2 pkt Cztery negatywne zjawiska społeczne - 3 pkt Pięć i więcej negatywnych zjawisk społecznych - 4 pkt

43 OCENA MERYTORYCZNA Kryteria merytoryczne dodatkowe:
każde po 0,2 pkt – dodawane do zsumowanej liczby punktów, ale tylko jeśli projekt uzyska co najmniej 60 % maksymalnej, możliwej do uzyskania punktacji OCENA MERYTORYCZNA Kryteria merytoryczne dodatkowe: Zastosowanie w projekcie OZE Konkursy architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne, urbanistyczne w RPO WSL Wynikanie projektu z aktualnego i pozytywnie zaopiniowanego przez IZ RPO programu rewitalizacji Realizacja projektu w partnerstwie Rozwój ruchu rowerowego w mieście Regionalna Strategia Innowacji Komplementarność Integracja z ePUAP, PEUP(SEKAP) Realizacja projektu z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury Rozwój sieci drogowej na terenie Województwa Śląskiego Rozlokowanie mieszkań socjalnych/chronionych/wspomaganych Zielone zamówienia publiczne Ogólnodostępna Platforma Informacji „Tereny poprzemysłowe i zdegradowane”

44 Dziękujemy za uwagę efrr@slaskie.pl Referat Oceny Projektów
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego


Pobierz ppt "Spotkanie informacyjne działanie 10"

Podobne prezentacje


Reklamy Google