Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Piotr Gosiewski Warszawa, 20.12.2017
Ubezpieczenia transgraniczne - system zielonej karty, system czwartej dyrektywy Piotr Gosiewski Warszawa,
2
Plan prezentacji 1. System Zielonej Karty 2. System Czwartej Dyrektywy 3. Wypadek z obcokrajowcem w kraju/ za granicą - jak się zachować
3
System zielonej karty - podstawowe informacje
Stworzony na mocy rekomendacji Genewskiej ONZ z 25 stycznia 1949 Funkcjonuje od 1 stycznia 1953 do dnia dzisiejszego W Polsce od roku 1958 Aktualnie obejmuje rynki ubezpieczeniowe 47 Państw (47 biur narodowych)
4
System zielonej karty - definicja
Oparta na współpracy międzynarodowej sieć umów cywilnoprawnych, kontrolowanych przez organizację między narodową (Główną Grupę Roboczą ds. Transportu Drogowego Komisji Gospodarczej ds. Europy ONZ Zawiera on elementy charakterystyzne dla prawa cywilnego jak również dla prawa międzynarodowego publiczego.
5
System Zielonej Karty - cele istnienia
Ochrona praw ofiar drogowych, których sprawcami są kierowcy zarejestrowani w innym Państwie, niż to gdzie wydarzył się wypadek. Zgodnie z Rekomendacją Genewską nr 5: Zapewnienie swobody przekraczania granic Zagwarantowanie wypłaty świadczeń dla Poszkodowanych w wypadkach spowodowanych ruchem pojazdu zagranicznego w kraju odwiedzanym
6
System zielonej karty - funkcjonowanie
Każde państwo należące do systemu posiada biuro Zielonej Karty (biuro narodowe), które zrzesza ubezpieczycieli, którzy wykonują w nim działalność w zakresie obowiążkowych ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów mechanicznych - w Polsce jest to Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych Dwustronne umowy składające się na System Zielonej Karty zawierane są między wszystkimi biurami narodowymi i zobowiązują one do wzajemnego uznawania umów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym.
7
System Zielonej Karty - działanie
Podstawowym warunkiem odpowiedzialności biura narodowego jest posiadanie przez sprawcy “Zielonej Karty” - wyjątek pogłębiona współpraca. Biuro narodowe wypadku zobowiazuje się do wypłacenia odszkodowania osobie poszkodowanej, a następnie zwraca się do biura narodowego sprawcy wypadku lub bezpośrednio do jego zakładu ubezpieczeń z rozszczeniem regresowym.
8
System Zielonej Karty - dwie formy współpracy
Stosunki umowne między biurami na podstawie certyfikatu “Zielonej Karty” (Tradycyjny System ZK) - odpowiedzialność BN ograniczona jest tylko i wyłącznie do sytuacji, gdzie sprawca legitymował się certyfikatem Zielonej Karty - jego brak oznacza brak odpowiedzialności BN. Domniemane pokrycie ubezpieczeniowe (Porozumienie Wielostronne) - BN gwarantują (z pewnymi wyjątkami) na zasadzie pełnej wzajemności, zwrot wszelkich wypłaconych świadczeń oraz wewnętrznych kosztów likwidacyjnych wynikających z jakiegokolwiek wypadku z udziałem pojazdu umiejscowionego na terytorium Państwa, dla którego każde z tych Biur jest właściwe, bez względu na to czy pojazd jest ubezpieczony.
9
System Zielonej Karty - członkowie
Rynki państw członkowskich Unii Europejskiej Większość pozostałych Państw Europejskich. Kraje spoza Europy - m.in. Iran, Izrael, Maroko, Tunezja
10
Mapa systemu Zielonej Karty
11
System Zielonej Karty - odpowiedniki w innych strefach
System Pomarańczony - kraje arabskie System Brązowy - kraje czarnej Afryki
12
System czwartej dyrektywy - podstawowe informacje
System unijny Obejmuje również EOG oraz Szwajcarię Przygotowana i uchwalona w roku 2000 przez Parlament i Radę Europejską Jedna z pięciu dyrektyw komunikacyjnych
13
System czwartek dyrektywy - główny cel
Głównym celem istnienia Czwartej Dyrektywy komunikacyjnej jest: ujednolicenie zasad likwidacji szkód w przypadku zdarzeń powstałych poza krajem zamieszkania osób poszkodowanych oraz przyspieszenie okresu przedstawiania poszkodowanych przez zakład ubezpieczeń odpowiedzi na zgłoszone przez nich rozszczenia.
14
System Czwartej Dyrektywy - regulacje
1) nowe rozwiązania prawne i organizacyjne: actio directa centrum informacyjne reprezentant do spraw roszczeń organ odszkodowawczy 2) Jednolite terminy realizacji roszczeń 3) Sankcje na wypadek niespełnienia norm dyrektywy 4) powiązania systemów ubezpieczeniowych
15
Auctio directa Możliwość bezpośredniego dochodzenia odszkodowania od ubezpieczyciela sprawcy
16
Centrum informacyjne Główne zadanie - gromadzenie i udostępnianie danych obejmujących dwie grupy informacji w Polsce Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a w określonych prawem sytuacjach Polskie Biuro Ubezpieczeń Komunikacyjnych
17
Centrum informacyjne - grupy informacji
Grupa pierwsza, dane dotyczące: zarejestrowanych w kraju pojazdów mechanicznych polis ubezpieczeniowych w zakresie obowiązkowego OC wystawionych Zielonych Kart oraz ubezpieczeń granicznych pojazdów z zwolnionych z posiadania ubezpieczenia OC Grupa druga, dane dotyczące: wykazu zakładów prowadzących ubezpieczenia OC listy reprezentantów do spraw roszczeń każdego zakładu ubezpieczeń w każdym z krajów członkowskich
18
Reprezentant do spraw roszczeń
Jest pełnomocnikiem zakładu uezpieczeń odpowiedzialnego za skutki wypadku Umożliwienie poszkodowanemu prowadzenia postępowania likwidacyjnego w swoim ojczystym języku, w swoim kraju. Każdy zakład ubezpieczeń ma obowiązek ustalić swojego przedstawiciela w każdym ze swoich krajów członkowskich. Państwo nie może ograniczyć zakładu ubezpieczeń w wyborze swojego przedstawiciela
19
Organ odszkodowawczy podejmuje działania w przypadku, jeżeli zakład ubezpieczeń nie wypełnia, określonych normami Dyrektywy, obowiązków. W Polsce jego rolę pełnią PBUK i UFG.
20
Organ odszkodowawczy wkracza gdy:
nie został wyznaczony reprezentant ds. roszczeń ZU lub jego reprezentant w terminie trzech miesięcy nie przedstawił poszkodowanemu odpowiedzi na zgłoszone roszczenia w terminie dwóch miesięcy od wypadku nimożna ustalić ZU odpowiedzialnego za szkodę nie można zidentyfikować pojazdu
21
Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju
Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju? Sprawca pochodzi z EOG, Andory lub Serbii. Spisać numer rejestracyjny, markę pojazdu sprawcy, sfotografować Zieloną Kartę lub spisać jej numer i nazwę Ubezpieczyciela i zgłosić się do ubezpieczyciela Jeżeli ubezpieczyciel jest znany jego korespondenta można wyszukać w wyszukiwarce korespondentów Jeżeli ubezpieczyciel jest nieznany - zgłosić należy się do PZU S.A. lub TUiR Warta S.A. podając numer rejestracyjny i kraj sprawcy
22
Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju
Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju? Sprawca posiada zieloną kartę. Spisać numer rejestracyjny, markę pojazdu sprawcy, sfotografować Zieloną Kartę lub spisać jej numer i nazwę Ubezpieczyciela i zgłosić się do korespondenta Jeżeli korespondent jest nieznany jest nieznana, skontaktować należy się z PZU S.A. lub TUiR Warta S.A. podając dane sprawcy (numer rejestracyjny i państwo rejestracji sprawcy)
23
Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju
Jak zachować się podczas kolizji z obcokrajowcem w swoim kraju? Sprawca posiada ubezpieczenie graniczne Spisać niezbędne dane takie jak np. numer rejestracyjny Jeżeli ubezpieczenie jest ważne, zgłosić należy się do ubezpieczyciela, które je wystawiło Jeżeli ubezpieczenie nie jest ważne, zgłosić należy się do UFG za pośrednictwem dowolnego ubezpieczyciela wystawiającego ubezpieczenia OC
24
Jak zachować się podczas kolizji poza granicą swojego kraju, na terenie EOG, Andory lub Serbii
Ustalenie ubezpieczyciela OC sprawcy za pośrednictwem ośrodków informacji Możliwość zgłoszenia szkody do tzw. reprezentanta ds. roszczeń
25
Jak zachować się podczas kolizji poza granicą swojego kraju, w strefie zielonej karty lub ubezpieczeń granicznych Szkodę zgłosić można do Biura Narodowego w państwie, w którym zdarzył się wypadek lub bezpośrednio u ubezpieczyciela OC sprawcy.
26
Dziękuje za uwagę
27
Bibliografia Ubezpieczenia komunikacyjne, Stanisław Rogowski, Wydawnictwo Poltext, 2008 granica
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.