Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PRZETWARZANIE FOTOGRAFII CYFROWEJ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PRZETWARZANIE FOTOGRAFII CYFROWEJ"— Zapis prezentacji:

1 PRZETWARZANIE FOTOGRAFII CYFROWEJ
WYKŁAD 1 Korekcja obrazu

2 Korekcja i retusz Korekcja – (pół)automatyczne operacje wykonywane na całym obrazie (lub jego dużych fragmentach) mające na celu poprawienie jego ogólnych parametrów (ostrości, kontrastu, jasności, kolorystyki, itp.). Retusz – (zazwyczaj) ręczne poprawianie szczegółów mające na celu usunięcie defektów lub zaakcentowanie określonych cech. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

3 Korekcja - przykład obraz oryginalny po usunięciu dominanty barwnej
Przetwarzanie fotografii cyfrowej

4 Retusz - przykład obraz oryginalny tło z filtrem PORUSZENIE
Przetwarzanie fotografii cyfrowej

5 Informacje ogólne Obraz fotograficzny (zeskanowany lub z aparatu cyfrowego) jest bitmapą, której punkty mają określony kolor (siatka pikseli). Zazwyczaj stosuje się zapis 24-bitowy, czyli 8 (256 wartości) bitów na każdą składową (RGB). Korekcja koloru polega na manipulacjach dokonywanych tymi wartościami, np. zmniejszenie każdej składowej powoduje ściemnienie obrazu, zwiększenie – jego rozjaśnienie. 255 Przetwarzanie fotografii cyfrowej

6 Informacje ogólne Oczywiście, zazwyczaj nie pracuje się na pojedynczych pikselach, lecz na wartościach RGB wszystkich pikseli obrazu (lub na ich dużych grupach) jednocześnie. Takie operacje wykonuje się na histogramach. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

7 Histogram Histogramy mapują wartości wszystkich pikseli na oś X zawierającą wartości koloru (od 0 do 255), gdzie 0 (po lewej) oznacza najciemniejszy kolor, 255 (po prawej) – najjaśniejszy. Oś Y reprezentuje całkowitą liczbę pikseli reprezentującą określoną wartość koloru. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

8 Histogram Widok histogramu daje widok rozkładu tonalnego obrazu. Na przykład histogram z największymi słupkami (duża liczba pikseli w danym kolorze) po lewej oznacza obraz ze szczegółami w grupie cieni, natomiast kiedy największe słupki znajdują się po prawej, szczegóły są skoncentrowane w grupie świateł. Obraz z równomiernym histogramem zawiera pełen zakres tonalny. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

9 Histogram obraz po uwydatnieniu kontrastu na kanał
Przetwarzanie fotografii cyfrowej

10 Histogram histogram jasnego obrazu Przetwarzanie fotografii cyfrowej

11 Histogram Przetwarzanie fotografii cyfrowej

12 Histogram Histogram (ogólna informacja o rozkładzie koloru w obrazie) jest podstawą korekcji kolorystyki. Domyślnie histogram pokazuje rozkład sumaryczny czerwieni, błękitu i zieleni (czyli rzeczywistego koloru), co określane jest mianem luminancji (jasności). Taki histogram traktuje obraz jako skalę szarości, gdzie pokazane są jedynie sumaryczne wartości wszystkich kolorów. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

13 Histogram Z listy rozwijalnej kanałów można wybrać poszczególne składowe, aby zapoznać się z ich rozkładem i dokładniejszymi informacjami o obrazie. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

14 Histogram Przetwarzanie fotografii cyfrowej

15 Jasność/Kontrast Podstawowym poleceniem używanym podczas korekcji obrazu jest jasność/kontrast. Pozwala ustawiać dwa podstawowe parametry obrazu, mniej więcej tak jak w zwykłym telewizorze. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

16 Jasność/Kontrast Zazwyczaj lepiej tej komendy unikać ze względu na liniowe działanie. Na przykład przy zwiększaniu jasności przesuwamy cały histogram w prawo, dzięki czemu rozjaśniamy cienie przez co zlewają się z obszarami jasnymi (światłami). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

17 Poziomy Poziomy oferują znacznie lepszą funkcjonalność. Pokazywany tu histogram jest znacznie wygodniejszy niż poprzednio, ponieważ nie mapuje luminancji, lecz wartości RGB pikseli. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

18 Poziomy Pod histogramem znajdują się dwa suwaki reprezentujące cienie i światła. Poprzez ich przesuwanie uzyskujemy rozjaśnienie/ściemnienie obrazu. W porównaniu z ustawieniami jasności i kontrastu uzyskujemy tutaj ponowne rozłożenie pozostałych pikseli od 0 do 255, dzięki czemu wzmacniamy poziomy szczegółów. Poziomy posiadają także olbrzymią zaletę – umożliwiają kontrolę nad redystrybucją pozostałych pikseli nie tylko poprzez wartość początkową i końcową, ale także punkt środkowy (gamma). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

19 Poziomy U góry okna z rozwijanego menu możemy wybrać kanał, na którym chcemy pracować (Channel; Kanał). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

20 Poziomy Poniżej są trzy pola, tzw. poziomy wejścia (Input Levels). Suwak maksymalnej czerni znajduje się po lewej stronie histogramu. Operowanie tym suwakiem to edycja ciemnych tonów obrazu. Inaczej mówiąc, po przesunięciu tego suwaka w prawo ciemne tony staną się jeszcze ciemniejsze. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

21 Poziomy Suwak maksymalnej bieli znajduje się po prawej stronie wykresu. Operowanie tym suwakiem to edycja jasnych tonów obrazu. Przesuwając suwak w lewo uczynisz jasne tony jeszcze jaśniejszymi. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

22 Poziomy Suwak gamma znajduje się w centrum wykresu i służy do edytowania (mapowania) półcieni. Przesunięcie suwaka gamma w lewo rozjaśnia średnie tony. Przeciągnięcie w prawo powoduje przyciemnienie średnich tonów jasności. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

23 Poziomy Na przykład poprzez zwiększenia gamma z 1 do 2 (punkt środkowy z 64 do 128), wartości które dotychczas przypadały w przedziale 0-64 zostaną „rozciągnięte” na , natomiast te z przedziału zostaną „ściśnięte” pomiędzy 128 i 255. Innymi słowy, dowolny szczegół w obszarze cienia zostanie wzmocniony kosztem szczegółu w obszarze świateł. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

24 Poziomy Poziomy wyjścia (Output Levels) to dwa pola opisujące wartości, które wynikają z położenia niżej usytuowanych suwaków. Po przesunięciu lewego suwaka, ciemne tony staną się jaśniejsze. Natomiast przeciągając prawy suwak przyciemniamy tony jasne. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

25 Poziomy Poziomy oferują nieliniową kontrolę nad mapą tonalną obrazu. Poziomy umożliwiają także kontrolę poszczególnych kanałów (RGB). Konkretny kanał można wybrać z listy rozwijalnej, można także zaznaczyć dwa dowolne kanały z palety kanałów i manipulować obydwoma jednocześnie. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

26 Poziomy Poziomy oferują także możliwość łączenia zmian w rozkładzie tonalnym i równowadze kolorów jednocześnie. Można to uzyskać za pomocą celów ustawianych poprzez kroplomierz. Poprzez dwukrotne kliknięcie na ikonach cieni i świateł można ustawić wartości krańcowe celu (dla wydruków zazwyczaj ustawiane na 10,10,10 i 244,244,244, odpowiednio). Wystarczy kroplomierzem kliknąć w najciemniejszym i najjaśniejszym punkcie obrazu. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

27 Poziomy Photoshop mapuje wartości RGB tych pikseli na poziomy RGB celów i dokonuje redystrybucji między nimi. Dzięki temu uzyskujemy równoczesne poprawienie szczegółów i usunięcie dominanty barwnej (colour cast). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

28 Poziomy Uwaga Każdorazowe użycie narzędzia Poziomy (Obrazek - Dopasuj - Poziomy) prowadzi do utraty części danych obrazu. Ich ubytek ilustrują przerwy występujące w histogramie. Każde kolejne użycie narzędzi korekcyjnych powoduje ubywanie następnych wartości tonalnych. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

29 Poziomy Początkowo może to być niegroźne, ale konsekwencje wielokrotnego użycia mogą być nieprzyjemne. W rezultacie bowiem na zdjęciu, przejścia tonalne mogą stracić na łagodności (przejścia między poszczególnymi tonami staną się bardziej kontrastowe, wystąpi zjawisko tzw. posteryzacji). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

30 Warstwy korekcyjne Photoshop wyposażony jest na szczęście w warstwy korekcyjne, których użycie nie wpływa negatywnie na piksele obrazu. Mówiąc metaforycznie, warstwa korekcyjna jest swoistym filtrem położonym na zdjęciu. Modyfikuje wygląd obrazu, ale nie ingeruje w jego strukturę. Na dodatek warstwy te są bardzo elastyczne ponieważ możemy na przykład zmieniać ich przezroczystość, kumulować efekt, czy mieszać je. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

31 Warstwy korekcyjne Inaczej mówiąc użycie warstw korekcyjnych to korygowanie bez ryzyka utraty jakości. Dopiero w etapie końcowym spłaszcza się obraz nanosząc wszystkie efekty jednocześnie. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

32 Krzywe Krzywe oferują jeszcze lepsze powiązanie między informacją o obrazie, a korekcją koloru. Nie pojawia się tutaj bezpośrednio histogram – manipulacje dokonywane są za pomocą krzywej, na której można dodawać węzły i je modyfikować. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

33 Krzywe Kiedy dialog krzywych pracuje w trybie poziomów jasności przesunięcie w górę powoduje rozjaśnienia, w dół – przyciemnienie. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

34 Krzywe W ten sposób można ograniczać zmiany do fragmentu krzywej lub tworzyć klasyczne krzywe kontrastu, gdzie marker 1/4 jest przesunięty w dół, a marker 3/4 w górę, ale środek jest pozostawiony bez zmian. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

35 Krzywe Dzięki temu przyciemniamy cienie, rozjaśniamy światła, pozostawiając niezmienione tony pośrednie (półcienie). Efektem jest nieliniowe zwiększenie kontrastu. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

36 Balans kolorów Przetwarzanie fotografii cyfrowej

37 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
W większości aparatów cyfrowych istnieje możliwość fotografowania w czerni i bieli. Nie polecam jednak używania tego trybu, ponieważ wtedy bezpowrotnie tracimy prawdziwe kolory. Oczywiście istnieje możliwość cyfrowego kolorowania fotografii, jednak jest to żmudna robota i trudna dla przeciętnego człowieka nie obcującego na co dzień z grafiką komputerową, a efekt nigdy nie będzie idealnie odwzorowujący rzeczywistość. Istnieje wiele sposobów otrzymania obrazu w czerni i bieli w programie PHOTOSHOP Przetwarzanie fotografii cyfrowej

38 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Zmniejszenie nasycenia (inaczej: odbarwienie). Obraz > Dopasowania > Zmniejsz nasycenie {Shift + Ctrl + U} Przy wybieraniu tej opcji nie możemy zmienić żadnych ustawień, ale możemy użyć innych opcji dopasowania. Obraz nadal będzie w trybie RGB, czyli będzie posiadał możliwość przechowywania informacji o kolorze. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

39 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Skala szarości. Obraz > Tryb > Szarości. Mogłoby się wydawać, że efekt jest identyczny jak w poprzednim ustawieniu, jednak odcienie są przeliczane w inny sposób. Po tej operacji obraz nie przechowuje informacji o kolorze. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

40 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Barwa/Nasycenie Obraz > Dopasowania > Barwa/Nasycenie… W polu ustawionym na Oryginał zmieniamy Nasycenie na Następnie mamy wpływ na odcień szarości dla widocznych na liście kolorów (suwak Jasność). Przetwarzanie fotografii cyfrowej

41 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Mapa gradientu Obraz > Dopasowania > Mapa gradientu… Wybieramy rodzaj gradientu lub tworzymy nowy. Od tego, jaki gradient użyjemy zależy nasz końcowy efekt. Prezentuję przykład z użyciem prostego gradientu czarno białego Przetwarzanie fotografii cyfrowej

42 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Zmniejszenie nasycenia Skala szarości Barwa/Nasycenie Mapa gradientu Przetwarzanie fotografii cyfrowej

43 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Kanał jasności w trybie LAB. Obraz > Tryb > LAB W zakładce Kanały wyłączmy widoczność kanałów „Lab” „a” i „b”. Pozostawiamy jedynie kanał „Jasność”. W efekcie zobaczymy obraz w skali szarości powstałej z tego właśnie kanału. Jednak po zapisaniu pliku kolor byłby normalnie widoczny (wyłączyliśmy jedynie widoczność w Photoshopie). Należy zmienić obraz na skalę szarości. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

44 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Mieszanie kanałów. Obraz > Dopasowania > Mieszanie kanałów… Ten sposób pozwala na znaczne modyfikacje obrazu. Zaznaczamy na dole Monochromia Przetwarzanie fotografii cyfrowej

45 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Mieszanie kanałów – negatyw Możemy tak zbilansować poszczególne odcienie, że Suma będzie ujemna. Np. Zielony wyłączymy całkowicie dając mu wartość Otrzymamy czarny obraz. Wtedy odpowiednio zwiększamy parametr Stały. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

46 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Bichromia Przekształcamy na początek obraz na skalę szarości. Następnie klikamy Obraz > Tryb > Bichromia… W okienku ustawiamy Typ na Monochromia. W lini Farba 1: ustawiamy w drugim kwadraciku kolor czarny lub dowolny odcień szarości. W pierwszym okienku zmieniamy krzywą bichromii, czyli ustalamy dla jakich odcieni jaki nowy odcień ma przyjąć Przetwarzanie fotografii cyfrowej

47 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Bichromia Na koniec polecam zmienić z powrotem dokument na skalę szarości, gdyż mało programów otwiera pliki w bichromii. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

48 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Carno-biały Obraz > Dopasowania > Czarno-biały… Przetwarzanie fotografii cyfrowej

49 Zmiana kolorowego obrazu na czarno biały
Kanał jasności w trybie LAB +Skala szarości Mieszanie kanałów Bichromia Czarno-biały Przetwarzanie fotografii cyfrowej

50 Skala z uwzględnieniem zawartości
Czasem zdarza się tak, że chcemy zmienić rozmiar i proporcje zdjęcia, ale nie chcemy, aby obiekty na zdjęciu były zniekształcone. powiększanie/poszerzanie zdjęcia: Przetwarzanie fotografii cyfrowej

51 Skala z uwzględnieniem zawartości
Zmniejszanie zdjęcia/ściskanie obiektów W tym procesie narzędzie skali z uwzględnieniem zawartości automatycznie wykrywa obiekty, które mają zachować proporcje  i „ściska” płaszczyznę między nimi. Przetwarzanie fotografii cyfrowej

52 Skala z uwzględnieniem zawartości
Należy odblokować warstwę Tło Musimy poszerzyć obszar roboczy. Klikamy Obraz > Rozmiar obszaru roboczego… /opcja dla poszerzania obrazu/ Edycja > Skala z uwzględnieniem zawartości Często pomocna jest opcja Ochrona tonów karnacji (ikonka człowieczka po prawej stronie) Następnie wchodzimy w Obraz > Przytnij… /opcja dla ściskania obrazu/ Przetwarzanie fotografii cyfrowej

53 Efekt czerwonych oczu zaznaczamy obszar źrenic Lassem z wtapianiem 2px
Przetwarzanie fotografii cyfrowej

54 Efekt czerwonych oczu - narzędzie
Przetwarzanie fotografii cyfrowej

55 Korekcja oczu - zaznaczanie
Przetwarzanie fotografii cyfrowej

56 Korekcja detali - zaznaczanie
Przetwarzanie fotografii cyfrowej

57 Korekcja detali – pędzel korygujący
Przetwarzanie fotografii cyfrowej

58 Korekcja detali – stempel korygujący
częściowo poprawione zdjęcie Przetwarzanie fotografii cyfrowej


Pobierz ppt "PRZETWARZANIE FOTOGRAFII CYFROWEJ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google