Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WOJSKA OBRONY TERYTORIALNEJ – ZADANIA, STRUKTURA I POTENCJAŁ”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WOJSKA OBRONY TERYTORIALNEJ – ZADANIA, STRUKTURA I POTENCJAŁ”"— Zapis prezentacji:

1 WOJSKA OBRONY TERYTORIALNEJ – ZADANIA, STRUKTURA I POTENCJAŁ”
„WSPÓŁCZESNE WOJSKA OBRONY TERYTORIALNEJ – ZADANIA, STRUKTURA I POTENCJAŁ” ppłk dr Robert RECZKOWSKI starszy specjalista Wydział Planowania Użycia Sił Oddział Planowania Rozwoju – T5 Kraków, dn r. 1/18

2 AGENDA Wprowadzenie. Miejsce Wojsk Obrony Terytorialnej w systemie obronnym państwa. Przeznaczenie Wojsk Obrony Terytorialnej. Cele działania Wojsk Obrony Terytorialnej. Budowa i potencjał Wojsk Obrony Terytorialnej. Struktura organizacyjna. Zadania Wojsk Obrony Terytorialnej: WOT w czasie „P”; WOT w czasie „K”; WOT w czasie „W”. Podsumowanie 2/18

3 WPROWADZENIE - Przyczyny utworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej-
TRAKTAT PÓŁNOCNOATLANTYCKI (Waszyngton, 4 kwietnia 1949 r.) Artykuł 4 Strony będą się wspólnie konsultowały, ilekroć, zdaniem którejkolwiek z nich, zagrożone będą integralność terytorialna, niezależność polityczna lub bezpieczeństwo którejkolwiek ze Stron. Artykuł 5 Strony zgadzają się, że zbrojna napaść na jedną lub więcej z nich w Europie lub Ameryce Północnej będzie uznana za napaść przeciwko nim wszystkim i dlatego zgadzają się, że jeżeli taka zbrojna napaść nastąpi, to każda z nich, w ramach wykonywania prawa do indywidualnej lub zbiorowej samoobrony, uznanego na mocy artykułu 51 Karty Narodów Zjednoczonych, udzieli pomocy Stronie lub Stronom napadniętym, podejmując niezwłocznie, samodzielnie jak i w porozumieniu z innymi Stronami, działania, jakie uzna za konieczne, łącznie z użyciem siły zbrojnej, w celu przywrócenia i utrzymania bezpieczeństwa obszaru północnoatlantyckiego. O każdej takiej zbrojnej napaści i o wszystkich podjętych w jej wyniku środkach zostanie bezzwłocznie powiadomiona Rada Bezpieczeństwa. Środki takie zostaną zaniechane, gdy tylko Rada Bezpieczeństwa podejmie działania konieczne do przywrócenia i utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. „Pacta sunt servanda – umów należy dotrzymywać” Hugo Grocjusz 3/18

4 WPROWADZENIE - Przyczyny utworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej- TRAKTAT PÓŁNOCNOATLANTYCKI (Waszyngton, 4 kwietnia 1949 r.) Artykuł 3 Dla skuteczniejszego osiągnięcia celów niniejszego Traktatu Strony, każda z osobna i wszystkie razem, przez stałą i skuteczną samopomoc i pomoc wzajemną będą utrzymywały i rozwijały swoją indywidualną i zbiorową zdolność do odparcia zbrojnej napaści. 4/18

5 WPROWADZENIE - Przyczyny utworzenia Wojsk Obrony Terytorialnej- CECHY ZAGROŻENIA. INNA KONCEPCJA WOJNY 1 3 WOJNA „PERMANENTNY KRYZYS” „MAŁA MIĘKKA WOJNA” ? 2 Głównym celem - opanowanie świadomości społeczeństwa i jego motywowanie Psychologia zmotywowanych mas czynnikiem pierwszoplanowym, decydującym o zwycięstwie lub porażce Działania TZB, tgb-OW Linie styczności wojsk zatarte, walki ogniskowe, ewentualny bój spotkaniowy. Głównym celem - opanowanie terytorium wraz z jego zasobami. Psychologia dopełnieniem uzbrojenia. O wyniku wojny decydują potencjały sił zbrojnych (samoloty, czołgi, WRiA) Linie styczności wojsk stykają się. Ugrupowania wojsk - liniowe/ciągłe. Działania regularne sił uderzeniowych CELE RÓŻNICE W DZIAŁANIU DZIAŁANIA OW NA KIERUNKACH, DROGAMI PODEJŚCIA DO KLUCZOWYCH OBIEKTÓW. ROZSRZYGNIĘCIA OSIĄGANE DZIAŁANIAMI – „BIJ OGNIEM - NIE WOJSKIEM” DZIAŁANIA W STYKAJĄCYCH SIĘ REJONACH ODPOWIEDZIALNOŚCI ZADANIOWEJ. ROZTRZYGNIĘCIA OSIĄGANE W STARCIACH BEZPOŚREDNICH WOJSK OPERACYJNYCH. 5/18

6 - Miejsce WOT w systemie obronnym państwa -
ZAGADNIENIE 1 - Miejsce WOT w systemie obronnym państwa - Obronę Terytorialną (OT) tworzą elementy państwa, które decydują w każdych warunkach o jego bezpieczeństwie i muszą działać w określonym systemie współzależności. OT, w ujęciu funkcjonalnym, stanowi całe spektrum terenowych sił i środków militarnych oraz pozamilitarnych, które są przygotowane zawczasu i funkcjonują we wszystkich stanach gotowości obronnej państwa, tj. stałej gotowości obronnej państwa, stanu gotowości obronnej państwa czasu kryzysu oraz stanu gotowości obronnej państwa czasu wojny na szczeblu terytorialnym. OT, w ujęciu systemowym, jako powszechna forma ochrony i obrony narodowej na poziomie terytorialnym stanowi wyodrębnioną (ale współoddziałującą i współzależną) część systemu obronnego państwa. Wydzielone elementy wojsk wsparcia stanowią głównie WOT wspierane przez terenowe organy administracji wojskowej (WSzW i WKU) pełniące rolę organów wykonawczych Ministra ON w sprawach operacyjno-obronnych i rządowej administracji niezespolonej* *- Ustawa o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017, poz. 1430) 6/18

7 - Przeznaczenie Wojsk Obrony Terytorialnej -
ZAGADNIENIE 2 - Przeznaczenie Wojsk Obrony Terytorialnej - Prowadzenie działań militarnych, jak i niemilitarnych z aktywnym wykorzystaniem lokalnych zasobów obywatelskich; Niwelowanie potencjalnych zagrożeń militarnych dla bezpieczeństwa państwa (w tym neutralizowania wrogich działań poniżej progu wojny) oraz budowanie lokalnej i przestrzennej gotowości obronnej państwa na całym terytorium. Odgrywanie wiodącej roli na poziomie województwa i powiatu w zakresie realizacji zadań obronnych oraz wsparcia zarządzania kryzysowego, udzielając w tym względzie wsparcia UPM. 7/18

8 - Cele działania Wojsk Obrony Terytorialnej -
ZAGADNIENIE 3 - Cele działania Wojsk Obrony Terytorialnej - WOT Budowa na całym terytorium kraju powszechnej i przestrzennej gotowości obronnej - wzrost odporności państwa polskiego na zagrożenia militarne i niemilitarne. Nasycenie środowiska operacyjnego w środki rażenia śmiercionośnego i nieśmiercionośnego. Wzmocnienie potencjału odstraszania SZ RP. Zwiększenie gotowości do niezwłocznego i powszechnego reagowania wojskowego na sytuację zagrożenia lub zaistniały kryzys. Przygotowanie społeczeństwa do wypełniania obywatelskiego obowiązku obrony Ojczyzny. Kształtowanie patriotycznych postaw i fundamentów systemu obronnego państwa. 8/18

9 ZAGADNIENIE 4 - Budowa i potencjał Wojsk Obrony Terytorialnej -
Planowany potencjał WOT: ok tys. żołnierzy w 17 x BOT (17 x kdow, 17 x klog, 17 x kwsp, 17 x ksap, 17 x pl. med) ponadto: Oddział Zabezpieczenia WOT Centrum Szkolenia WOT Termin rozpoczęcia formatowania BOT w naszym województwie rozpocznie się w roku, natomiast przedsięwzięcia z następnych lat mogą ulec zmianie. ETAP III 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 I etap – 3 x BOT /1,2,3 BOT/ II etap – 3 x BOT /4,5,6 BOT/ III etap – 7 x BOT /7,8,9,10,11,12,13 BOT/ IV etap – 4 x BOT /14,15,16,17 BOT/ Oddział Zabezpieczenia WOT Centrum Szkolenia WOT LEGENDA: FORMOWANIE SZKOLENIE INDYWIDUALNE ZGRYWANIE SEKCJI / DRUŻYN ZGRYWANIE PLUTONÓW / KOMPANII IOC FOC 9/18

10 ZAGADNIENIE 4 - Propozycje rozmieszczenia jednostek WOT – etap III -
WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE CHARAKTERYSTYKA Ogólna powierzchnia – km2 Liczba mieszkańców – tys. Miasta na prawach powiatu – 3 /Kraków, Nowy Sącz, Tarnów/ Powiaty – 19 PROPOZYCJA STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ 11.MBOT DBOT 111.blp 112.blp 113.blp 114.blp 11.kdow 11.klog 11.kwsp 11.ksap 11.pl.med m. KRAKÓW m. KRAKÓW/m. KŁAJ/ m. NIEDŹWIEDŹ (?) pow. krakowski, wielicki, proszowicki, olkuski, miechowski, m. Kraków m. TARNÓW pow. tarnowski, bocheński, brzeski, proszowicki, dąbrowski, m. Tarnów m. NOWY SĄCZ/m. ZAKOPANE (?) pow. nowosądecki, nowotarski, tatrzański, limanowski, gorlicki, m. Nowy Sącz m. OŚWIĘCIM pow. oświęcimski, chrzanowski, wadowicki, suski, myślenicki m. OŚWIĘCIM/ tym. KRAKÓW X 11 II Kraków II Tarnów Oświęcim II II Nowy Sącz 10/18

11 ZAGADNIENIE 5 - Struktura kompanii lekkiej piechoty (klp) -
Dowódca P – 8/135 Sekcja dowodzenia Pluton wsparcia Pluton lekkiej piechoty Sekcja snajperów Sekcja saperów Sekcja lekkiej piechoty Sekcja moździerzy Sekcja przeciwlotnicza 11/18

12 - Zadania Wojsk Obrony Terytorialnej -
ZAGADNIENIE 6 - Zadania Wojsk Obrony Terytorialnej - Dla osiągnięcia celu operacji, określonego w dokumentach planowania operacyjnego lub zarządzania (reagowania) kryzysowego, WOT mogą prowadzić działania samodzielnie bądź w ramach wsparcia i zabezpieczenia działań innych RSZ oraz organizacji i instytucji pozamilitarnych. Jednakże ich użycie musi wynikać zarówno z zaistniałej sytuacji operacyjno-taktycznej, jak też ich możliwości bojowych i przeznaczenia. x SRO BRYGADY (obszar województwa) SRO BATALIONU (obszar wielkości 3-5 powiatów) I SRO KOMPANII (obszar powiatu) Istota działania jednostek WOT polega na użyciu ich sił i środków w stałym rejonie odpowiedzialności (SRO), który jest niezmienny zarówno w czasie pokoju, kryzysu jak i wojny. W zależności od tego, w którym z trzech stanów gotowości obronnej funkcjonują WOT, zmienia się jedynie charakter przedsięwzięć w nim podejmowanych i priorytet przewidzianych do realizacji (w ich ramach) zadań. 12/18

13 - Zadania Wojsk Obrony Terytorialnej -
ZAGADNIENIE 6 - Zadania Wojsk Obrony Terytorialnej - Determinantami mającymi wpływ na skuteczność i efektywność zadań realizowanych przez WOT będzie współdziałanie, integracja, a także interoperacyjność i kompatybilność z wojskami operacyjnymi i wsparcia oraz UPM. POWSZECHNOŚĆ CIĄGŁOŚĆ NIELINIOWOŚĆ DZIAŁAŃ WOT CHARAKTER DZIAŁAŃ CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE CHARAKTER DZIAŁAŃ ROZPOZNANIE MANEWR I OGIEŃ ZABEZPIECZENIE BOJOWE UWARUNKOWANIA ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI WALKI ZBROJNEJ UWARUNKOWANIA PRAWNE UWARUNKOWANIA ORGANIZACYJNE I STRUKTURALNE 13/18

14 ZAGADNIENIE 6 - Zadania Wojsk Obrony Terytorialnej - SRO BOT/blp/klp
Wojska Obrony Terytorialnej w czasie „K” SRO BOT/blp/klp Działania WOT ukierunkowane w głównej mierze na wsparciu UPM. Mogą one wystąpić po okresie pokoju lub po zakończeniu działań wojennych. Działania WOT zorientowane na osiągnięcie gotowości w SRO oraz udział w niezwłocznym i powszechnym reagowaniu na sytuację lub zaistniały kryzys (militarny bądź niemilitarny) w celu jego zapobieżenia lub przeciwdziałania, minimalizacji i usuwania jego skutków oraz przywracania stanu sprzed jego wystąpienia (na obszarach wyzwolonych także w kierunku wsparcia odbudowy administracji państwowej). Działania WOT w czasie kryzysu ukierunkowane są w głównej mierze na wsparciu UPM. Mogą one wystąpić po okresie pokoju lub po zakończeniu działań wojennych. Rolą WOT w czasie kryzysu są działania zorientowane na osiągnięcie gotowości w SRO oraz udział w niezwłocznym i powszechnym reagowaniu na sytuację lub zaistniały kryzys (militarny bądź niemilitarny) w celu jego zapobieżenia lub przeciwdziałania, minimalizacji i usuwania jego skutków oraz przywracania stanu sprzed jego wystąpienia (na obszarach wyzwolonych także w kierunku wsparcia odbudowy administracji państwowej). W sytuacji wystąpienia kryzysu niemilitarnego WOT pozostają w gotowości do realizacji zadań wsparcia zarządzania kryzysowego UPM, jak w czasie pokoju. W przypadku działań militarnych poniżej progu wojny (działań o charakterze hybrydowym i asymetrycznym) WOT w wyznaczonych SRO będą prowadzić działania ochronne i osłonowe (przygotowawcze), przeciwrozpoznawcze, przeciwdywersyjne i antyterrorystyczne. Swoje działania jednostki WOT mogą prowadzić samodzielnie lub we współdziałaniu z elementami jednostek operacyjnych i wsparcia oraz UPM. W wyniku eskalacji kryzysu militarnego zasadniczym zadaniem jednostek WOT będzie przygotowanie obrony SRO na kierunku potencjalnego zagrożenia, udział w mobilizacyjnym i operacyjnym rozwinięciu Sił Zbrojnych RP oraz w zabezpieczeniu przyjęcia i rozwinięcia Sojuszniczych Sił Wzmocnienia (koalicyjnych). Podejmowane przez jednostki WOT w czasie kryzysu militarnego działania prowadzone w kierunku zwalczania źródeł zagrożeń oraz ochrony przed skutkami ich występowania realizowane będą samodzielnie lub w ścisłym współdziałaniu z jednostkami operacyjnymi i wsparcia oraz UPM. Celem tych działań będzie rozpoznanie i zapobieganie działalności dywersyjnej, prowadzenie walki zbrojnej z grupami dywersyjno-rozpoznawczymi (specjalnymi), sabotażowymi, ochrona kluczowej z wojskowego lub społeczno-gospodarczego punktu widzenia infrastruktury krytycznej, a także osłona strategiczna lądowej granicy państwa oraz zapewnienie wojskom operacyjnym i wsparcia swobody działania. WOT, w celu zwiększenia efektu odstraszania, prowadzić będą działania demonstracyjne. Ich celem będzie podkreślenie woli, determinacji i gotowości do rozwiązania sytuacji kryzysowej oraz ochrony, obrony suwerenności i integralności terytorialnej państwa poprzez kształtowanie pożądanych postaw obywatelskich wśród społeczności lokalnej (morale, motywacja etc.). Rozpoznanie WOT w czasie kryzysu zorientowane jest na zbieranie i analizowanie informacji o zagrożeniach, przeciwniku, środowisku działań oraz innych istotnych warunkach w SRO. Prowadzone jest ono w ramach wywiadu geoprzestrzennego z wykorzystaniem w szczególności rozpoznania: patrolowego, osobowego, obrazowego, radioelektronicznego oraz ze źródeł otwartych. NIEMILITARNY KRYZYS WOT pozostają w gotowości do realizacji zadań wsparcia zarządzania kryzysowego UPM, jak w czasie pokoju. Działania demonstracyjne i odstraszające. Osłona mobilizacyjnego i operacyjnego rozwinięcia wojsk operacyjnych. Wsparcie SG w ochronie i uszczelnieniu granicy państwowej. Prowadzenie działań przeciwdywersyjnych (wyszukiwanie i neutralizacja GDR). Rozpoznanie działań przeciwnika w strefie przygranicznej i w obszarze odpowiedzialności. Wsparcie sił UPM w działaniach przeciwhybrydowych. Wsparcie ochrony obiektów infrastruktury krytycznej oraz ważnych z punktu widzenia prowadzenia operacji. Zapewnienie swobody manewru wojskom własnym (oraz sojuszniczym). Przeciwrozpoznanie (maskowanie działań wojsk własnych). Prowadzenie elementów INFOOPS i PSYOPS. G II S II II N DEM II C KRYZYS MILITARNY II GNS SOF II II LOC 14/18

15 ? ZAGADNIENIE 6 - Zadania Wojsk Obrony Terytorialnej - W O T
Wojska Obrony Terytorialnej w czasie „W” XX XXX ? KL WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT WOT Pomimo, że WOT działają we wspólnym środowisku walki (głównie z wojskami lądowymi) to nie powinny być wykorzystywane jako ich substytut oraz nie mogą być użyte do działań, do których realizacji nie są przeznaczone. „WSPÓLNE” ŚRODOWISKO WALKI INFORMACJA !!! TEREN W O T INFRASTRUKTURA NIEPRZERWANY NAPŁYW PRZECIWNIK ODDZIAŁYWANIE INFRASTRUKTURA PRZECIWNIK TEN SAM PRZECIWNIK – RÓŻNE SPOSOBY 15/18

16 PODSUMOWANIE WOT prowadzą działania militarne, jak i niemilitarne w SRO z aktywnym wykorzystaniem lokalnych zasobów obywatelskich. WOT odgrywają wiodąca rolę na poziomie województwa i powiatu w zakresie realizacji zadań obronnych oraz wsparcia zarządzania kryzysowego, udzielając w tym względzie wsparcia UPM. Pomimo, że WOT działają we wspólnym środowisku walki (głównie z wojskami lądowymi) to nie powinny być wykorzystywane jako ich substytut oraz nie mogą być użyte do działań, do których realizacji nie są przeznaczone. 16/18

17 „TERYTORIALSI - ZAWSZE GOTOWI, ZAWSZE BLISKO”
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ „TERYTORIALSI - ZAWSZE GOTOWI, ZAWSZE BLISKO” 17/18

18 DOŁĄCZ DO NAS: media społecznościowe/Internet
FACEBOOK: Wojska Obrony Terytorialnej 18/18


Pobierz ppt "WOJSKA OBRONY TERYTORIALNEJ – ZADANIA, STRUKTURA I POTENCJAŁ”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google