Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
2
Rynek – popyt, podaż, równowaga
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
3
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Rynek To proces, w ramach którego kupujący i sprzedający określają, co mają zamiar kupować oraz sprzedawać i na jakich warunkach / tzn. w jakich ilościach i po jakich cenach/. Kupujący reprezentują sobą popyt rynkowy, a sprzedający – podaż rynkową. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
4
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt Zapotrzebowanie zgłaszane przez konsumentów na rynku, przy danej cenie produktu Odwrotna relacja między ceną dobra a ilością, którą konsumenci są skłonni i są w stanie nabyć w pewnym okresie /przy założeniu „ceteris paribus”/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
5
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Determinanty popytu Cena danego dobra Ceny innych dóbr /komplementarnych i substytucyjnych/ Dochody konsumentów Moda Reklama Oczekiwania przyszłego poziomu cen itd.. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
6
Popyt a cena danego dobra
D = f(p) ilość q1 q2 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
7
Wpływ pozacenowych determinantów popytu /1/
cena A A’ p1 B B’ p2 D’ D ilość q1 q2 q’1 q’2 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
8
Wpływ pozacenowych determinantów popytu /2/
cena A’ A p1 B’ B p2 D D’ ilość q’1 q1 q’2 q2 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
9
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podaż Produkty dostarczone przez producentów na rynek, przy danej cenie produktu Relacja między ceną dobra a ilością, którą producenci są w stanie dostarczyć w pewnym okresie /przy założeniu „ceteris paribus”/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
10
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Determinanty podaży Cena danego dobra Koszty wytwarzania: - koszty materiałów - płace i narzuty na płace itp. - technologia produkcji dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
11
Podaż a cena danego dobra
S=f(p) p2 B p1 A ilość q2 q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
12
Wpływ pozacenowych determinantów podaży /1/
cena S=f(p) B B’ p2 S’ = f(p) A p1 A’ ilość q2 q’2 q1 q’1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
13
Wpływ pozacenowych determinantów podaży /2/
cena S’=f(p) B’ B p2 S’ = f(p) A’ p1 A ilość q’2 q2 q’1 q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
14
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Równowaga rynkowa dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
15
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
cena Równowaga rynkowa S=f(p) E* p* D= f(p) ilość q* dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
16
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Równowaga rynkowa Obraz rynku, na którym – przy pewnej cenie – następuje zrównanie popytu zgłaszanego przez konsumentów z podażą oferowaną przez producentów Cena ta – to cena równowagi rynkowej; a ilość – to ilość równowagi rynkowej dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
17
*/ nadwyżka */ niedobór
Nierównowaga rynkowa */ nadwyżka */ niedobór dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
18
Nierównowaga rynkowa – nadwyżka towarów na rynku
cena Nierównowaga rynkowa – nadwyżka towarów na rynku S=f(p) p1 NADWYŻKA: E* p* s1 > d1 D= f(p) ilość q* d1 s1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
19
Nierównowaga rynkowa – niedobór towarów na rynku
cena Nierównowaga rynkowa – niedobór towarów na rynku S=f(p) NIEDOBÓR: E* s1 < d1 p* p1 D= f(p) ilość q* s1 d1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
20
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje zmian popytu i podaży dla równowagi rynkowej – przesunięcia punktu równowagi dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
21
Konsekwencje wzrostu popytu dla równowagi rynkowej
cena Konsekwencje wzrostu popytu dla równowagi rynkowej S=f(p) E1 p1 E* p* D’ = f(p) p1>p* q1>q* D= f(p) ilość q* q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
22
Konsekwencje spadku popytu dla równowagi rynkowej
cena Konsekwencje spadku popytu dla równowagi rynkowej S=f(p) E* p* E1 p1 D = f(p) p1<p* q1<q* D’= f(p) ilość q1 q* dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
23
Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej
cena Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej S=f(p) S’=f(p) E* p* E1 p1 p1<p* q1>q* D= f(p) ilość q* q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
24
Konsekwencje spadku podaży dla równowagi rynkowej
cena S’=f(p) S=f(p) E1 p1 E* p* p1>p* q1<q* D= f(p) ilość q* q1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
25
Analiza zmian na rynku jabłek
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
26
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konsekwencje zmian w otoczeniu rynku dla równowagi na rynku jabłek - przykład 1/ Wzrost cen owoców cytrusowych – substytuty w stosunku do jabłek WZROST POPYTU 2/ Dotkliwa susza, która spowodowała znacznie mniejsze zbiory jabłek niż przewidywano - SPADEK PODAŻY dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
27
Zmiany równowagi na rynku jabłek
cena S’ S=f(p) E1 p1 p1 > p* q1 < q* E* P* D’ D= f(p) ilość q1 q* dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
28
Zmiany parametrów gwarantujących równowagę na rynku jabłek
Cena równowagi na rynku jabłek – rośnie: p1 > p* Ilość równowagi na rynku jabłek – trzy warianty: q1 > q* q1 < q* q1 = q* dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
29
Ingerencja rządu w rynek - górne i dolne pułapy cenowe
*/ ceny maksymalne */ ceny minimalne dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
30
Ingerencja rządu w rynek – ceny maksymalne
cena S=f(p) E* d1>s1 p* NIEDOBÓR pmax D= f(p) ilość q* d1 s1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
31
Ingerencja rządu w rynek – ceny minimalne
cena Ingerencja rządu w rynek – ceny minimalne S=f(p) pmin s1 > d1 E* NADWYŻKA p* D= f(p) ilość q* s1 d1 dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
32
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.