Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPatryk Michalak Został zmieniony 6 lat temu
1
Cyberprzemoc – zagrożenie dzieci w Internecie
Projekt „Uczeń w sieci – program podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Internecie w szkołach i placówkach Miasta Lublin” realizowany w ramach Rządowego programu na lata 2014/2020 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
2
Czym jest cyberprzemoc?
Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) zdefiniować można najkrócej jako przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Najczęściej terminu tego używa się w odniesieniu do przemocy rówieśniczej z użyciem telefonów komórkowych lub Internetu.
3
Podstawowe formy cyberprzemocy to:
nękanie z wykorzystaniem serwisów społecznościowych, np. Facebook, NK, nagrywanie filmów kamerą w telefonie i umieszczane ich w serwisach typu Wrzuta.pl, YouTube.com, włamania na blog, stronę internetową, profil w serwisie społecznościowym i zamieszczanie tam ośmieszających i upokarzających treści, groźby przy użyciu komunikatora, rozsyłanie do znajomych informacji o ośmieszających treściach em lub SMS-em (łańcuszki docierające w krótkim czasie nawet do kilkuset osób), ośmieszanie, obrażanie na czacie, forum internetowym lub przy użyciu specjalnie tworzonych stron internetowych, rozsyłanie i z upokarzającymi informacjami, zdjęciami lub filmami oraz SMS-ów z groźbami.
4
STALKING 6 czerwca 2011 r. w polskim systemie prawnym pojawiło się nowe przestępstwo: tzw. stalking, definiowane jako uporczywe nękanie lub wzbudzanie uzasadnionego okolicznościami poczucia zagrożenia lub istotne naruszenie prywatności innej osoby lub osoby jej najbliższej. Wprowadziła je ustawa z 25 lutego 2011 r. o zmianie ustawy Kodeks karny, ogłoszona 5 kwietnia 2011 r. w Dzienniku Ustaw nr 72, pod pozycją 381
5
STALKING wśród młodzieży
Badania wśród młodzieży/wg KMP Lublin: • co drugi młody internauta (52%) miał do czynienia z przemocą werbalną w Internecie lub poprzez telefon komórkowy. • 47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania; 21% poniżania, ośmieszania i upokarzania; 16% straszenia i szantażowania. • 29% twierdzi, że ktoś w sieci poddawał się za nie wbrew ich woli.
6
Badania wśród młodzieży cd:
ponad połowa (57%) młodych internautów (12-17 lat) była przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wbrew ich woli. 14% zgłasza przypadki rozpowszechniania poprzez Internet i GSM kompromitujących je materiałów.
7
Dziecko w sieci.
8
Proces uwodzenia dzieci w Internecie
Proces uwodzenia dzieci w Internecie. Grooming jest szczególną relacją tworzoną w Internecie pomiędzy osobą dorosłą a dzieckiem. Proces groomingu zazwyczaj rozpoczyna się od pozytywnego, miłego kontaktu. Sprawca okazuje swoje zainteresowanie i pozorną troskę o nowo poznaną osobę. Nawiązuje do tematów atrakcyjnych dla dzieci na danym etapie rozwojowym. Chce sprawić, by ofiara poczuła się kimś ważnym, wyjątkowym, specjalnym. Ukrywa prawdziwe intencje. Zdarza się (choć nie jest to regułą), że ukrywa również swój prawdziwy wiek. Stopniowo zdobywa zaufanie dziecka.
9
Proces uwodzenia dzieci w Internecie
Rozmowa: Rozmowa cd: <Wojtek> hejka <Ania_12> cześć <Wojtek> masz ochotę poklikać? < Ania_12> może mam <Wojtek> ile masz lat? < Ania_12> 12 a ty? <Wojtek> 15 <Wojtek>co lubisz? < Ania_12> grać w siatkówkę <Wojtek> ja teeż <Wojtek> a w czym grasz? < Ania_12> no…..w szkole <Wojtek> no ale w co jesteś ubrana? < Ania_12> w t-shirt i legginsy? po co ci to? <Wojtek> nic..tak pytam…
10
Proces uwodzenia dzieci w Internecie (cd.)
<Wojtek> co porabiasz? < Ania_12> a nic.. <Wojtek> opowiesz? < Ania_12> <Wojtek> jestem twoim przyjacielem… < Ania_12> koleżanki się ze mnie śmiały <Wojtek> ej, i tak myślę że jesteś super < Ania_12> naprawdę? <Wojtek> taak <Wojtek> zrobię wszystko, żeby poprawić ci humor, zobaczysz…
11
Pomoc dziecku krzywdzonemu
Każde dziecko, które doświadczało cyberprzemocy – ofiara, sprawca i świadek potrzebują reakcji ze strony dorosłych. Muszą usłyszeć, że cyberprzemoc jest krzywdzeniem kogoś. Nie jest żartem działanie, które powoduje czyjeś cierpienie. Dorośli powinni także informować o konsekwencjach, które grożą sprawcom przemocy oraz sugerować reakcje ze strony dzieci – świadków sytuacji. Porozmawiaj z dzieckiem i dowiedz się, co się dzieje. Postaraj się zdobyć jak najwięcej informacji na temat jego problemu. Postaraj się dowiedzieć, kim jest sprawca – dziecko może tego nie wiedzieć. Poszukaj psychologicznej pomocy dla dziecka.
12
Identyfikacja sprawcy
Gdy sprawca jest nie znany należy: Powiadomić Policję w przypadku gdy zostało złamane prawo Zawiadomić administratora serwisu o zablokowaniu materiałów (Ustawa z dnia 18 lipca 2002r.o świadczeniu usług drogą elektroniczną).
13
Identyfikacja sprawcy
Gdy sprawca jest znany należy: Powiadomić Policję lub Sąd Rodzinny Powiadomić rodziców lub opiekunów Rozmawiać z uczniem sprawcą przemocy o jego zachowaniu Zobowiązać sprawcę do usunięcia materiałów z sieci
14
Źródła pomocy w Internecie
Portale internetowe: 1. – portal informacyjnoedukacyjny, skierowany do dzieci, rodziców i nauczycieli, którego celem jest zwiększanie społecznej świadomości w zakresie zagrożeń wynikających z zastosowania nowoczesnych technologii ICT.
15
Portale internetowe cd:
2. – portal interwencyjny, na którym udzielana jest pomoc młodym internautom, rodzicom i nauczycielom w przypadkach zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu i telefonów komórkowych przez dzieci i młodzież.
16
Portale internetowe cd:
3. – portal interwencyjny, który oparty jest o funkcjonowanie punktu kontaktowego tzw. hotline, w którym przyjmowane są anonimowe zgłoszenia o pojawieniu się w Internecie treści zabronionych prawem tj. pornografia dziecięca, pedofilia, treści o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym oraz inne nielegalne treści.
17
Portale internetowe cd:
4. – edukacyjny serwis internetowy przeznaczony dla dzieci w wieku 6-12 lat, poświęcony tematyce bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie. Portal jest przyjazny graficznie dla dzieci, a jego zawartość pozwala na naukę poprzez zabawę. Idea portalu opiera się na „Sieciakowym wirtualnym świecie”, gdzie głównymi bohaterami są postacie pozytywne tzw. „Sieciaki” oraz postacie negatywne„Sieciuchy”.
18
Telefony zaufania, e - mail
(połączenie bezpłatne) od poniedziałku do piątku w godz dzieci i młodzież mogą korzystać z oferty Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży od poniedziałku do piątku w godzinach (połączenie bezpłatne) Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka rozmowa online – LiveChat – dostępny na stronie formularz kontaktowy dostępny na stronie
19
E – narkotyki: nowy, niebezpieczny nałóg !!
E-narkotyki nazywane są inaczej dosami. Są to pliki w formacie mp3, które mają bardzo niską częstotliwość. Nie jest to muzyka, użytkownikom przypomina raczej szumy, buczenie i piski.
20
E - obrazy
21
Źródło : Materiały ze szkolenia: „Uczeń w sieci – program podnoszenia poziomu bezpieczeństwa w Internecie w szkołach i placówkach Miasta Lublin” realizowany w ramach Rządowego Programu na lata – 2020 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, m.in.: „Stop cyberprzemocy”. Scenariusz zajęć dla uczniów szkół gimnazjalnych. FDN 2012. Dziecko w sieci. Zapobieganie wykorzystaniu seksualnemu dzieci w Internecie. FDN 2010. Straż Miejska Miasta Lublin – prezentacja multimedialna. Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UM Lublin – prezentacja multimedialna.
22
Dziękuję za uwagę Monika Melanowicz Pedagog szkolny
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.