Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zarząd mieniem publicznym
mgr Klaudia Krawczyk Instytut Nauk Administracyjnych Zakład Publicznego Prawa Gospodarczego
2
Mienie publiczne Pojęcie mienia publicznego wiąże się z prawem własności lub innymi prawami majątkowymi, wykorzystywanymi dla podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej przez podmioty publiczne. Przedmiotem praw majątkowych są zazwyczaj rzeczy. Mają one charakter rzeczy publicznych, stanowią bowiem przedmiot praw majątkowych, które przysługują podmiotom prawa publicznego (państwo, jednostki samorządu terytorialnego). znaczenie przedmiotowe - własność i inne prawa majątkowe, znaczenie podmiotowe - mienie przysługujące podmiotom samorządowym i podmiotom państwowym, znaczenie funkcjonalne – mienie służące w sposób bezpośredni i pośredni interesowi publicznemu, tzn. mienie służące zaspokajaniu w sposób bezpośredni lub pośredni potrzeb materialnych i niematerialnych społeczeństwa, określonej grupy czy wspólnoty lokalnej.
3
Mienie Mienie państwowe – własność i inne prawa rzeczowe przysługujące Skarbowi Państwa albo innym państwowym osobom prawnym Mienie samorządowe - własność i inne prawa rzeczowe należące do: Poszczególnych gmin i ich związków oraz innych gminnych osób prawnych (w tym przedsiębiorstw) - mienie komunalne, Powiatu lub innych powiatowych osób prawnych - mienie powiatu, Województwa samorządowego lub innej wojewódzkiej osobie prawnej – mienie samorządu województwa.
4
Agencja administracyjna
Brak definicji legalnej Niejednolita grupa jednostek organizacyjnych wchodząca w skład aparatu administracyjnego Państwowa osoba prawna lub państwowa jednostka organizacyjna z osobowością prawną, utworzona z mocy samych przepisów ustawowych, podlegających ewentualnej konkretyzacji. Rządowa agencja gospodarcza Agencja rządowa Agencja administracyjna Agencja Agencja państwowa
5
Agencja administracyjna
Cechy wspólne: wykonywanie określonych prawem zadań publicznych, powoływanie przez organy państwa w celu realizacji jego zadań, organizacyjne i funkcjonalne powiązania agencji i jej organów z organami administracji centralnej. Różnice: status prawny, usytuowanie w strukturach administracji, organizacja wewnętrzna, wykonywane zadania i funkcje, rola w systemie społecznym i gospodarczym.
6
Rodzaje agencji Agencje, których prezesi mają status prawny centralnych organów administracji rządowej: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Państwowej Agencji Atomistyki Agencje takie występują jako aparat pracy organów administracji, przy pomocy którego organy te wykonują przypisane im zadania i kompetencje. Agencje te mają status urzędów administracyjnych, Efekt: agencje te nie mogą być zakwalifikowane do kategorii nietypowych podmiotów administracji
7
Rodzaje agencji Agencje działające w formie spółki prawa handlowego
wyłącznie Polska Agencja Prasowa S.A., działa w oparciu o normy prawa prywatnego, nietypowy podmiot administracji, wyłączone z katalogu podmiotów sektora finansów publicznych.
8
Rodzaje agencji Agencje działające jako państwowe osoby prawne.
państwowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną, przeważająca forma agencji, Agencje te realizują zadania m.in.: powiernictwa, obejmującego wykonywanie prawa własności i innych praw rzeczowych na rzecz Skarbu Państwa w stosunku do powierzonego agencji mienia (np. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa), obejmujące działania interwencyjne w określonym obszarze systemu gospodarczego, gospodarują zasobami rezerw strategicznych w ustalonych dziedzinach (np. Agencja Rezerw Materiałowych), wspierają rozwój różnych sektorów działalności publicznej (np. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju). Agencja Mienia Wojskowego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Polska Agencja Żeglugi Powietrznej Wojskowa Agencja Mieszkaniowa Agencja Rezerw Materiałowych Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
9
Agencje działające jako państwowe osoby prawne
Prezes agencji organ wykonawczy i zarządzający reprezentuje agencję na zewnątrz powoływany przez: Prezesa Rady Ministrów właściwego Ministra – po konsultacji / w porozumieniu z innym ministrem (np. Prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej powoływany jest przez Ministra Obrony Narodowej) Rada Nadzorcza nie występuje we wszystkich agencjach (np. nie występuje w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) stały nadzór nad działalnością agencji różny sposób powoływania zawsze udział Prezesa Rady Ministrów albo właściwego Ministra
10
Agencje działające jako państwowe osoby prawne
szczebel administracji centralnej właściwość miejscowa: obszar całego kraju niektóre z agencji (np. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa) mają rozbudowaną strukturę terytorialną, co oznacza, że obok centrali agencji występują jednostki terytorialne, traktowane jako terytorialne organy agencji agencje z organami administracji publicznej łączą więzi nadzoru więź ta łączy daną agencję z właściwym organem centralnym (Prezesem Rady Ministrów czy też – co jest obecnie zasadą – właściwym działowo Ministrem) więź ta wyraża się przede wszystkim w nadawaniu agencjom statutów, obsadzie personalnej ich organów, sprawowaniu kontroli nad działalnością agencji i wreszcie podejmowaniu pewnych rozstrzygnięć organizacyjnych
11
Agencje działające jako państwowe osoby prawne
jednostki należące do sektora finansów publicznych art. 18 ustawy o finansach publicznych „Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.” art. 21 ust. 1 ustawy o finansach publicznych „Podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy” art. 22 ustawy o finansach publicznych „Agencja wykonawcza jest obowiązana corocznie wpłacać do budżetu państwa, na rachunek bieżący dochodów państwowej jednostki budżetowej obsługującej ministra sprawującego nadzór nad tą agencją, nadwyżkę środków finansowych ustaloną na koniec roku, pozostającą po uregulowaniu zobowiązań podatkowych”
12
Agencje działające jako państwowe osoby prawne
Niektórym agencjom ustawa przyznaje prawo do prowadzenia działalności gospodarczej w określonym zakresie, np. Agencja Mienia Wojskowego Agencje wypełniają funkcje przypisane administracji gospodarczej, zwłaszcza z zakresu zarządu mieniem publicznym, wspierania gospodarki, reglamentacji gospodarczej
13
Agencja Mienia Wojskowego
Ustawa o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1322, t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1456) Art. 5 ust. 1. Agencja jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1870, z późn. zm.), nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej. 2. Agencja działa na podstawie ustawy i statutu. 3. Siedzibą Agencji jest miasto stołeczne Warszawa. 4. W skład Agencji wchodzą: 1) Biuro Prezesa Agencji; 2) oddziały regionalne Agencji. 5. Minister Obrony Narodowej, w drodze rozporządzenia, nadaje Agencji statut, określający jej organizację wewnętrzną, w tym wykaz stanowisk kierowniczych w Biurze Prezesa Agencji oraz wykaz i właściwość rzeczową i miejscową oddziałów regionalnych Agencji, mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnego wykonywania zadań przez Agencję.
14
Agencja Mienia Wojskowego
Art. 6 ustawy o AMW 1. Skarb Państwa powierza Agencji wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do: 1) nieruchomości stanowiących jego własność: a) wykorzystywanych do zakwaterowania żołnierzy zawodowych, b) zajętych pod budowle i urządzenia związane z nieruchomościami, o których mowa w lit. a, c) uznanych za zbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, jeżeli przedstawiona przez Agencję propozycja wykorzystania tych nieruchomości uzasadnia ich przekazanie w celu realizacji zadań Agencji; 2) innego niż określone w pkt 1 mienia przekazanego Agencji; 3) mienia Skarbu Państwa: a) będącego do dnia przekazania Agencji w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, niewykorzystywanego do realizacji ich zadań, b) przekazanego pozostałego po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych.
15
Agencja Mienia Wojskowego
Art. 7 u. o AMW Do zadań własnych Agencji należy m.in.: gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa powierzonym i użyczonym Agencji, w tym obrót z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, o którym mowa w ustawie z dnia 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa; obrót mieniem, w tym sprzedaż lokali mieszkalnych i innych nieruchomości oraz infrastruktury; przejmowanie i nabywanie mienia; uporządkowanie stanu prawnego mienia; prowadzenie ewidencji mienia, w tym mienia Skarbu Państwa, powierzonego lub użyczonego Agencji do zagospodarowania; dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych i użytkowych oraz internatów, a także związanej z nimi infrastruktury; prowadzenie działalności gospodarczej
16
Agencja Mienia Wojskowego
Art. 8 u. o AMW „1. Minister Obrony Narodowej w uzgodnieniu z Prezesem Agencji określi, w drodze decyzji, wykaz przedsiębiorców wykonujących zadania w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa, z którymi Agencja może współpracować w zakresie wykonywania zadań związanych z obrotem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 13, a także zakres tych zadań. Art. 11 u. o AMW „1. Prezesa Agencji powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Obrony Narodowej. Powołanie oznacza nawiązanie stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z r. poz. 1666, 2138 i 2255 oraz z 2017 r. poz. 60 i 962). 2. Kadencja Prezesa Agencji trwa 3 lata.” Art. 12 u. o AMW „1. Prezes Agencji kieruje Agencją i reprezentuje ją na zewnątrz. 2. Do zadań Prezesa Agencji należy: 1) ustalanie projektu rocznego planu finansowego Agencji, który przekazuje się Ministrowi Obrony Narodowej w trybie określonym w przepisach dotyczących prac nad projektem ustawy budżetowej; 2) składanie ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych sprawozdania z rocznej działalności oraz rocznego sprawozdania finansowego Agencji wraz ze sprawozdaniem z badania po ich zatwierdzeniu przez Ministra Obrony Narodowej.”
17
Agencja Mienia Wojskowego
Art. 19 u. o AMW „1. Rada Nadzorcza składa się z 6 członków powoływanych przez Ministra Obrony Narodowej. 3. W skład Rady Nadzorczej wchodzi 4 przedstawicieli Ministra Obrony Narodowej oraz po jednym przedstawicielu ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych.” Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej w sprawie nadania statutu Agencji Mienia Wojskowego z dnia 27 grudnia 2016 r. Dz.U. z 2017 r. poz. 18: § 2 1. Strukturę organizacyjną Agencji stanowią: 1) Biuro Prezesa Agencji, w którym funkcjonują departamenty, działy i samodzielne stanowiska pracy - wieloosobowe lub jednoosobowe; 2) oddziały regionalne Agencji, w których funkcjonują działy i samodzielne stanowiska pracy - wieloosobowe lub jednoosobowe. 2. Biuro Prezesa Agencji organizuje i koordynuje działalność Agencji oraz sprawuje obsługę Prezesa Agencji, zastępcy Prezesa Agencji i Rady Nadzorczej Agencji. 3. Stanowiskami kierowniczymi w Biurze Prezesa Agencji są stanowiska zastępców Prezesa Agencji i dyrektorów departamentów. 4. Oddziały regionalne Agencji organizują pracę właściwych rzeczowo i miejscowo dyrektorów oddziałów regionalnych Agencji.
18
Polska Agencja Prasowa
Ustawa o Polskiej Agencji Prasowej z dnia 31 lipca 1997 r. (Dz.U Nr 107, poz. 687, t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 643) „Art. 1 ust. 1. Polska Agencja Prasowa, mająca charakter publicznej agencji prasowej, uzyskuje i przekazuje odbiorcom rzetelne, obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i z zagranicy. 2. Polska Agencja Prasowa ma obowiązek upowszechniać stanowiska Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Rady Ministrów. 3. Polska Agencja Prasowa umożliwia innym naczelnym organom państwa prezentowanie stanowisk w ważnych sprawach państwowych.” „Art. 3 ust. 1. Minister Skarbu Państwa w imieniu Skarbu Państwa przekształci Polską Agencję Prasową w spółkę akcyjną Skarbu Państwa - „Polska Agencja Prasowa Spółka Akcyjna”, zwaną dalej „Spółką”. 2. Siedzibą Spółki jest miasto Warszawa.”
19
Polska Agencja Prasowa
„Art. 4 ust. 1. Przychodami Spółki są wpływy z opłat za serwisy informacyjne przekazywane odbiorcom oraz wpływy pochodzące z innych źródeł. 2. Spółka może prowadzić inną działalność gospodarczą, jeżeli nie pozostaje ona w sprzeczności z zadaniami określonymi w ustawie.” „Art. 5 Do Spółki stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1578, 1579, 2255 i 2260), chyba że ustawa stanowi inaczej.” Art. 7 „Skarb Państwa zachowuje wszystkie akcje w Spółce.” Organy spółki: Zarząd, Rada Nadzorcza, Walne Zgromadzenie
20
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
Ustawa o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa z dnia 10 lutego 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 623) KOWR łączy część zadań Agencji Rynku Rolnego oraz zadania Agencji Nieruchomości Rolnych, które od 1 września 2017 roku przestały istnieć na podstawie w/w ustawy. „Art. 1 ust. 1. Krajowy Ośrodek jest państwową osobą prawną będącą agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1870, 1948, 1984 i 2260 oraz z 2017 r. poz. 60 i 191). 2. Siedzibą Krajowego Ośrodka jest miasto stołeczne Warszawa. 3. Nadzór nad Krajowym Ośrodkiem sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi.” „Art. 4 ust. 1. Organem Krajowego Ośrodka jest Dyrektor Generalny, który kieruje Krajowym Ośrodkiem i reprezentuje go na zewnątrz. 2. Dyrektora Generalnego powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Prezes Rady Ministrów odwołuje Dyrektora Generalnego.” „Art. 5 ust. 1. W Krajowym Ośrodku wyodrębnia się następujące jednostki organizacyjne: 1) biuro Krajowego Ośrodka, zwane dalej „Centralą”; 2) oddziały terenowe Krajowego Ośrodka działające w każdym województwie, z tym że w województwie zachodnio-pomorskim wyodrębnia się dwa oddziały terenowe.”
21
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
Do zadań KOWR należy: tworzenie oraz poprawa struktury obszarowej gospodarstw rodzinnych tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu potencjału produkcyjnego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa restrukturyzacja oraz prywatyzacja mienia Skarbu Państwa użytkowanego na cele rolnicze obrót nieruchomościami i innymi składnikami majątku Skarbu Państwa użytkowanymi na cele rolne administrowanie zasobami majątkowymi Skarbu Państwa przeznaczonymi na cele rolne zabezpieczenie majątku Skarbu Państwa inicjowanie prac urządzeniowo-rolnych popieranie organizowania na gruntach Skarbu Państwa gospodarstw rolnych wykonywanie praw z udziałów i akcji wsparcie działań na rzecz odnawialnych źródeł energii, w szczególności w rolnictwie
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.