Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Uczelnie wyższe.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Uczelnie wyższe."— Zapis prezentacji:

1 Uczelnie wyższe

2 Główne tematy: RODZAJE I NAZWY UCZELNI ORGANY UCZELNI PUBLICZNEJ
TWORZENIE I LIKWIDACJA UCZELNI NADZÓR NAD UCZELNIAMI

3 Nazwy uczelni Uniwersytet - uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w co najmniej 10 dyscyplinach, w tym co najmniej po 2 uprawnienia w każdej z następujących grup dziedzin nauki: humanistycznych, prawnych, ekonomicznych lub teologicznych; matematycznych, fizycznych, nauk o Ziemi lub technicznych; biologicznych, medycznych, chemicznych, farmaceutycznych, rolniczych lub weterynaryjnych.

4 Nazwy uczelni Uniwersytet techniczny - uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w co najmniej 10 dyscyplinach, w tym co najmniej 6 uprawnień w zakresie nauk technicznych.

5 Nazwy uczelni Uniwersytet uzupełniony przymiotnikiem w celu określenia profilu – co najmniej 6 uprawnień do nadawania stopnia naukowego, w tym co najmniej 4 uprawnienia w zakresie nauk objętych profilem uczelni

6 Nazwy uczelni Politechnika – uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w co najmniej 6 dyscyplinach, w tym co najmniej 4 uprawnienia w zakresie nauk technicznych

7 Nazwy uczelni Akademia – co najmniej 2 uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora

8 Rodzaje uczelni Uniwersytety Politechniki Akademie Akademie morskie
(Gdynia, Szczecin) Akademie muzyczne Uczelnie służb państwowych Uczelnie publiczne Akademie sztuk pięknych Uczelnie pedagogiczne Uczelnie medyczne Uczelnie wojskowe Uczelnie ekonomiczne Państwowe wyższe szkoły teatralne Państwowe wyższe szkoły zawodowe Uczelnie niepubliczne Uczelnie wychowania fizycznego Uczelnie rolnicze Uczelnie teologiczne

9 ORGANY UCZELNI PUBLICZNEJ:
Według art.60 Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym organami kolegialnymi uczelni publicznej są senat i rady podstawowych jednostek organizacyjnych. Statut publicznej uczelni może przewidywać zamiast lub obok senatu inny organ kolegialny. W publicznej uczelni, jeżeli statut tak stanowi, obok senatu lub organu kolegialnego może działać konwent.

10 TWORZENIE I LIKWIDACJA UCZELNI:
(Art. 18) Utworzenie publicznej uczelni akademickiej, jej likwidacja oraz połączenie z inną uczelnią publiczną następują w drodze ustawy. Następuje to po zasięgnięciu opinii senatu lub senatorów uczelni.

11 Nadzór nad uczelniami (Art. 33) Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego sprawuje nadzór nad zgodnością działań uczelni z przepisami prawa i statutem oraz z treścią udzielonego pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej, a także nad prawidłowością wydatkowania środków publicznych. Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego może żądać informacji i wyjaśnień od organów uczelni oraz założyciela uczelni niepublicznej, a także dokonywać kontroli działalności uczelni. Uprawnienia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego w zakresie nadzoru, o którym mowa w ust. 1, sprawują odpowiednio: 1) Minister Obrony Narodowej - w odniesieniu do uczelni wojskowych; 2) minister właściwy do spraw wewnętrznych - w odniesieniu do uczelni służb państwowych; 3) minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - w odniesieniu do uczelni artystycznych; 4) minister właściwy do spraw zdrowia - w odniesieniu do uczelni medycznych; 5) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej - w odniesieniu do uczelni morskich.

12 Nadzór nad uczelniami Publiczne uczelnie teologiczne i wydziały teologiczne uczelni publicznych znajdują się także, w zakresie określonym przez umowę międzynarodową zawartą ze Stolicą Apostolską oraz ustawy regulujące stosunki między Rzeczpospolitą Polską a innymi kościołami i związkami wyznaniowymi oraz przez statuty tych uczelni, pod nadzorem władz kościołów i związków wyznaniowych. Kontrola, o której mowa w art. 33 ust. 1, obejmuje badanie zgodności działania organów uczelni z przepisami prawa, statutem oraz uzyskanymi uprawnieniami, a w przypadku uczelni niepublicznej - również z treścią udzielonego pozwolenia na jej utworzenie, a także prawidłowości wydatkowania środków publicznych. Przedmiotem kontroli może być również badanie warunków realizacji procesu dydaktycznego. Do kontroli, o której mowa w ust. 1, stosuje się przepisy o kontroli w administracji rządowej.

13 Źródła ilustracji w-rankingach-swiatowych.jpg wersytetWroc%C5%82awski.jpg/1200px- UniwersytetWroc%C5%82awski.jpg


Pobierz ppt "Uczelnie wyższe."

Podobne prezentacje


Reklamy Google