Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Śledzenie przesyłek W zintegrowanym systemie EKL Paweł Jakubowski

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Śledzenie przesyłek W zintegrowanym systemie EKL Paweł Jakubowski"— Zapis prezentacji:

1 Śledzenie przesyłek W zintegrowanym systemie EKL Paweł Jakubowski
IT W TRANSPORCIE SZYNOWYM Ożarów Mazowiecki, 5-6 października 2017 r.

2 Śledzenie przesyłek Samo słowo śledzenie zawiera w sobie trzy czynności: Obserwacje i zbieranie informacji. Obserwacja Archiwizacja Zapis

3 Obserwacja Techniki obserwacji:
Człowiek (bezpośrednia obserwacja, dron, lornetka) Lokalizator na infrastrukturze GPS

4 Zapis – wprowadzenie danych
Potwierdzenie zdarzenia – urządzenie dedykowane Wprowadzenie informacji przez terminal Wprowadzenie informacji przez tablet Wprowadzenie informacji przez telefon Interfejsy automatyczne - IOT

5 Archiwizacja Dokumenty papierowe, Arkusze kalkulacyjne,
Proste aplikacje („silosy”) zbierające informacje jednego typu, Zintegrowane środowiska, zbierające i przetwarzające dane z wielu obszarów. Systemy klasy ERP.

6 Obserwacja – Internet rzeczy
Sygnał GPS odbierany jest przez lokomotywy i wysyłany przez sieć GSM do bazy danych

7 Przetwarzanie informacji o lokalizacji
Hurtownia danych System map EKL

8 Prezentacja - mapa Informacje na mapie

9 Prezentacja - tablica

10 Linia 22 km: 52,5, zarządca linii PKP PLK.
Śledzenie Linia 22 km: 52,5, zarządca linii PKP PLK. A ,538, Polska ET22m 2012 CICU

11 Oczekiwania klienta By spełnić oczekiwania klienta, konieczne jest umiejętne określenie szacowanego czasu dostarczenia przesyłki, nie wystarczy samo określenie bieżącej lokalizacji. By to zrobić dokładnie możemy posłużyć się dowolnym medium określającym pozycję lub poprzez zaprojektowanie strategii doboru najlepszego dostępnego – użyć ich wszystkich. Różnica pomiędzy drogą, a torami polega na tym. Samochód po prostu jedzie, a pociąg potrzebuje planu – rozkładu jazdy. Rozkład jazdy powstaje na skutek jego zamówienia u Zarządcy Infrastruktury (z odpowiednim wyprzedzeniem). Dzięki precyzyjnie przygotowanej informacji klient otrzymuje możliwość planowania swoich własnych procesów biznesowych, czym większa jakość obliczanych czasów – tym mniejsze czasy oczekiwania.

12 Planowanie w transporcie samochodowym
Dane wejściowe: Relacja (siedziba klienta i aktualne położenie), Drogi i prędkości znamionowe, Roboty drogowe, Incydenty na drogach, Godziny pracy kierowcy Historyczna dane dla danego odcinka Nie możemy użyć pokaż ile pojadę z Google Maps.

13 Planowanie w transporcie kolejowym
Rozkład Jazdy Sprawność lokomotywy (P1 co 102rbh) i wagonów Maszynista (godziny pracy i znajomość szlaku) i rewident Incydenty i zamknięcia torowe na drodze przebiegu Informacje o drużynach manewrowych na stacjach Godziny otwarcia bocznicy Powołanie procesu przewozowego:

14 Zarys historyczny W PKP czy później w PKP CARGO potrzeba systemu ERP który łączyłby wszystkie elementy procesu istniała od lat 90 zeszłego tysiąclecia. W historii pojawiło się wiele systemów zakończonych na różnych etapach realizacji ŚLEDŹ, DPD, SLAWMIK, MONIT, INF, SEL. Cześć z nich jest rozwijana i integrowana do dzisiaj KPS Plany, OHP, ORZ WIP, EKL i EKL Monit. Początkowe przeznaczenie powyższych systemów był różne, ale łączyła je jedna wspólna rzecz – potrzeba określenia stanu obecnego, łatwego dostępu do stanu archiwalnego oraz szacowanie stanu przyszłego. System EKL (wtedy Elektroniczna Książka Lokomotyw) miał być odpowiedzią na potrzebę rejestracji stanu obecnego lokomotyw i zastąpieniem ówczesnego arkusza kalkulacyjnego „EKC”. W tym celu we wrześniu 2008 rozpoczęto pierwsze prace które zakończyły się wdrożeniem w marcu Skład pierwszego zespołu: Przemysław Baumgart (inicjatywa), Paweł Jakubowski (projekt i kod), Jerzy Grzybek (testy). Początkowo aplikacja pozwalała jedynie na rejestracje bieżących stanów lokomotyw, prezentowała stan na teraz, udostępniała historię oraz sporządzała jeden raport na północ. Wdrożenie pozwalało na szybki dostęp do informacji co z kolei przełożyło się na zauważalną optymalizację wykorzystanych lokomotyw. System EKL spełnił oczekiwania w zakresie monitoringu pracy lokomotyw i planowania ich na pociągi, z tego powodu w 2012 roku zdecydowano o powołaniu Wydziału Informatyzacji Procesu Przewozowego którego celem było projektowanie i wytwarzanie oprogramowania wspierającego zarządzanie procesem przewozowym. W strukturach wydziału znajdują się zarówno analitycy biznesowi, programiści i testerzy taki zbiór kompetencji pozwala na szybkie dostarczanie rozwiązań w modelu iteracyjnym.

15 EKL w PKP CARGO - 2009 (Elektroniczna Książka Lokomotyw)
312 użytkowników – do 20 online

16 EKL w PKP CARGO 2017 (Elektroniczna Księga Logistyki)
Od 2012 raz w miesiącu wydawana jest wersja ~6000 użytkowników, ~ online

17 Dziennie – przetwarzane dane
zamówień na wagony, 10000 wagonów zamawianych dziennie, 325 relacji w zamówieniach na wagony 1219 nadanych przesyłek 1446 planów pociągowych (z SEPE) 599 unikalne lokomotywy zatrudnione do obsługi planów 1590 maszynistów i pomocników zatrudnionych do obsługi lokomotyw 72661 zdarzeń z wagonami 4320 sygnały z lokalizacją GPS dla jednej lokomotywy

18 Przykład praktyczny Śledzenie przewozów w ruchu zwartym

19 Omawiany przypadek śledzenia przewozów Zarys
Omówiony w dalszej części przypadek będzie bazował na przewozie harmonogramowanym, posiadającym zamówienie na wagony złożonym na 3 dni przed datą zapotrzebowania na wagony. Przewóz ładowny będzie wykorzystywał wiele rozkładów jazdy i będzie w relacji krajowej. Całość przewozu będzie realizowana na licencji PKP CARGO. Zagadnienie które zostało rozwiązane: krótki czas życia procesu, wiele procesów w jednym momencie, na różnym etapie realizacji.

20 Potwierdzenie zamówienia
Zamówienie na wagony Zamówienie na wagony R-409 Klient Potwierdzenie zamówienia PKP CARGO

21 Śledzenie przewozów W momencie złożenia zamówienia na wagony – powoływane są dwa procesy: Jazda próżna Pytanie klienta: Kiedy będą wagony pod załadunek? Dane wejściowe: Zamówienie na wagony Jazda ładowna Pytanie klienta: Kiedy przesyłka dotrze do celu? Dane wejściowe: List przewozowy, harmonogram, zamówienie na wagony

22 Łączenie zamówienia na wagony z pociągiem, w którym znajdują się próżne wagony dla klienta.
Zamówienie na wagony Rozkład Jazdy

23 Śledzenie przyjazdu składu próżnego
Połączenie planu z SEPE pozwala automatyczne monitorowanie jazdy próżnej i tym samym przeniesienie wszystkich informacji z realizacji jazdy pociągowej do informacji o zapotrzebowaniu na wagony.

24 Informacje o pociągu W przypadku nie planowych postojów, opisujemy każdorazowo przyczynę oraz prognozowany czas dalszego uruchomienia pociągu (czasy te są aktualizowane wraz ze zmieniającą się sytuacją). Te dane są przenoszone do plansz raportów monitorujących pokrycie zamówień.

25 Kiedy wagony będą pod załadunek?
Pociąg Stacja docelowa Lokomotywa manewrowa Bocznica klienta Poza estymacją czasu przyjazdu do stacji docelowej, określenie godziny podstawienia pod załadunek zależy od planowych obsług bocznicy i jeżeli to jest konieczne od dostępności lokomotywy i drużyny manewrowej.

26 Plan obsług bocznicy i plan pracy lokomotywy
By określić dokładny czas dostarczenia przesyłki należy połączyć dane o planie obsługi bocznicy i dane dot. Dostępności lokomotywy manewrowej.

27 Jazda próżna – uproszczony model danych

28 Jazda ładowna 1

29 Obiekt „proces przewozowy”
Zamówienie na wagony LC Proces przewozowy Harmonogram Płatnik Nadawca Proces przewozowy wymaga: Relacja przewozu Planowy termin uruchomieniu przewozu Oczekiwany termin dostarczenia przesyłki Rodzaj ładunku (materiał niebezpieczny, specjalne warunki przewozu) Dane o powiązaniu są dostępne przy procesie przewozowym, zamówieniu na wagony oraz przy harmonogramie.

30 Obiekt „proces przewozowy”
Podczas łączenia elementów procesu przewozowego pojawiło się zagadnienie: jak połączyć harmonogram/zamówienie na wagony z rozkładem jazdy (może być kilka połączonych tras poprzez wielu zarządców infrastruktury dla jednego przewozu ładownego) i jak monitorować czas przewozu, w miejscach nie objętych rozkładem. Rozwiązaniem okazało się zaprojektowanie obiektu proces przewozowy, który reprezentuje wewnętrzne zamówienie na realizacje przewozu. Genezą dla ładownego procesu jest m.in. Zamówienie na wagony (składane przez nadawcę) i harmonogram przewozów (składany przez płatnika). Płatnik i nadawca nie muszą być tym samym podmiotem.

31 Widok wykonania harmonogramu
* Cyfra w nawiasie mówi o statusie, nie ilości przesyłek w dniu

32 Widok zamówienia na wagony
Informacje o realizacji podstawień i połączenia z harmonogramem i procesem przewozowym.

33 Widok wykonania proces
Informacja o powiązaniu, monitorowanie procesów przed uruchomieniowych: Zdanie wagonów (R27), zarezerwowanie rozkładu jazdy i innych zasobów.

34 Proces przewozowy – rozkład jazdy
Zakup rozkładu do procesu, wykorzystanie istniejącego rozkładu jazdy lub jego fragmentu. Wykonanie rozkładu jazdy – do procesu dostarczana jest informacja o aktualnym położeniu pociągu

35 Proces przewozowy Potraktowanie rozkładu jazdy jako zasób procesu przewozowego pozwala na monitorowanie realizacji, gdy pytamy o zamówienie na wagony lub o realizację harmonogramu w ruchu zwartym.

36 Jazda ładowna – pociąg R7
Do pociągu, przed odjazdem i aktualizowane w trakcie jazdy są informacje o wagonach w składzie pociągu – dokument R7. Informacje o wagonach łączone są z danymi z listu przewozowego.

37 Informacja o liście przewozowym
Przed odjazdem pociągu ze stacji uruchomienia do systemu został wprowadzony również list przewozowy, wraz z wykazem wagonów które ten przewóz realizują.

38 Informacja o wagonie Przy każdym wagonie dysponujemy informacją o czasookresach w jakich realizował dany list przewozowy, a na dokumencie R7 mamy powiązanie do planu. List przewozowy Pociąg

39 Jazda ładowna– uproszczony model danych

40 Integracja systemów i usług problem słowników
Dołączając każdy kolejny system, czy nawet łącząc obiekty o różnym przeznaczeniu biznesowym w jednym systemie możemy napotkać się na brak możliwości translacji jednych identyfikatorów na drugie. Przykład: Klient rejestrowany na liście przewozowym i klient rejestrowany na harmonogramie. Stacja rejestrowana na liście przewozowym, a bocznica zabrania wagonów i miejsce uruchomienia pociągu

41 Mnogość identyfikatorów punków

42 Mnogość identyfikatorów punków
WOT/DIUM – baza danych na podstawie której klient zleca przewóz. POS – Baza na podstawie której budowane są drogi przebiegu pociągu w relacji krajowej. PCS – Baza punktów poza granicami kraju wykorzystywana do konstrukcji rozkładów jazdy. SKRJ ID – baza punktów wykorzystywana przez system SKRJ. DS100 – Baza punktów wykorzystywana przez DB Netz. Mt514_id – ID punktu w aplikacji Wykaz SAP_CO_ID – ID punktu w systemie SAP I nasz: EKL ID – integracja powyższych.

43 UX – Doświadczenia użytkownika
Często pomijanym tematem podczas budowy systemów biznesowych jest łatwość korzystania. Korzystając z doświadczeń systemów e-commerce oraz portali społecznościowych projektujemy interfejs użytkownika gwarantujący łatwość poruszania się, a tym samym redukujemy koszty samych szkoleń (co jest nie bez znaczenia przy miesięcznym cyklu wydawniczym). Interakcja użytkownika z systemem poprzez wprowadzanie danych, za każdym razem projektowana jest tak by maksymalnie zwiększyć jakość danych, oraz zmniejszyć ilość pracy biurowej wykonywanej na danym stanowisku.

44 Podsumowanie Śledzenie przesyłki jest produktem ubocznym kolekcjonowania danych operacyjnych w których przedstawiane są stany wszystkich dostępnych obiektów biznesowych. Każdy obiekt danych operacyjnych należy do jednego lub wielu procesów biznesowych, a w systemie musi zostać on odzwierciedlony z zachowaniem zasad UX oraz integralności z procesami na które mają wpływ. Dekadę temu by uzyskać stany wszystkich lokomotyw w Polsce konieczna była praca parunastu pracowników którzy robili tylko to. Dzisiaj ta sama dana jest dostępna w czasie rzeczywistym jako efekt uboczny innych procesów.

45 Lokalizacja wszystkich pociągów na mapie
Sama dana „gdzie” znajduje się pociąg nie jest informacją umożliwiającą zarządzanie.

46 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Śledzenie przesyłek W zintegrowanym systemie EKL Paweł Jakubowski"

Podobne prezentacje


Reklamy Google