Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Obserwatorium kultury
Badanie kulturowo-ekonomicznego obiegu książek drukowanych i elektronicznych w latach Program MKiDN 2016 Obserwatorium kultury Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
2
Przychody ze sprzedaży książek w latach 1991-2015 (w cenach zbytu wydawców)
w mln zł Wzrost nominalny (%) 1991 240 50% 1995 640 33% 2000 1950 13% 2010 2940 3% 2011 2710 – 8% 2012 2670 1,5% 2013 2680 0,4% 2014 2480 0,8% 2015 2410 3,5%
3
Produkcja wydawnicza 2010-2015 roku
2010 2011 2012 2013 2014 2015 Rok 2015 w stosunku do 2014 Wydane tytuły 24380 24920 27060 29710 32480 34920 7,5% Pierwsze wydania 13430 12180 13410 15580 18870 21130 12,0% Nakłady (w mln egz.) 139,2 122,4 107,9 112,4 105,1 97,7 -7,0% Średni nakład (w egz.) 5710 4912 3987 3783 3236 2798 -13,5% Przychody w mln zł 2940 2710 2670 2680 2480 2410 -2,8% Średnia cena zbytu w zł 21 22,7 22,4 21,8 23,6 23,7 0,4% Średnia cena detaliczna w zł 32,5 34,3 38,7 38,3 41,5 41,8 0,7%
4
Koncentracja rynku Udział wydawnictw w rynku w 2015 roku w podziale wg wielkości Liczba podmiotów w grupie Przychód podmiotów w grupie Procentowy udział w rynku Duże wydawnictwa 35 1793 72,3 Średnie wydawnictwa ok. 250 630 25,3 Małe wydawnictwa ponad 1500 50 2,1 Wydawnictwa nieaktywne ponad 4000 10 0,4
5
Przychody ze sprzedaży książek wg typów wydawanej literatury w latach 2011-2015
2012 2013 2104 2015 Typ oferowanej literatury Wartość sprzedaży w mln zł Procentowy udział w sprzedaży ogółem w % Wart ość sprz edaż y w mln zł Proc ento wy udzi ał w sprz edaż y ogółe m w % Literatura piękna 355 13,1 345 12,9 13,2 305 12,3 280 11,6 Literatura dziecięca 160 5,9 105 5,6 159 6,0 180 7,2 174 7,7 Lektury szkolne 60 2,2 55 2,1 51 2,0 22 0,6 11 0,5 Książka szkolna 815 30,1 840 31,5 845 755 30,4 710 29,0 Naukowa i fachowa 985 36,3 975 36,5 980 940 37,9 945 39,2 Książki ilustrowane 115 4,3 3,9 4,6 120 5,0 Religijna 125 4,5 110 4,1 95 3,8 Inne (w tym nuty i kartografia 3,5 80 3 75 2,8 3,2 3,1 Ogółem 2710 100,0 2670 2680 100 2480 100,00 2410
6
E-booki - Szacunkowa wartość sprzedaży książek elektronicznych w 2015 roku wyniosła 63 mln zł (wzrost o 12,5 proc.) E-czytelnictwo deklaruje ok. 4 proc. badanych z reprezentatywnej próby ogólnopolskiej (dane Biblioteki Narodowej) Pobieranie książek z internetu deklaruje 5 proc. respondentów (dane BN) Rozwój transakcyjnego i subskrypcyjnego modelu sprzedaży
7
Rynek audiobooków w latach 2006-2015
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Wartość sprzedaż y w mln zł 2,7 10,1 16,8 19,9 21,7 23,6 25,3 26,9 29,2 36,5 Liczba oferowa nych tytułów 120 400 1100 1420 1680 1960 2350 2730 3250 3720 Liczba wydawc ów audiobo oków 11 23 31 43 55 72 90 103 115 140
8
Fragmentacja rynku dystrybucji
Lata 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Księgarnie 41 40 39 38 36 Kluby i wysyłka 17 12 10 5 2 1 Internet 18 21 25 30 35 Akwizycja 3 Hipermarkety 14 16 15 Kioski z prasą 7 6 8
9
Udział poszczególnych kanałów w obrotach na rynku
Lata 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Księgarnie indywidualne 15 13 12 11 8 5 Sieci księgarskie 23 24 26 27 28 30 Domy książki 3 2 1 Inne kanały dystrybucji 59 60 61 62 64
10
Analiza SWOT Mocne strony: 1. Konsolidacja i koncentracja wydawnictw
2. Dostępność e-tytułów 3. Hybrydowy charakter rynku 4. Sytuacja finansowa wydawnictw 5. Zdolność do elastycznej polityki w zakresie kreowania oferty wydawniczej 6. Zróżnicowanie kanałów dystrybucji 7. Bezpieczeństwo obrotu handlowego 8. Optymalizacja produkcji
11
Analiza SWOT Słabe strony:
1. Kanibalizacja sprzedaży w każdym ogniwie łańcucha 2. Brak prawnych regulacji dystrybucji 3. Wydłużanie terminów należności wydawniczych 4. Niekontrolowany wzrost rabatów dystrybucyjnych 5. Wzrost poziomu przeterminowanych płatności 6. Wzrost cen książek 7. Ekspansja e-commerce 8. Zróżnicowany VAT różnych form książki 9. Bezpłatna nielegalna dystrybucja treści w internecie 10. Wysoki poziom nieautoryzowanej reprografii 11. Nadprodukcja wydawnicza
12
Analiza SWOT Szanse: 1. Zaangażowanie państwa w upowszechnianie książki 2. Rozwój niszowych wydawnictw i księgarń 3. Dywersyfikacja wykorzystywania treści 4. Ewolucja segmentu wydawnictw edukacyjnych 5. Dostępność oferty w internecie 6. Konsolidacja segmentu dystrybucyjnego 7. Niskie ceny produkcji poligraficznej 8. Funkcjonowanie społeczności konsumenckich w sieci 9. Digitalizacja jako narzędzie ograniczenia kosztów 10. Zmiana proczytelniczej polityki państwa w obszarze edukacji
13
Analiza SWOT Zagrożenia: 1. Poziom czytelnictwa
2. Tolerancja państwa dla „szarej strefy” w internecie 3. Opór czytelników przed jednakową ceną książki i e-książki 4. Globalizacja i koncentracja dystrybucji treści 5. Dominacja walki cenowej 6. Podaż taniej książki 7. Spadek nakładów i wzrost cen 8. Wydłużanie terminów płatności 9. Wzrost zainteresowania młodych pokoleń pozawydawniczymi produktami kultury i narzędziami komunikacji
14
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.