Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDanuta Marszałek Został zmieniony 6 lat temu
1
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw
2
Przesłuchanie małoletnich
Perspektywa prawna – czynność procesowa polegająca na odebraniu od świadka zeznań Perspektywa psychologiczna – szczególna forma komunikacji interpersonalnej
3
Przesłuchanie małoletnich
Pozyskanie wartościowego materiału dowodowego od dziecka świadka Unikanie wtórnej wiktymizacji dziecka uczestniczącego w procedurach karnych Kierowanie się dobrem dziecka
4
Pojęcie zeznania Wypowiedź/relacja: Rejestrowana
Ukierunkowana na określone treści Obwarowana obowiązkiem mówienia prawdy
5
Małoletni świadek Osoba, która nie ukończyła 18 lat
Osoba pokrzywdzona przestępstwem lub świadek przestępstwa
6
Przyjazne przesłuchanie dzieci
Zaplanowane Prowadzone w przyjaznym pokoju przesłuchań Realizowane przez przygotowane do tego osoby (sędziego i biegłego psychologa) Prowadzone zgodnie ze standardami wynikającymi z przepisów kpk z wykorzystaniem nowoczesnych technik pracy z dzieckiem
7
Przepisy regulujące przyjazne przesłuchanie
Art.185 a i 185 b kpk Art. 185 d kpk Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 grudnia 2013 r., w sprawie sposobu przygotowania przesłuchania prowadzonego w trybie art. 185 a-c kpk
8
Przyjazne Pokoje Przesłuchań
Zapewniają dziecku poczucie bezpieczeństwa Sprzyjają otwartości wypowiedzi Warunkują mobilizację procesów poznawczych Pozwalają na rejestrowanie czynności za pomocą sprzętu audiowizualnego
9
Przyjazny Pokój Przesłuchań
10
Przyjazny Pokój Przesłuchań
11
Przyjazny Pokój Przesłuchań
12
Obowiązki dziecka świadka
Stawiennictwo na przesłuchanie Udzielenie odpowiedzi na pytania Mówienie prawdy
13
Prawa dziecka świadka Do składania zeznań w trybie art. 185 a,b,c, kpk
Do odmowy składania zeznań Do odmowy odpowiedzi na pytania obciążające świadka lub bliską mu osobę Do powiedzenia wszystkiego, co ważne z jego perspektywy, co pamięta Do składania zeznań zgodnie z własnymi możliwościami rozwojowymi Do niezrozumienia pytań Do informacji, przygotowania do przesłuchania
14
Rola biegłego psychologa
Wspiera dziecko podczas przesłuchania Pomaga sędziemu formułować pytania, rozumieć dziecko i jego wypowiedzi pod kątem ich wartości dowodowej Przeprowadza badanie dziecka stanowiące uzupełnienie materiału uzyskanego w toku przesłuchania Wydaje opinię sądowo-psychologiczną
15
Przebieg przesłuchania
Poznanie przez dziecko miejsca przesłuchania i osób prowadzących czynność Wyjaśnienie dziecku sytuacji przesłuchania oraz obowiązków i praw dziecka, stosownie do jego możliwości rozwojowych Nawiązanie kontaktu z dzieckiem Swobodna relacja dziecka przedmiotowego zdarzenia/zdarzeń Odpowiedzi na pytania sędziego i psychologa oraz innych osób uprawnionych do zadawania pytań Podziękowanie dziecku, rozmowa na tematy neutrale, odpowiedzi na pytania dziecka
16
Dziękujemy za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.