Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )"— Zapis prezentacji:

1 Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013)
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )

2 FINANSOWANIE WSPÓLNEJ POLITYKI ROLNEJ (WPR) W LATACH 2007-2013
W latach WPR finansowana będzie przez dwa fundusze: Europejski Fundusz Gwarancji Rolnej (EFGR) – płatności bezpośrednie, mechanizmy rynkowe Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) – Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 (PROW )

3 Podział środków finansowych UE na poszczególne państwa członkowskie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na lata

4 PODSTAWY PRAWNE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM
Ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Rozporządzenia wykonawcze do każdego z działań PROW (Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi) – w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania (…) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata

5 OSIE PROW oś 1 (gospodarcza): poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego oś 2 (środowiskowa): poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich oś 3 (społeczna): jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej oś 4: Leader

6 Oś 1 (gospodarcza): poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego
Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Ułatwienie startu młodym rolnikom Renty strukturalne Modernizacja gospodarstw rolnych Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności Działania informacyjne i promocyjne Grupy producentów rolnych Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów

7 Oś 2 (środowiskowa): poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich
Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) Płatności dla obszarów NATURA 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe) Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych

8 Oś 3 (społeczna): jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Odnowa i rozwój wsi Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw

9 Oś 4 LEADER Lokalne Strategie Rozwoju - poprawa jakości życia oraz różnicowanie działalności na obszarach wiejskich - osiąganie celów osi 3 Współpraca międzyregionalna i międzynarodowa Nabywanie umiejętności, aktywizacja i koszty bieżące lokalnych grup działania

10 Budżet PROW 2007-2013 Razem 17.235.317.541 euro w tym:
EFROW euro Wkład krajowy euro

11 Alokacje w ramach PROW 2007-2013

12 Tabela Finansowa PROW 2007-2013
(w mln euro) Nazwa działania Razem Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie ,00 Ułatwianie startu młodym rolnikom ,00 Renty strukturalne ,00 Modernizacja gospodarstw rolnych ,00 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej ,00 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa ,33 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności ,00 Działania informacyjne i promocyjne ,00 Grupy producentów rolnych ,00 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów ,00 Zobowiązania z okresu dla działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych" RAZEM Oś I ,33

13 Tabela Finansowa PROW 2007-2013
(w mln euro) Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) ,00 Płatności dla obszarów Natura 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej ,00 Program rolnośrodowiskowy (płatności rolnośrodowiskowe) ,00 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne ,00 Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych ,00 RAZEM Oś II ,00 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej ,00 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej ,00 Odnowa i rozwój wsi ,00 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw ,00 RAZEM Oś III ,00 W tym realizacja LEADER'em ,00

14 Tabela Finansowa PROW 2007-2013
(w mln euro) LEADER Lokalne Strategie Rozwoju – poprawa jakości życia oraz różnicowanie działalności na obszarach wiejskich w tym: - wkład z osi 4 ,00 Współpraca międzyregionalna i międzynarodowa ,00 1. Koszty bieżące lokalnych grup działania ,00 2. Nabywanie umiejętności ,00 3. Aktywizacja lokalnych grup działania ,00 RAZEM tylko Oś IV ,00 RAZEM Oś IV z kwotami na Oś III ,00 Pomoc Techniczna ,00 Razem PROW ,33

15 ORGANY ODPOWIEDZIALNE WYZNACZONE PRZEZ KRAJ CZŁONKOWSKI
Instytucja zarządzająca (IZ) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Akredytowana agencja płatnicza (AP) Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Jednostka certyfikująca (JC)

16 Odnowa i rozwój wsi II połowa 2007 r. Oś Leader 2008 r.
Planowany termin wejścia w życie rozporządzeń wykonawczych dotyczących działań: Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa II połowa 2007 r. Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej II połowa 2007 r. Odnowa i rozwój wsi II połowa 2007 r. Oś Leader r.

17 Działania Osi 1 (gospodarczej) Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego

18 Działanie: Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie

19 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie
Cel działania: Działanie ma na celu doskonalenie zawodowe rolników i posiadaczy lasów, prowadzące do restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa, zwiększenia konkurencyjności i dochodowości działalności rolniczej lub leśnej oraz do spełnienia odpowiednich norm krajowych i UE. Doskonaleniem zawodowym w ramach działania objęci będą rolnicy i posiadacze lasów na zasadzie dobrowolności. Wsparcie nie obejmuje szkoleń, które stanowią część programów nauczania obowiązujących w szkołach rolniczych i leśnych na poziomie szkoły średniej lub wyższej.

20 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie
Zakres działania Pomoc finansowa w ramach działania obejmuje: refundację udokumentowanych kosztów szkolenia poniesionych w związku z prowadzeniem szkolenia narzut na pokrycie kosztów operacyjnych, trudnych do wyliczenia (prąd, ogrzewanie, wykorzystanie powierzchni biurowych, telefony, faxy, wykorzystanie komputerów) w wysokości nie więcej niż 15% udokumentowanych bezpośrednich kosztów szkoleń

21 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie
Zakres działania, cd. Wsparcie będzie udzielone podmiotom szkoleniowym na podstawie dokumentów księgowych lub równoważnych z księgowymi wraz z udokumentowaniem przeprowadzenie szkolenia: szczegółowym programem szkolenia wraz z listą obecności uczestników. Narzut na pokrycie kosztów operacyjnych będzie finansowany na podstawie faktury w wysokości nie wyższej niż 15% udokumentowanych bezpośrednich kosztów szkoleń i uwzględniana będzie w płatności końcowej.

22 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie
Opis działania: Szkolenia będą prowadzone poprzez organizację kursów, warsztatów, wyjazdów studyjnych lub staży. Beneficjentami będą instytucje wybrane w drodze konkursu. Warunki konkursów szkoleniowych, w tym: tematyka szkoleń, ramowy termin realizacji i liczba uczestników, będą ustalane przez instytucję zarządzającą. Naboru uczestników szkolenia będzie dokonywał beneficjent spośród zainteresowanych osób (rolników, posiadaczy lasów). Beneficjent nie może zlecać realizacji szkolenia lub jego części podwykonawcy. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w szkoleniach.

23 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie
Definicja beneficjentów: Beneficjentami szkoleń są instytucje lub prywatne i publiczne podmioty, prowadzące na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność szkoleniową. Szkolenia będą prowadzone przez instytucje i podmioty szkoleniowe, prywatne lub publiczne, oraz konsorcja przez nie tworzone, posiadające doświadczenie w organizacji szkoleń dla rolników oraz odpowiednią kadrę dydaktyczną i bazę szkoleniową. Szkoleń nie będą mogły prowadzić podmioty, które zajmują się produkcją, obrotem i dystrybucją maszyn, materiałów, środków i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa, z wyjątkiem państwowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej na podstawie przepisów o lasach oraz osoby prawnej, działającej na podstawi ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.

24 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie
Forma i wysokość pomocy W ramach działania beneficjenci mogą uzyskać refundację do 100% poniesionych kosztów kwalifikowalnych. Dopuszcza się możliwość dokonywania płatności częściowych – nie częściej niż co 2 miesiące.

25 Ułatwianie startu młodym rolnikom

26 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Kryteria dostępu (1) Pomoc może być przyznana osobie fizycznej, która planuje rozpocząć po raz pierwszy samodzielne prowadzenie gospodarstwa rolnego, czyli: nie jest i dotychczas nie była właścicielem, współwłaścicielem, dzierżawcą ani użytkownikiem wieczystym nieruchomości rolnej o powierzchni użytków rolnych wynoszącej co najmniej 1 ha nie występowała o płatności bezpośrednie, kredyt preferencyjny ARiMR, płatności w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich , pomoc finansową w ramach Programu SAPARD ani dofinansowania realizacji projektu w ramach SPO Restrukturyzacja… nie zgłaszała do rejestracji zwierząt gospodarskich, z wyłączeniem koni hodowlanych w liczbie mniejszej niż 3 szt. stada podstawowego nie jest i dotychczas nie była ubezpieczona w Kasie Rolniczych Ubezpieczeń Społecznych (KRUS) jako rolnik lub małżonek rolnika ani z tytułu prowadzenia działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej nie podlega i dotychczas nie podlegała opodatkowaniu z tytułu prowadzenia określonych działów specjalnych produkcji rolnej.

27 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Kryteria dostępu (wariant 2) Pomoc może być także przyznana osobie fizycznej, która nabyła gospodarstwo rolne w drodze spadku lub darowizny: przed ukończeniem 18 roku życia lub w trakcie pobierania nauki w systemie dziennym w szkole ponadgimnazjalnej lub wyższej. Pomoc może być przyznana jeżeli: w okresie przed odpowiednio uzyskaniem pełnoletności lub zakończeniem nauki nie prowadziła działalności rolniczej; od dnia odpowiednio ukończenia 18 roku życia lub zakończenia nauki do dnia złożenia wniosku o pomoc upłynęło nie więcej niż 12 miesięcy. Ponadto, w przypadku osób, które nabyły gospodarstwo w trakcie pobierania nauki, pomoc może być przyznana jeżeli osoba ta uczyła się nie dłużej niż do 26 roku życia oraz nie miała długotrwałych przerw w nauce.

28 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Kryteria dostępu (wariant 3) Pomoc może być także przyznana osobie fizycznej, która nabyła gospodarstwo rolne w drodze spadku, o ile od dnia otwarcia spadku do dnia złożenia wniosku o pomoc upłynęło nie więcej niż 12 miesięcy, pod warunkiem że przed datą otwarcia spadku nie prowadziła działalności rolniczej w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej.  

29 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Kryteria dostępu (wariant 4) W pierwszym roku wdrażania Programu pomoc może być także przyznana osobie fizycznej, która jest posiadaczem gospodarstwa rolnego, jeżeli przejęła gospodarstwo w okresie 14 miesięcy poprzedzających wydanie przez Komisję Europejską decyzji zatwierdzającej Program.

30 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Kryteria dostępu cd. Pomoc może być przyznana, jeżeli w dniu złożenia wniosku o pomoc wnioskodawca: jest osobą pełnoletnią, lecz nie ukończył 40 roku życia; jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej; posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe. Osoba nie posiadająca kwalifikacji zawodowych może uzupełnić wykształcenie w ciągu 36 miesięcy od wydania decyzji o przyznaniu pomocy. Przez staż pracy w rolnictwie rozumie się okres, liczony do momentu złożenia wniosku o pomoc, w którym osoba ubiegająca się o pomoc podlegała ubezpieczeniu społecznemu w KRUS jako domownik. W przypadku osób (wariant 2 ,3 i 4) do stażu pracy w rolnictwie wlicza się również okres, liczony do momentu złożenia wniosku o pomoc, w którym osoba ubiegająca się o pomoc podlegała ubezpieczeniu społecznemu w KRUS jako rolnik.

31 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Kwalifikacje zawodowe Wyższe, średnie lub zasadnicze zawodowe wykształcenie rolnicze, tytuł kwalifikacyjny w zawodzie przydatnym do prowadzenia działalności rolniczej i co najmniej 3-letni staż w rolnictwie, wykształcenie wyższe na kierunku innym niż rolniczy i co najmniej 3 – letni staż pracy w rolnictwie albo wykształcenie wyższe na kierunku innym niż rolniczy i ukończone studia podyplomowe na kierunku związanym z rolnictwem albo wykształcenie średnie nierolnicze i co najmniej 3 – letni staż pracy w rolnictwie, wykształcenie podstawowe lub zasadnicze zawodowe i co najmniej 5 – letni staż pracy w rolnictwie.

32 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Kryteria dostępu cd. pomoc nie przysługuje na gospodarstwo, które stanowi lub będzie stanowiło przedmiot współwłasności lub współposiadania - przepis ten nie dotyczy małżeńskiej wspólności majątkowej pomocy nie można przyznać osobie, której współmałżonkowi przyznano pomoc w ramach SPO Restrukturyzacja… w zakresie działania 1.2 „Ułatwianie startu młodym rolnikom” lub w ramach PROW w zakresie działania 2. „Ułatwianie startu młodym rolnikom” jeżeli o pomoc ubiegają się oboje małżonkowie i oboje spełniają warunki programu, pomoc przyznaje się tylko jednemu z nich pomoc nie przysługuje, jeżeli w skład gospodarstwa wchodzą lub będą wchodzić użytki rolne przejęte od współmałżonka osoby ubiegającej się o pomoc pomocy nie można przyznać osobie, której współmałżonek prowadzi działalność rolniczą.

33 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Pomoc, w postaci premii 50 tys zł, może zostać wypłacona osobie, która w terminie 180 dni od dnia wydania przez Dyrektora OR ARiMR decyzji o przyznaniu pomocy spełni następujące warunki: przejmie gospodarstwo w drodze kupna, darowizny albo dzierżawy lub użytkowania wieczystego z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa lub od jednostki samorządu terytorialnego/ podejmie samodzielne prowadzenie gospodarstwa, jeżeli dotychczas nie podjął takiego prowadzenia (wariant 2, 3 i 4) uzyska tytuł prawny do gospodarstwa (wariant 2, 3 i 4 - jeżeli nie tego tytułu w momencie składania wniosku o pomoc) podejmie samodzielne prowadzenie gospodarstwa, ubezpieczy się w KRUS z mocy ustawy i w pełnym zakresie jako rolnik (wariant 2, 3 i 4 - jeżeli nie podlegał takiemu ubezpieczeniu w momencie składania wniosku o pomoc) zarejestruje się w Ewidencji Producentów Rolnych, (wariant 2, 3 i 4 - jeżeli nie podlegał rejestracji w momencie składania wniosku o pomoc) oraz przedłoży w ARiMR dokumenty potwierdzające spełnienie powyższych warunków.

34 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Beneficjent jest zobowiązany w szczególności do: samodzielnego prowadzenia gospodarstwa przez okres co najmniej 5 lat od dnia wypłaty pomocy, zrealizowania założeń biznesplanu; wykorzystania co najmniej 75% kwoty premii na cele związane z rozwojem gospodarstwa zgodnie z założeniami biznesplanu; spełnienia wymagań w zakresie higieny, utrzymania zwierząt i ochrony środowiska najpóźniej w ciągu 3 lat od dnia podjęcia prowadzenia gospodarstwa, jeżeli gospodarstwo beneficjenta nie jest dostosowane do tych standardów; podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie jako rolnik przez okres co najmniej 1 roku od dnia wypłaty pomocy; uzupełnienia wykształcenia w ciągu 36 miesięcy od wydania decyzji o przyznaniu pomocy – jeżeli beneficjent korzysta z takiej możliwości; umożliwienia przeprowadzania przez uprawnione podmioty kontroli na miejscu oraz kontroli dokumentów; przechowywania dokumentów w terminach określonych dla poszczególnych rodzajów dokumentów w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej.

35 Ułatwianie startu młodym rolnikom
Wykorzystanie co najmniej 75 % kwoty premii na cele związane z rozwojem gospodarstwa powinno nastąpić w ciągu pierwszych 3 lat po przejęciu gospodarstwa przez: realizację projektu w ramach działania PROW „Modernizacja gospodarstw rolnych”; realizację projektu związanego z modernizacją produkcji rolnej w ramach dostępnych instrumentów pomocy państwa; realizację inwestycji obejmującej: zakres zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowalnych w ramach działania PROW „Modernizacja gospodarstw rolnych”, zakup nieruchomości rolnych, w tym gruntów rolnych, które przez okres 5 lat od wypłaty pomocy beneficjent będzie wykorzystywał do celów produkcji rolnej, zakup zwierząt gospodarskich – osobników hodowlanych stanowiących stado podstawowe - związany z zapoczątkowaniem kierunku produkcji zwierzęcej w gospodarstwie lub postępem genetycznym w zakresie prowadzonej produkcji.

36 Działanie: Renty strukturalne

37 Renty strukturalne Cel działania:
Działanie ma na celu poprawę struktury agrarnej kraju oraz przyśpieszenie procesu wymiany pokoleniowej wśród osób prowadzących gospodarstwa rolne, a także poprawę rentowności i konkurencyjności gospodarstw rolnych poprzez ich przejmowanie przez osoby młodsze, dobrze przygotowane do zawodu rolnika.

38 Renty strukturalne Charakterystyka działania
Pomoc będzie udzielana producentom rolnym, którzy zdecydują się na zaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej w celu przekazania gospodarstw rolnych następcom lub innym producentom rolnym. Pomoc będzie skierowana do producentów rolnych będących w wieku przedemerytalnym, podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników, którzy prowadzą działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym będących ich własnością (bądź własnością ich małżonka), i którzy zdecydują się na przekazanie posiadanego gospodarstwa rolnego. Pomoc będzie stanowiła źródło dochodu po zaprzestaniu prowadzonej działalności rolniczej.

39 Renty strukturalne Grunty wchodzące w skład przekazywanego gospodarstwa rolnego będą mogły być przejęte w całości przez następcę, który spełnia następujące warunki: a) nie ukończył 40 roku życia; b) po raz pierwszy podejmuje się prowadzenia gospodarstwa rolnego; c) posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe do prowadzenia działalności rolniczej;

40 Renty strukturalne Grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego mogą być przekazane na powiększenie gospodarstwa rolnego innego producenta rolnego, który spełnia następujące warunki: a) jest producentem rolnym, który nie ukończył 50 roku życia; b) posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe do prowadzenia działalności rolniczej

41 Renty strukturalne Definicja beneficjentów:
Renta strukturalna przysługuje producentowi rolnemu, będącemu osobą fizyczną, który: ukończył 55 lat, lecz nie osiągnął jeszcze wieku emerytalnego (mężczyzna - 65 lat, kobieta – 60 lat); prowadził działalność rolniczą na własny rachunek w gospodarstwie rolnym, w okresie co najmniej 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o rentę strukturalną i przez okres co najmniej 5 lat podlegał ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu określonemu w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników; podlegał ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu w dniu składania wniosku o rentę strukturalną; przekazał gospodarstwo rolne; zaprzestał prowadzenia wszelkiej towarowej działalności rolniczej nie jest emerytem ani rencistą.

42 Renty strukturalne Forma i wysokość pomocy
Renta strukturalna wypłacana będzie beneficjentowi, nie dłużej jednak jak do osiągnięcia 65 lat, w formie płatności miesięcznej. Wysokość renty strukturalnej ustala się jako odpowiedni procent kwoty najniższej emerytury krajowej. Podstawowa wysokość pomocy wynosi 150% kwoty najniższej emerytury. Wysokość renty strukturalnej może zostać zwiększona o 100% kwoty najniższej emerytury, jako dodatek na małżonka. Wysokość wsparcia podlega sumowaniu, z tym, że łączna wysokość pomocy nie może wynosić więcej niż 250 % kwoty najniższej emerytury.

43 Działanie: Modernizacja gospodarstw rolnych

44 Modernizacja gospodarstw rolnych
Cel działania poprawa konkurencyjności sektora rolnego poprzez zwiększenie efektywności gospodarstw rolnych oraz zharmonizowanie warunków produkcji rolnej z wymogami dotyczącymi środowiska naturalnego, higieny produkcji, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków utrzymania zwierząt Beneficjenci osoba fizyczna, osoba prawna, spółka osobowa, prowadząca działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej. Osoba fizyczna jest pełnoletnia i nie osiągnęła wieku emerytalnego.

45 Modernizacja gospodarstw rolnych Podmiotowe kryteria dostępu:
Pomoc może być przyznana osobie, która: jest posiadaczem samoistnym lub zależnym gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych co najmniej 1 ha lub nieruchomości służącej do prowadzenia produkcji w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność rolniczą z wyłączeniem chowu i hodowli ryb nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy + jest obywatelem państwa członkowskiego UE jest pełnoletnia i nie ukończyła: 60 lat posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe Osoby fizyczne

46 Modernizacja gospodarstw rolnych Podmiotowe kryteria dostępu c.d.
jest wpisana do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym; co najmniej jedna osoba wchodząca w skład organu, do zakresu działania której należy podejmowanie decyzji dotyczących prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwie, lub osoba zatrudniona do prowadzenia gospodarstwa, posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe Osoby prawne

47 Modernizacja gospodarstw rolnych Przedmiotowe kryteria dostępu
Pomocy udziela się na operację, która: obejmuje inwestycje związane z prowadzeniem działalności rolniczej jest uzasadniona pod względem ekonomicznym i przyczyni się do poprawy ogólnych wyników gospodarstwa, w tym : wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), w szczególności w wyniku racjonalizacji technologii produkcji lub wprowadzenia innowacji, zmiany profilu lub skali produkcji, poprawy jakości produkcji lub zwiększenia wartości dodanej produktu lub poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie ochrony środowiska, lub poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie warunków utrzymania zwierząt, lub poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie higieny i bezpieczeństwa produkcji, lub poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. spełnia wymagania określone stosownymi przepisami prawa; nie ma charakteru inwestycji odtworzeniowej nie spowoduje wzrostu produkcji, dla której brak jest rynku zbytu nie jest realizowana z udziałem innych środków publicznych (z wył. pomocy udzielonej w ramach działania „Ułatwienie startu młodym rolnikom”) Ponadto, w gospodarstwie, w którym realizowana jest operacja są spełnione, nie później niż po zakończeniu realizacji operacji, standardy w zakresie higieny, ochrony środowiska oraz warunków utrzymania zwierząt.

48 Modernizacja gospodarstw rolnych
Rodzaj operacji Operacje materialne i niematerialne służące modernizacji produkcji rolnej, w szczególności: 1) operacje materialne: a) budowa, przebudowa lub remont połączony z modernizacją budynków lub budowli; b) zakup lub instalacja maszyn, urządzeń, wyposażenie do produkcji rolnej, przechowalnictwa, suszenia, magazynowania, przygotowywania produktów rolnych do sprzedaży, sprzedaży bezpośredniej; c) zakładanie, wyposażanie sadów lub plantacji wieloletnich, w tym plantacji roślin na cele energetyczne (w tym zakup materiału roślinnego do założenia plantacji, których okres użytkowania jest dłuższy niż 5 lat, jak również grodzenie i wyposażanie w niezbędne urządzenia techniczne i technologiczne); d) wyposażanie pastwisk lub wybiegów dla zwierząt (w szczególności grodzenie lub budowa wiat); e) zaopatrzenie gospodarstw rolnych w wodę, w tym: budowy ujęć wody, zakupu i instalacji urządzeń do uzdatniania, rozprowadzania, magazynowania wody, nawodnień ciśnieniowych; f) zakup, instalacja lub budowa budynków lub budowli, zakup, instalacja maszyn lub urządzeń służących ochronie środowiska g) zakup nieruchomości rolnych, w tym gruntów rolnych (jeżeli koszt nie przekracza wartości rynkowej itd.).

49 Modernizacja gospodarstw rolnych
2) operacje niematerialne: a) zakup patentów, licencji, w tym licencji na oprogramowanie; b) usługi związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej lub ekonomicznej dotyczącej projektu oraz z nadzorem technicznym, związane bezpośrednio z realizacją projektu. Dopuszcza się zakup sprzętu używanego( z wyj. komputerów), ale nie starszego niż 5-cioletni. Dopuszcza się również nabywanie maszyn lub urządzeń poprzez leasing.

50 Modernizacja gospodarstw rolnych
Poziom wsparcia: Refundacji podlega nie więcej niż: 40%  kosztów kwalifikowalnych 50%  kosztów kwalifikowalnych - operacja realizowana przez osobę fizyczną, która w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie ukończyła 40 roku życia; 50%  kosztów kwalifikowalnych – operacja realizowana na obszarach górskich, innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania, obszarach rolnych objętych siecią NATURA 2000 oraz obszarach, na których obowiązują ograniczenia w związku zwdrażaniem dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. UE L 327/1 z dnia ); 60%  kosztów kwalifikowalnych -operacja realizowana na obszarach górskich, innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania, obszarach rolnych objętych siecią NATURA 2000 oraz obszarach, na których obowiązują ograniczenia w związku wdrażaniem dyrektywy 2000/60/WE, przez osobę, która w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie ukończyła 40 roku życia; 75%  kosztów kwalifikowalnych – operacja realizowana związku z wdrożeniem w życie dyrektywy 91/676/EWG Rady z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego – na podstawie umów zawartych do dnia 30 kwietnia 2008 r. Wysokość wsparcia: Maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi i na jedno gospodarstwo rolne w ramach działania, w okresie realizacji PROW, nie może przekroczyć 300 tys. zł. Do realizacji mogą być przyjęte operacje, których wysokość kosztów kwalifikowalnych będzie wynosiła powyżej 20 tys. zł.

51 Działanie: Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej

52 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
Zakres pomocy Wsparcie jest udzielane na realizację projektów związanych z modernizacją lub budową zakładów przetwórstwa produktów rolnych lub infrastruktury handlu hurtowego produktami rolnymi. Wsparcie dotyczy inwestycji, których celem jest poprawa ogólnych wyników przedsiębiorstw, warunków ochrony środowiska, a w przypadku mikroprzedsiębiorstw również dostosowania do nowowprowadzonych norm wspólnotowych.

53 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
BENEFICJENT Osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która: wykonuje działalność w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych - działa jako przedsiębiorca wykonujący działalność jako małe lub średnie przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 750 pracowników, lub przedsiębiorstwo, którego obrót nie przekracza równowartości w złotych 200 mln euro.

54 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
Pomoc finansowa może być przyznana na inwestycje obejmujące w szczególności: Inwestycje materialne: budowę, modernizację lub przebudowę budynków lub budowli stanowiących infrastrukturę zakładów przetwórstwa lub handlu hurtowego produktami rolnymi; zakup lub instalację maszyn lub urządzeń do przetwarzania, magazynowania lub przygotowania produktów do sprzedaży; zakup lub instalację aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem produkcji lub magazynowania; zakup specjalistycznych środków transportu; zakup lub instalację urządzeń służących poprawie ochrony środowiska. Inwestycje niematerialne: zakup oprogramowania służącego zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz sterowaniu procesem produkcji i magazynowania, wdrożenie procedury systemów zarządzania jakością; przygotowanie dokumentacji technicznej projektu; przygotowanie biznesplanu; opłaty za patenty lub licencje;

55 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
Pomoc może być przyznana na projekt, którego harmonogram przewiduje: realizację projektu od jednego do czterech etapów, z tym, że realizacja projektu w więcej niż w 2 etapach jest możliwa jedynie w przypadku projektów, w których wnioskowana kwota pomocy przekracza kwotę 10 mln złotych; złożenie wniosku o płatność końcową nie później niż w czerwcu 2015 roku; złożenie pierwszego wniosku o płatność pośrednią lub wniosku o płatność końcową w przypadku projektu realizowanego w jednym etapie, nie później niż w drugim roku (24 miesiący) od dnia zawarcia umowy; zakończenie realizacji projektu i złożenie wniosku o płatność końcową w przypadku projektów realizowanych w kilku etapach nie później niż w trzecim roku (36 miesięcy) od dnia podpisania umowy – wyjątek leasing; wypłatę w ramach płatności końcowej nie mniej niż 25% łącznej planowanej kwoty pomocy, z wyłączeniem nabycia przedmiotu umowy w formie leasingu. W przypadku zadań polegających na nabyciu przedmiotu umowy w formie leasingu pomoc może być przyznana na projekt, którego harmonogram przewiduje: realizację nie więcej niż w 10 etapach; złożenie wniosków o płatność pośrednią nie częściej niż 2 razy w roku; zakończenie realizacji projektu i złożenie wniosku o płatność końcową w ciągu 5 lat od dnia podpisania umowy, lecz nie później niż w czerwcu 2015 roku;

56 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
Poziom wsparcia Maksymalna wysokość pomocy przyznana w okresie realizacji PROW jednemu beneficjentowi, wynosi 20 mln złotych. (W przypadku beneficjentów będących jednostkami powiązanymi w rozumieniu przepisów o rachunkowości, pomoc przyznana i wypłacona wynosi maksymalnie 30 mln złotych). Wielkość pomocy przyznanej na realizację jednego projektu nie może być niższa niż 100 tys. złotych.

57 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
Poziom wsparcia i wysokość pomocy 25% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku inwestycji realizowanej przez beneficjenta, który nie jest mikro, małym lub średnim przedsiębiorcą; 40% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku inwestycji realizowanej przez beneficjenta prowadzącego mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo; 50% kosztów kwalifikowalnych – w przypadku inwestycji realizowanej przez beneficjenta prowadzącego mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo, który co najmniej 25% ogólnej ilości produktów rolnych, nabywa na podstawie umów zawartych, na co najmniej rok, z grupami producentów rolnych lub wstępnie uznanymi, lub uznanymi organizacjami producentów owoców i warzyw.

58 Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
Wniosek o przyznanie pomocy składa się w Oddziale Regionalnym Agencji, właściwym ze względu na miejsce realizacji projektu, w terminie od dnia określonego przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Wnioski o przyznanie pomocy przyjmowane będą do limitu rocznego określonego w ogłoszeniu W ramach jednego naboru, podmiot może złożyć nie więcej niż jeden wniosek na przedsiębiorstwo lub wyodrębnioną jego część, w której prowadzi działalność objętą wsparciem. Wnioskodawcy przysługuje prawo złożenia kolejnego wniosku w ramach tego samego naboru z chwilą otrzymania informacji o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia lub odmowie przyznania pomocy.

59 Działanie: Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat I: Scalanie gruntów

60 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat I: Scalanie gruntów Zakres pomocy 1) opracowanie operacji scalenia (dokumentacji geodezyjno prawnej) 2) zagospodarowanie poscaleniowe związane z organizacją rolniczej przestrzeni produkcyjnej

61 Starostowie reprezentujący właścicieli gospodarstw rolnych
Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat I: Scalanie gruntów Beneficjenci Starostowie reprezentujący właścicieli gospodarstw rolnych

62 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat I: Scalanie gruntów Kryteria dostępu Pomoc może być przyznana: na operacje zgodne z ustawą z dnia 26 marca 1982 roku o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2003r. Nr 178 poz.1749 z późn. zm.) w szczególności poparte wystąpieniem do starosty ponad 50% właścicieli gospodarstw rolnych z projektowanego obszaru scalenia lub, właścicieli gruntów których łączny obszar przekracza połowę powierzchni projektowanego obszaru scalenia; na operacje zgodne z wieloletnim programem inwestycyjnym; na operacje, dla których opracowano założenia do projektu scalenia gruntów; na operacje, dla których przeprowadzono ocenę oddziaływania na środowisko zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006r. Nr 129 poz. 902 z późn. zm.);

63 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat I: Scalanie gruntów Kryteria dostępu, cd. na operacje w zakresie zagospodarowania poscaleniowego, związanego z organizacją rolniczej przestrzeni produkcyjnej, zgłoszonych do realizacji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnym „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich ”; o ile wnioskodawca nie będzie korzystał z bezzwrotnych lub preferencyjnych środków pomocy krajowej lub zagranicznej na pokrycie kosztów operacji finansowanej z EFRROW; na operacje, których harmonogram przewiduje rozpoczęcie realizacji operacji nie później niż w drugim roku od wydania decyzji; na operacje, których harmonogram przewiduje zakończenie realizacji operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową nie później niż w dniu 30 czerwca 2015 r.; jeżeli wnioskodawca nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie odrębnych przepisów; jeżeli wnioskodawca został wpisany do ewidencji producentów, stanowiącej część krajowego systemu ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.

64 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat I: Scalanie gruntów Forma i wysokość pomocy Pomoc polega na przekazaniu środków na pokrycie kosztów kwalifikowalnych. Poziom pomocy wynosi 100% kosztów kwalifikowanych, w tym: do 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, co najmniej 25% ze środków budżetu państwa. Środki na realizację operacji będą przekazywane wyprzedzająco z budżetu państwa do budżetów dysponentów właściwych ze względu na miejsce realizacji operacji.

65 Samorząd Województwa - podmiot wdrażający MRiRW
- instytucja zarządzająca ARiMR - agencja płatnicza Wniosek o płatność –max termin rozpatrywania wniosku i płatności 3 miesiące licząc od następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku + 42 dni na uzupełnienie Samorząd Województwa - podmiot wdrażający Decyzja Lista rankingowa Starosta Weryfikacja wniosku o przyznanie pomocy -3 miesiące licząc od następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku dni na uzupełnienie

66 Działanie: Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat II: Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi

67 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat II: Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi Zakres pomocy 1) opracowanie dokumentacji technicznej operacji; 2) koszty robót budowlano-montażowych w zakresie melioracji podstawowych oraz melioracji wodnych szczegółowych; 3) koszty wykupu gruntów pod inwestycje

68 Wojewódzkie Zarządy Melioracji i Urządzeń Wodnych
Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat II: Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi Beneficjenci Wojewódzkie Zarządy Melioracji i Urządzeń Wodnych

69 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat II: Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi Kryteria dostępu Pomoc może być przyznana na operacje: zgodne z ustawą z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo Wodne (Dz. U. z 2005r. Nr 239 poz.2019 z późn zm.) w szczególności: poparte wystąpieniem właścicieli gruntów o przeprowadzenie inwestycji w zakresie budowy urządzeń melioracji wodnych szczegółowych; dla których po zrealizowaniu operacji właściciele gruntów dokonają zwrotu 20 % kosztów urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, określonych w końcowym raporcie z realizacji inwestycji, w ramach opłaty inwestycyjnej, stanowiącej dochody budżetu państwa; z zakresu budowy urządzeń melioracji wodnych podstawowych dostosowanych do potrzeb ochrony przeciwpowodziowej, z uwzględnieniem odprowadzenia wody z urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, retencji wody i nawodnień użytków rolnych;

70 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat II: Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi Kryteria dostępu, cd. dla których opracowano kosztorys inwestorski, zgodne z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 Nr 129 poz. 902 z późn. zm), w szczególności: - dla których przeprowadzono ocenę oddziaływania na środowisko.

71 Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa Schemat II: Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi Forma i wysokość pomocy Pomoc polega na refundacji kosztów kwalifikowalnych ze środków EFRROW. Poziom pomocy wynosi 100% kosztów kwalifikowanych, w tym: do 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, co najmniej 25% ze środków budżetu państwa. Środki na realizację operacji będą przekazywane wyprzedzająco z budżetu państwa do budżetów dysponentów właściwych ze względu na miejsce realizacji operacji.

72 Samorząd Województwa - podmiot wdrażający MRiRW
- instytucja zarządzająca ARiMR - agencja płatnicza Wniosek o płatność –max termin rozpatrywania wniosku i płatności 3 miesiące licząc od następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku + 42 dni na uzupełnienie Samorząd Województwa - podmiot wdrażający Decyzja Lista rankingowa WZMiUW Weryfikacja wniosku o przyznanie pomocy -3 miesiące licząc od następnego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku dni na uzupełnienie

73 Działanie: Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywnosci

74 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
Cel działania: Celem działania jest: Poprawa jakości produkcji i produktów rolnych przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Zwiększenie spożycia żywności wysokiej jakości. Wsparcie rolników wytwarzających żywność wysokiej jakości. Cel działania realizowany jest poprzez finansowe wsparcie rolników uczestniczących w systemach jakości żywności.

75 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
Beneficjent pomocy Producent rolny – tj. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która została wpisana do ewidencji producentów na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz. U. z 2004 r. Nr. 10, poz. 76) oraz wytwarza produkty uczestniczące w systemach jakości żywności.

76 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
Lista systemów kwalifikujących się do pomocy w ramach działania: systemy wspólnotowe System Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 510/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych; System Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 509/2006 z dnia 20 marca 2006 r. w sprawie produktów rolnych i środków spożywczych będących gwarantowanymi tradycyjnymi specjalnościami.

77 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
Lista systemów kwalifikujących się do pomocy w ramach działania, cd. systemy krajowe Integrowana produkcja (IP) w rozumieniu ustawy o ochronie roślin z dnia 18 grudnia 2003 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 11, poz. 94 z późn. zm.); Inne krajowe systemy jakości żywności

78 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
Wskazanie organów odpowiedzialnych za nadzór nad funkcjonowaniem systemu jakości: System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych i Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno Spożywczych jednostki certyfikujące Polskie Centrum Akredytacji

79 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
Wskazanie organów odpowiedzialnych za nadzór nad funkcjonowaniem systemu jakości, cd.: Integrowana Produkcja (IP) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa Główny Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa

80 Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności
Forma i wysokość pomocy (maksymalnie 3000 EURO na gospodarstwo na rok): Płatność w ramach działania udzielana jest beneficjentom poszczególnych systemów w formie rocznej zryczałtowanej płatności przez 5 lat, której wysokość została ustalona na podstawie kosztów stałych wynikających z uczestnictwa producenta rolnego w systemie. System Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych i Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności 3.500 zł/rok przez pierwsze 2 lata 3.000 zł/rok w kolejnych 3 latach Integrowana Produkcja – 1730 zł/rok przez 5 lat

81 Działanie: Działania informacyjne i promocyjne

82 Działania informacyjne i promocyjne
Cel działania: Celem działania jest: zwiększenie popytu na produkty rolne i środki spożywcze objęte mechanizmami jakości żywności; pogłębienie wiedzy konsumentów o zaletach produktów objętych mechanizmami jakości żywności; pogłębienie wiedzy konsumentów o mechanizmach jakości żywności.

83 Działania informacyjne i promocyjne
Zakres pomocy: Działania informacyjne i promocyjne mogą być realizowane na całym rynku wspólnotowym przez grupy producentów, które pochodzą z terytorium Rzeczypospolitej Polski. Działanie jest realizowane poprzez refundację części kosztów kwalifikowalnych grupom producentów realizującym działania informacyjne i promocyjne na rynku wewnętrznym.

84 Działania informacyjne i promocyjne
Rodzaje działań kwalifikowanych: Działania informacyjne i promocyjne, które kwalifikują się do wsparcia muszą dotyczyć produktów uczestniczących w systemach jakości żywności W ramach działania dopuszcza się m.in. organizację oraz uczestnictwo w targach i wystawach. W ramach działania można realizować również różne kampanie promocyjne oraz reklamować produkty i informować o ich cechach i właściwościach za pośrednictwem wybranych kanałów umożliwiających dotarcie do konsumenta. Prowadzone działania mogą być nakierowane na określone grupy docelowe jak i na ogół konsumentów. Do wsparcia kwalifikują się jednak tylko działania informacyjne, promocyjne i reklamowe prowadzone na rynku wewnętrznym.

85 Działania informacyjne i promocyjne
Forma i wysokość pomocy W ramach działania beneficjenci mogą uzyskać refundację do 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych zaakceptowanych działań informacyjnych i promocyjnych.

86 Działanie: Grupy producentów rolnych

87 Grupy producentów rolnych
Podstawy prawne Ustawa z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.) - ustawa obowiązuje od dnia 21 listopada 2000 r. ostatnia nowelizacja ustawy – Ustawa z dnia 15 grudnia 2006r. o zmianie ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z Nr 251, poz. 1847) Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wykazu produktów i grup produktów, dla których mogą być tworzone grupy producentów rolnych, minimalnej rocznej wielkości produkcji towarowej oraz minimalnej liczby członków grupy producentów rolnych

88 Grupy producentów rolnych
Podstawy prawne (UE) Art. 35 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFFROW) (Dz. Urz. UE L 277, str. 1 z ).

89 informacji o produkcji.
Grupy producentów rolnych Cel działania Cel działania realizowany będzie przez dostosowanie produkcji prowadzonej w gospodarstwach członków grup producentów rolnych do wymogów rynkowych, poprzez wspólne wprowadzanie towarów do obrotu, w tym przygotowanie do sprzedaży, jej centralizacji i dostawy do odbiorców oraz ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji.

90 Pomoc jest udzielana grupie producentów rolnych, zwanej dalej „grupą”:
Grupy producentów rolnych Beneficjenci Pomoc jest udzielana grupie producentów rolnych, zwanej dalej „grupą”: prowadzącej działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wpisanej do rejestru grup producentów rolnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), która została utworzona ze względu na produkty lub grupę produktów, określonych w załączniku do rozporządzenia; jeżeli został jej nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, zwany dalej „numerem identyfikacyjnym”.

91 Forma i wysokość pomocy
Grupy producentów rolnych Forma i wysokość pomocy Pomoc finansowa będzie realizowana w formie rocznych płatności w okresie pierwszych pięciu lat od daty wpisu grupy do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez właściwego ze względu na siedzibę grupy marszałka województwa.

92 Poziom wsparcia dla GPR
Grupy producentów rolnych Poziom wsparcia dla GPR Procentowy ryczałt od wartości przychodów netto grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, ze względu na które grupa została utworzona i wytworzonych w gospodarstwach jej członków. a) 5%, 5%, 4%, 3% i 2% wartości produkcji sprzedanej do sumy EUR , odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku, lub (b) 2,5%, 2,5%, 2%, 1,5% i 1,5% wartości produkcji sprzedanej powyżej EUR , odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku.

93 Forma i wysokość pomocy W pierwszym i drugim roku
Grupy producentów rolnych Forma i wysokość pomocy Kwota wsparcia zostanie wyliczona na podstawie rocznej wartości netto produkcji sprzedanej wyprodukowanej w gospodarstwach członków grupy i nie przekroczy kwoty: W pierwszym i drugim roku EUR W trzecim roku EUR W czwartym roku EUR W piątym roku EUR

94 Grupy producentów rolnych
Kryteria dostępu Wsparcie będzie udzielone wyłącznie grupom producentów rolnych, które zostały wpisane do rejestru grup prowadzonego przez marszałka właściwego dla siedziby grupy, w latach Wsparcie będzie udzielane grupom producentów rolnych, wyłączając sektory: owoców i warzyw, grzybów, orzechów oraz ryb. Pomoc przyznawana będzie na wniosek grupy.

95 Działanie: Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów

96 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Podstawa prawna Art. 20 lit. a) pkt iv) art. 24 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFFROW) (Dz. Urz. UE L 277/1 z r.).

97 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Cel działania: Działanie ma na celu umożliwienie rolnikom i posiadaczom lasów: dostosowania gospodarstwa rolnego do zasady wzajemnej zgodności (cross-compliance) tj. w zakresie gospodarki gruntami, ochrony środowiska, zdrowia publicznego, dobrostanu i zdrowia zwierząt, zdrowotności roślin; zwiększenia konkurencyjności i dochodowości gospodarstw rolnych i leśnych; wspierania restrukturyzacji, rozwoju i innowacji w gospodarstwach rolnych i leśnych; ochrony środowiska naturalnego; poprawy bezpieczeństwa pracy.

98 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Zakres działania Wprowadzenie zasady wzajemnej zgodności (cross-compliance), określonej w rozporządzeniu 1782/2003, poprawa konkurencyjności rolnictwa i leśnictwa, ochrona środowiska, a także spełnienie norm dotyczących bezpieczeństwa pracy opartych na prawodawstwie wspólnotowym nie jest możliwe bez sprawnego systemu doradztwa rolniczego. W ramach działania zakłada się zapewnienie dostępu do usług z zakresu doradztwa rolniczego i leśnego rolnikom otrzymującym płatności bezpośrednie oraz posiadaczom lasu.

99 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Zakres działania, cd. Katalog usług doradczych wraz ze zryczałtowanymi, jednolitymi w kraju, stawkami za ich świadczenie, zostaną określone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Usługi doradcze będą przede wszystkim uwzględniać doradztwo w zakresie obowiązkowych wymogów gospodarowania oraz zasady dobrej kultury rolnej zgodnej z ochroną środowiska naturalnego, bezpieczeństwa pracy i gospodarki leśnej. Beneficjenci będą mogli występować o refundację części kosztów usług doradczych określonych w katalogu. Warunkiem uzyskania refundacji będzie poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych oraz ich udokumentowanie. Beneficjent nie może więcej niż jeden raz skorzystać z danego pakietu usług doradczych, określonego w katalogu usług doradczych.

100 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Zakres działania, cd. Dostęp do wsparcia w ramach działania mają beneficjenci, którzy w roku poprzedzającym rozpoczęcie wykonywania usługi uzyskali płatności bezpośrednie. Szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać instytucje i podmioty świadczące usług doradcze w ramach działania, zostaną określone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

101 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Beneficjenci działania: Beneficjentem pomocy w ramach działania mogą być: osoby fizyczne osoby prawne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej prowadząca działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej będąca posiadaczem lasu

102 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Opis systemu doradztwa: Usługi doradcze dla rolników będą świadczyły instytucje i podmioty doradcze, prywatne i publiczne, które na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej prowadzą działalność z zakresu doradztwa rolniczego. Publiczne podmioty doradcze tj. ośrodki doradztwa rolniczego i izby rolnicze będą świadczyły pomoc doradczą w ramach działania bez konieczności ubiegania się o akredytację. Prywatne podmioty doradcze oraz państwowa jednostka organizacyjna, nieposiadająca osobowości prawnej, działająca na podstawie przepisów o lasach - muszą uzyskać akredytację Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Warunkiem uzyskania akredytacji jest posiadanie kadry z odpowiednim doświadczeniem i kwalifikacjami. Wszystkie instytucje doradcze muszą zapewnić beneficjentowi kompleksową pomoc, obejmującą wszystkie aspekty dotyczące środowiska, zdrowia publicznego itd. Każdy beneficjent będzie miał zapewniony swobodny wybór instytucji lub podmiotu doradczego, który będzie mu świadczył pomoc w ramach doradztwa indywidualnego.

103 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Opis systemu doradztwa, cd. Kontrolę jakości usług doradczych w ramach działania będzie pełniło Centrum Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Brwinowie. O wpis na listę podmiotów akredytowanych nie będą mogły się ubiegać podmioty, których celem działania jest produkcja, obrót lub dystrybucja środków, materiałów i urządzeń dla rolnictwa i leśnictwa, z wyjątkiem państwowej jednostki organizacyjnej, nieposiadającej osobowości prawnej, działającej na podstawie przepisów o lasach.

104 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Forma i wysokość pomocy Pomoc będzie wynosić 80% kosztu kwalifikowanego przypadającego na usługę doradczą, jednak nie więcej niż euro/gospodarstwo w całym okresie programowania. Beneficjent może kilkakrotnie ubiegać się o pomoc doradczą na wybrane pakiety usług doradczych, pod warunkiem, że całkowite koszty pomocy doradczej nie przekroczą kwoty euro.

105 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i właścicieli lasów
Zasady kalkulacji płatności: Stawki za poszczególne usługi doradcze zostaną określone w formie kwot ryczałtowych, zapisanych w katalogu usług doradczych. Na wszystkich beneficjentów działania został nałożony obowiązek zawarcia umowy z instytucją lub podmiotem doradczym, z którego usług beneficjent będzie korzystał.

106 Działania Osi 2 (rolnośrodowiskowej) Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich

107 Oś 2 (środowiskowa) Poprawa stanu środowiska i tereny wiejskie
Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) Płatności dla obszarów NATURA 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej Program rolnośrodowiskowy (Płatności rolnośrodowiskowe) Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne Odtwarzanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego przez katastrofy i wprowadzanie instrumentów zapobiegawczych

108 Działanie: Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)

109 Wspieranie gospodarowania na obszarach
górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) Cele działania ONW i jak je osiągnąć ? zapewnienie ciągłości rolniczego użytkowania ziemi i tym samym utrzymanie żywotności obszarów wiejskich – działalność rolnicza przez co najmniej 5 lat od otrzymania pierwszej płatności promowanie rolnictwa przyjaznego dla środowiska – przestrzeganie DOBREJ KULTURY ROLNEJ ZGODNEJ Z WYMOGAMI OCHRONY ŚRODOWISKA a od 2009 r. CROSS-COMPLIANCE zachowanie walorów krajobrazowych obszarów wiejskich – prowadzenie działalności rolniczej oraz wprowadzenie degresywności

110 Wspieranie gospodarowania na obszarach
górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW) Kto może otrzymać płatność ONW? Gospodarstwo w całości lub częściowo jest zlokalizowane w granicach ONW, przy czym płatność z tytułu ONW dotyczy tylko działek rolnych, zlokalizowanych w granicach ONW. Powierzchnia użytków rolnych należących do danego gospodarstwa, zlokalizowanych w obszarze ONW i wykorzystywanych do produkcji rolniczej wynosi co najmniej 1 ha.

111 Zasięg ONW

112 Płatności dla obszarów Natura 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej
Schemat I - płatności dla obszarów Natura 2000 Schemat II – płatności związane z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej

113 Płatności dla obszarów Natura 2000 (Schemat I)
>1 ha powierzchni gospodarstwa 5-letni okres realizacji przestrzeganie minimalnych wymagań na obszarze całego gospodarstwa rolnego dokumentacja przyrodnicza

114 Płatności dla obszarów Natura 2000 (Schemat I)
Cel: Utrzymanie właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i ostoi gatunków roślin, zwierząt, w tym ptaków, na obszarach na obszarach Natura 2000 Beneficjent: Rolnik, którego gospodarstwo znajduje się na obszarze należącym do europejskiej sieci Natura 2000 Zasięg: dostępny na wszystkich obszarach Natura 2000, zatwierdzonych przez Radę Ministrów, przesłanych do KE

115 Płatności dla obszarów Natura 2000 (Schemat I)
Ograniczenia: zakaz podejmowania działań mogących w istotny sposób pogorszyć stan siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków roślin i zwierząt związane z zapisami planów ochrony zatwierdzonymi dla obszarów Natura 2000 Wymogi pakietów dostosowane do potrzeb ochrony siedlisk opóźnione terminy i częstotliwość koszenia pozostawienie fragmentów działki nieskoszonej wysokość koszenia i usunięcie biomasy ograniczone/zakaz nawożenia ograniczona obsada i obciążenie przy wypasie

116 Program Wodnośrodowiskowy (Schemat II)
Cel: wsparcie z tytułu niedogodności gospodarowania na obszarach znajdujących się w dorzeczach, wynikających z wdrażania RDW ochrona wód i ekosystemów dolin rzecznych zapewnienie ochrony gatunków i siedlisk zależnych od wody

117 Program Wodnośrodowiskowy (Schemat II)
Zasięg: obszary wyznaczone zgodnie RDW Rekompensaty: dla producentów rolnych, których działalność rolnicza ograniczona jest w związku z ustaleniami planów gospodarowania wodami, przyjętymi w celu osiągnięcia i utrzymania dobrego stanu wód ze względu na środowisko, zgodnie z RDW (dla planów stworzonych i wdrożonych) Realizacja: od 2010 r.

118 Program Rolnośrodowiskowy
Głównym zadaniem programów rolnośrodowiskowych jest redukcja negatywnego wpływu rolnictwa na środowisko i maksymalizacja jego pozytywnego oddziaływania na różnorodność biologiczną i krajobraz obszarów wiejskich

119 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne
Wsparcie na zalesianie - pokrywa koszty założenia uprawy leśnej (jednorazowa zryczałtowana płatność) Premia pielęgnacyjna – za utrzymanie nowej uprawy leśnej oraz za ochronę indywidualną sadzonek drzew (5 lat od dnia wykonania zalesienia) Pielęgnacja uprawy leśnej obejmująca wykaszanie chwastów, zabiegi ochronne przeciw chorobom i szkodnikom, zabezpieczanie uprawy przed zgryzaniem oraz dokonywanie cięć pielęgnacyjnych Premia zalesieniowa - rekompensata utraconego dochodu z tytułu wyłączenia gruntów spod uprawy rolnej. Okres wsparcia 15 lat (obecnie 20 lat)

120 Pomoc przyznaje się rolnikowi m.in. do działek:
Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne Pomoc przyznaje się rolnikowi m.in. do działek: stanowiących jego własność albo jego małżonka lub współwłasność tego producenta rolnego o powierzchni co najmniej 0,5 ha, jeżeli ich szerokość wynosi: co najmniej 20 m lub mniej niż 20 m - w przypadku gdy działki rolne graniczą z lasem

121 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne
Wsparcie obejmuje zalesienia gruntów: z wykorzystaniem sukcesji naturalnej uzupełnianej nasadzeniami sztucznymi, gdzie przy uznawaniu i ocenie udatności uprawy stosuje się specyficzne kryteria; do rekultywacji po eksploatacji kopalin pospolitych, odłogowanych wymagających ochrony z uwagi na funkcje wodochronne albo glebochronne,

122 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne
Wsparcie na zalesienie - założenie uprawy leśnej Premia pielęgnacyjna - pielęgnacji uprawy leśnej (premia pielęgnacyjna) – wsparcie udzielane maksymalnie przez okres 5 lat. Pielęgnacja uprawy leśnej obejmująca wykaszanie chwastów, zabiegi ochronne przeciw chorobom i szkodnikom, zabezpieczanie uprawy przed zgryzaniem oraz dokonywanie cięć pielęgnacyjnych.

123 Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne
Warunkiem uzyskania pomocy będzie spełnienie następujących wymogów: zalesienia gruntów rolnych (schemat I) może być wykonywane na użytkach rolnych; zalesienia gruntów innych niż rolne (schemat II) mogą być wykonywane na odłogowanych gruntach rolniczych; do zalesienia mogą być przeznaczane grunty przewidziane do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy; minimalna powierzchnia zalesienia wynosi 0,5 ha, przy minimalnej szerokości zalesionej działki - 20 m, z wyjątkiem gruntów graniczących z lasem.

124 Przywracanie potencjału produkcji leśnej
zniszczonego przez katastrofy oraz wprowadzenie odpowiednich instrumentów zapobiegawczych Wdrażanie poprzez dwa schematy: wsparcie dla obszarów na których nastąpiła katastrofa – nadleśnictwa i właściciele lasów prywatnych na terenie nadleśnictw, w których nastąpiła katastrofa, wprowadzenie elementów zapobiegawczych - nadleśnictwa i właściciele lasów prywatnych na terenach wrażliwych na naturalne katastrofy oraz znajdujących się na terenach zaliczonych do dwóch najwyższych kategorii zagrożenia pożarowego.

125 Działania Osi 3 (społecznej) Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej

126 Działanie: Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej

127 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
Cel działania Działanie to ukierunkowane jest na osoby, których podstawową aktywnością zawodową jest działalność rolnicza. Podejmowanie lub rozwijanie działalności nierolniczej lub związanej z rolnictwem, w zakresie produkcji lub usług, ma wpłynąć na tworzenie pozarolniczych źródeł dochodów, a także promocję zatrudnienia poza rolnictwem na obszarach wiejskich.

128 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
Zakres pomocy: usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa; usługi dla ludności; sprzedaż hurtowa i detaliczna; rzemiosło lub rękodzielnictwo; roboty i usługi budowlane oraz instalacyjne; usługi turystyczne oraz związane ze sportem, rekreacją i wypoczynkiem; usługi transportowe; usługi komunalne; przetwórstwo produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych; magazynowanie lub przechowywanie towarów; wytwarzanie materiałów energetycznych z biomasy; rachunkowość, doradztwo lub usługi informatyczne.

129 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
Kryteria dostępu operacja jest uzasadniona pod względem ekonomicznym; operacja spełnia wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa, które mają zastosowanie do tej operacji; jedno z miejsc wykonywania działalności nierolniczej beneficjenta zlokalizowane jest na obszarach wiejskich, tzn.: w miejscowościach należących do gminy wiejskiej, albo w miejscowościach należących do gminy miejsko-wiejskiej, poza miastem liczącym powyżej 5 tys. mieszkańców, albo w mieście o liczbie mieszkańców mniejszej niż 5 tys. operacja wiąże się z możliwością zatrudnienia w ramach podjętej albo rozwijanej działalności nierolniczej; operacja realizowana w ramach osi IV została wybrana przez odpowiednią Lokalną Grupę Działania.

130 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
Forma i wysokość pomocy Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych operacji Poziom pomocy wynosi maksymalnie 50% kosztów kwalifikowalnych operacji. Maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi w gospodarstwie rolnym, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć 100 tys. zł.

131 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
Beneficjent Pomoc może być przyznana rolnikowi, małżonkowi rolnika oraz domownikowi w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, który: jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej; jest pełnoletni i nie osiągnął wieku emerytalnego; w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy uzyskał płatności bezpośrednie; nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy; nie wystąpił o przyznanie lub nie ma ustalonego prawa do renty strukturalnej w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata lub Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata ;

132 Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
Beneficjent - cd został wpisany do ewidencji producentów, stanowiącej część krajowego systemu ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności; jest nieprzerwanie ubezpieczony w pełnym zakresie na podstawie przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, przez okres co najmniej 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie pomocy; nie zamierza realizować operacji jako wspólnik spółki cywilnej. W przypadku ubiegania się o przyznanie pomocy przez małżonka rolnika i domownika warunek dotyczący uzyskania płatności bezpośrednich oraz wpisu do ewidencji producentów powinien spełniać rolnik, który jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne tych osób.

133 Działanie: Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej

134 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej
Zakres pomocy Pomoc inwestycyjna udzielona będzie na realizację projektów w zakresie: gospodarki wodno-ściekowej, w szczególności: zaopatrzenia w wodę, odprowadzania i oczyszczania ścieków, w tym systemów kanalizacji sieciowej lub zagrodowej, tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych dystrybucji energii elektrycznej w szczególności budowę lub modernizację sieci energetycznej niskiego napięcia o przekrojach mniejszych niż 50 mm 2 wytwarzania i dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych

135 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej
Beneficjenci: Gmina lub jednostka organizacyjna, dla której organizatorem jest j.s.t. lub partnerstwo publiczno-prywatne w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym wykonujące zadania określone w zakresie pomocy.

136 Forma i wysokość pomocy poziom wsparcia
Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Forma i wysokość pomocy poziom wsparcia Pomoc polega na refundacji części poniesionych kosztów realizacji inwestycji. Poziom pomocy wynosi maksymalnie 75% KK. Maksymalna wysokość pomocy na realizację operacjaów w 1 gminie, w okresie realizacji programu, nie może przekroczyć, w przypadku: a) gospodarki wodno-ściekowej – 3 mln zł b) gospodarki odpadami – 200 tys. zł c) dystrybucji energii elektrycznej oraz wytwarzania i dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych – 3 mln zł.

137 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej
KRYTERIA DOSTĘPU Operacje realizowane w: miejscowościach należących do gminy wiejskiej, miejscowościach należących do gminy miejsko- wiejskiej, poza miastami liczącymi powyżej 5 tys. mieszkańców, miastach o liczbie mieszkańców mniejszej niż 5 tys. zakresie gospodarki wodno-ściekowej realizowane w aglomeracjach o równoważnej liczbie mieszkańców (RLM) mniejszej niż 2 tys. Operacje spełniające wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa, które mają zastosowanie do tych operacji.

138 Działanie: Odnowa i rozwój wsi

139 Odnowa i rozwój wsi Cele działania
Podstawa prawna: ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (EFRROW) - poprawa jakości życia na obszarach wiejskich - promocja obszarów wiejskich - zachowanie dziedzictwa kulturowego - wzrost atrakcyjności turystycznej i i inwestycyjnej obszarów wiejskich

140 Odnowa i rozwój wsi Zakres pomocy
1) budowa, przebudowa, remont i wyposażenie obiektów: a) pełniących funkcje publiczne, społeczno – kulturalne, rekreacyjne i sportowe; b) służących promocji obszarów wiejskich, w tym propagowaniu i zachowaniu dziedzictwa historycznego, tradycji, sztuki oraz kultury; 2) kształtowanie obszaru przestrzeni publicznej; 3) budowa remont lub przebudowa publicznej infrastruktury związanej z rozwojem funkcji turystycznych, sportowych i społeczno – kulturalnych;

141 Odnowa i rozwój wsi Zakres pomocy
4) zakupu obiektów charakterystycznych dla tradycji budownictwa w danym regionie, w tym budynków będących zabytkami, z przeznaczeniem na cele publiczne; 5) odnawianie, eksponowanie lub konserwacja lokalnych pomników historycznych, budynków będących zabytkami i miejsc pamięci; 6) Kultywowanie tradycji społeczności lokalnej oraz tradycyjnych zawodów.

142 Odnowa i rozwój wsi Beneficjenci
gmina instytucja kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego kościół lub związek wyznaniowy organizacja pozarządowa posiadająca status organizacji pożytku publicznego (w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) i działająca w obszarze zbieżnym z celami działania „Odnowa i rozwój wsi” w szczególności na rzecz aktywizacji ludności, rozwoju oraz zachowania dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego

143 Odnowa i rozwój wsi Kryteria dostępu
Pomoc finansowa może być przyznana, jeżeli: 1) operacja realizowana jest: - w miejscowości gminy wiejskiej, albo - w miejscowości gminy miejsko-wiejskiej, poza miastem liczącym powyżej 5 tys. mieszkańców, albo - w mieście o liczbie mieszkańców mniejszej niż 5 tys. 2) operacja wpisuje się w zakres Planu Odnowy Miejscowości lub strategię rozwoju gminy; 3) operacja nie ma charakteru komercyjnego;

144 Odnowa i rozwój wsi Kryteria dostępu, cd.
4) w przypadku, gdy operacja realizowany będzie na nieruchomości nie należącej do beneficjenta, beneficjent posiada prawo do dysponowania tą nieruchomością na cele określone w projekcie przez okres 7 lat po realizacji operacji; 5) z celami działania „Odnowa i rozwój wsi” w szczególności na rzecz aktywizacji ludności, rozwoju oraz zachowania dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego;

145 Odnowa i rozwój wsi Kryteria dostępu, cd.
6) operacja składana przez instytucję kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego została zaakceptowana przez tę jednostkę; 7) operacja realizowana w ramach osi IV została wybrana przez odpowiednią LGD.

146 Odnowa i rozwój wsi Forma i wysokość pomocy
Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych operacji. Maksymalna wysokość pomocy na realizację operacji w jednej miejscowości wynosi 500 tys. zł. w okresie realizacji Programu

147 Odnowa i rozwój wsi Poziom pomocy
Poziom pomocy finansowej z EFROW wynosi maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych operacji. Wymagany krajowy wkład środków publicznych, w wysokości co najmniej 25% KK operacji, pochodzi ze środków własnych beneficjenta.

148 Działanie: Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw

149 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
Cel działania Wzrost konkurencyjności gospodarczej obszarów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości i rynku pracy – a w konsekwencji wzrost zatrudnienia na obszarach wiejskich.

150 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
Zakres pomocy usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa; usługi dla ludności; sprzedaż hurtowa i detaliczna; rzemiosło lub rękodzielnictwo; roboty i usługi budowlane oraz instalacyjne; usługi turystyczne oraz związane ze sportem, rekreacją i wypoczynkiem; usługi transportowe; usługi komunalne; przetwórstwo produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych; magazynowanie lub przechowywanie towarów; wytwarzanie materiałów energetycznych z biomasy; rachunkowość, doradztwo lub usługi informatyczne.

151 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
Kryteria dostępu operacja jest uzasadniona pod względem ekonomicznym; operacja spełnia wymagania wynikające z obowiązujących przepisów prawa, które mają zastosowanie do tej operacji; w wyniku realizacji operacji utworzone zostanie co najmniej 1 miejsce pracy (stałe  lub sezonowe); projekt realizowany w ramach osi IV został wybrany przez odpowiednią Lokalną Grupę Działania;

152 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
Kryteria dostępu - cd operacja jest realizowana na obszarach wiejskich, tj.: w miejscowościach należących do gminy wiejskiej, albo w miejscowościach należących do gminy miejsko-wiejskiej, poza miastem liczącym powyżej 5 tys. mieszkańców, albo w mieście o liczbie mieszkańców mniejszej niż 5 tys. Oznacza to, że inwestycja związana z budową, remontem, wyposażeniem, zagospodarowaniem nieruchomości, dotyczy nieruchomości położonej na obszarze wiejskim oraz siedziba lub oddział przedsiębiorstwa zlokalizowane są na obszarze wiejskim. Kryterium to nie dotyczy grup producentów rolnych oraz wstępnie uznanych grup owoców i warzyw i organizacji producentów owoców i warzyw oraz podmiotów świadczących usługi dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa.

153 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
Forma i wysokość pomocy Pomoc ma formę zwrotu części kosztów kwalifikowalnych operacji Poziom pomocy wynosi maksymalnie 50% kosztów kwalifikowalnych operacji. Maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć 500 tys. zł. W przypadku przetwórstwa produktów rolnych (objętych załącznikiem nr 1 do Traktatu Wspólnot Europejskich) lub jadalnych produktów leśnych, maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi, w okresie realizacji Programu, wynosi 100 tys. zł.

154 Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
Beneficjenci osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące działalność jako mikroprzedsiębiorstwo zatrudniające poniżej 10 osób i mające obrót nieprzekraczający równowartości w zł 2 mln euro.

155 Działania Osi 4 LEADER

156 Oś 4 – LEADER Opis Osi 4 (1) Leader jest wielosektorowym, przekrojowym i opartym na partnerstwie podejściem do rozwoju obszarów wiejskich, realizowanym lokalnie na określonym obszarze, umożliwiającym osiągnięcie celów osi trzeciej

157 Oś 4 – LEADER Opis Osi 4 (2) Celem osi czwartej jest przede wszystkim:
budowanie kapitału społecznego na wsi poprzez aktywizację mieszkańców oraz przyczynianie się do powstawania nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami i ich waloryzacja

158 Oś 4 – LEADER Opis Osi 4 (3) Założenia podejścia Leader:
Trójsektorowe partnerstwo – Lokalna Grupa Działania (LGD) Lokalna Strategia Rozwoju (LSR) Oddolne podejście do rozwoju obszaru Zintegrowane, wielosektorowe projekty Innowacyjność Współpraca Sieć partnerstw lokalnych

159 Dziękujemy za uwagę !


Pobierz ppt "Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )"

Podobne prezentacje


Reklamy Google