Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Co wiemy o kompetencjach polskich uczniów i dlaczego musimy je badać?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Co wiemy o kompetencjach polskich uczniów i dlaczego musimy je badać?"— Zapis prezentacji:

1 Co wiemy o kompetencjach polskich uczniów i dlaczego musimy je badać?
Maciej Jakubowski Evidence Institute Warszawa Maj 2017

2 Jaki jest poziom kluczowych kompetencji polskich uczniów?
Jakich kompetencji im brakuje? Czy kompetencje mają znaczenie? Jakie są różnice między metropoliami w poziomie kompetencji? Czy te różnice wynikają z różnic w zamożności czy z jakości nauczania? Projekt Kompetencje 2017 i inne działania Fundacji wspierające samorządy Plan prezentacji

3 Polscy 15-latkowie podnosili swoje kompetencje przez ostatnie 15 lat

4 Znaczny spadek liczby najsłabszych od 2000 roku

5 Zmiana w Polsce nie wynika ze zmiany w zamożności i edukacji rodzin uczniów

6 Reforma pomogła głównie uczniom szkół zawodowych

7 Młode talenty w EU Level 5+ in PISA 2015 Science

8 Oczekiwania zawodowe…

9 Oczekiwania zawodowe…

10 Umiejętności XXI wieku
Umiejętności ogólne: rozumienie tekstu, myślenie matematyczne i analityczne, rozumowanie naukowe Umiejętności „miękkie”: społeczne, interpersonalne, pracy w grupie, pracy projektowej, komunikacyjne itp. Umiejętności cyfrowe obsługi komputera, ale też poruszania się i bezpieczeństwa w sieci, krytycznego szukania informacji, zrozumienie działania komputerów, Internetu, aplikacji, podstawy programowania Języki obce, przede wszystkim angielski Umiejętności samodoskonalenia się i uczenia się przez całe życie Umiejętności XXI wieku

11

12

13

14 Hardy, Keister, Lewandowski „Skazani na rutynę
Hardy, Keister, Lewandowski „Skazani na rutynę? Ewolucja struktury zadań na polskim rynku pracy”, IBS working paper 10/2015

15 Globalizacja i wpływ technologii na gospodarkę
Popyt na rutynowe prace kognitywne rośnie bo płace są relatywnie niskie Popyt spadnie wraz ze wzrostem płac Duże miasta w trudniejszej pozycji Trzeba rozwijać umiejętności, których nie można łatwo zastąpić inwestycjami zagranicą czy automatyzacją Globalizacja i wpływ technologii na gospodarkę

16 PISA 2012- używanie ICT w szkole

17 1) Uczymy tanio i efektywnie 2) Więcej pieniędzy to nie zawsze lepsze wyniki

18 Umiejętności uczniów są związane z długofalowym wzrostem gospodarczym

19 Ranking Evidence Institute: Miejsca sprzyjające edukacji 2017
Trzy składniki: Dobry start (% dzieci 3-4 lata w przedszkolach oraz wyniki sprawdzianu 6-klasisty) Nierówności (zróżnicowanie wyników na sprawdzianie i egzaminie gimnazjalnym) Postęp (Edukacyjna Wartość Dodana) Wyniki skorygowane zostały o takie zmienne jak liczba mieszkańców, stopa bezrobocia i dochody ludności. Końcowy wynik to średnia z tych trzech składników Wykorzystano dane z lat Ranking Evidence Institute: Miejsca sprzyjające edukacji 2017

20

21 Na ile wyniki zależą od sytuacji gospodarczej i społecznej miasta?

22 Na ile wyniki zależą od sytuacji gospodarczej i społecznej miasta?

23 Nie ma najlepszych we wszystkich 3 wymiarach Warto się od siebie uczyć!

24 Dalsze kroki Ogłoszenie 22 maja Analizy dobrych praktyk
Promowanie samorządów jako dobrych gospodarzy oświaty Co z oświatą niepubliczną? Co w kolejnych latach? Dalsze kroki

25

26 Na czym polegają Kompetencje 2017
Badanie uczniów klas szóstych szkół podstawowych: umiejętności z matematyki Porównanie z całym krajem niezależnie od liczby uczniów, szkół czy gmin biorących udział. Opiera się o podstawę programową i poprzednie edycje sprawdzianu szóstoklasistów Badanie uczniów klas trzecich gimnazjów: umiejętności z matematyki oraz przyrody Odniesienie do wyników PISA – największego badania edukacyjnego na świecie  Na czym polegają Kompetencje 2017

27 Pierwsza edycja badania planowana jest na początek czerwca 2017 r.
Badanie przeprowadzane będzie na komputerach szkolnych. Wymagany jest tylko dostęp do Internetu przez przeglądarkę. Czas trwania badania ok. 60 minut. Rekrutacja przez Internet bez zbierania danych osobowych. Raporty dla uczniów, rodziców, nauczycieli, szkół oraz samorządów dostępne elektronicznie wkrótce po zakończeniu badania. Organizacja badania

28 porównanie efektów nauczania na przestrzeni lat oraz między szkołami, samorządami;
odniesienie wyników do innych krajów; wiarygodność wyników dzięki wykorzystaniu sprawdzonych narzędzi; wygodna forma badania wykorzystująca nowoczesne technologie komputerowe; przystępne raporty w formie elektronicznej, dostępne wkrótce po badaniu; uzupełnienie luki, która powstanie po sprawdzianie po szóstej klasie, egzaminie gimnazjalnym i kończących się edukacyjnych projektach badawczych. Korzyści z badania:

29 Koszty badania Zapewniamy
Udział w pierwszej edycji badania w szkołach podstawowych i gimnazjach w czerwcu 2017 Opłata wpisowa: 15 tys. zł dla miast powyżej 200 tys. mieszkańców; 10 tys. zł dla miast na prawach powiatu poniżej 200 tys. mieszkańców; 8 tys. zł dla gmin miejskich; 5 tys. zł dla gmin miejsko-wiejskich; 4 tys. zł dla gmin wiejskich; 1 tys. zł dla szkół prywatnych.  Koszt realizacji badania: 2 zł za ucznia. Testy i narzędzia badawcze. Dostęp online do testu. E-platforma obsługującą badanie. Koordynację i wsparcie techniczne szkół podczas realizacji badania. Opracowanie wyników badania. Elektroniczne raporty z wynikami uczniów, szkół i samorządów. Dodatkowe, pogłębione analizy wykorzystujące inne dane dostępne na poziomie szkół i samorządu. Oferta

30

31

32

33

34

35 Harmonogram Podpisanie umowy.
Szkoła wypełnienia online formularz rejestracji: dane kontaktowe szkoły; kontakt do dyrekcji i szkolnego koordynatora badania; liczba klas / uczniów przewidzianych do badania; liczba sal i komputerów; potwierdzenie terminu badania. Automatycznie po rejestracji szkoła otrzymuje listę haseł i loginów dla uczniów. Szkoła przeprowadza próbę komputerów – logowanie się na stronę badania. Przeprowadzenie badania w terminie głównym lub w miarę potrzeby w terminie rezerwowym. Wyniki są dostępne na stronie badania do 14 dni po zakończeniu badania. Strona badania: Harmonogram

36 Przygotowania Wymagania dotyczące komputerów:
dostęp do internetu; przeglądarka internetowa np. Chrome/Firefox/Internet Explorer; włączona obsługa JavaScript; ekran o przekątnej minimum 15 cali lub rozdzielczości x768; klawiatura i mysz komputerowa. Na komputerach przewidzianych do badania powinien być przeprowadzony krótki test – wyświetlenie zadań testowych na stronie badania Inne: wydrukowane loginy i hasła dla uczniów; czyste kartki do robienia notatek. Przygotowania

37 Uczniowie rozwiązują test przez 60 minut
Czynność Czas przewidywany czas Przygotowanie pracowni komputerowej ok minut Wprowadzenie i usadzenie uczniów ok 10 minut Przywitanie i logowanie uczniów Zapoznanie się uczniów z testem – część wprowadzająca 5 minut Czas trwania testu 60 minut Zakończenie i wyłączenie komputerów (po ostatniej klasie) ok 5 minut Uczniowie rozwiązują test przez 60 minut

38 Anonimowość Badanie jest w pełni poufne
Szkoły nie przekazują danych uczniów. Szkoły samodzielnie tworzą listy uczniów do badania – do list klasowych dodają listy z hasłami i loginami. Hasła i loginy należy zachować - po zakończeniu badania umożliwią uczniom / rodzicom dostęp do ich wyników. Wykorzystany na użytek rejestracji szkoły kontakt mailowy umożliwi otrzymanie hasła oraz loginu i dostęp do wyników szkoły. Z opracowanych wyników szkół nie będą tworzone rankingi. Wyniki badania są tylko do dyspozycji uczestniczących placówek oraz jednostki zamawiającej badanie. Anonimowość

39 Oferta Fundacji Evidence Institute
Działamy non-profit: wszystkie opłaty zostaną wykorzystane do pokrycia kosztów badania i budowy darmowych testów online (np. dla 7 i 8 klasy w kolejnych latach) W kolejnych latach udostępnimy także narzędzia do badania umiejętności społeczno- emocjonalnych, komputerowych oraz innych przedmiotów Oferujemy pogłębione analizy i szukanie najlepszych praktyk dla szkół i samorządów Chcemy dać szkołom i samorządom narzędzia oceny kompetencji Oferta Fundacji Evidence Institute


Pobierz ppt "Co wiemy o kompetencjach polskich uczniów i dlaczego musimy je badać?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google