Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Konkurencyjność w dobie globalizacji
Wykład 5
2
Konkurencyjność Określa zdolność do efektywniejszego działania w porównaniu z konkurentami. Obszar wiedzy ekonomicznej, analizujący fakty i politykę, który kształtuje zdolność narodu do budowania o utrzymywania przychylnego środowiska umożliwiającego podnoszenie wartości przedsiębiorstwa i dobrobytu ludności (Institute for Management Development)
3
Konkurencyjność Stopień w jakim dany kraj może w warunkach wolnego rynku, produkować towary i usługi spełniające wymagania międzynarodowego rynku oraz utrzymywać i zwiększać realne dochody ludności w długim okresie. (OECD) Produktywność, wielkość wytworzonej wartości dodanej na jednostkę zaangażowanych środków. To proces innowacji, wzmacniania i ulepszania czynników produkcji (Bank Światowy)
4
Na konkurencyjność kraju składa się:
Potencjał konkurencyjny Przewaga konkurencyjna Instrumenty konkurowania Pozycja konkurencyjna
5
Czynniki konkurencyjności
Gospodarka narodowa Umiędzynarodowienie gospodarki Rola państwa Finanse Infrastruktura Zarządzanie Nauka i badania Zasoby ludzkie
6
Czynniki konkurencyjności
W roku 2001 IMD zdecydował się na zmianę modelu klasyfikacji czynników konkurencyjności, dzieląc je na cztery: Sytuację ekonomiczną Wydajność rządu Wydajność zarządzania Infrastrukturę
7
Rola państwa w budowaniu konkurencyjności w warunkach globalnych
Stosowanie narzędzi: polityki handlowej, polityki walutowej, polityki dewizowej, polityki podatkowej, polityki kredytowej
9
Bibliografia Globalizacja Mechanizmy i wyzwania, red. B. Liberska, PWE Warszawa 2002 B. Liberska Globalizacja gospodarki światowej a integracja regionalna G.W. Kołodko: Globalizacja a transformacja. Iluzje i rzeczywistość. Materiały na konferencje W. Szymański: Globalizacja. Wyzwania i zagrożenia, Difin, 2001, Materiały publikowane na oficjalnej stronie IMD
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.