Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Aspekty prawne rozwoju elektromobilności w Polsce

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Aspekty prawne rozwoju elektromobilności w Polsce"— Zapis prezentacji:

1 Aspekty prawne rozwoju elektromobilności w Polsce
9/12/2018 We are part of our Clients` team Aspekty prawne rozwoju elektromobilności w Polsce Sympozjum Naukowe ProEnergo 2017 Polowiec i Wspólnicy

2 Unia Europejska – regulacje/strategie/plany
Polowiec i Wspólnicy Unia Europejska – regulacje/strategie/plany Pakiet środków na rzecz redukcji emisji w sektorach nieobjętych unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji  rok 2016 Biała księga polityki transportowej 2011 Dyrektywa sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych 2014 Europa 2020 2010 Czysta energia dla wszystkich Europejczyków PAKIET ZIMOWY 2016 Europejska strategia na rzecz mobilności niskoemisyjnej kontynuacja Strategii Lizbońskiej z lat i ukierunkowana jest na inteligentny, zrównoważony, sprzyjający włączeniu społecznemu rozwój przy zwiększonej koordynacji

3 9/12/2018 Polowiec i Wspólnicy PALIWA ALTERNATYWNE Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych Paliwami alternatywnymi są paliwa lub źródła energii, które służą, przynajmniej częściowo, jako substytut dla pochodzących z surowej ropy naftowej źródeł energii w transporcie i które mogą potencjalnie przyczynić się do zmniejszenia uzależnienia państw członkowskich UE od importu ropy naftowej oraz do wzrostu neutralności klimatycznej transportu i poprawy ekologiczności tego sektora. Obejmują one m.in.: energię elektryczną, wodór, biopaliwa, paliwa syntetyczne i parafinowe, gaz ziemny (w tym biometan) w postaci sprężonego gazu ziemnego CNG i skroplonego gazu ziemnego LNG, gaz płynny LPG. 13 lipca 2017 Komisja Europejska wezwała Polskę do dokonania pełnej transpozycji przepisów dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Podobne wezwanie dostało także siedem innych państw członkowskich: Grecja, Irlandia, Malta, Rumunia, Słowenia, Wielka Brytania i Szwecja. Polowiec i Wspólnicy

4 CZYSTA ENERGIA DLA WSZYSTKICH EUROPEJCZYKÓW Pakiet Zimowy
Polowiec i Wspólnicy CZYSTA ENERGIA DLA WSZYSTKICH EUROPEJCZYKÓW Pakiet Zimowy 30 listopada 2016 roku Komisja Europejska przedstawiła zestaw regulacji zorientowanych na utrzymanie konkurencyjności UE w erze transformacji rynków energetycznych w kierunku czystej energii, tzw. Pakiet Zimowy. Zestaw reform zawiera 1000 stron propozycji legislacyjnych, które opisują plany redukcji subsydiów dla węgla oraz zwiększania celu efektywności energetycznej do poziomu 30% oraz zmniejszenia emisji CO2 o 40% przed 2030 r. Nowe regulacje wymagają zatwierdzenia przez Radę Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski. Pakiet Zimowy zawiera również rozwiązania wspierające rozwój zdecentralizowanego wytwarzania energii elektrycznej oraz jej magazynowania w celu rozwoju tzw. energetyki obywatelskiej. zmianą dla rynków energetycznych w UE jest zniesienie tzw. „priority dispatch”, oznaczającego pierwszeństwo OZE w dostępie do sieci przed źródłami konwencjonalnymi. Zmiana wejdzie w życie po 2020. Porusza on zagadnienia dotyczące: efektywności energetycznej,  energii ze źródeł odnawialnych,  struktury rynku energii elektrycznej,  bezpieczeństwa dostaw energii   zasad zarządzania na potrzeby unii energetycznej. nowego kierunku działań w zakresie ekoprojektu strategii mobilności zautomatyzowanej i związanej z dostępem do internetu działań mających na celu przyśpieszenie innowacji w dziedzinie czystej energii  działań związanych z odnawianiem budynków w Europie środków, które służyć mają zachęceniu do publicznych i prywatnych inwestycji, promowaniu konkurencyjności przemysłu unijnego oraz takie, które pomogą złagodzić społeczne skutki procesu przejścia na czystą energię. 

5 Polowiec i Wspólnicy

6 ELEKTROMOBILNOŚĆ W POLSCE
9/12/2018 Polowiec i Wspólnicy ELEKTROMOBILNOŚĆ W POLSCE Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce Krajowe Ramy Polityki Rozwoju Infrastruktury Paliw Alternatywnych - Fundusz Niskoemisyjnego Transportu Pakiet na Rzecz Czystego Transportu (2016/2017) Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Etapy rozwoju elektromobilności ETAP I – 2017/2018 przygotowawczy (m.in. pilotaż, budowa prototypów, regulacje prawne, powołanie Operatora Informacji Pomiarowej) ETAP II – 2019/2020 rozwojowy (m.in. Dobre praktyki, edukacja, etap przygotowawczy inwestycji, zachęty do zakupu, produkcja krótkich serii, zwiększenie świadomości samorządów i obywateli) ETAP III – 2021/2025 stabilizacja (m.in. rozbudowana świadomość, pełna produkcja, dostępne sieci dla 1 mln aut) Polowiec i Wspólnicy

7 Sprowadzenie transportu niskoemisyjnego do elektromobilności.
Polowiec i Wspólnicy UWAGI GENERALNE Zbyt duży interwencjonizm Państwa, brak elastyczności. Podstawowym i dalekosiężnym celem ustawy powinno być stworzenie warunków dla rozwoju konkurencyjnego rynku, który docelowo nie będzie wymagał interwencji państwa poza funkcją nadzorującą i kontrolną. Rolą Państwa powinna być symulacja. Nierówne traktowanie paliw alternatywnych, w tym LNG, CNG, wodoru. Brak równoważnego wsparcia dla rozwoju LNG, CNG a w przypadku wodoru brak w ogóle. Sprowadzenie transportu niskoemisyjnego do elektromobilności. Brak korelacji spójności regulacyjnej.

8 Polowiec i Wspólnicy PLANOWANE ZMIANY

9 Wykaz proponowanych zmian
9/12/2018 PROPOZYCJE ZMIANY SPOSÓB ZMIANY Zasady funkcjonowania rynku paliw alternatywnych w transporcie Określenie zasad funkcjonowania rynku usług ładowania pojazdów elektrycznych Nowa ustawa Określenie zasad informowania konsumentów, jakimi paliwami mogą być tankowane poszczególne pojazdy, obowiązek udostępniania tych informacji w instrukcjach obsługi pojazdów silnikowych, w punktach tankowania/ładowania paliwa, w placówkach handlu Ustanowienie systemu dostępu do danych dotyczących położenia/dostępności publicznie dostępnych punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych Wyłączenie sprzedawców usług ładowania samochodów elektrycznych z obowiązku posiadania koncesji na obrót energią elektryczną Zmiana ustawy Prawo energetyczne Wprowadzenie przepisów z zakresu infrastruktury paliw alternatywnych uwzględniających specyfikę sprzedaży tych paliw w portach morskich i śródlądowych Zlikwidowanie ustawowego obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzenia w zakresie obrotu gazem CNG i LNG Polowiec i Wspólnicy Wykaz proponowanych zmian Instrumenty wsparcia Wprowadzenie obowiązku wykorzystywania pojazdów niskoemisyjnych przez przedsiębiorstwa realizujące usługi publiczne Nowa ustawa Wprowadzenie obowiązku zapewnienia odpowiedniej mocy przyłącza dla parkingów zlokalizowanych przy nowo wybudowanych budynkach użyteczności publicznej oraz budynkach mieszkalnych wielorodzinnych Nowa ustawa bądź zmiana ustawy Prawo budowlane i aktów wykonawczych do niej Wprowadzenie możliwości korzystania przez pojazdy niskoemisyjne ze specjalnie wydzielonych pasów dla komunikacji zbiorowej (tzw. buspasy) Wprowadzenie ułatwień dla budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych Zmiana ustawy Prawo budowlane Wprowadzenie ułatwień dla budowy i przebudowy sieci dystrybucyjnych oraz przyłączy Wprowadzenie stref niskoemisyjnych w miastach, z możliwością wjazdu do tych stref dla pojazdów elektrycznych. Zmiana ustawy Prawo ochrony środowiska Umożliwienie bezpłatnego parkowania na publicznych płatnych parkingach dla pojazdów elektrycznych. Zmiana ustawy o drogach publicznych Obowiązek dla instytucji publicznych udziału samochodów elektrycznych we flotach na poziomie co najmniej 50% do 2025 r. Opracowanie programu wsparcia dla samorządów angażujących się w budowę publicznej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i tankowania CNG Program przygotowany przez ministra właściwego do spraw energii z ministrem do spraw rozwój regionalnego Uwzględnienie możliwość przeprowadzenia inwestycji w zakresie infrastruktury nadbrzeżnej oraz floty morskiej umożliwiającej wykorzystanie paliw alternatywnych, w tym LNG oraz przygotowanie i uruchomienie programów pilotażowych w portach mających na celu wdrożenie i eksploatację instalacji tankowania LNG” Zmiana „Polityki morskiej Rzeczypospolitej Polskiej do roku 2020” oraz „Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030)” Zielone zamówienia publiczne Działania promocyjne, informacyjne wspierające preferencje w zamówieniach publicznych dla pojazdów niskoemisyjnych Wsparcie rozwoju publicznego transportu niskoemisyjnego. Wsparcie dla budowy szybkich ładowarek dla autobusów elektrycznych, wsparcie dla miejskich wypożyczalni aut elektrycznych Instrumenty podatkowe Brak akcyzy na pojazdy elektryczne i wprowadzenie korzystniejszej stawki akcyzy na pojazdy niskoemisyjne. Zmiana ustawy o podatku akcyzowym Brak obowiązku płacenia podatku dochodowego od użytkowania aut służbowych do celów prywatnych, jeśli firma używa pojazdów niskoemisyjnych Zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Korzystniejsza amortyzacja podatkowa przy zakupie pojazdów niskoemisyjnych dla firm. Zmiana ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych I ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne - do 100 tys. zarejestrowanych pojazdów elektrycznych Zmiana ustawy o podatku od towarów i usług Zwolnienie punktów ładowania pojazdów elektrycznych i punktów tankowania gazu ziemnego (tzw. słupków) z podatku od nieruchomości Zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Zastosowanie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny w postaci CNG i LNG wykorzystywany do celów pędnych Wprowadzenie przy rejestracji opłaty uzależnionej od wielkość emisji szkodliwych związków, wieku i ceny pojazdu Minister właściwy do spraw finansów publicznych wraz z ministrem właściwym do spraw energii przygotują projekt nowego systemu opłat przy rejestracji pojazdów Polowiec i Wspólnicy

10 Projekt ustawy o elektromobilności
Polowiec i Wspólnicy Art. 2 pkt 5 projektu - przez ładowanie pojazdu należy rozumieć pobór energii elektrycznej przez pojazd elektryczny w punkcie ładowania na potrzeby napędu tego pojazdu. Wydaje się zasadne silniejsze rozróżnienie świadczenia usługi ładowania pojazdu od obrotu energią elektryczną. Projekt wyłącza jedynie obowiązek uzyskiwania koncesji na prowadzenie działalności w zakresie ładowania pojazdów, nie przesądzając czy taka działalność mieści się w pojęciu obrotu. Warto rozpatrzeć wprowadzenie definicji „usługi ładowania pojazdu” i wyraźne zastrzeżenie, że świadczenie takiej usługi nie stanowi obrotu energią elektryczną w rozumieniu ustawy Prawo energetyczne i jednocześnie w ustawie Prawo energetyczne wymagane jest wprowadzenie definicji usługi ładowania pojazdu odsyłającej do projektowanej regulacji lub zastrzeżenie wprost w definicji obrotu, że świadczenie usługi ładowania pojazdu nie stanowi obrotu energią elektryczną. Art. 4 ust. 1 projektu - wójt, burmistrz albo prezydent miasta, w drodze konkursu, wyłania operatora infrastruktury dla ogólnodostępnych punktów ładowania wskazanych w planie. Określenie „w drodze konkursu” oznacza że pojawiają się wątpliwości co do odniesienia do zamówień publicznych czy też partnerstwa publiczno-prywatnego. Art. 6 ust. 1 projektu - wójt, burmistrz albo prezydent miasta zawiera z podmiotem wyłonionym w konkursie na operatora infrastruktury lub z OSD umowę o pełnienie obowiązków operatora infrastruktury, na okres nie krótszy niż 48 miesięcy. Wskazanie jedynie dolnej granicy czasu bez określenia maksymalnego czasu trwania tej umowy budzi wątpliwości w szczególności tam gdzie OSD będzie pełnił funkcję operatora infrastruktury. Dodatkowo, biorąc pod uwagę stopę zwrotu z inwestycji w punkt ładowania jest to zbyt krótki okres. Umowa ta powinna być zawierana na co najmniej okres 6 letni, chyba że operator infrastruktury zgodzi się na jej zawarcie na okres krótszy, wówczas należy pozostawić operatorowi prawo do zawarcia umowy na okres przez niego wskazany. Zgodnie z art. 10 ust. 3 projektu regulacji operator infrastruktury ponosi wobec użytkownika pojazdu elektrycznego odpowiedzialność za szkody powstałe w wyniku nieprawidłowego działania ogólnodostępnego punktu ładowania. Odpowiedzialności tej nie można wyłączyć ani ograniczyć. Określenie „za szkody powstałe w wyniku nieprawidłowego działania ogólnodostępnego punktu ładowania” proponujemy zastąpić „za szkody powstałe w trakcie ładowania wynikające z nieprawidłowego działania ogólnodostępnego punktu ładowania”. Treść zaproponowana w projekcie może budzić wątpliwości w sytuacji gdy np. punkt ładowania jest niedostępny czy niesprawny i nie ma możliwości ładowania. Ponadto odpowiedzialność operatora powinna był ograniczona lub wyłączona w sytuacji siły wyższej zawinionego działanie osoby trzeciej itp.

11 Projekt ustawy o elektromobilności
Polowiec i Wspólnicy Zgodnie z art. 11 projektu regulacji OSD zawiera umowę o przyłączenie ogólnodostępnego punktu ładowania z operatorem infrastruktury wyłonionym w konkursie ogłoszonym przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta. Pomimo, że obecne brzmienie projektu rozróżnia definicję punktu ładowania od ogólnodostępnego punktu ładowania, to w dalszej części nie zawiera niemal żadnych regulacji dotyczących innych punktów ładowania niż punkty ogólnodostępne. Może to wywoływać wątpliwości w zakresie dopuszczalności tworzenia indywidualnych punktów ładowania pojazdów, w tym na potrzeby własne, czy też zaangażowania osoby trzeciej jako operatora infrastruktury lub dostawcy usługi ładowania. Zgodnie z art. 16 jeśli w pojeździe elektrycznym zainstalowany jest układ pomiarowo-rozliczeniowy, który umożliwia komunikację z systemem teleinformatycznym ogólnodostępnego punktu ładowania, operator infrastruktury zapewnia użytkownikowi tego pojazdu możliwość zapłaty za energię elektryczną pobraną do ładowania na warunkach określonych w umowie sprzedaży energii elektrycznej, o której mowa w art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne. W przypadku poboru przez ww. pojazd elektryczny energii w budynku mieszkalnym, OSD uwzględnia pobraną energię elektryczną w fakturze za energię elektryczną właściciela pojazdu elektrycznego.   Pobieranie opłaty za energię elektryczką w oparciu o układ pomiarowo-rozliczeniowy zainstalowany w samochodzie elektrycznym nie przewiduje jednocześnie obowiązku producentów samochodów elektrycznych do montowania takiego systemu pomiarowego. Art projektu - zwolnienia podatkowe i korzyści w postaci przyśpieszonej amortyzacji samochodu elektrycznego. Należy jedynie zwrócić uwagę że te instrumenty mogą być wprowadzone, np. w ramach wyłączeń blokowych, ale wówczas przepisy powinny być dostosowane do wymogów rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/20 14 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu Tekst mający znaczenie dla EOG. Art. 57 projektu - zmiana ustawy Prawo energetyczne poprzez dodanie definicji instalacji zarządzania popytem (DSR), przez którą należy rozumieć urządzenia umożliwiają zmianę profilu poboru energii elektrycznej na żądanie OSD, OSP lub operatora systemu połączonego, na którą może składać się w szczególności magazyn energii, instalacja wytwórcza niewspółpracująca bezpośrednio z siecią elektroenergetyczną lub punkt ładowania, o którym mowa w art. 2 pkt 15 projektu regulacji. Należy zwrócić uwagę że proponowana definicja instalacji DSR jest drugą do projektowanej na gruncie projektu ustawy o rynku mocy definicją legalną takiej instalacji. Zasadnym wydaje się ujednolicenie definicji. Art. 61 wprowadzenie zmianę w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym wprowadzając stawkę akcyzy w wysokości 0 % podstawy opodatkowania dla pojazdów elektrycznych w rozumieniu art. 2 pkt 12 (tu wystąpiła omyłka pisarska w Projekcie ustawy – powinno być odniesienie do pkt 11) Projektu ustawy. Bardziej praktyczne będzie zwolnienie pojazdów elektrycznych z akcyzy niż obejmowanie ich stawką 0%. W przypadku zwolnienia pojazdów elektrycznych z akcyzy odpadnie konieczność spełnienia obowiązku podatkowego oraz złożenia „zerowej” deklaracji podatkowej. Umożliwi to uniknięcie zbędnych formalności.

12 We solve legal problems. However, first of all we try to prevent them.
Biuro Kraków ul. Kielecka 8/1, 31 – 526 Kraków, tel. +48 (12) , +48 (12) fax +48 (12) Biuro Gliwice ul. Toszecka 101/216, 44 – 100 Gliwice tel./fax +48 (32) e – mail: We solve legal problems. However, first of all we try to prevent them.


Pobierz ppt "Aspekty prawne rozwoju elektromobilności w Polsce"

Podobne prezentacje


Reklamy Google