Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prawo UE - instytucje Jerzy Jendrośka Uniwersytet Opolski, WPiA

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prawo UE - instytucje Jerzy Jendrośka Uniwersytet Opolski, WPiA"— Zapis prezentacji:

1 Prawo UE - instytucje Jerzy Jendrośka Uniwersytet Opolski, WPiA
1 1

2 Uniwersytet Opolski, WPiA
Art.13.1 TUE Unia dysponuje ramami instytucjonalnymi, które mają na celu propagowanie jej wartości, realizację jej celów, służenie jej interesom, interesom jej obywateli oraz interesom Państw Członkowskich, jak również zapewnianie spójności, skuteczności i ciągłości jej polityk oraz działań. Uniwersytet Opolski, WPiA

3 Uniwersytet Opolski, WPiA
Podstawy prawne Podstawy prawne w obu traktatach zasady w TUE a detale w TFUE dla ECB i Trybunału Obrachunkowego - w TFUE rola protokołów (m.in. nr 2-6) i deklaracji (m.in. nr 4 i 5 o PE) Zasada równowagi instytucjonalnej art.13.2 TUE orzecznictwo ETS Uniwersytet Opolski, WPiA

4 Instytucje Unii Europejskiej
Instytucje główne Instytucje doradcze główne inne instytucje doradcze Agencje Inne instytucje Rola parlamentów narodowych Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 4 4

5 PROTOKÓŁ W SPRAWIE USTALENIA SIEDZIB INSTYTUCJI ……UNII EUROPEJSKIEJ
a) Parlament Europejski ma siedzibę w Strasburgu, gdzie odbywa się 12 posiedzeń plenarnych, w tym posiedzenie budżetowe. Dodatkowe posiedzenia plenarne odbywają się w Brukseli. Komisje Parlamentu Europejskiego obradują w Brukseli. Sekretariat Generalny Parlamentu Europejskiego i jego służby pozostają w Luksemburgu. b) Rada ma siedzibę w Brukseli. Posiedzenia Rady w kwietniu, czerwcu i październiku odbywają się w Luksemburgu. Uniwersytet Opolski, WPiA

6 PROTOKÓŁ W SPRAWIE USTALENIA SIEDZIB INSTYTUCJI ……UNII EUROPEJSKIEJ
c) Komisja ma siedzibę w Brukseli. Służby wymienione w artykułach 7, 8 i 9 decyzji z 8 kwietnia 1965 roku mieszczą się w Luksemburgu. d) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej ma siedzibę w Luksemburgu. e) Trybunał Obrachunkowy ma siedzibę w Luksemburgu f) Komitet Ekonomiczno-Społeczny ma siedzibę w Brukseli. Uniwersytet Opolski, WPiA

7 PROTOKÓŁ W SPRAWIE USTALENIA SIEDZIB INSTYTUCJI ……UNII EUROPEJSKIEJ
g) Komitet Regionów ma siedzibę w Brukseli. h) Europejski Bank Inwestycyjny ma siedzibę w Luksemburgu. i) Europejski Bank Centralny ma siedzibę we Frankfurcie.  j) Europejski Urząd Policji (Europol) ma siedzibę w Hadze. Uniwersytet Opolski, WPiA

8 Instytucje główne -art. 13.1 TUE
Parlament Europejski Rada Europejska, Rada , Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Europejski Bank Centralny Trybunał Obrachunkowy (Trybunał Rewidentów Księgowych) Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 8

9 Parlament Europejski - historia i status
Zgromadzenie Parlamentarne (Assembly) początkowo przedstawiciele parlamentów krajowych od wybory bezpośrednie rola tylko opiniodawcza od (Jednolity Akt Europejski) - Parlament Europejski - procedura współpracy Od 1993 (Maastricht) - procedura współdecydowania w I filarze Traktat z Lizbony zwiększone kompetencje praktycznie rola równa Radzie Uniwersytet Opolski, WPiA

10 Uniwersytet Opolski, WPiA
PE - podstawy prawne Art 14 TEU Art TFEU Protokół nr 6 Deklaracje nr 4 i 5 Regulamin Parlamentu (art.232 TFUE) Przyjęty w 2004 Nowelizowany na bieżąco Obecnie wersja z III 2012 Uniwersytet Opolski, WPiA

11 Uniwersytet Opolski, WPiA
PE – podstawy prawne Dyrektywa 93/109/WE ustanawiająca szczegółowe warunki wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami W Polsce Poprzednio: ustawa z ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego Obecnie: ustawa z 2011 – Kodeks wyborczy Uniwersytet Opolski, WPiA

12 Siedziby Parlamentu Europejskiego
Parlament Europejski ma trzy siedziby: w Brukseli (Belgia), w Luksemburgu w Strasburgu (Francja). Luksemburg jest siedzibą administracji Parlamentu (jego Sekretariatu Generalnego) Posiedzenia całego Parlamentu, zwane sesjami plenarnymi, odbywają się w Strasburgu, a czasem w Brukseli. Komisje parlamentarne spotykają się w Brukseli. Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 12

13 Uniwersytet Opolski, WPiA
PE - skład Największy liczbowo parlament na świecie Wg art.14 TUE 750+1 posłów Deklaracja nr 4 Liczba posłów posłów 2011 – 754 posłów (ROM i Bul) 2013/14 – 766 posłów (Chorwacja) po wyborach 2014 – 751 posłów Uniwersytet Opolski, WPiA

14 Uniwersytet Opolski, WPiA
PE – status posła kadencja: 5 lat mandatu nie wolno łączyć z pewnymi funkcjami m.in: w instytucjach UE członkostwem rządu lub parlamentu państwa członkowskiego Uniwersytet Opolski, WPiA

15 Alokacja miejsc między państwa
Zasada degresywnej proporcjonalności minimum 6 a maximum 96 szczegóły ustala Rada z inicjatywy Parlamentu Można na terenie całej UE z puli kraju pobytu Związek z formułą podejmowania decyzji w Radzie rozwiązania Nicei rozwiązania Lizbony Uniwersytet Opolski, WPiA

16 Uniwersytet Opolski, WPiA
Liczba mandatów poszczególnych państw (kadencja ) Austria 17 Malta 5 Belgia 22 Niderlandy 25 Bułgaria Niemcy 99 Cypr 6 Polska 50 Dania 13 Portugalia Estonia Republika Czeska Finlandia Rumunia 33 Francja 72 Słowacja Grecja Słowenia 7 Hiszpania Szwecja 18 Irlandia 12 Węgry Litwa Włochy Łotwa 8 Zjednoczone Królestwo Luksemburg Chorwacja 11 Total: 766 Uniwersytet Opolski, WPiA

17

18 Uniwersytet Opolski, WPiA
Posłowie W Państwach Członkowskich różne systemy głosowania ale wspólne zasady zgodnie z decyzją Rady z 2002 Wybory co pięć lat w powszechnych wyborach bezpośrednich, wolnych i tajnych w głosowaniu proporcjonalnym. Mandat niezależny nie mogą być związani instrukcjami nie otrzymują mandatu wiążącego Uniwersytet Opolski, WPiA

19 Frakcje (grupy) i partie polityczne
samookreślenie się posłów minimum 25 posłów z jednej czwartej (7) państw Partie polityczne na poziomie europejskim art.10 TUE i rozp.2004/2003 osobowość prawna obecność w jednej czwartej państw deputowani lub procent głosów Zakaz darowizn dla partii od frakcji Uniwersytet Opolski, WPiA

20 Podział wg frakcji EPP : Grupa Europejskiej Partii Ludowej (Chrzescijańscy Demokraci) S&D : Grupa postępowego sojuszu socjalistów i demokratów – 189 ECR : Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy -74 ALDE : Grupa Porozumienia Liberałów i Demokratów na rzecz Europy – 68 GUE/ NGL : Konfederacyjna Grupa Zjednoczonej Lewicy Europejskiej / Nordycka Zielona Lewica - 52 GREENS/ EFA : Grupa Zielonych / Wolne Przymierze Europejskie - 50 EFD : Europa Wolności i Demokracji – 44 ENL: Europa Narodów i Wolności - 32 NA : Niezrzeszeni - 18 Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 20

21 Struktura Parlamentu Europejskiego
Prezydium i konferencje przewodniczących Komisje parlamentarne Frakcje parlamentarne Sekretariat Rzecznik Praw Obywatelskich (Ombudsman) Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 21

22 Uniwersytet Opolski, WPiA
Prezydium Skład Przewodniczący Parlamentu 14 wice-przewodniczących 5 (obecnie) kwestorów sprawy administracyjne i finansowe Zasady wyboru na pół kadencji (2,5 roku) sprawiedliwa reprezentacja państw opcji politycznych (frakcji) Uniwersytet Opolski, WPiA

23 Konferencja Przewodniczących
Skład Przewodniczący Parlamentu Przewodniczący frakcji przedstawiciel niezrzeszonych (bez prawa głosu) Funkcje organizacja i program prac skład komisji zewnętrzne Uniwersytet Opolski, WPiA

24 Konferencja Przewodniczących Komisji
Skład przewodniczący komisji stałych i tymczasowych sama wybiera swego przewodniczącego Funkcje zalecenie odnośnie prac komisji może mieć funkcje zlecone od Prezydium i Konferencji Uniwersytet Opolski, WPiA

25 Komisje parlamentarne
Komisje stałe obecnie 20 komisji stałych wybór na 2,5 roku Komisje tymczasowe (ad hoc) zasadniczo na 12 miesięcy aktualne sprawy (np. klimat) Komisje tymczasowe śledcze uprawnienia śledcze Uniwersytet Opolski, WPiA

26 Funkcje Parlamentu Europejskiego
Prawodawcze wewnętrzne międzynarodowe Budżetowe Kontrolne Instytucjonalne zatwierdza nominację Komisji Europejskiej powoływanie Rzecznika Reprezentacyjne Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 26

27 Uniwersytet Opolski, WPiA
Funkcje kontrolne petycje komisje śledcze pytania pisemne i ustne sprawozdania instytucji votum nieufności wobec Komisji skarga do Trybunału Uniwersytet Opolski, WPiA

28 Rzecznik Praw Obywatelskich - status
wybierany przez Parlament na okres jego kadencji może być wybrany ponownie niezależny może być odwołany przez Trybunał na żądanie Parlamentu Uniwersytet Opolski, WPiA

29 Rzecznik Praw Obywatelskich - zadania
Sprawy jednostkowe Przyjmowanie skarg bezpośrednio poprzez Parlament Dochodzenie Sprawozdanie do Parlamentu i instytucji objętej dochodzeniem Doroczne sprawozdanie dla Parlamentu Uniwersytet Opolski, WPiA

30 Rada Europejska to regularne (kiedyś dwa razy do roku) spotkania szefów państw i rządów państw członkowskich („szczyty Unii Europejskiej”) zapoczątkowane od 1974 formalnie - od 1986 r. (JAE) rola nadrzędna wobec Rady Unii Europejskiej Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 30

31 Zadania Rady Europejskiej
wytyczanie głównych kierunków polityki UE, ustalanie priorytetów polityki, rozwiązywanie problemów spornych, którym nie podołała Rada Unii Europejskiej (Rada Ministrów), rozstrzyganie problemów Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 31

32 Uniwersytet Opolski, WPiA
Skład - art.15.2 TUE Skład: szefowie państw lub rządów Państw Członkowskich przewodniczący Rady Europejskiej przewodniczący Komisji W jej pracach uczestniczy wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Może zaprosić Przewodniczącego Parlamentu Uniwersytet Opolski, WPiA

33 Przewodniczący Rady Europejskiej
Rada Europejska wybiera swojego przewodniczącego większością kwalifikowaną na okres dwóch i pół roku; mandat przewodniczącego jest jednokrotnie odnawialny. W przypadku przeszkody lub poważnego uchybienia Rada Europejska może pozbawić przewodniczącego mandatu zgodnie z tą samą procedurą Nie reprezentuje swego kraju Kwalifikacje: nie może pełnić krajowej funkcji publicznej wybierany z grona byłych szefów rządów Uniwersytet Opolski, WPiA

34 Zadania Przewodniczacego
Wewnętrzne przewodniczy pracom przygotowuje prace (wspólnie z Przew.KE i na podstawie prac Rady ds Ogólnych wspomaga osiagąnie konsensusu składa sprawozdanie Parlamentowi z każdego posiedzenia Zewnętrzne reprezentuje UE - „bez uszczerbku dla uprawnień wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa” Uniwersytet Opolski, WPiA

35 Obrady i decyzje Rady Europejskiej
Zwoływana przez jej przewodniczącego dwa razy w ciągu półrocza jeżeli sytuacja tego wymaga, przewodniczący zwołuje nadzwyczajne posiedzenie Rady Europejskiej W głosowaniu uczestniczą tylko szefowie państw Decyzje z zasady w drodze konsensu zwykła większość (sprawy proceduralne i regulamin) większość kwalifikowana (głównie nominacje) Uniwersytet Opolski, WPiA

36 Rada Unii Europejskiej
nazywana też Radą Ministrów albo - w skrócie - Radą do niedawna najważniejszy organ decyzyjny i prawodawczy UE (choć jej działalność prawodawcza uzależniona była od inicjatywy Komisji Europejskiej) obecnie kluczowy organ decyzjny na równi z Parlamentem nie pełni funkcji rządu - ma funkcje zbliżone do parlamentów krajowych (władza „wykonawcza” przypada Komisji). Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 36

37 Struktura Rady Rada UE może występować jako:
Rada do Spraw Ogólnych) - ministrowie spraw zagranicznych państw członkowskich (polityka zagraniczna, sprawy specjalistyczne o dużej wadze politycznej) Rada ds Zagranicznych Rada specjalistyczna (Rada specjalna, branżowa) - ministrowie poszczególnych resortów Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 37

38 Uniwersytet Opolski, WPiA
Składy Rady wg Lizbony Rada zbiera się na posiedzenia w różnych składach, których wykaz przyjmowany jest zgodnie z artykułem 236 TFUE - większościa kwalifikowaną Traktaty wymieniają dwa składy Rada do Spraw Ogólnych Rada do Spraw Zagranicznych Rada do Spraw Ogólnych zapewnia spójność prac różnych składów Rady. Przygotowuje posiedzenia Rady Europejskiej i zapewnia ich ciągłość, w powiązaniu z przewodniczącym Rady Europejskiej i Komisją Uniwersytet Opolski, WPiA

39 Uniwersytet Opolski, WPiA
Składy Rady Rada ds. Ogólnych Rada ds. Stosunków Zewnętrznych Rada ds. Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) Rada ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (JHA) Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Polityki dotyczącej Konsumentów Rada ds. Konkurencyjności Rada ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii Rada ds. Rolnictwa i Rybołówstwa Rada ds. Środowiska Rada ds. Edukacji, Młodzieży i Kultury Uniwersytet Opolski, WPiA

40 Uniwersytet Opolski, WPiA
Członkowie Rady W skład Rady wchodzi jeden przedstawiciel szczebla ministerialnego z każdego Państwa Członkowskiego, upoważniony do zaciągania zobowiązań w imieniu rządu Państwa Członkowskiego, które reprezentuje oraz do wykonywania prawa głosu W praktyce - ministrów zastępują czasami stali przedstawiciele państw akredytowani w Brukseli Uniwersytet Opolski, WPiA

41 Uniwersytet Opolski, WPiA
Prace Rady Ministrowie są związani instrukcjami Radzie przewodniczą państwa sprawujące Prezydencję Radzie ds Zagranicznych przewodniczy wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Uniwersytet Opolski, WPiA

42 Uniwersytet Opolski, WPiA
Prace Rady - art.16.8 TUE Posiedzenia Rady są jawne, kiedy Rada obraduje i głosuje nad projektem aktu prawodawczego. W tym celu każde posiedzenie Rady składa się z dwóch części, poświęconych odpowiednio: obradom nad aktami prawodawczymi Unii i działaniom o charakterze nieprawodawczym Uniwersytet Opolski, WPiA

43 Uniwersytet Opolski, WPiA
Zadania Rady - art. 16 TUE Rada pełni, wspólnie z Parlamentem Europejskim, funkcje prawodawczą i budżetową. Pełni funkcje określania polityki i koordynacji zgodnie z warunkami przewidzianymi w Traktatach. Uniwersytet Opolski, WPiA

44 Zadania Rady tworzenie prawa Unii Europejskiej
do 1993 wyłączne kompetencje obecnie wspólnie z Parlamentem Europejskim ustalanie celów politycznych, koordynowanie polityki gospodarczej państw członkowskich, zawieranie porozumień międzynarodowych w imieniu Wspólnoty Europejskiej, podejmowanie decyzji w kwestiach Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 44

45 Organy pomocnicze Rady
Sekretariat Generalny Rady z siedzibą w Brukseli. Koordynuje on pracę Rady i zapewnia jej funkcjonowanie COREPER - Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 45

46 Komitet Stałych Przedstawicieli (COREPER)
organ doradczy i pomocniczy Rady UE - odpowiada za przygotowanie jej prac wypracowuje zgodne stanowiska państw członkowskich w sprawie propozycji KE, zanim zostaną one wpisane do porządku obrad Rady UE. Komitet składa się z dwóch grup: COREPER I - w składzie zastępców ambasadorów państw członkowskich akredytowanych przy Wspólnocie Europejskiej (odpowiedzialny za sprawy legislacyjno-techniczne) COREPER II - w składzie ambasadorów państw członkowskich (właściwy w sprawach politycznych, odpowiedzialny za przygotowanie obrad Rady generalnej i finansowej). Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 46

47 Podejmowanie uchwał w Radzie UE
Sposoby zwykłą większością większością kwalifikowaną (zasada - obecnie 44 dziedziny/obszary) Jednomyślnie Zwykła większość jeden głos dla każdego zazwyczaj sprawy wewnętrzne i organizacyjne Jednomyślność wstrzymanie się nie jest przeszkodą ograniczana na rzecz większości kwalifikowanej utrzymywana w sprawach ważnych dla poszczególnych państw (UK - podatki i sprawy socjalne, Hiszpania - pomoc unijna) Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 47

48 Większość kwalifikowana
Do 31 X formuła z Nicei (3 testy) Od 1 XI 2014 formuła z Lizbony (podwójna większość) okres przejściowy powrót do formuły z Nicei Formuła z Joaniny (deklaracja nr 7) na okres przejściowy na okres po 2017 Uniwersytet Opolski, WPiA

49 Formuła z Nicei Zasada degresywnej proporcjonalności Trzy testy
głosów ważonych większość 255 na 345 głosów mniejszość 91 na 345 głosów liczby państw (minimum połowa) demograficzny (na żądanie) - minimum 62% potencjału UE Jerzy Jendrośka

50 Większość kwalifikowana
TWE w wersji Traktatu z Nicei przed rozszerzeniem UE Zasada - przyjmowanie uchwał większością głosów (art. 205 ust. 1 TWE) Art. 205 ust. 2 TWE: Jeżeli przyjęcie uchwały przez Radę wymaga większości kwalifikowanej, głosy jej członków ważone są następująco: Belgia 5 Dania 3 Niemcy 10 Grecja 5 Hiszpania 8 Francja 10 Irlandia 3 Włochy 10 Luksemburg 2 Niderlandy 5 Austria 4 Portugalia 5 Finlandia 3 Szwecja 4 Zjednoczone Królestwo 10 Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 50

51 Uniwersytet Opolski, WPiA
Głosy ważone wg Nicei Francja, Niemcy, Wielka Brytania i Włochy: 29 Hiszpania i Polska: Rumunia: Holandia: Belgia, Czechy, Grecja, Portugalia i Węgry: Austria, Bułgaria i Szwecja: Dania, Finlandia, Irlandia, Litwa i Słowacja: Cypr, Estonia, Luksemburg, Łotwa i Słowenia: 4 Malta: OGÓŁEM 345 Uniwersytet Opolski, WPiA

52 WAŻENIE GŁOSÓW W RADZIE
Niemcy 29 Zjednoczone Królestwo 29 Francja 29 Włochy 29 Hiszpania 27 Polska 27 Rumunia 14 Holandia 13 Grecja 12 Republika Czeska 12 Belgia 12 Węgry 12 Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 52

53 Uniwersytet Opolski, WPiA
Portugalia 12 Szwecja 10 Bułgaria 10 Austria 10 Słowacja 7 Dania 7 Finlandia 7 Irlandia 7 Litwa 7 Łotwa 4 Słowenia 4 Estonia 4 Cypr 4 Luksemburg 4 Malta 3 Uniwersytet Opolski, WPiA

54 Uniwersytet Opolski, WPiA
Większość Od 1 listopada 2014 roku większość kwalifikowaną stanowi co najmniej 55% członków Rady, jednak nie mniej niż piętnastu z nich, reprezentujących Państwa Członkowskie, których łączna liczba ludności stanowi co najmniej 65% ludności Unii. Uniwersytet Opolski, WPiA

55 Uniwersytet Opolski, WPiA
Mniejszość blokująca Mniejszość blokująca musi obejmować co najmniej czterech członków Rady, w przeciwnym razie uznaje się, że większość kwalifikowana została osiągnięta. Inne zasady dotyczące głosowania większością kwalifikowaną określone są w artykule 238 ustęp 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Uniwersytet Opolski, WPiA

56 Postanowienia przejściowe
Postanowienia przejściowe dotyczące definicji większości kwalifikowanej, które obowiązują do 31 października 2014 roku, jak również postanowienia, które będą obowiązywać między 1 listopada 2014 roku a 31 marca 2017 roku, określone są w Protokole w sprawie postanowień przejściowych. Uniwersytet Opolski, WPiA

57 Uniwersytet Opolski, WPiA
Prezydencja Prezydencję składów Rady, z wyjątkiem Rady do Spraw Zagranicznych, sprawują na zasadzie równej rotacji przedstawiciele Państw Członkowskich w Radzie, na warunkach określonych zgodnie z artykułem 236 TFUE 3 państwa na 18 miesięcy  Uniwersytet Opolski, WPiA

58 Komisja Europejska - pojęcie
Organ kolegialny składający się z członków Komisji (komisarzy) obecnie po jednym z każdego państwa członkowskiego wybieranych na 5 letnią kadencję Aparat urzędniczy Komisji – ok.23 tysiące osób Uniwersytet Opolski, WPiA

59 Zadania Komisji - art.17.1.TUE
Komisja wspiera ogólny interes Unii i podejmuje w tym celu odpowiednie inicjatywy. Czuwa ona nad stosowaniem Traktatów i środków przyjmowanych przez instytucje na ich podstawie. Nadzoruje stosowanie prawa Unii pod kontrolą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Wykonuje budżet i zarządza programami. Pełni funkcje koordynacyjne, wykonawcze i zarządzające, zgodnie z warunkami przewidzianymi w Traktatach. Z wyjątkiem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz innych przypadków przewidzianych w Traktatach, zapewnia reprezentację Unii na zewnątrz. Podejmuje inicjatywy w zakresie rocznego i wieloletniego programowania Unii w celu osiągnięcia porozumień międzyinstytucjonalnych. Uniwersytet Opolski, WPiA

60 Uniwersytet Opolski, WPiA
Komisarze Członkowie Komisji są wybierani ze względu na swe ogólne kwalifikacje i zaangażowanie w sprawy europejskie spośród osób, których niezależność jest niekwestionowana - art 17.3 TUE skład: 28 komisarzy - po jednym z każdego państwa członkowskiego i podporządkowany im aparat administracyjny - komisarze są niezależni od rządów swoich państw Uniwersytet Opolski, WPiA

61 Uniwersytet Opolski, WPiA
Komisarze cd W skład Komisji mianowanej między datą wejścia w życie Traktatu z Lizbony a 31 października 2014 roku wchodzi jeden obywatel każdego Państwa Członkowskiego, przy czym skład ten obejmuje jej przewodniczącego i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, który jest jednym z wiceprzewodniczących Komisji. Uniwersytet Opolski, WPiA

62 Uniwersytet Opolski, WPiA
Komisarze cd 5. Od 1 listopada 2014 roku Komisja składa się z takiej liczby członków, w tym z jej przewodniczącego i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, która odpowiada dwóm trzecim liczby Państw Członkowskich, chyba że Rada Europejska, stanowiąc jednomyślnie, podejmie decyzję o zmianie tej liczby. Decyzja Rady Europejskiej z uwagi na Irlandię decyzje polityczne z grudnia 2008/czerwca 2009 decyzja formalna z 22 maja 2013 r. w sprawie liczby członków Komisji Europejskiej (2013/272/UE) dalej po jednym z każdego państwa do czasu przystąpienia 30 państwa/skończenia kadencji KE z 2014 Uniwersytet Opolski, WPiA

63 Uniwersytet Opolski, WPiA
Komisarze cd Członkowie Komisji są wybierani spośród obywateli Państw Członkowskich na podstawie systemu bezwzględnie równej rotacji pomiędzy Państwami Członkowskimi, który pozwala odzwierciedlić różnorodność demograficzną i geograficzną wszystkich Państw Członkowskich. System ten jest ustanawiany jednomyślnie przez Radę Europejską zgodnie z artykułem 244 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Uniwersytet Opolski, WPiA

64 Uniwersytet Opolski, WPiA
KE - struktura Komisja jako organ kolegialny Przewodniczący Wysoki Przedstawiciel ds Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa Komisarze Pierwszy wice-przewodniczący Pozostali wice-przewodniczący (teraz 5) Aparat urzędniczy (ok. 30 tysiecy) Uniwersytet Opolski, WPiA

65 Uniwersytet Opolski, WPiA
KE - organizacja Komisja Europejska dzieli się na wydziały i służby. Wydziały Komisji określa się mianem dyrekcji generalnych (DG). Służby Komisji zajmują się bardziej ogólnymi kwestiami administracyjnymi lub też wykonują szczegółowe zadania, na przykład w zakresie zwalczania nadużyć finansowych lub sporządzania statystyk Uniwersytet Opolski, WPiA

66 Komisja – Dyrekcje Generalne (przykłady)
Konkurencji Energii i Działań w dziedzinie Klimatu Budżetu Środowiska (ENV) Rynku Wewnętrznego i Usług Stosunków Zewnętrznych Sprawiedliwości (JUST) Polityki Regionalnej (REGIO) Uniwersytet Opolski, WPiA

67 KE – służby (przykłady)
Służba Prawna Eurostat Tłumaczenia ustne Tłumaczenia pisemne Urząd Publikacji Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) Uniwersytet Opolski, WPiA

68 Zadania Komisji proponowanie aktów prawa wspólnotowego
wydawanie samodzielnie aktów prawnych - decyzji i rozporządzeń - często po przeprowadzeniu procedury komitologii, czuwanie nad przestrzeganiem prawa wspólnotowego - „strażnik traktatów” prowadzenie negocjacji zawieranych przez UE umów międzynarodowych, zarządzanie budżetem Unii i funduszami strukturalnymi Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 68

69 Uniwersytet Opolski, WPiA
Niezalezność Komisja jest całkowicie niezależna w wykonywaniu swoich zadań. Bez uszczerbku dla artykułu 18 ustęp 2, członkowie Komisji nie zwracają się o instrukcje ani ich nie przyjmują od żadnego rządu, instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej. Powstrzymują się oni od podejmowania wszelkich działań niezgodnych z charakterem ich funkcji lub wykonywaniem ich zadań. Uniwersytet Opolski, WPiA

70 Wybór Przewodniczacego
7. Uwzględniając wybory do Parlamentu Europejskiego i po przeprowadzeniu stosownych konsultacji, Rada Europejska, stanowiąc większością kwalifikowaną, przedstawia Parlamentowi Europejskiemu kandydata na funkcję przewodniczącego Komisji. Kandydat ten jest wybierany przez Parlament Europejski większością głosów członków wchodzących w jego skład. Jeżeli nie uzyska on większości, Rada Europejska, stanowiąc większością kwalifikowaną, przedstawia, w terminie miesiąca, nowego kandydata, który jest wybierany przez Parlament Europejski zgodnie z tą samą procedurą. Uniwersytet Opolski, WPiA

71 Uniwersytet Opolski, WPiA
Wybór Komisji Przewodniczący Komisji 1) Nominuje Rada 2) Zatwierdza Parlament 3) Mianuje Rada Europejska Członkowie Komisji 1) Nominuje Rada w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Uniwersytet Opolski, WPiA

72 Zadania Przewodniczacego KE
określa wytyczne, w ramach których Komisja wykonuje swoje zadania; b) decyduje o wewnętrznej organizacji Komisji tak, aby zapewnić spójność, skuteczność i kolegialność jej działania;  c) mianuje wiceprzewodniczących, innych niż wysoki przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, spośród członków Komisji. Uniwersytet Opolski, WPiA

73 Wysoki Przedstawiciel ds Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa
Wg projektu Konstytucji – miał to być „Minister Spraw zagranicznych Unii” wybierany przez Rade Europejską za zgoda Przewodniczącego KE Obecny status i rola Zastępca Przewodniczącego KE Przewodniczący Rady ds. Zagranicznych Uczestniczy w pracach Rady Europejskiej Europejska Służba Działań Zewnętrznych Uniwersytet Opolski, WPiA

74 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Unijna instytucja sądownicza Zadania kontrola legalności aktów prawa UE zapewnienie jednolitej wykładni i stosowania prawa UE. Uniwersytet Opolski, WPiA

75 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Unijna instytucja sądownicza Zadania kontrola legalności aktów instytucji UE, czuwanie nad poszanowaniem przez państwa członkowskie obowiązków wynikających z traktatów, wykładnia prawa Unii na wniosek sądów krajowych. Uniwersytet Opolski, WPiA

76 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - art. 19 TUE
1. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej obejmuje Trybunał Sprawiedliwości, Sąd sądy wyspecjalizowane [możliwe do utworzenia]. Zapewnia on poszanowanie prawa w wykładni i stosowaniu Traktatów. Uniwersytet Opolski, WPiA

77 Uniwersytet Opolski, WPiA
Skład TSUE Trybunał składa się obecnie z: Trybunału Sprawiedliwości (TS), Sądu (utworzony w 1988 r.; dawniej zwany Sądem Pierwszej Instancji – SPI) Do funkcjonował Sąd do spraw Służby Publicznej (utworzony przez Radę w 2004) od jego właściwość powierzono Sądowi ponadto możliwe inne sądy wyspecjalizowane - izby sądowe (judicial panels): możliwość tworzenia przez Radę wprowadzona przez Traktat Nicejski niezależne, wyspecjalizowane zespoły sądowe (nie izby Sądu czy TS) rozważanay – Sąd ds. Znaków Towarowych Uniwersytet Opolski, WPiA

78 Skład personalny TSUE - I
Sędziowie zasada - po jednym z każdego państwa obecnie 28 sędziów mianowanych przez państwa członkowskie Rzecznicy generalni przedstawiają bezstronne i niezależne opinii na temat spraw, które są stawiane na forum TS) Liczba (art. 252 TFEU + Deklaracja 38) 8 - wg Traktatu z Lizbony 9 - od VI 2013 11 - od X 2015 6 stałych miejsc (duże państwa) 5 na zasadzie rotacji Uniwersytet Opolski, WPiA

79 Skład personalny TSUE -II
Skład Sądu – zasada - co najmniej jeden z każdego państwa członkowskiego (obecnie 44 sędziów) W przeciwieństwie do TS w Sądzie nie ma stałych rzeczników generalnych; rolę tę może w wyjątkowych przypadkach pełnić jeden z sędziów. Dokładną liczbę sędziów określa Statut Trybunału; może on też przewidywać powołanie rzeczników generalnych w Sądzie Kadencja sędziów i rzeczników : 6 lat (odnawialna) Uniwersytet Opolski, WPiA

80 Zadania TS Skargi wnoszone do TS mogą dotyczyć:
rozpatrywanie skarg wnoszonych przez państwa członkowskie i instytucje UE - o stwierdzenie nieważności aktu unijnego lub na bezczynność instytucji UE oraz o naruszenie prawa UE przez państwa członkowskie wydawanie, na wniosek sądów krajowych, orzeczeń wstępnych w sprawach interpretacji lub stwierdzenia prawomocności ustawodawstwa UE, orzekanie o zgodności z Traktatmi umowy międzynarodowej, którą zamierza zawrzeć UE, rozpatrywanie odwołań od decyzji Sądu (Pierwszej Instancji). Skargi wnoszone do TS mogą dotyczyć: unieważnienia aktów prawnych wydawanych przez instytucje UE zaniechania lub niewykonania działań przez instytucje UE nieprzestrzegania prawa unijnego przez państwo członkowskie Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 80

81 Sąd (Pierwszej Instancji) jest właściwy w sprawach:
skarg bezpośrednich wniesionych przez osoby fizyczne lub prawne przeciwko aktom prawnym instytucji wspólnotowych (których są one adresatami lub które dotyczą ich bezpośrednio i indywidualnie) lub przeciwko zaniechaniu działania przez te instytucje (np. skarga przedsiębiorstwa na decyzję Komisji nakładającą na nie grzywnę); skarg wniesionych przez państwa członkowskie przeciwko Komisji; skarg wniesionych przez państwa członkowskie przeciwko Radzie, dotyczących aktów z dziedziny pomocy państwa, handlowych środków ochronnych („dumping”) oraz aktów, za pomocą których korzysta ona z uprawnień wykonawczych; skarg o odszkodowanie za szkody wyrządzone przez instytucje UE lub ich pracowników; skarg dotyczących umów zawartych przez UE, w których właściwość Sądu została wyraźnie określona; skarg z zakresu wspólnotowych znaków towarowych skarg wniesionych przeciwko orzeczeniom sądów wyspecjalizowanych. Od orzeczeń wydanych przez Sąd przysługuje ograniczone do kwestii prawnych odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości w terminie dwóch miesięcy Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 81

82 Charakter TSUE sąd konstytucyjny oceniający realizację traktatów i odpowiadający na „zapytania wstępne” formułowane przez sądy krajowe, gdy powezmą one w toku postępowania wątpliwość co do interpretacji przepisu prawa wspólnotowego; sąd administracyjny, rozpatrujący skargi osób fizycznych i prawnych o zaniedbanie lub nieprzestrzeganie aktów prawa wspólnotowego; sąd cywilny, gdy chodzi o sprawy dotyczące odpowiedzialności i żądań o odszkodowanie kierowanych do Wspólnoty; sąd pracy, rozpatrujący skargi funkcjonariuszy wspólnotowych przeciwko WE; sąd rozjemczy w przypadku sporów między państwami członkowskimi; instancja opiniodawcza, której organy UE lub państwa członkowskie mogą zlecić ekspertyzę porozumień traktatowych z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi. Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 82

83 Uniwersytet Opolski, WPiA
Komitet - Artykuł 255 TFUE Ustanawia się komitet, którego zadaniem jest opiniowanie kandydatów do wykonywania funkcji sędziego i rzecznika generalnego w Trybunale Sprawiedliwości i Sądzie przed ich mianowaniem przez rządy Państw Członkowskich zgodnie z artykułami 253 i 254. Komitet składa się z siedmiu osobistości wybranych spośród byłych członków Trybunału Sprawiedliwości i Sądu, członków krajowych sądów najwyższych i prawników o uznanej kompetencji, przy czym jedną z kandydatur proponuje Parlament Europejski. Rada przyjmuje decyzję ustanawiającą reguły funkcjonowania komitetu oraz decyzję mianującą jego członków. Rada stanowi na wniosek prezesa Trybunału Sprawiedliwości. Uniwersytet Opolski, WPiA

84 Wyłączna jurysdykcja TSUE
Artykuł 344 TFUE (dawny art TWE) Państwa Członkowskie zobowiązują się nie poddawać sporów dotyczących wykładni lub stosowania Traktatów procedurze rozstrzygania innej niż w nich przewidziana Sprawa C‑459/03KE przeciwko Irlandii zakład MOX w Sellafield Irlandia p-ko Uk w Trybunale Prawa Morza Uniwersytet Opolski, WPiA

85 Europejski Bank Centralny
EBC i krajowe banki centralne tworzą Europejski System Banków Centralnych Rada Prezesów (zarząd EBC i prezesi banków centralnych) Zarząd EBC prezes, wiceprezes i 4 członków wybierani na 8 lat (nieodnawialna kadencja) przez Radę Europejską na zalecenie Rady i po konsultacji z PE i Radą Prezesów Uniwersytet Opolski, WPiA

86 Uniwersytet Opolski, WPiA
Zadania EBC Europejski Bank Centralny i krajowe banki centralne stanowią Europejski System Banków Centralnych (ESBC). Europejski Bank Centralny i krajowe banki centralne Państw Członkowskich, których walutą jest euro, tworzące Eurosystem, prowadzą politykę pieniężną Unii. 2. ESBC jest kierowany przez organy decyzyjne Europejskiego Banku Centralnego. Głównym celem ESBC jest utrzymywanie stabilności cen. Bez uszczerbku dla tego celu, wspiera on ogólne polityki gospodarcze w Unii, mając na względzie przyczynianie się do osiągnięcia celów Unii. 3. Europejski Bank Centralny ma osobowość prawną. Ma wyłączne prawo do upoważniania do emisji euro. Uniwersytet Opolski, WPiA

87 Trybunał Obrachunkowy skład
po jednym z każdego państwa członkowskiego) - obecnie 28 członków kadencja: 6 lat (odnawialna) Uniwersytet Opolski, WPiA

88 Trybunał Obrachunkowy Art 286 TFUE (dawny art 247 TWE)
1. Członkowie Trybunału Obrachunkowego są wybierani spośród osób, które wchodzą lub wchodziły w swych państwach w skład organów kontroli zewnętrznej lub mających szczególne kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska. Ich niezależność musi być niekwestionowana. Uniwersytet Opolski, WPiA

89 Rola Trybunału Obrachunkowego - Art. 287 TFUE
kontroluje rachunki wszystkich dochodów i wydatków Unii rachunki wszystkich dochodów i wydatków wszystkich organów lub jednostek organizacyjnych utworzonych przez Unię, o ile akt założycielski tego nie wyklucza legalność i prawidłowość dochodów i wydatków upewnia się co do należytego zarządzania finansami pomaga PE i Radzie w wykonywaniu ich funkcji kontrolnych w zakresie wykonania budżetu Uniwersytet Opolski, WPiA

90 Zadania Trybunał Obrachunkowy
kontrolowanie finansów Unii, nadzorowanie wykorzystanie budżetu UE - pożyczek, kredytów, subsydiów i funduszy strukturalnych, ocena prawidłowości wykorzystania wydatków unijnych. Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 90

91 Uprawnienia kontrolne - Art. 287 ust.3 TFUE
Inne instytucje Unii, organy lub jednostki organizacyjne zarządzające dochodami i wydatkami w imieniu Unii, osoby fizyczne lub prawne otrzymujące płatności z budżetu oraz krajowe instytucje kontrolne bądź, jeśli nie mają one niezbędnych uprawnień, właściwe służby krajowe, przekazują Trybunałowi Obrachunkowemu, na jego żądanie, wszelkie dokumenty lub informacje niezbędne do wykonywania jego zadania Kontrola dotyczy dokumentów, a w razie potrzeby przeprowadzana jest na miejscu Uniwersytet Opolski, WPiA

92 Instytucje doradcze główne Art.300 TFUE
1.Parlament Europejski, Rada i Komisja są wspomagane przez Komitet Ekonomiczno-Społeczny i Komitet Regionów, które pełnią funkcje doradcze. 4. Członków Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów nie wiążą żadne instrukcje. Są w pełni niezależni w wykonywaniu swoich funkcji, w ogólnym interesie Unii. Uniwersytet Opolski, WPiA

93 Uniwersytet Opolski, WPiA
KES - skład Przedstawiciele organizacji pracodawców, organizacji pracowników, podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie, w szczególności z dziedzin społeczno-ekonomicznej, obywatelskiej, zawodowej i kultury Uniwersytet Opolski, WPiA

94 KES - członkowie maksymalnie 350 członków (obecnie 344) - przedstawicieli wszystkich państw członkowskich kadencja: obecnie 5 lat (przed Lizbona 4 lata) nie pobierają wynagrodzenia, lecz otrzymują diety na pokrycie kosztów podróży i zakwaterowania w związku z uczestniczeniem w posiedzeniach. Uniwersytet Opolski, WPiA Uniwersytet Opolski, WPiA 94

95 Uniwersytet Opolski, WPiA
Skład EKES wg państw Niemcy, Francja, Włochy, Wielka Brytania – 24 członków Hiszpania, Polska – 21 członków Rumunia – 15 członków Belgia, Grecja, Holandia, Portugalia, Austria, Szwecja, Czechy, Węgry, Bułgaria – 12 członków Dania, Irlandia, Finlandia, Litwa, Słowacja – 9 członków Estonia, Łotwa, Słowenia – 7 członków Luksemburg, Cypr – 6 członków Malta – 5 członków. Uniwersytet Opolski, WPiA

96 Uniwersytet Opolski, WPiA
KES - rola utworzony w 1957 roku jako forum dyskusyjne w sprawach dotyczących jednolitego rynku za pośrednictwem EKES-u europejskie grupy interesu – związki zawodowe, pracodawcy, rolnicy – mogą formalnie wypowiadać się na temat wniosków legislacyjnych UE Uniwersytet Opolski, WPiA

97 Uniwersytet Opolski, WPiA
KES - opinie EKES wydaje średnio 170 dokumentów konsultacyjnych i opinii rocznie. Wszystkie opinie są przekazywane organom decyzyjnym Unii, publikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Uniwersytet Opolski, WPiA

98 Komitet Regionów - skład
W skład Komitetu Regionów wchodzą przedstawiciele społeczności regionalnych i lokalnych, posiadający mandat wyborczy społeczności regionalnej lub lokalnej albo odpowiedzialni politycznie przed wybranym zgromadzeniem Uniwersytet Opolski, WPiA

99 Uniwersytet Opolski, WPiA
KR – skład (art.305 TFUE) Członkowie Komitetu oraz w równej liczbie zastępcy członków są mianowani na okres pięciu lat (mandat odnawialny). Rada przyjmuje listę członków oraz zastępców członków, sporządzoną zgodnie z propozycjami każdego z Państw Członkowskich. Kadencja członków Komitetu kończy się automatycznie, gdy mandat na podstawie którego zostali zaproponowani, dobiega końca. Są oni wówczas zastępowani na czas pozostający do zakończenia kadencji, zgodnie z tą samą procedurą. Uniwersytet Opolski, WPiA

100 Uniwersytet Opolski, WPiA
KR - członkowie Wg TFUE członków – obecnie 353 członków (plus zastępcy) kadencja: obecnie 5 lat (przed Lizboną 4 lata) Członkowie Komitetu nie mogą być równocześnie członkami Parlamentu Europejskiego Uniwersytet Opolski, WPiA

101 Uniwersytet Opolski, WPiA
KR - zadania Zadaniem Komitetu Regionów (KR) jest wyrażanie opinii na temat aktów prawnych UE z perspektywy lokalnej i regionalnej. Komitet czyni to poprzez sporządzanie sprawozdań („opinii”) dotyczących wniosków Komisji. Komisja, Rada i Parlament są zobowiązane do zasięgania opinii Komitetu Regionów przed przyjęciem decyzji UE w sprawach dotyczących samorządów lokalnych i regionalnych (na przykład w kwestii polityki zatrudnienia, środowiska, edukacji lub zdrowia publicznego). Uniwersytet Opolski, WPiA

102 Uniwersytet Opolski, WPiA
KR - komisje W Komitecie działa sześć komisji zajmujących się zagadnieniami z różnych obszarów polityki i przygotowujących opinie poddawane pod dyskusję podczas sesji plenarnych w zakresie: spójności terytorialnej, polityki gospodarczej i społecznej, edukacji, badań naukowych oraz kwestii dotyczących młodzieży, środowiska, zmian klimatu i energii, obywatelstwa, sprawowania rządów oraz spraw instytucjonalnych i zewnętrznych, zasobów naturalnych. Uniwersytet Opolski, WPiA

103 Uniwersytet Opolski, WPiA
KR - opinie KR wydaje średnio 90 dokumentów konsultacyjnych i opinii rocznie. Wszystkie opinie są przekazywane organom decyzyjnym Unii, publikowane w Dzienniku Urzędowym UE. Uniwersytet Opolski, WPiA

104 Uniwersytet Opolski, WPiA
Inne instytucje Instytucje wyspecjalizowane Europejski Bank Inwestycyjny Prokuratura Europejska (planowane) Europejski Inspektor Ochrony Danych Organy miedzy-instytucjonalne Urząd Publikacji UE Europejski Urząd Doboru Kadr Europejska Szkoła Administracji Uniwersytet Opolski, WPiA

105 Zasada równowagi instytucjonalnej
Odpowiednik zasady trójpodziału władzy Wypracowana przez ETS pierwotnie dla ochrony PE Sprawa 138/79 Roquette Freres v Rada – wydanie opinii niezbędne Sprawa C-70/88 PE v Rada (Czernobyl) – legitymacja skargowa Zapisana w art TUE – ma obecnie szersze znaczenie Uniwersytet Opolski, WPiA

106 Zasada równowagi instytucjonalnej - Art.13.2 TUE
2. Każda instytucja działa w granicach uprawnień przyznanych jej na mocy Traktatów, zgodnie z procedurami, na warunkach i w celach w nich określonych. Instytucje lojalnie ze sobą współpracują Uniwersytet Opolski, WPiA

107 Zasada równowagi instytucjonalnej - elementy
działanie wyłącznie w granicach swoich kompetencji  jedna instytucja nie może zastępować innej w działaniu  bezwzględnie przestrzeganie procedur autonomia działania (własny regulamin)  obowiązek lojalnego współdziałania Uniwersytet Opolski, WPiA


Pobierz ppt "Prawo UE - instytucje Jerzy Jendrośka Uniwersytet Opolski, WPiA"

Podobne prezentacje


Reklamy Google