Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ustawa o ponownym wykorzystywaniu Informacji Sektora Publicznego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ustawa o ponownym wykorzystywaniu Informacji Sektora Publicznego"— Zapis prezentacji:

1 Ustawa o ponownym wykorzystywaniu Informacji Sektora Publicznego
ROK PO WEJŚCIU W ŻYCIE. RAPORT Warszawa, 28 czerwca 2017 r.

2 Cel i zakres badania

3 Cel To co najważniejsze, czyli jak ustawa działa w praktyce,
Czy potwierdziły się nadzieje? Czy potwierdziły się obawy?

4 Zakres 40 instytucji (z czego 24 to instytucje kultury) Orzecznictwo
Relacje z innymi ustawami

5 Reuse w instytucjach państwowych

6 16 instytucji państwowych,
4 pytania w ramach wniosku o dostęp do informacji publicznej, komplet odpowiedzi

7

8 Ilość wniosków o ponowne wykorzystywanie ISP
Najwięcej, bo aż 207 wniosków, skierowano do Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowego Instytutu Badawczego Pozostałe instytucje otrzymały od 0 do 6 wniosków, w tym 5 instytucji nie otrzymało żadnego wniosku o ponowne wykorzystywanie ISP

9 Przedmiot wniosków i sposób ich rozstrzygania
Przedmiot składanych wniosków determinowała specyfika działania poszczególnych instytucji publicznych. W większości przypadków wnioskodawcom przekazano informacje sektora publicznego w celu ich ponownego wykorzystywania.

10 Umowy o udzielenie wyłącznego prawa do korzystania z informacji sektora publicznego
Brak zawierania tego typu umów

11 Reuse w instytucjach kultury

12 Zakres badania Jak Ustawa o reuse wpłynęła na funkcjonowanie instytucji kultury? wysłaliśmy wnioski o informację publiczną do 24 instytucji kultury (5 bibliotek, 5 archiwów, 13 muzeów i 1 galerii) Odpowiedzi od 20 instytucji Galeria - nie objęta zakresem ustawy Archiwa - odrębny model udostępniania ISP do ponownego wykorzystywania CC0, Katja Ullrich (WMDE),

13 Instytucjom kultury zadaliśmy następujące pytania:
Ile wniosków o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego wpłynęło do instytucji w okresie od 16 czerwca 2016 roku do 24 kwietnia 2017 roku? Jakich informacji sektora publicznego dotyczyły dane wnioski? Jaką decyzję w sprawie wniosków podjęła instytucja - czy udostępniono informację sektora publicznego (jeśli tak to na jakich warunkach). Czy odmówiono i na podstawie jakich przesłanek? W jaki sposób dana instytucja określa wysokość opłat za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego? Czy instytucja ma opracowany cennik w tym zakresie i gdzie jest on dostępny INSTYTUCJE: 1. Narodowe Archiwum Cyfrowe 2. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin 3. Muzeum Narodowe w Warszawie 4. Muzeum Narodowe w Krakowie 5. Archiwum Państwowe w Warszawie 6. Archiwum Państwowe w Poznaniu 7. Archiwum Państwowe w Lublinie 8. Archiwum Państwowe w Gdańsku 9. Biblioteka Narodowa 10. Galeria Zachęta 11. Książnica Pomorska im. Stanisława Staszica w Szczecinie 12. Biblioteka Śląska w Katowicach 13. Biblioteka Publiczna Miasta Stołecznego Warszawy – Biblioteka Główna Województwa Mazowieckiego 14. Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi 15. Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku 16. Narodowe Narodowe we Wrocławiu 17. Muzeum Narodowe w Kielcach 18. Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie 19. Muzeum Historii Polski 20. Muzeum Powstania Warszawskiego 21. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 22. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie 23. Muzeum – Zamek w Łańcucie 24. Muzeum Zamku Królewskiego w Warszawie.

14 60% muzeów i bibliotek nie otrzymało żadnych wniosków
Muzeum Zamku Jana III Sobieskiego w Wilanowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej,Muzeum Zamek Królewski w Warszawie,Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Historii Polski, Książnica Pomorska, Biblioteka Narodowa, Biblioteka m.st. Warszawa, Biblioteka Śląska

15

16 Wszystkie wnioski dotyczyły wizerunków muzealiów ze zbiorów muzeów (wykorzystywanych głównie w celach wydawniczych), za wyjątkiem wniosku do Muzeum Powstania Warszawskiego, który dotyczył bazy danych ofiar cywilnych Powstania Warszawskiego; Instytucje kultury przekazywały ISP albo nieodpłatnie bez określenia warunków, albo odpłatnie. Żadna z instytucji nie wskazała, że odmówiła udostępniania ISP; Cenniki funkcjonują (poza archiwami) jedynie w następujących instytucjach: Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

17 33% Muzeów i bibliotek zamieściło informację o reuse w BIP (tylko Muzeum Etnograficzne w Warszawie spełnia wszystkie wymogi przewidziane ustawą)

18 Reuse w innych ustawach - wyzwania

19 Relacje Ustawa o reuse jest właściwie ustawą o dostępie do informacji
Problem regulacji dostępu i reuse w odrębnych ustawach Cały czas istnieją licencje (PGiK) Największy sukces reuse to Centralne Repozytorium Informacji Publicznej (UDIP) Najbardziej systemowe podejście (RPODP)

20 Wnioski

21 Podsumowanie raportu Znikoma ilość wniosków o ponowne wykorzystywanie ISP - ustawa nie zmieniła sytuacji po stronie popytowej Brak nowych, rozpoznawalnych produktów powstałych w oparciu o ISP Dlaczego? Dwie opcje: Zasoby ISP nie mają potencjału Brak wiedzy nt. możliwości ponownego wykorzystywania ISP SAMO WDROŻENIE DYREKTYWY NIE GWARANTUJE OSIĄGNIĘCIA CELÓW…

22 Rekomendacje Szkolenia i kształcenie ustawiczne
Monitoring wykorzystywania zasobów Ograniczenie Ustawy do niezbędnych przepisów przy jednoczesnej rewizji przepisów odrębnych w celu ujednolicenia zasad ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego Centrum kompetencji do spraw ponownego wykorzystywania ISP Finansowanie projektów dotyczących ponownego wykorzystywania

23 Dziękujemy Krzysztof Izdebski, Natalia Mileszyk, Magdalena Siwanowicz


Pobierz ppt "Ustawa o ponownym wykorzystywaniu Informacji Sektora Publicznego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google