Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PLANOWANIE PROJEKTÓW Wrocław, 2017/2018 Opracował i prowadzi

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PLANOWANIE PROJEKTÓW Wrocław, 2017/2018 Opracował i prowadzi"— Zapis prezentacji:

1 PLANOWANIE PROJEKTÓW Wrocław, 2017/2018 Opracował i prowadzi
dr inż. Jan BETTA

2 CELE ZAJĘĆ Zapoznanie Uczestników z podstawowymi zasadami, metodami i technikami planowania projektów Nabycie przez Nich praktycznych umiejętności planowania projektów

3 PLAN ZAJĘĆ Podstawowe zasady planowania projektów
Planowanie zakresu projektu: definicja zakresu, Struktura Podziału Prac, pakiet prac Cykl życia projektu, etapy (fazy) projektu, typowe cykle życia projektów różnych rodzajów Planowanie działań: metody planowania sieciowego, harmonogram projektu Planowanie zasobów projektu: macierz odpowiedzialności, bilansowanie zasobów

4 ŹRÓDŁA NCB National Competence Baseline (Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA, wersja Zarządzanie projektami, Podręcznik, Kraków 2009, pm2pm Frame J.D. , Zarządzanie projektami w organizacjach, WIG-PRESS, Warszawa, 2001

5 Wysocki Robert K., Mc Garry Rudd, Efektywne zarządzanie projektami, Wyd. III, Helion, 2005
Berkun S., Sztuka zarządzania projektami, Helion, 2006 Lock D., Podstawy zarządzania projektami, PWE, 2003 Young T.L., Skuteczne zarządzanie projektami, ONE Press, 2006 Goldratt E.M., Łańcuch krytyczny, Werbel, Warszawa, 2000

6 Podstawowe zasady planowania projektów
PLAN PROJEKTU Przygotowywany, a potem modyfikowany wielokrotnie, pełni potrójną funkcję: jest mapą projektu jest podstawą porozumiewania się udziałowców (interesariuszy) projektu stanowi układ odniesienia dla pomiarów

7 Planowanie zakresu projektu: definicja zakresu, Struktura Podziału Prac, pakiet prac
Zakres i produkty cząstkowe Zakres - granice projektu Zakres obejmuje produkty cząstkowe projektu Zakres i produkty cząstkowe – treść projektu Definiowanie zakresu określa też elementy, leżące poza nim

8 Produkty cząstkowe projektu (programu, portfela) - aktywa (materialne, niematerialne), tworzone w projekcie Produkty cząstkowe: niezbędne (must have) potrzebne (should have) przydatne (nice to have)

9 Planowanie zakresu Wejścia procesu: opis produktu Karta Projektu ograniczenia założenia Transformacje wejść procesu: czynności planistyczne

10 Wyjścia procesu: Definicja Zakresu (Scope Statement): uzasadnienie projektu skrócony opis produktu projektu lista podproduktów, składających się na pełny produkt krytyczne czynniki sukcesu

11 Struktura podziału prac (SPP) - określenie struktury zakresu
Określenie struktury zakresu polega na rozbiciu głównych rezultatów projektu na mniejsze, a przez to łatwiejsze do zarządzania składowe. Celami takiego postępowania są: podnieść dokładność szacowania kosztów, czasu trwania i zasobów projektu określić podstawy pomiarów i kontroli parametrów zwiększyć przejrzystość przypisanych odpowiedzialności

12 Budowa SPP: Odgórna (Top-Down) – od ogółu do szczegółu Oddolna (Down-Top) – od szczegółu do ogółu

13

14 Dekompozycja - dokonywana w 4 etapach:
identyfikacja zasadniczych rezultatów projektu decyzja, czy na danym poziomie szczegółowości poszczególnych rezultatów można właściwie oszacować koszty i czasy trwania identyfikacja elementów składowych rezultatów sprawdzenie poprawności dekompozycji Wynik - Struktura Podziału Prac – SPP - WBS (Work Breakdown Structure)

15 Kryteria podziału zakresu pracy:
wg produktów – SPP obiektowa wg systemów - SPP funkcjonalna wg różnych – SPP mieszana

16

17 SPP zorientowana funkcjonalnie

18 Trzy postaci (formy) przedstawiania SPP:
Graficzna – powyżej Semi-graficzna - przykład: Produkuj aparat fotograficzny Produkuj obiektyw Produkuj oprawę Produkuj soczewki Produkuj części mechaniczne Produkuj obudowę Produkuj mechanizm Produkuj części elektroniczne

19 Tabelaryczna - przykład:
Produkuj aparat fotograficzny Produkuj obiektyw 1.1 Produkuj oprawę 1.2 Produkuj soczewki Produkuj części mechaniczne 2.1 Produkuj obudowę 2.2 Produkuj mechanizm Produkuj części elektroniczne 3.1 … 3.2 … 3.3 …

20 Pakiety – pozycje WBS, nie podlegające dalszej dekompozycji
Opis pakietu: treść, cele, rezultaty, podmioty odpowiedzialne, potrzebne zasoby, warunki wstępne, konieczną dokumentację. Stopniowo, dochodzą: czasy realizacji i koszty Zasady dekompozycji: zupełności rozłączności

21 Kodowanie: Projekt – najwyższy poziom Podzadania – poziomy pośrednie
Pakiety – poziom najniższy Kodowanie służy nazwaniu i identyfikacji podzadań i pakietów. Pożądana jego standaryzacja. Kod elementów: numeryczny bądź alfanumeryczny

22 SPP (WBS) – niezbędny instrument dla planowania projektu w aspektach:
czasu zasobów kosztów ryzyka jakości komunikacji zmian Standaryzacja SPP służy kapitalizacji doświadczeń i zarządzaniu wiedzą

23 Etap (faza) projektu – skończony przedział czasowy w przebiegu projektu, różny w swej treści od pozostałych przedziałów. Cykl życia projektu – suma wszystkich jego faz Model fazowy projektu – proces dzielenia projektu na fazy Kamienie milowe (punkty kontrolne) – przejścia między etapami (fazami) Cykl życia projektu, etapy (fazy) projektu, typowe cykle życia projektów różnych rodzajów

24 Model etapów projektu – standaryzowane przedstawienie przebiegu zadań projektu podzielonego na skończone przedziały czasowe, jednoznacznie identyfikowalne i generujące istotne cele cząstkowe projektu Każda faza projektu jest też projektem

25 Określenie faz zależy od branży (każda ma swoją specyfikę). Np
Określenie faz zależy od branży (każda ma swoją specyfikę). Np.: Inwestycyjna: analizy i badania, planowanie przebiegu i zasobów, projektowanie zasadnicze, projektowanie realizacji, realizacja, wdrożenie, faza operacyjna. Informatyka: analiza, projektowanie, implementacja, testowanie.

26 Planowanie działań: metody planowania sieciowego, harmonogram projektu, planowanie kosztów i budżetu

27

28 Metody sieciowe (CPM, PERT)
CPM (Critical Path Method) – Metoda Ścieżki Krytycznej PERT (Program Evaluation and Review Technique) – Metoda Planowania i Kontroli Projektu Metody sieciowe umożliwiają: ustalenie pełnej listy zadań ustalenie zależności czasowych między nimi określenie priorytetów zadań

29 KONIEC-POCZĄTEK POCZĄTEK-POCZĄTEK KONIEC-KONIEC POCZĄTEK-KONIEC
Zadanie A Zadanie B KONIEC-POCZĄTEK (finish to start, ASAP, ALAP) POCZĄTEK-POCZĄTEK (start to start) KONIEC-KONIEC (finish to finish) POCZĄTEK-KONIEC (start to finish) Zadanie A Zadanie B Zadanie A Zadanie B Zadanie B Zadanie A

30 Metoda Ścieżki Krytycznej (CPM – Critical Path Method) – metoda planowania i kontroli projektu Metoda zakłada, iż znane są dokładne czasy trwania poszczególnych zadań (czynności, pakietów) Prezentacja – sieć (graf zorientowany) Dwa rodzaje sieci: łukowe i węzłowe

31 Sieć łukowa

32 Sieć węzłowa

33 Podejście klasyczne - ścieżka krytyczna:
najdłuższa droga w sieci wyznacza najkrótszy możliwy czas ukończenia projektu czynności krytyczne nie mają zapasu czasu czynności niekrytyczne mają mniejszy lub większy zapas czasu

34 Sieć węzłowa – prezentacja zadania w węźle
Nr (nr zadania) Osoba odpowie-dzialna D (duration – czas trwania) Nazwa zadania ES (earliest start) progresywnie TB (total buffer) EF (earliest finish) LS (latest start) wstecznie FB (free buffer) LF (latest finish)

35 TB – zapas całkowity – o ile można wydłużyć zadanie bez przekroczenia długości (czasu) ścieżki krytycznej TBA = LSA - ESA = LFA – EFA FB – zapas swobodny – o ile można opóźnić zadanie A w stosunku do swego EFA, by nie naruszyć ESB następnika FBA = ESB – EFA

36 Budowa i aktualizacja harmonogramu - przykład

37 Budowa i aktualizacja harmonogramu
1. Kontrola realizacji (koniec 1. miesiąca): Sytuacja: Zasób Z1 rozpoczął prace przy zadaniu K w połowie 1. miesiąca, przepracował 0,5 miesiąca; zaawansowanie zadania K: 50% Pozostałe zadania nie zostały rozpoczęte 2.  Kontrola realizacji (koniec 2. miesiąca): Od ostatniej kontroli zasób Z1 przepracował przy zadaniu K miesiąc; zaawansowanie zadania K: 100%

38

39 Metody szacowania kosztów projektu
Dokładne oszacowanie nigdy nie jest możliwe! Dokładność szacowania Koszt szacowania

40 Szacowanie wstępujące (bottom-up)
dekompozycja projektu na „najmniejsze składowe” szacowanie kosztów na poziomie szczegółowych elementów sumowanie kosztów „od szczegółu do ogółu” dokładność oszacowania rzędu 5% metoda bardzo pracochłonna, zwłaszcza w pierwszych oszacowaniach dobre udokumentowanie analizy może być wykorzystane w przyszłych projektach (kapitalizacja wiedzy)

41 Niezbędne informacje o:
zasobach rzeczowych potrzebnych do realizacji poszczególnych zadań zasobach ludzkich wszystkich wydatkach (też administracyjnych)

42 Szacowanie przez analogię (top-down)
oszacowanie na podstawie rzeczywistych kosztów wcześniejszych projektów jeżeli oszacowanie oparte jest na „podobnym” projekcie z przeszłości – średni błąd oszacowania wynosi +/- 15%, w przeciwnym przypadku błąd jest rzędu +/- 35% wymaga „banku wiedzy” o kosztach różnego typu projektów (kapitalizacja wiedzy o zrealizowanych projektach)

43 Szacowanie na podstawie modelowania parametrycznego
szukane koszty projektu (podprojektu, zadań) są zadane wzorem analitycznym wystarczy podstawić do wzoru odpowiednie wartości (parametry)

44 Przykłady parametrów:
w budownictwie: np. powierzchnia, objętość w informatyce: ilość linii, ilość instrukcji w kodzie źródłowym w każdej dziedzinie: złożoność projektu, innowacyjność, stopień znajomości (trudności) klienta Modele parametryczne wymagają przetestowania na wielu projektach Zweryfikowane modele są bardzo użyteczne

45 Szacowanie oceną ekspercką
pojedynczy ekspert może się bardzo pomylić (do 70%), dlatego uśrednia się oceny wielu ekspertów dokładność oszacowania rzędu 15-20% zapewnia udział około 70 ekspertów (!) metoda droga

46 Kto szacuje koszty? wykonawcy? zewnętrzni eksperci? ceny zakupu materiałów – dział zaopatrzenia

47 Budżet w czasie budżet wiąże się z harmonogramem w oprogramowaniach zwykle założenie o równomiernym zużyciu zasobów w danym zadaniu użytkownik może to zmienić

48 Krzywa „S” projektu

49 Główne przyczyny błędów szacowania kosztów:
psychologiczne (doświadczenie pokazuje, że estymacje są zwykle zbyt optymistyczne, zwłaszcza estymacje czasu trwania i kosztów) czynniki zewnętrzne (naciski, chęć uratowania projektu, chęć dobrego zaprezentowania się pomysłodawców) brak doświadczenia niezrozumienie sensu estymacji Ale szacunki kosztów zawsze będą błędne. Dlatego potrzebna jest rezerwa.

50 100 80 50 10 PRAWDOPODOBIEŃSTWO KOSZT budżet rezerwa ryzyko

51 K - estymowane koszty poszczególnych elementów projektu
BUDŻET = K + R1 + R2 + KO; K - estymowane koszty poszczególnych elementów projektu R1 – rezerwa na ryzyko (nie na błędy) R2 – rezerwa na nieprzewidziane wydatki KO - część kosztów ogólnych przedsiębiorstwa, przypadająca na projekt C- cena produktu projektu, jaką płaci klient (jeśli produkt projektu ma być sprzedany) Powinno być: C ≥ K+R1+R2+KO

52 DZIĘKUJĘ ZA WSPÓŁPRACĘ
i/and HAPPY PROJECTS!!!


Pobierz ppt "PLANOWANIE PROJEKTÓW Wrocław, 2017/2018 Opracował i prowadzi"

Podobne prezentacje


Reklamy Google