Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Lokalne źródła prawa – zarys
Julita Sroka Lokalne źródła prawa – zarys
2
Lokalne źródła prawa- generowane są przez organy administracji, które nie mają ogólnopolskiej właściwości działania.
3
Wprowadzenie Aby zaliczać oświadczenia woli organu administrującego, do kryteriów lokalnych źródeł prawa, muszą one spełniać odpowiedni warunek, jakim jest ich normatywny charakter. Normatywny charakter – oznacza to, że akty, zawierają co najmniej jedną regułę postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym. W przypadku aktów prawa miejscowego, dochodzi również wymóg powszechnego obowiązywania.
4
Takie ograniczenie nie jest wadą
Zakres obowiązywania Źródła prawa miejscowego mają ograniczony terytorialne zasięg obowiązywania. Są one przeciwieństwem regulacji, ustanawianych przez organy naczelne i centralne, ponieważ nie mogą być stosowane w podobnych sytuacjach, na terenie całej RP. Takie ograniczenie nie jest wadą
5
Największą rolę, w tego rodzaju źródłach, odgrywają organy administracji publicznej, które ograniczone są cenzusem właściwości miejscowej, znaczonej podziałem terytorialnym (np. gminy, powiatu, województwa) Znaczącą rolę, odgrywają też przepisy stanowione przez organy zakładów administracyjnych.
6
Podział lokalnych źródeł prawa
Możemy wyróżnić trzy grupy lokalnych źródeł prawa : Prawo miejscowe; Prawo zakładowe; Prawo samorządów specjalnych
7
Akty prawa miejscowego
zawierają normy powszechnie obowiązującego prawa ( w porównaniu do pozostałych lokalnych źródeł prawa, tylko one zawierają takie normy), stanowione przez niektóre organy administracji publicznej, uznane przez Konstytucję, za źródła powszechnie obowiązującego prawa – art. 87 i art. 94), stanowione na podstawie delegacji ustawowej, publikowane w wojewódzkich dziennikach urzędowych, podlegają bezpośredniej kontroli sądowej
8
Akty prawa miejscowego
Akty normatywne powszechnie obowiązujące stanowione przez organy administrujące, także zaliczane do aktów prawa miejscowego mają charakter wykonawczy wobec ustaw. Można podzielić je na : przepisy wykonawcze i przepisy porządkowe. Przepisy wykonawcze- tworzy je rada gminy w drodze uchwały, a delegacja znajduje się w ustawie szczególnej lub w ustawie o samorządzie gminnym Przepisy porządkowe – ustanawia je rada gminy, na podstawie ogólnej kompetencji
9
Akty prawa zakładowego
zawierają normy prawne, o zróżnicowanym charakterze ( normy wewnętrznie obowiązujące, normy kierownictwa wewnętrznego), stanowione są przez organy zakładów administracyjnych, ich stanowienie nie stanowi przedmiotu bezpośredniej regulacji konstytucyjnej stanowione są na podstawie delegacji ustawowej lub ogólnej normy kompetencyjnej, brakuje tym normom szczegółowej podstawy prawnej w akcie rangi ustawy do ich publikacji w dzienniku urzędowym, nie są poddane bezpośredniej kontroli sądowej
10
Akty prawa zakładowego
Stosunki między zakładem administracyjnym, a użytkownikami zakładu są wewnętrzne, przepisy te mają najczęściej za zadnie regulować usługi świadczone przez dany zakład, przykładów regulacji, które upoważniają do tworzenia prawa zakładowego dostarczają przepisy różnych ustaw np. ustawy o systemie oświaty, ustawy o szkolnictwie wyższym
11
Źródła : J.Boć, Prawo administracyjne, Wrocław 2010 r
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.