Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałApolonia Wojkowski Został zmieniony 10 lat temu
1
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Dorota Dominik 2005/2006
2
Ludźmi nie można zarządzać. Zarządzać można inwentarzem
Ludźmi nie można zarządzać. Zarządzać można inwentarzem. Ludzi trzeba prowadzić. Ross Perot (miliarder)
3
Nie możesz obdarzyć się czymś, czym nie obdarzył Cię Bóg (przysłowie węgierskie)
4
MIĘKKIE UMIEJĘTNOŚCI (wg. J. Adaire’a)
Skuteczne komunikowanie się z ludźmi Empatia Motywowanie Praca z zespołem i w zespole Entuzjazm Integralność Twardość Uczczciwość Ciepło Pokora Wiara w siebie
5
AUTORYTET LIDERA Rodzaje autorytetu:
Pozycji i stanowiska ( zrób to, bo ja tu rządzę) Wiedzy Osobowości (charyzma) Moralny (wymaga poświęceń od siebie i innych)
6
Z przywództwem wiążą się 3 elementy:
Lider – cechy osobowości i charakteru Sytuacja – częściowo stała, częściowo zmienna Grupa – naśladowcy (ich potrzeby i wartości
7
Rola lidera OCZEKIWANIA innych ludzi w stosunku do Ciebie vs Twoje potrzeby (aspiracje, misja)
8
ROLE Role lidera Wykonanie zadania Budowanie i utrzymanie grupy
Rozwój jednostki Funkcje lidera Określanie zadania Planowanie Instruowanie Kontrola Ocena Motywacja organizacja dawanie przykładu
9
Nie da się pełnić funkcji lidera bez doskonalenia
ASERTYWNOŚCI
10
Asertywność To takie zachowanie, które pozwala otwarcie wyrażać własne opinie i skutecznie bronić swoich praw bez odmawiania ich innym
11
Korzyści jakie ma lider zachowując się asertywnie…
szansa na uzyskanie tego, na czym Ci zależy; Daje pewność, że Twoja rola w rozmowie była pozytywna Buduje fundament dla pozytywnych interakcji w przyszłości
12
CZTERY FILARY ASERTYWNOŚCI
Dobry kontakt wzrokowy Naturalny ton głosu Otwarta postawa Używane słownictwo
13
Dlaczego ludzie mają kłopoty z asertywnością …
Czyli to, co jest techniką ułatwiającą zachowanie asertywne sprawia tak wiele kłopotu: Sprawowanie kontroli nad własnymi uczuciami Upieranie się przy swoim Przedstawianie komuś kontrowersyjnej kwestii
14
1. Sprawowanie kontroli nad uczuciami
Potwierdzanie (tego co jest, co się słyszy, jednak bez okazywania emocji) Sondowanie (nie wnosi wkładu do rozmowy ale „testujemy” co rozmówca powiedział aby zrozumieć go lepiej)
15
2. Upieranie się przy swoim
Trzyczęściowe zdanie: 1. Mówisz, czego oczekujesz 2. Przekazujesz swoje uczucia 3. Informujesz o oczekiwaniach - Zepsuta płyta (w kółko to samo zdanie – ZADZIWIJĄCO SKUTECZNA TECHNIKA
16
Na koniec …KRÓTKI KURS PRZYWÓDZTWA
Sześć najważniejszych słów Pięć najważniejszych słów Cztery najważniejsze słowa Trzy najważniejsze słowa Dwa najważniejsze słowa Jedno najważniejsze słowo I ostatnie najmniej ważne słowo… „ Z przykrością przyznaję, że popełniłem błąd” „Jestem z ciebie bardzo dumny” „Jakie jest twoje zdanie?” „Bardzo cię proszę” „ Dziękuję ci” „My” „Ja”
17
Dziękuję Dorota Dominik
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.