Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nowa odsłona behawio-ryzmu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nowa odsłona behawio-ryzmu"— Zapis prezentacji:

1 Nowa odsłona behawio-ryzmu
Szczury pogrążone w myślach Nadwyżka zasobów Siła interakcji społecznych

2 Nowa odsłona behawioryzmu
Edward Chace Tolman Uczenie się utajone (latent learning) Clark Hull Redukcja popędów (drive reduction theory) Kenneth W. Spence Uczenie się różnicujące (discrimination learning theory) Rescorla-Wagner Zaskoczenie i procesy uwagowe Pearce-Hall Waga konsekwencji

3 Szczury pogrążone w myślach
Poznawcze podejście do uczenia się: Psychologia postaci: np. W. Köhler i interpretacja eksperymentu z gołębiami

4 Szczury pogrążone w myślach
Poznawcze podejście do uczenia się: Pierwsze modele pamięci: Atkinson i Shiffrin, Baddeley Konsturktywizm: J. Bruner, J. Piaget, i in. Uczenie się społeczne: L. Vygotsky, A. Bandura, J. S. Brown, M. Tomasello Informacyjne podejście do uczenia się: D. Hebb, G. A. Miller, A. Newell, D. Rumelhart Sociokonstruktywizm (socio-constructivism): Rogoff and Lave – uczenie się przez „negocjowanie” i „uczestnictwo”. Dziś: uczenie się usytuowane (situated learning) Uczenie się przez doświadczanie (experiential learning): Carl Rogers – nie uczymy bezpośrednio nikogo niczego, stymulujemy do tego, żeby się uczył sam.

5 Szczury pogrążone w myślach
Kristin Andrews: uczenie się przez wgląd Wojciech Pisula: uczenie się przez eksplorację Temperament a nabywanie nowych umiejętności

6 Nadwyżka zasobów i „podróże w czasie”
Zasoby mentalne uczącego się zwierzęcia: Poznawcze: wgląd, eksploracja Energetyczne: temperament „Podróże w czasie”: pamięć epizodyczna i planowanie działania (M. Trojan)

7 Siła interakcji społecznych
Albert Bandura Społeczno-poznawcza teoria uczenia się Pojęcie kontroli i modelowania (naśladowanie zachowań agresywnych) Etiologia (np. D. R. Griffin) Irene Pepperberg Model trener-rywal A co z uczeniem się zachowań społecznych, szczególnie nacechowanych moralnie?

8 Uczenie się zachowań pro-moralnych
Mark Rowlands Can Animal be Moral? 2012 (The Philosopher and the Wolf: Lessons from the Wild on Love, Death and Happiness, 2008) Zwierzęta są podmiotami moralnymi, tj. potrafią działać moralnie dzięki opanowaniu praktyki moralnej poprzez odczytanie i stosowanie się do określonej, lecz elastycznej reguły działania w danej sytuacji. Hipoteza praktyki (practice hypothesis): posiadanie racji wymaga prawidłowego osadzenia w praktyce. Hipoteza wyspecjalizowania: prawidłowe osadzenie w praktyce wymaga mistrzostwa (being master of the technique) Podmioty moralne i moralni sprawcy (moral subjects/moral agents)


Pobierz ppt "Nowa odsłona behawio-ryzmu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google