Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałOskar Kaczmarek Został zmieniony 6 lat temu
1
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
2
FORMY WŁADCZE Opierają się one na jednostronności stosunku administracyjnoprawnego- to organ rozstrzyga o sytuacji podmiotu, o jego prawach i obowiązkach. Występuje tu nierównorzędność podmiotów, organ administracji może władczo kształtować sytuację podmiotu administrowanego, niezależnie od jego woli, ale zgodnie z prawem podmiotowym. Istnieje możliwość zastosowania przymusu państwowego.
3
RODZAJE FORM WŁADCZYCH
W PEŁNI WŁADCZE- formy należące do tzw. policji administracyjnej (działania prewencyjne, represyjne, skierowane na realizacje przepisów i ochronę obywatela, bezpieczeństwa i porządku publicznego. W znaczeniu podmiotowym można mówić o różnorodnych służbach, działających w jej ramach)- przymus administracyjny stosowany bezpośrednio
4
O WŁADZTWIE OGRANICZONYM a) formułowanie obowiązków np
O WŁADZTWIE OGRANICZONYM a) formułowanie obowiązków np. decyzja podatkowa- przymus stosowany pod określonymi warunkami b) formy będące źródłem uprawnień np. koncesja- przymus o charakterze potencjalnym, stosowany wyjątkowo
5
PRZYKŁADY DECYZJA ADMINISTRCYJNA- akt administracyjny stanowiący jednostronne ustalenie organu administracji publicznej w wiążących dla jednostki i organu konsekwencjach normy prawa administracyjnego.
6
ZEZWOLENIE- forma aktu administracyjnego ustalającego uprawnienia w sferze PA lub wyrażającego zgodę na dokonanie przedsięwzięcia lub podjecie czynności dopuszczonej normami PA.
7
KONCESJA- akt administracyjny, który osobie fizycznej lub prawnej nadaje uprawnienia do wykonywania określonej działalności, najczęściej produkcyjnej i usługowej.
8
LICENCJA- akt administracyjny ustalający uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub pracy zawodowej gdy wymagane jest przy jej wykonywaniu posiadanie odpowiednich kwalifikacji.
9
FORMY NIEWŁADCZE Mają one zazwyczaj charakter dwustronny. Występuje tu równorzędność podmiotów, które nie mogą wzajemnie nic narzucać. Brak przymusu państwowego.
10
PRZYKŁADY UMOWA CYWILNOPRAWNA- Są pewne obszary na których administracja publiczna jest zmuszona stosować umowę cywilnoprawną (np. gdy uzyskuje lub pozbywa się pewnych dóbr). Cechy charakterystyczne dla umowy cywilnoprawnej, jako formy działania organów administracji publicznej: -zawsze jedną stroną będzie podmiot działający w sferze administracji publicznej, a druga stroną podmiot prawa prywatnego - przedmiot tej umowy jest cywilnoprawny - przepisy prawa administracyjnego w dużej części ograniczają swobodę kształtowania treść takiej umowy, jak i nawiązywania takiej umowy; czasami przepisy mogą dawać pewne dodatkowe uprawnienia publiczne podmiotowi administracyjnego
11
UMOWA PUBLICZNOPRAWNA- Wymaga oświadczenia woli przez dwa podmioty równorzędne. Umowy, których przedmiotem jest przenoszenie zadań i kompetencji należących do organów administracji publicznej: -zawierane przez organy administracji rządowej i samorządowej -zawierane pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego
12
POROZUMIENIE- uzgodnienie stanowiska w określonej kwestii przez dwie lub więcej stron (porozumienia komunalne zawierane przez gminy i powiaty z organami administracji rządowej w sprawie wykonywania zadań z zakresu administracji publicznej)
13
UGODA- w tych sytuacjach, gdy przewidują to przepisy prawa administracyjnego może być zawierana. Polega ona na tym, że w trakcie postępowania administracyjnego dwie strony o sprzecznych interesach dogadują się, zawierają ze sobą umowę administracyjną i ta umowa w istocie rozstrzyga o tym, co powinno być przedmiotem aktu administracyjnego.
14
BIBLIOGRAFIA edukacyjne/8442/nie-wladcze-formy- dzialania-administracji-publicznej/ Podręcznik „prawo administracyjne” Jan Boć
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.