Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
2
Jak funkcjonuje mózg?
3
Co należy wiedzieć o uczeniu się?
Czynniki wpływające na proces uczenia się
4
Proces myślenia i uczenie się odbywa się nie tylko w głowie.
To ciało gra integralną rolę w całej naszej aktywności intelektualnej, a ruch inicjuje i wspiera procesy umysłowe.
5
- wiek w
6
-inteligencja
7
-wiedza
8
-zainteresowania
9
poziom aspiracji
10
koncentracja
11
posługiwanie się strategiami przyswajania informacji
12
-postawa i poglądy p
13
- motywacja m
14
-nastawienie nasytawienie
15
dotlenienie organizmu
16
-nawodnienie
17
-aktywność fizyczna
18
Reguły funkcjonowania pamięci
Efekt pierwszeństwa Efekt świeżości Efekt powtórzeń Efekt odmienności Wpływ emocji Efekt podobieństwa
19
Magazyny pamięciowe Rejestr zmysłów Pamięć krótkotrwała Pamięć długotrwała
22
Funkcje półkul mózgowych
Półkula lewa Półkula prawa Logika Porządkowanie Cyfry Analiza Język Sekwencje Metody, reguły Wyobraźnia Emocje Skojarzenia Synteza Muzyka Rytm Barwa Przestrzeń Marzenia
23
Mnemotechnika, mnemonika (gr
Mnemotechnika, mnemonika (gr. mneme - pamięć) - ogólna nazwa sposobów ułatwiających zapamiętanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji. Do sposobów mnemonicznych należy np. kategoryzacja elementów, czyli uporządkowanie i pogrupowanie ich według pewnych zasad: podobieństwa znaczeniowego czy formalnego, skojarzenie ich z innymi elementami, ułożonymi rytmiczne lub mającymi formę logiczną, czy żartobliwą, dzięki czemu łatwo je zapamiętać, stosowanie skrótów werbalnych czy zewnętrznych analogii oraz układu wierszowego. Dzięki technikom może znacznie zwiększyć zakres i trwałość pamięci. Za twórcę mnemotechniki uchodzi Symonides z Keos.
24
Systemy mnemoniczne powstały już w starożytnej Grecji, gdzie były z powodzeniem wykorzystywane przez członków Rady Starszych, następnie rozwinęły się w Rzymie, pozwalając senatorom robić spore wrażenie na plebsie i innych politykach. Proste metody sprawiały, że zapamiętywali oni tysiące jednostek informacji, danych statystycznych, czy imion. Co stanowiło ich sekret? Starożytni odkryli dwa podstawowe czynniki wzmagające pamięć: wyobraźnię i skojarzenia
25
Albert Einstein mawiał, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza
Albert Einstein mawiał, że wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza. Nie wykorzystując wyobraźni w procesie zapamiętywania, nie wykorzystujemy pełnych możliwości umysłu.
26
Zasady prawopółkulowego zapamiętywania zz
Zasady główne Zasady dodatkowe Wyraźne wyobrażenia Dynamika /akcja Niezwykłość skojarzeń Humor Mnogość elementów Powiększanie Pomniejszanie Emocje Ja- wyobrażenie własnej osoby
27
Najpierw zobacz zapamiętywany element w wyobraźni, z powiązaniem z miejscem na którym go zapamiętujesz.
28
Następnie powiększ go do ogromnych rozmiarów,
29
puść go w ruch, niech zaczyna się przemieszczać, tańczyć, kopać, jeździć...
30
Dodaj zmysłowe wyobrażenia
31
słuchowe. Usłysz w wyobraźni jak piszczy, trąbi, krzyczy wniebogłosy, syczy, miauczy, mlaszcze...
32
węchowe. Poczuj jak ładnie pachnie, przypomina różę, kwiaty, lub śmierdzi spalenizną,
33
Smakowe Spróbuj jak smakuje. Poczuj jaki jest słodki, słony, pieprzny, ostry...
34
Dotykowe. Złap go i powalcz z nim, skop go lub złap i zacznij dusić, albo głaskać.
35
I najlepiej niech ta praca odbywa się z pierwszym skojarzeniem, które przyszło ci do głowy. Ono jest najlepsze i najsilniejsze do zapamiętania.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.