Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałIrena Jabłońska Został zmieniony 6 lat temu
1
Przedsiębiorczość Definicje i rodzaje przedsiębiorczości.
Etyka i społeczna odpowiedzialność działań przedsiębiorczych. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
2
Typy rozumienia Przedsiębiorczości
W książce Beaty Glinki Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce odnajdujemy następującą typologię rozumienia pojęcia przedsiębiorczości: przedsiębiorczość jako prowadzenie małej firmy (np. Piasecki), sposoby zarządzania małą organizacją; przedsiębiorczość jako cecha jednostek – duch inicjatywy (np. Chell, Haworth); przedsiębiorczość jako zjawisko społeczno-gospodarcze (np. Kwiatkowski), wyrażające się między innymi, w tworzeniu firm i innowacyjności; przedsiębiorczość jako właściwość działania gospodarczego (np. Pinchot), także na dużą skalę; inicjatywa w organizacji, intraprzedsiębiorczości (przedsiębiorczości korporacyjnej); przedsiębiorczość jako dziedzina dydaktyki – nauczanie przedsiębiorczości jako sposobu radzenia sobie w rzeczywistości gospodarczej. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
3
Klasycznie- Schumpeter
4
Klasycznie Kirzner (Marschall)
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
5
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
Podsumowanie Schumpeter Kirzner Twórcza destrukcja (wytrąca z równowagi) Zbliża do równowagi Innowacyjność najważniejsza Łączy podaż z popytem Przedsiębiorca źródłem postępu Przedsiębiorca wyczulony na informację Przedsiębiorcą nie jest się całe życie Przedsiębiorca nie jest źródłem innowacji, bardziej reaguje na szanse. W obu ujęciach niezwykle ważna jest szansa. Stan równowagi niekorzystny dla przedsiębiorców. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
6
Definicje przedsiębiorczości
Timmos określa przedsiębiorczość jako „pogoń za okazjami bez uwzględnienia ograniczeń stwarzanych przez zasoby aktualnie kontrolowane” i „sposób myślenia, rozumowania oraz działania, nakierowany na wykorzystywanie szans”. Stevenson określa przedsiębiorczość jako „tworzenie czegoś wartościowego praktycznie z niczego”. W obu tych koncepcjach najważniejszy jest pomysł, a posiadanie zasobów na stracie jest czymś znacznie mniej istotnym. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
7
Definicje przedsiębiorczości
Shane’a i Venkataramana : Przedsiębiorczość wymaga istnienia szans rynkowych; Przedsiębiorczość zakłada występowanie różnic pomiędzy osobami, które powodują odmienne możliwości dostrzegania przez osoby szans rynkowych; Ponoszenie ryzyka jest nieodłączną częścią procesu przedsiębiorczego; Proces przedsiębiorczy wymaga organizowania rozumianego nie w sensie założenia nowego przedsiębiorstwa biznesowego, lecz tworzenia nowych kombinacji zasobów; Proces przedsiębiorczy wymaga wprowadzenia innowacji, przy czym nie muszą one mieć charakteru przełomowego. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
8
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
Zagadka, co to za firma? Firma przez niektórych zwana rodzinną Znajduje się na liście 100 największych firm świata według Forbesa. Pod koniec 1990 roku X posiadał 9 sklepów. W 2000 już W Nie, nie jest to Apple Firma nie działa na terenie Polski. Jest to firma amerykańska, zatrudnia około 1,6 mln pracowników (plus 3 mln dostawców). PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
10
Rodzaje Przedsiębiorczości – Garażowa
Innowacyjność. „Od zera do bohatera”. Pojęcie związane z Doliną Krzemową i sektorem nowoczesnych technologii. Metafora i często „legenda założycielska”. Zakładane przez osoby wcześniej pracujące w danej branży. Apple, Hewlett i Packard, Dell, Intel. Z tym Panem to nie do końca prawda . PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
11
Przedsiębiorczość intelektualna
Twórca koncepcji S. Kwiatkowski: „tworzenie podstaw materialnego bogactwa z niematerialnej wiedzy; bogactwa jednostek grup społecznych, narodów” Cechy: Rozbudowana i wyjątkowo zróżnicowana sieć kontaktów . Szeroka i zróżnicowana baza wiedzy Działanie w sposób glokalny. Przedsiębiorczość jest traktowana jak intelektualne wyzwanie Szczęście jest zastępowane przez umiejętność znalezienia się we właściwym miejscu i czasie . Przywiązanie uwagi do kwestii etycznych i rozwoju pracowników. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
12
Przedsiębiorczość pasjonatów
Działania podejmowane przez osoby podążające za swoją pasją. Pasja do prowadzenia biznesu i do określonego rodzaju działalności. Duża szansa rozwoju powodowana chęcią przyjmowania nowej wiedzy. Natomiast pasjonaci biznesu chętniej podejmują ryzyko i są bardzo aktywni. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
13
Przedsiębiorczość społeczna
Przedsiębiorczość społeczną można zdefiniować jako aktywne poszukiwanie i wykorzystywanie szans na rozwiązywanie problemów społecznych. Dwa rodzaje działalności: Fundacje – zwracające uwagę na problemy społeczne i pozyskujące środki na ich rozwiązanie Drugi rodzaj to przedsięwzięcie biznesowe, realizujące zadania społeczne i przekazujące swoje zyski. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
14
Przedsiębiorczość kobiet
W Polsce wśród osób prowadzących firmy udział kobiet to 36-39% (duży odsetek w porównaniu do UE). Badania zwracają uwagę na skomplikowaną motywację i większą rolę aspektów pozafinansowych. Szklany sufit PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
15
Przedsiębiorczość rodzinna
„Jednostka, w której dwóch lub więcej członków rodzinny dzieli pracę i własność (Jeżak) Kategoria niejednorodna (różnej wielkości firmy) Korzyści to np.: długofalowe cele i przekazywanie wiedzy, wzajemne zaufanie, troska o pracowników. Problemy to np.: nepotyzm, sukcesja i jej przeprowadzenie, roszczeniowa postawa wobec przedsiębiorcy stojącego na szczycie firmy. Firmy (mikro do 9 obrót poniżej 2 mln euro , mała od 10 do 49 obrót poniżej 10 mln euro , średnia od 50 do 249 obrót poniżej 50 mln euro , duża powyżej 250) PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
16
Przedsiębiorczość międzynarodowa
Identyfikacja i wykorzystywanie szans przez przedsiębiorców na arenie międzynarodowej to przedsiębiorczość międzynarodowa. Pesa, Inglot, Asseco. Fakro (15% udziału w rynku światowym). PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
17
Przedsiębiorczość korporacyjna i inne
Mianem przedsiębiorczości korporacyjnej określa się działanie przedsiębiorcze podejmowane w istniejących organizacjach przez osoby albo grupy osób, których celem jest identyfikacja i wykorzystanie szans rynkowych oraz wprowadzenie zmian. Przedsiębiorczość społeczności lokalnych Przedsiębiorczość mniejszości narodowych i emigrantów Przedsiębiorczość internetowa PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
18
Przedsiębiorczość a small business
Kryterium Właściciele small businessu Przedsiębiorcy Innowacyjność Brak, nie podejmuje też działań marketingowych Poszukuje innowacji i niszy Motywacje Przedsiębiorczość wymuszona Przedsiębiorczość oparta na szansie Cele strategiczne Przetrwanie i zapewnienie utrzymania rodzinie Zapewnienie rozwoju przedsiębiorstwa i zwiększenie zysków PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
19
Specyfika małych przedsiębiorstw
Występowanie ścisłego związku między przedsiębiorstwem a osobą przedsiębiorcy Duża niezależność ( brak kontroli zewnętrznej) Ograniczony krąg odbiorców Mała dywersyfikacja działalności Brak możliwości zatrudnienia specjalistów na stałe Brak rozbudowanych struktur PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
20
Podejścia do etyki biznesu
Etyka biznesu- nauka o moralności w biznesie, zastosowanie wartości i zasad etycznych do prowadzenia działalności gospodarczej. Kodeksy postepowania etycznego (wartości i reguły etyczne). Szpiegostwo przemysłowe i naciski (Samsung z LG, Nestle z Marsem). PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
21
Dylematy przedsiębiorców
czy mogę płacić ludziom minimalne pensje, jeśli wiem, że są naprawdę dobrzy, ale nie maja alternatywy? czy chcąc pozyskać dobrego, cennego klienta mogę nieco „podkolorować” sytuację i osiągnięcia mojej firmy? czy powinienem zwolnić pracownika, który jest słaby, ale ma bardzo trudna sytuację rodzinną i nie ma możliwości znalezienia innej pracy? PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
22
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Podejście społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw zakłada, że firma w swoich działaniach będzie wychodzić ponad to, czego wymaga prawo i względy ekonomiczne. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
23
Podejścia do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
Podejścia (Kostera) Tradycyjne (firma odpowiada przed właścicielem) Odpowiedzialności przed interesariuszami (firma odpowiada przed różnymi grupami z otoczenia organizacji). Afirmatywne (firma stara się aktywnie wpływać na całą społeczność lokalną) PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
24
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
Obszary działań SOP Środowisko i energia Produkty Praktyki i relacje biznesowe Relacje pracownicze Działania na rzecz społeczności lokalnej Pytanie o motywy działań – czy to tylko dla wizerunku ? PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
25
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
Organizacje Główna organizacja CSR w Polsce. Dla studentów PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
26
Ćwiczenie przy nadmiarze czasu
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
27
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
Dziękuję za Uwagę! PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.