Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki (zakres podmiotowy i przedmiotowy; stosunki administracyjne; formy działania administracji).

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki (zakres podmiotowy i przedmiotowy; stosunki administracyjne; formy działania administracji)."— Zapis prezentacji:

1 Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki (zakres podmiotowy i przedmiotowy; stosunki administracyjne; formy działania administracji). Opr. Jakub Mrożek

2 Wychowanie przedszkolne
Wychowanie przedszkolne, podobnie jak sama edukacja odbywająca się w szkołach (podstawowych, gimnazjach oraz szkołach ponad gimnazjalnych) zostało zakwalifikowane do systemu oświaty Z tego również powodu, w skrajnym uproszczeniu, system oświaty można podzielić na: PRZEDSZKOLA SZKOŁY PODSTAWOWE INNE PLACÓWKI SYSTEMU OŚWIATY TAKIE JAK: GIMNAZJA ZAKŁADY POPRAWCZE SZKOŁY DLA DOROSŁYCH SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE SZKOŁY SPECJALNE

3 Wychowanie przedszkolne
Z powyższego podziału wynika, że w skład systemu oświaty NIE wchodzą: ŻŁOBKI A więc tzw. zakłady opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci od 6 tygodni do lat 3 bowiem są one uregulowane w innej ustawie – ustawie z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 157)

4 Wychowanie przedszkolne
Rok szkolny, inaczej niż rok akademicki, jest precyzyjnie uregulowany ustawowo, zgodnie bowiem z art. 63 ustawy o systemie oświaty, rok szkolny we wszystkich szkołach i placówkach rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy – z dniem 31 sierpnia następnego roku. Innymi słowy trwa on 12 miesięcy, także przez okres wakacji, gdyż od 1 września do 31 września następnego roku.

5 Wychowanie przedszkolne
Wychowanie przedszkolne obejmuje bowiem dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Nie jest więc ono (jak np. pełnoletniość) determinowane faktycznym wiekiem dziecka, lecz rokiem akademickim, w którym dziecko kończy dany wiek. Co do zasady wychowanie przedszkolne jest realizowane w przedszkolach, jednak nie jest to konieczne, gdyż zgodnie z ustawą o systemie oświaty może być ono realizowane również w innych formach wychowania przedszkolnego (art. 14 ust. 1 in fine)

6 Wychowanie przedszkolne
Ustawodawca zastrzegł, że w wyjątkowych przypadkach, gdy dane dziecko posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wychowaniem przedszkolnym może one zostać objęte pomimo ukończenia 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. W powyższym przypadku „przedłużenie” okresu wychowania przedszkolnego wpływa również na okres w którym dziecko zostanie poddane obowiązkowi szkolnemu Ustawodawca uregulował również, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku. W takim to jednak przypadku wcześniejsze objęcie wychowaniem przedszkolnym nie wpływa na późniejszy obowiązek szkolny (chyba, że dziecko legitymuje się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego)

7 Wychowanie przedszkolne
Obecnie w ramach wychowania przedszkolnego jest realizowane tzw. roczne przygotowanie przedszkolne, czyli tzw. „zerówka” mająca na celu wstępne wdrożenie dziecka do nauki w szkole podstawowej O ile samo wychowanie przedszkolne jest dobrowolne, to już odbycie rocznego przygotowania przedszkolnego jest obecnie obowiązkowe. Oznacza to, że (co do zasady) w Polsce de facto każde dziecko musi pójść do przedszkola lub analogicznej mu placówki (patrz niżej). Podobnie jak samo wychowanie przedszkolne, jak i roczne przygotowanie przedszkolne, może być realizowane w przedszkolach lub w innej formie wychowania przedszkolnego

8 Wychowanie przedszkolne
Obowiązek realizacji rocznego przygotowania przedszkolnego (zerówki) spoczywa na rodzicach dziecka W ramach tegoż obowiązku rodzice zobowiązani są m.in. do: zgłoszenia dziecka do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego; informowania dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku; w przypadku dziecka realizującego obowiązek poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego zapewnienia dziecku warunków nauki

9 Wychowanie przedszkolne
W przypadku, gdy dziecko będzie realizować obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego jego rodzice muszą wystąpić do dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie, której dziecko mieszka do uzyskania zezwolenia na wykonywanie tegoż obowiązku. Zezwolenie, o którym mowa wyżej wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej, od której, zgodnie z art. 31 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie oświaty przysługuje odwołanie do kuratora oświaty Z wnioskiem o udzielenie przedmiotowego zezwolenia należy wystąpić przed rozpoczęciem roku szkolnego. Do wniosku zaś dołączyć: opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej; oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym

10 Wychowanie przedszkolne
Zgodnie z art. 20a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, dzieci do przedszkola przyjmuje się po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, odbywającego się na wniosek rodziców dziecka (art. 20a ust. 4) Do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy W sytuacji większej liczby kandydatów, niż liczba wolnych miejsc w przedszkolu na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące jednakowej wartości kryteria: wielodzietność rodziny kandydata; niepełnosprawność kandydata; niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata; niepełnosprawność obojga rodziców kandydata; niepełnosprawność rodzeństwa kandydata; samotne wychowywanie kandydata w rodzinie; objęcie kandydata pieczą zastępczą

11 Wychowanie przedszkolne
W przypadku uzyskania równorzędnych wyników na I etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli gdy przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, na II etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb jego rodziny. Na tym etapie postępowania rekrutacyjnego może być brane pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata. Kandydaci zamieszkali poza obszarem danej gminy mogą być przyjęci do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego na terenie tej gminy, jeżeli po przeprowadzeniu I i II etapu postępowania rekrutacyjnego dana placówka nadal dysponuje wolnymi miejscami w tym przedszkolu lub tej innej formie wychowania przedszkolnego. W przypadku większej liczby kandydatów zamieszkałych poza obszarem danej gminy przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne wg zasad dla I i II etapu.

12 Wychowanie przedszkolne
Kandydaci zamieszkali na terenie gminy Kandydaci spoza terenu gminy Rozpoczęcie postępowania rekrutacyjnego Etap I postępowania rekrutacyjnego Etap II postępowania rekrutacyjnego Sytuacja większej ilości kandydatów (spoza gminy) niż wolnych miejsc Weryfikacja kandydatów zamieszkałych poza terenem gminy wg zasad I i II Etapu postępowania rekrutacyjnego Rozpoczęcie postępowania rekrutacyjnego Weryfikacja kandydatów zamieszkałych na terenie gminy pod katem ustawowych kryteriów Weryfikacja kandydatów zamieszkałych na terenie gminy pod kątem kryteriów organu prowadzącego Na tym etapie można wprowadzić kryterium dochodowe Sytuacja istnienia wolnych miejsc w przedszkolu Weryfikacja kandydatów zamieszkałych poza terenem gminy

13 Wychowanie przedszkolne
Wyniki rekrutacji do przedszkola – listy – podawane są do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w widocznym miejscu w siedzibie danego publicznego przedszkola, publicznej innej formy wychowania przedszkolnego. Listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz najniższą liczbę punktów, która uprawnia do przyjęcia Dzień podania do publicznej wiadomości listy jest określany w formie adnotacji umieszczonej na tej liście, opatrzonej podpisem przewodniczącego komisji rekrutacyjnej W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata mogą wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do danego publicznego przedszkola, publicznej innej formy wychowania przedszkolnego

14 Wychowanie przedszkolne
Uzasadnienie sporządza się w terminie 5 dni od dnia wystąpienia z wnioskiem o uzasadnienie. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia, oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym. Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora publicznego przedszkola odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia. Dyrektor publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora danego publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki służy skarga do sądu administracyjnego.

15 Wychowanie przedszkolne
Publikacja listy - Wyników rekrutacji Sporządzenie przez komisję rekrutacyjną w terminie 5 dni uzasadnienia Wydanie przez dyrektora przedszkola decyzji Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wystąpienie, w terminie 7 dni od daty publikacji, przez rodziców z wnioskiem o uzasadnienie Wniesienie ,w terminie 7 dni od daty otrzymania uzasadnienia , odwołania do dyrektora przedszkola Wniesienie ,w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji dyrektora, skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Wystąpienie, w terminie 30 dni od daty otrzymania wyroku, ze skargą kasacyjną do NSA Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego Rozdział 2a Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek ustawy o systemie oświaty

16 Ceterum censeo Carthaginem delendam esse


Pobierz ppt "Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki (zakres podmiotowy i przedmiotowy; stosunki administracyjne; formy działania administracji)."

Podobne prezentacje


Reklamy Google