Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Menedżer i zarządzanie
Pojęcie zarządzanie Przedsiębiorczość Menedżer i jego osobowość Monika Ryszczyk Joanna Szczepańczyk Gr.3A
2
Zarządzanie Jest to zestaw działań skierowany na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny Jedna z najstarszych definicji określa zarządzanie jako „dokładne poznanie tego, czego oczekuje się od ludzi, a następnie dopilnowanie, by wykonali to w najlepszy i najtańszy sposób”.
3
Menedżer Jest to osoba odpowiadająca przede wszystkim za realizację procesu zarządzania.
4
Proces zarządzania obejmuje cztery podstawowe funkcje:
Planowanie i podejmowanie decyzji; Organizowanie; Przewodzenie; Kontrolowanie
5
1. Planowanie i podejmowanie decyzji
Planowanie – wytyczanie celów organizacji i określenie sposobu ich najlepszej realizacji. Podejmowanie decyzji – część procesu planowania, obejmuje wybór trybu działania spośród dostępnych możliwości
6
Planowanie przedsięwzięcia
7
Funkcje c.d. : 2. Organizowanie – (inaczej koordynacja działań i zasobów) logiczne grupowanie działań i zasobów. 3. Przewodzenie - (kierowanie ludźmi) zespół procesów wykorzystywanych w celu skłonienia ludzi do współpracy na rzecz interesów organizacji. 4. Kontrolowanie – (obserwowanie i ocena) obserwowanie postępów organizacji w realizowaniu jej celów. Poza tymi funkcjami jest jeszcze szeroka gama szczególnych wyzwań, które coraz silniej zaprzątają uwagę menedżera i są dla niego coraz bardziej doniosłe.
9
Przedsiębiorczość Jest to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce pojęcie przedsiębiorczości rozumiane jest jako forma pracy lub jako czwarty (obok pracy, ziemi i kapitału) czynnik produkcji.
10
Główne cechy przedsiębiorczości
Umiejętność dostrzegania potrzeb i doskonalenia pomysłów; Zdolność do wykorzystywania nadarzających się okazji; Gotowość do podjęcia ryzyka.
11
Główne cechy i umiejętności przedsiębiorcze:
12
O przedsiębiorczości można mówić w dwóch wymiarach:
Proces – akt tworzenia i budowanie czegoś nowego, nowego przedsiębiorstwa. Zespół cech – opisujących szczególny sposób postępowania człowieka.
13
Rodzaje menedżerów Menedżerów możemy podzielić w zależności od szczebla w organizacji. Mimo, że dla wielkich organizacji typowe jest zarządzanie wieloszczeblowe, najbardziej rozpowszechnione ujęcie wyróżnia trzy podstawowe szczeble: Najwyższy, Średni, Szczebel menedżerów pierwszej linii.
14
Zróżnicowanie wg szczebla zarządzania:
1. MENEDŻEROWIE NAJWYŻSZEGO SZCZEBLA. Stanowią oni względnie niewielką grupę kadry kierowniczej kontrolującej organizację. Posługują się tytułami: prezesa, wiceprezesa i dyrektora naczelnego. Menedżerowie tego szczebla wyznaczają cele organizacji, jej ogólną strategię, a także politykę operacyjną. Reprezentują również oficjalnie organizację w kontaktach zewnętrznych. Praca menedżerów najwyższego szczebla jest na ogół złożona i zróżnicowana.
15
Zróżnicowanie wg szczebla zarządzania:
2. MENEDŻEROWIE ŚREDNIEGO SZCZEBLA. Kierownictwo średniego szczebla jest prawdopodobnie najliczniejszą grupą menedżerów w większości organizacji. Powszechnie występujące w tej grupie tytuły służbowe to kierownik zakładu, kierownik eksploatacji (operacji), szef wydziału. Menedżerowie średniego szczebla odpowiadają przede wszystkim za realizację polityki i planów opracowanych na najwyższym szczeblu oraz za nadzorowanie i koordynację działań menedżerów niższego szczebla.
16
Zróżnicowanie wg szczebla zarządzania:
3. MENEDŻEROWIE PIERWSZEJ LINII. Menedżerowie pierwszej linii nadzorują i koordynują działania pracowników wykonawczych. Przeważnie noszą tytuł brygadzisty, nadzorcy lub kierownika biura. W przeciwieństwie do menedżerów najwyższego i średniego szczebla menedżerowie pierwszej linii spędzają większą część swego czasu na nadzorowaniu prac podwładnych.
17
Podział wg obszarów działania:
Niezależnie od szczebla, menedżerowie mogą pracować w różnych obszarach organizacji. W danej firmie na wszystkich szczeblach menedżerowie odpowiedzialni za: Marketing, Finanse, Eksploatację, Zasoby ludzkie, Administrację, Inne dziedziny.
18
Role menedżerskie: ROLE INTERPERSONALNE. Role kierownicze reprezentanta, przywódcy i łącznika, które przewidują kontakty z innymi ludźmi. ROLE INFORMACYJNE. Role menedżera jako obserwatora, propagatora informacji i rzecznika, które wymagają przetworzenia informacji. ROLE DECYZYJNE. Role menedżera jako przedsiębiorcy, przeciwdziałającego zakłóceniom, dysponenta zasobów i negocjatora. Przede wszystkim odnoszą się one do decyzji, które trzeba podjąć.
19
Menedżerowie odgrywają dziesięć podstawowych ról:
Reprezentanta (interpersonalna) Przywódcy (interpersonalna) Łącznika (interpersonalna) Obserwatora (informacyjna) Propagatora (informacyjna) Rzecznika (informacyjna) Przedsiębiorcy (decyzyjna) Przeciwdziałającego zakłóceniom (decyzyjna) Dysponenta zasobów (decyzyjna) Negocjatora (decyzyjna)
20
Umiejętności menedżerskie:
Umiejętności techniczne – umiejętności niezbędne do wykonania pracy lub zrozumienia zadań związanych z daną organizacją. Umiejętności interpersonalne (społeczne) – zdolności do nawiązania łączności z jednostkami i grupami, zrozumienia ich i motywowania. Umiejętności koncepcyjne – zależą od zdolności menedżera do myślenia abstrakcyjnego. Umiejętności diagnostyczne i analityczne – umiejętności umożliwiające mu zaprojektowanie najwłaściwszej reakcji w danej sytuacji.
22
Procesy zarządzania… … można stosować w różnych sytuacjach, w organizacjach nastawionych na zysk (duże, małe i początkujące przedsiębiorstwa oraz przedsiębiorstwa międzynarodowe), a także w organizacjach niekomercyjnych (organizacje rządowe, edukacyjne, instytucje ochrony zdrowia oraz organizacje nietradycyjne).
23
Bibliografia: Ricky W Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998;
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.