Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Źródła informacji o osiągnięciach uczniów

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Źródła informacji o osiągnięciach uczniów"— Zapis prezentacji:

1 Źródła informacji o osiągnięciach uczniów
KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH Źródła informacji o osiągnięciach uczniów JESIEŃ 2016

2 Plan prezentacji Statystyczne dane o szkołach i uczniach
Wyniki sprawdzianu z terenu OKE w Krakowie Historia sprawdzianów

3 Informacja o wynikach na terenie OKE w Krakowie
SPRAWDZIAN 2016 Informacja o wynikach na terenie OKE w Krakowie

4 Szkoły i uczniowie Liczba szkół w 2016 r. Liczba uczniów 884 27 1341
Ogółem w % woj. lubelskie 884 28% 19 721 27 woj. małopolskie 1341 41% 31 876 45 woj. podkarpackie 967 31% 19 894 28 3192 100% 71491 Arkusz 2016

5 Liczba uczniów według typów arkuszy
Część pierwsza Część druga S1 – uczniów język angielski – uczniów język niemiecki – uczniów język rosyjski – uczniów S2 – uczniów S4 – uczniów S5 – uczniów S6 – uczeń S7 – uczniów S8 – uczniów Arkusz 2016

6 Ośrodki Koordynacji Oceniania (OKO)
hrubieszowski limanowski kraśnicki Biała Podlaska Lublin Zamość Tarnobrzeg Rzeszów Krosno Tarnów Kraków Nowy Sącz Przemyśl Chełm tarnobrzeski chrzanowski olkuski miechowski krakowski proszowicki dąbrowski tarnowski brzeski bocheński wielicki myślenicki wa-wicki suski tatrzański nowotarski nowosądecki gorlicki przeworski lubaczowski jarosławski przemyski bieszczadzki leski sanocki krośnieński jasielski strzyżowski ropczycko- sędziszowski mielecki kolbuszowski łańcucki leżajski stalowowolski niżański świdnicki łęczyński zamojski biłgorajski janowski opolski lubelski lubelski krasnystawski chełmski włodawski parczewski puławski rycki radzyński lubartowski łukowski białopodlaski dębicki brzozowski rzeszowski tomaszowski lubelski Siedziby OKO oświęcimski Arkusz 2016

7 Koncepcja sprawdzianu
Część pierwsza Przedmiot Wymagania ogólne Zadania język polski I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji 1-6 II. Analiza i interpretacja tekstów kultury 8-12 III. Tworzenie wypowiedzi 7 (2 p.), 13 (7 p.) matematyka I. Sprawność rachunkowa 18, 19, II. Wykorzystanie i tworzenie informacji 14-16, 21, 26 (3 p.) III. Modelowanie matematyczne 17, 22, 23, 27 (2 p.) IV. Rozumowanie i tworzenie strategii 20, 24, 25 (4 p.) Część druga język obcy nowożytny I. Rozumienie ze słuchu 1-4 II. Znajomość funkcji językowych 5, 6 III. Znajomość środków językowych 7, 8 IV. Rozumienie tekstów pisanych 9, 10, 11 Arkusz 2016

8 Zadania z języka polskiego

9 Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji
Arkusz 2016

10 Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji
Poziom wykonania: 93% Poziom wykonania: 94% Poziom wykonania: 87% Arkusz 2016

11 Analiza i odbiór tekstów kultury
Poziom wykonania: 34% Poziom wykonania: 63% Arkusz 2016

12 Tworzenie wypowiedzi Arkusz 2016 Łącznie – Poziom wykonania: 62%
0 pkt – jeśli ogłoszenie było niefunkcjonalne, brak jednej z informacji: Co? Gdzie? Kiedy? Arkusz 2016

13 Tworzenie wypowiedzi Arkusz 2016 Łącznie – Poziom wykonania: 69%
I Kryterium: Treść – Poziom wykonania: 71% II Kryterium: Styl – Poziom wykonania: 92% III Kryterium: Język – Poziom wykonania: 72% IV Kryterium: Ortografia – Poziom wykonania: 58% V Kryterium: Interpunkcja – Poziom wykonania: 48% Arkusz 2016

14 Zadania z matematyki

15 Wykorzystanie i tworzenie informacji
Poziom wykonania: 80% Arkusz 2016

16 Wykorzystanie i tworzenie informacji
Poziom wykonania: 64% Arkusz 2016

17 Modelowanie matematyczne
Poziom wykonania: 48% Arkusz 2016

18 Modelowanie matematyczne
Poziom wykonania: 43% Arkusz 2016

19 Rozumowanie i tworzenie strategii
Poziom wykonania: 43% Arkusz 2016

20 Rozumowanie i tworzenie strategii
Poziom wykonania: 42% Arkusz 2016

21 Wyniki

22 Odchylenie standardowe
Wyniki sprawdzianu 2016 Średnia (%) Minimum Maksimum Odchylenie standardowe Ogółem 64 100 20 w tym język polski 72 15 matematyka 56 25 Część pierwsza Arkusz 2016

23 Wyniki sprawdzianu 2016 woj. lubelskie 69% 62% 62% 62% Arkusz 2016

24 Wyniki sprawdzianu 2016 woj. małopolskie 73% 66% 65% Arkusz 2016

25 Wyniki sprawdzianu 2016 woj. podkarpackie 64% 71% 64% Arkusz 2016

26 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1.
woj. lubelskie 82% 66% 61% 62% 50% 41% Arkusz 2016

27 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1.
woj. małopolskie 84% 68% 69% 66% 67% 56% 47% Arkusz 2016

28 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1.
woj. podkarpackie 83% 67% 63% 65% 53% 44% Arkusz 2016

29 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1.
62% 71% 53% woj. lubelskie Arkusz 2016

30 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1.
66% 73% 58% woj. małopolskie Arkusz 2016

31 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 1.
64% 72% 55% woj. podkarpackie Arkusz 2016

32 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 2. Język angielski
woj. lubelskie 72% 74% 76% 56% Arkusz 2016

33 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 2. Język angielski
woj. małopolskie 76% 79% 80% 62% Arkusz 2016

34 Wyniki sprawdzianu 2016. Część 2. Język angielski
woj. podkarpackie 73% 77% 78% 58% Arkusz 2016

35 Wyniki sprawdzianu wg roku urodzenia
Arkusz 2016

36 Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część pierwsza
2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 w % w punktach 1 (4%) 0-25 0-29 0-10 0-9 0-11 0-13 0-15 2 (7%) 28-35 32-39 11-14 10-12 10-13 12-15 14-18 16-19 16-20 3 (12%) 38-45 41-49 15-19 13-16 15-18 14-17 19-23 20-23 21-25 4 (17%) 48-58 51-61 20-24 17-21 17-20 19-22 18-22 21-24 24-29 24-27 26-28 5 (20%) 60-70 63-73 25-29 22-27 23-27 25-28 26-29 24-28 30-32 28-31 29-32 6 73-80 76-83 29-31 30-33 33-35 32-34 7 83-88 85-90 32-35 34-35 36-37 35-36 8 90-93 93-95 35-37 38 37-38 9 95-100 98-100 38-40 36-40 37-40 39-40 Arkusz 2016

37 Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część pierwsza
2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 w % w pkt 1 20-46 23– 51 7,0–19,6 4,8–17,8 5,3– 17,1 8,8– 19,7 7,6– 18,5 7,9– 17,0 5,2– 20,0 7,2– 20,8 7,3– 19,8 12,0– 24,3 10,0– 19,8 12,7– 24,3 13,5– 25,0 2 47-51 52– 56 19,7–21,4 17,9–19,5 17,2– 18,8 19,8– 21,4 18,6– 20,3 17,1– 18,7 20,1– 21,9 20,9– 22,6 19,8– 21,6 24,4– 26,0 19,9– 21,4 24,4– 25,7 25,1– 26,5 3 52-55 57– 60 21,5–23,0 19,6–21,1 18,9–20,1 21,5– 22,8 20,4– 21,8 18,8– 20,0 22,0– 23,3 22,7– 24,1 21,6– 23,1 26,1– 27,4 21,5– 22,9 25,8– 27,0 26,6– 27,8 4 56-59 61– 63 23,1–24,5 21,2–22,6 20,2–21,4 22,9– 24,2 21,9– 23,2 20,1– 21,3 23,4– 24,7 24,2– 25,4 23,1– 24,5 27,5– 28,7 23,0– 24,3 27,1– 28,2 27,8– 29,0 5 60-63 64– 66 24,6–26,0 22,7–24,3 21,5–22,8 24,3– 25,6 23,3– 24,8 21,4–22,7 24,8–26,1 25,5–26,8 24,6–26,1 28,8–30,0 24,3–25,6 28,3– 29,4 29,1– 30,3 6 64-67 67– 70 26,1–27,5 24,4–25,9 25,7– 26,9 24,9– 26,2 22,8– 24,1 26,2– 27,5 26,9– 28,2 30,1– 31,3 25,7– 27,1 29,5– 30,5 30,3– 31,5 7 68-72 71– 74 27,6–29,2 26,0–27,7 24,3–25,9 27,0– 28,4 26,3– 27,8 24,2– 25,6 27,6– 29,0 28,3– 29,7 27,6– 29,1 31,4– 32,6 27,2– 28,6 30,6– 31,7 31,6– 33,0 8 73-78 75– 79 29,3–31,3 27,8–30,1 26,0–28,0 28,5– 30,2 27,9– 29,9 25,7– 27,7 29,1– 30,9 29,8– 31,7 29,2– 31,1 32,7– 33,9 28,6– 30,1 31,8– 32,9 33,1– 34,3 9 79-95 80– 96 31,4–37,7 30,2–37,2 28,1–36,2 30,3– 37,0 30,0– 37,7 27,8– 35,7 31,0– 38,0 31,8– 39,5 31,2– 37,6 34,0– 37,9 30,2– 36,6 33,0– 38,0 34,4– 38,5 Arkusz 2016

38 Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j
Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j. angielski Rok Staniny 1 (4%) 2 (7%) 3 (12%) 4 (17%) 5 (20%) 6 7 8 9 przedziały wyników 2015 0%-35% 38%-48% 50%-60% 63%-75% 78%-88% 90%-95% 98% 100% 2016 0%-28% 30%-38% 40%-50% 53%-65% 68%-80% 83%-90% 93%-95% Arkusz 2016

39 Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j
Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j. angielski Rok Staniny 1 (4%) 2 (7%) 3 (12%) 4 (17%) 5 (20%) 6 7 8 9 przedziały wyników 2015 18%-59% 60%-64% 65%-69% 70%-73% 74%-78% 79%-82% 83%-86% 87%-91% 92%-100% 2016 27%-49% 50%-55% 56%-60% 61%-65% 66%-71% 72%-76% 77%-82% 83%-89% 90%-100% Arkusz 2016

40 Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j
Wyniki uczniów w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j. niemiecki Rok Staniny 1 (4%) 2 (7%) 3 (12%) 4 (17%) 5 (20%) 6 7 8 9 przedziały wyników 2015 5%-35% 38%-45% 48%-53% 55%-63% 65%-75% 78%-85% 88%-93% 95%-98% 100% 2016 0%-30% 33%-35% 38%-43% 45%-53% 55%-65% 68%-75% 88%-95% 98%-100% Arkusz 2016

41 Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j
Wyniki szkół w % w skali staninowej Sprawdzian 2016 – część druga: j. niemiecki Rok Staniny 1 (4%) 2 (7%) 3 (12%) 4 (17%) 5 (20%) 6 7 8 9 przedziały wyników 2015 28%-54% 55%-59% 60%-63% 64%-67% 68%-71% 72%-75% 76%-80% 81%-87% 88%-98% 2016 27%-43% 44%-49% 50%-53% 54%-57% 58%-61% 62%-65% 66%-69% 70%-78% 79%-99% Arkusz 2016

42 HISTORIA SPRAWDZIANU Od I do XV sprawdzianu

43 ROK 2002 – I Sprawdzian „Pory roku”
Uczniów w kraju – z szkół Na terenie OKE Kraków – uczniów z 3568 szkół OKE Populacja magistrów od 3 lat

44 ROK 2003 – II Sprawdzian „Przed telewizorem”
ROK 2004 – III Sprawdzian „Chleb” ROK 2005 – IV Sprawdzian „W wodzie” Populacja magistrów od 2 lat

45 ROK 2005 – OBIEG Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie wprowadza serwis on-line OBIEG (OBsługa Internetowa EGzaminów) dla dyrektorów szkół zlokalizowanych na terenie jej działania. Aby moc skorzystać z informacji zawartych w serwisie dyrektor musi się zalogować kodem szkoły i hasłem, które zobowiązany jest zmieniać co miesiąc. Informacje dedykowane dla dyrektora szkoły zgrupowane są w 6 blokach: I. DANE O UCZNIACH II. EGZAMINY III. DANE O SZKOLE IV. RAPORT WNIOSKÓW V. MATERIAŁY VI. MOJE KONTO W bloku Materiały zamieszczone opracowania ułatwią nauczycielom diagnozę osiągnięć uczniów i zainspirują dyrektorów szkół podstawowych do wnikliwej analizy uczniowskich wyników i właściwego ich wykorzystania.

46 OBIEG W latach 2005 i 2006 OKE Kraków przygotowała dla dyrektorów szkół podstawowych gotowe do wydruku dokumenty w formacie PDF. W dokumencie Wyniki sprawdzianu... znajdują się indywidualne wyniki uczniów w sprawdzanych na sprawdzianie obszarach. W dokumencie Statystyki sprawdzianu dyrektor szkoły znajdzie wyniki uczniów za poszczególne zadania. W latach 2007 i 2008 oprócz omówionych wcześniej dwóch dokumentów OKE Kraków zamieściło dodatkowo dokument PDF o nazwie Wyniki indywidualne sprawdzianu oraz dane przygotowane w arkuszu Excelu Sprawdzian szczegółowe wyniki (format Microsoft Excel.)

47 OBIEG Od roku 2009 wyniki sprawdzianu przedstawiane są w postaci czterech plików: plik Informacja o wynikach sprawdzianu uczniów klas szóstych szkół podstawowych zawiera indywidualne wyniki uczniów w obszarach sprawdzanych na sprawdzianie, czyli w obszarze czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji oraz wykorzystywania wiedzy w praktyce. plik Wyniki egzaminu – sprawdzian zawiera wyniki uczniów za poszczególne zadania oraz wyniki klasy, szkoły, gminy, powiatu i województwa według standardów. Wyniki podane są w punktach i procentach. plik Wyniki indywidualne sprawdzianu przygotowany został jako gotowy do wydruku dokument z informacją dla ucznia o jego wyniku. Zawiera on dane osobowe ucznia (PESEL, datę i miejsce urodzenia, numer zaświadczenia) oraz wynik ze sprawdzianu podany w procentach. Wydruk ma charakter informacyjny – nie zastępuje zaświadczenia. plik Sprawdzian – szczegółowe wyniki (format Microsoft Excel) zawiera wyniki uczniów za poszczególne zadania. Wynik podany jest w punktach. Plik Excel został przygotowany w celu ułatwienia szkołom przeprowadzania różnorodnych analiz służących ewaluacji i podnoszeniu jakości kształcenia.

48 OBIEG Od 2012 roku dyrektorzy szkół otrzymają plik programu Excel zawierający: ogólne wyniki szkoły i klas na tle gminy, powiatu, województwa ("Ogólna informacja o wynikach A1"), ogólne wyniki uczniów uzyskane z całego egzaminu, oraz z poszczególnych standardów („A1-obszary”) szczegółowe wyniki uczniów uzyskane za poszczególne zadania na sprawdzianie, z uwzględnieniem rozwiązywalności poszczególnych zadań w klasach i w całej szkole („S-1-zadania").

49 ROK 2006 – V Sprawdzian „Pszczoły i miody”
Początki holistycznego oceniania ROK 2007 – VI Sprawdzian „W szkole” ROK 2008 – VII Sprawdzian „Jasne jak słońce” ROK 2009 – VIII Sprawdzian „O zwierzętach” Populacja studentów ROK 2010 – IX Sprawdzian o sporcie

50 ROK 2011 – X Sprawdzian o matematyce
ROK 2012 – XI Sprawdzian ROK 2013 – XII Sprawdzian ROK 2014 – XIII Sprawdzian Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych – przyszłoroczni maturzyści

51 ROK 2015 – XIV Sprawdzian – nowa formuła
ROK 2014 – XIII Sprawdzian ROK 2015 – XIV Sprawdzian – nowa formuła ROK 2016 – XV Sprawdzian – nowa formuła Uczniowie szkół gimnazjalnych – za rok będą zdawać egzamin gimnazjalny.

52 Populacja uczniów przystępujących do Sprawdzianu

53 Średni wynik Sprawdzianu w klasie VI w procentach w OKE Kraków

54 Współpracownicy OKE Baza egzaminatorów sprawdzianu w OKE liczy 4745 osób. Aktywnych i oceniających prace szóstoklasistów w ostatnich sesjach było około 1200 egzaminatorów. Przewodniczący Zespołów Egzaminatorów współpracujący z OKE w Krakowie od co najmniej 10 lat – szczególna grupa doświadczonych, kompetentnych nauczycieli.

55 OKE Pierwszym liderem Pracowni Sprawdzianów i głównym konstruktorem grupy Przewodniczących Zespołów Egzaminatorów współpracujących z OKE w Krakowie była Anna Dubiecka.

56 Współpracownicy OKE Barbara Czubek Beata Sitnik Janina Gruszczyńska
woj. lubelskie Barbara Czubek Beata Sitnik Janina Gruszczyńska Ewa Zakościelna Aurelia Policzkiewicz Anna Mikołajewicz Elżbieta Szulak Elżbieta Żuk-Suska Teresa Jezierska Ewa Pyda Małgorzata Augustowska Beata Mazuruk Zbigniew Maziejuk Monika Pawlas Hanna Nitychoruk Danuta Bukryj-Pałka Marzena Długosz Marek Czubek Hanna Żelisko Anna Rzymowska Maria Fugel

57 Współpracownicy OKE Elżbieta Gierek Krzysztof Waśko
woj. małopolskie Elżbieta Gierek Krzysztof Waśko Elżbieta Poradowska Krystyna Bahyrycz Urszula Gałdzińska Krystyna Zając Stanisława Lisowska Jadwiga Ganobis Teresa Przetacznik Halina Ptasińska Jolanta Bodziony Danuta Kręźlewicz Anna Sezanowicz Anna Lulek Paweł Mrzygłód Małgorzata Krawczyk Agata Grabowska Lucyna Kowalska Wojciech Papaj Bartosz Rutkowski Anna Roszak-Gołas

58 Współpracownicy OKE Janina Dec Lidia Bętkowska Maciej Stopa
woj. podkarpackie Janina Dec Lidia Bętkowska Maciej Stopa Lucyna Kędzior Krystyna Czubara Beata Wierzbicka-Kustra Katarzyna Janik Renata Irla-Wawrzyńska Mariola Drewniak Joanna Serkiz Janusz Bis Andrzej Siwy Dorota Chmura Halina Stankiewicz Ewa Kotwica Wacław Kotwica Danuta Gałęza-Biega Maria Nowakowska Maria Wawrzkiewicz Joanna Śnieżek-Stoj Elżbieta Dmitrowska-Kaduk

59 PWE Adres strony:

60 ZPD Adres strony:

61 Podsumowanie

62 Zasoby polskiego systemu egzaminacyjnego
Arkusze sprawdzianu Kartoteki (sprawdzane wymagania) Kryteria (zasady) oceniania Wyniki sprawdzianu Raporty CKE i OKE Wyniki badań IBE: ZPD, PWE

63 U progu gimnazjum Z punktu widzenia prawa oświatowego ogólnopolski sprawdzian w klasie VI pełnił funkcję diagnozy u progu gimnazjum. Objął ponad 6,4 miliona uczniów.

64 Egzaminatorzy Co najmniej jeden nauczyciel każdej szkoły podstawowej zyskał uprawnienia egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Co roku 44% szkół podstawowych mogło mieć swojego czynnego egzaminatora oceniającego rozwiązania zadań otwartych sprawdzianu szóstoklasistów. Ta sytuacja mogła przyczynić się do upowszechnienia kryterialnego oceniania, mogła mieć duży wpływ na rozwój kultury oceniania w szkołach, na wzrost kompetencji i kwalifikacji nauczycieli.

65 Kompetencje Widoczny jest wzrost kultury organizacyjnej w szkołach, wzrost kwalifikacji i kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli. Powszechna umiejętność korzystania z serwisów internetowych i narzędzi do analizy danych to dziś standard.

66 Perspektywa badawcza Interesujące może być wykorzystanie danych egzaminacyjnych w śledzeniu historii edukacyjnej uczniów, którzy najpierw uczestniczyli w sprawdzianie, trzy lata później w egzaminie gimnazjalnym i za kolejne trzy lub cztery lata w egzaminie maturalnym. Uczniowie, którzy pisali sprawdzian w 2016 roku, do matury przystąpią w roku 2022 (licea) lub 2023 (technika). Na podstawie: Marek Legutko, Przypadek ogólnopolskiego sprawdzianu w klasie VI [w:] Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli. XXII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Kraków 2016.

67 Diagnostyka edukacyjna
Z punktu widzenia diagnostyki edukacyjnej kluczowe wydaje się pytanie o upowszechnienie wśród nauczycieli szkół podstawowych postaw refleksyjnych praktyków i diagnostów oraz zdiagnozowanie zmian w stylu kształcenia związanych np. z kształceniem według wymagań.

68 Dziękuję za uwagę Opracowanie: Jerzy Matwijko jerzy@oke.krakow.pl
WEzZKO OKE w Krakowie


Pobierz ppt "Źródła informacji o osiągnięciach uczniów"

Podobne prezentacje


Reklamy Google