Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
SPOTKANIE INFORMACYJNE
w ramach Działania 8.10 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Konkurs nrRPZP IP K21/17 Szczecin, dnia 16 marca 2017 r.
2
Oś priorytetowa VIII Edukacja
Działanie 8.10 Wsparcie osób dorosłych, w szczególności osób o niskich kwalifikacjach i osób starszych w zakresie doskonalenia umiejętności wykorzystywania technologii informacyjno- komunikacyjnych i porozumiewania się w językach obcych
3
Poziom dofinansowania projektów
Państwo, jako beneficjenci są zobligowani do wniesienia wkładu własnego w wysokości przynajmniej 10 procent kosztów kwalifikowalnych projektu. Dofinansowanie z budżetu Państwa w przedmiotowym konkursie wynosi 5%. Pragnę zaznaczyć iż jeśli zdecydują się Państwo na wniesienie wkładu własnego na poziomie wyższym niż 10% prosimy pierwotnie obniżać dofinansowanie z budżetu państwa, a następnie z puli środków wspólnotowych.
4
Ocena W tej części pragnę przybliżyć Państwu schemat i zakres oceny projektów składanych w ramach Działania 8.10
5
Ocena wniosków w ramach konkursu
Czas trwania oceny dokumentacji aplikacyjnej nie powinien przekroczyć 120 dni. Orientacyjny termin rozstrzygnięcia konkursu – do 5 września 2017 r. W wyjątkowych przypadkach ocena może zostać wydłużona o kolejne 60 dni; OCENA BRAKÓW FORMALNYCH 14 dni FAZA I KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI KRYTERIA WYKONALNOŚCI KRYTERIA JAKOŚCI KRYTERIA PREMIUJĄCE KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OMYŁKI PISARSKIE FAZA II OCENA STRATEGICZNA Załączony schemat w najbardziej ogólny sposób przedstawia ocenę składanych przez Państwa projektów. Czas jej oceny nie powinien przekroczyć 120 dni a orientacyjny termin ogłoszenia wyników przypada na 5 września 2017 roku. Pragnę jednakże zaznaczyć, iż w wyjątkowych przypadkach, na przykład dużej ilości złożonych wniosków, ocena ta może wydłużyć się - jednak nie bardziej niż 60 dni. Pozwoliłam sobie schematycznie przedstawić drogę jaką w trakcie oceny przejdą Państwa wnioski. Na początku ma miejsce ocena braków formalnych i ten etap trwa 14 dni. Następnie projekty kierowane są do I fazy oceny. Warto wspomnieć iż ze na etapie oceny kryteriów dopuszczalności oraz wykonalności projekty sprawdzane są na zasadzie 0-1. W przypadku niespełnienia któregokolwiek z przedmiotowych kryteriów projekty są odrzucane, nie podlegają dalszej ocenie, nie mogą także zostać poprawione. Po I fazie oceny projekty mogą zostać skierowane do II fazy oceny, tzw. oceny strategicznej. Ma ona na celu uporządkowanie projektów na podstawie spełniania przez nie celów strategicznych regionu. Ocena strategiczna nie jest czyniona przez Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie i rzadko do niej dochodzi. Dokładne umówienie poszczególnych kryteriów będzie miało miejsce w późniejszej części prezentacji.
6
Skuteczne złożenie wniosku
Aby skutecznie złożyć dokumentacje aplikacyjną należy: Opublikować wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej w LSI2014 w terminie naboru projektów tj. od r. do r. Doręczyć do IOK pisemny wniosek o przyznanie pomocy wygenerowany z systemu LSI2014: najpóźniej w terminie 3 dni od dnia zakończenia naboru projektów, tj. do 11 maja 2017 r. dostarczyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą do WUP w Szczecinie na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin, pok. 006 w kancelarii urzędu z dopiskiem: Wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego , Konkurs nr RPZP IP K21/17 Dokumenty są przyjmowane pod ww. adresem od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30.
7
LSI2014, czyli Lokalny System Informatyczny 2014
LSI2014, czyli system, w którym należy wypełnić wniosek o dofinansowanie projektu znajduje się pod adresem: Możliwość wypełniania wniosku w systemie LSI2014 pojawia się dopiero w momencie rozpoczęcia naboru, a nie jego ogłoszenia. Aktualną Instrukcję użytkownika Serwisu Beneficjenta LSI2014 (wersja 1.25) znaleźć można pod adresem: Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (zawsze najbardziej aktualna) wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami zamieszczona jest pod adresem: Przeglądarki internetowe, rekomendowane do obsługi LSI2014 to Mozilla Firefox lub Internet Explorer. Nabór od 3.04
8
Pisemny wniosek o przyznanie pomocy
Pieczęć imienna Wnioskodawcy i ew. Partnera/ów nie jest wymagana, ale może zostać zamieszczona. Wymagane jest złożenie czytelnego podpisu przez osobę wskazaną we wniosku jako reprezentującą Wnioskodawcę i ew. Partnera/ów. Dane oznaczone na slajdzie kolorem niebieskim generowane są automatycznie. Pragnę zaznaczyć iż nie składają Państwo wniosków o przyznanie dofinansowania w formie wydruku. Piszą i publikują Państwo wnioski w generatorze wniosków w formie elektornicznej. Dokument który zobligowani są Państwo zlożyć w formie fizycznej to pisemny wniosek o przyznanie pomocy. Jest to dwustronicowy dokument który wygląda tak jak ten. Niektóre z danych generują się automatycznie, część z nich wypełniana jest przez pracowników WUP. Wymagana jest złożenie przez Wnioskodawcę i osobę wskazaną we wniosku jako reprezentującą wnioskodawcę oraz ewentualnych partnerów. Pieczęć imienna wnioskodawcy nie jest wymagana ale może zostać umieszczona. Dane w tej tabeli wypełniane są przez pracowników IOK.
9
Najczęściej popełniane błędy formalne
Brak podpisów wszystkich upoważnionych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Różne sumy kontrolne na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy i elektronicznej wersji wniosku; Podpisy niewłaściwych osób na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy (innych niż wymienione we wniosku o dofinansowanie); Nieczytelne podpisy na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; Brak pełnych danych adresowych / niewłaściwe dane adresowe; Brak załącznika Informacja na temat składu osobowego spółki cywilnej (jeśli dotyczy). Uwaga! W razie stwierdzenia braków formalnych WUP wzywa Wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Uwaga! W przypadku uzupełnienia wniosku w zakresie innym niż wskazane braki formalne wniosek pozostaje bez rozpatrzenia. Składanie wydruku wniosku o dofinansowanie; nowy załącznik dot. spółek cywilnych
10
Ważne informacje! WUP ma możliwość zwrócenia się do Wnioskodawcy o dodatkowe informacje i/lub wyjaśnienia niejasnych kwestii na każdym etapie oceny; Prośba taka ma na celu uporządkowanie i doprecyzowanie treści wniosku; Ewentualne zmiany treści wniosku w żadnym wypadku nie mogą prowadzić do modyfikacji przedmiotu i przebiegu realizacji projektu; Wnioskodawca ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 7 dni liczonych od następnego dnia po doręczeniu wezwania; Wezwanie może zostać przesłane także za pośrednictwem poczty elektronicznej, na adres podany we wniosku o dofinansowanie.
11
Kryteria dopuszczalności
12
Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt jest zgodny z właściwym celem szczegółowym RPO WZ oraz koresponduje ze wskaźnikami dla danego Działania/typu projektu. Odzwierciedlenie celu szczegółowego, tj. Wzrost kompetencji osób dorosłych, w szczególności osób o niskich kwalifikacjach i osób starszych w zakresie znajomości technologii informacyjno-komunikacyjnych i języków obcych. We wniosku o dofinansowanie należy określić wskaźniki produktu i rezultatu zapisane w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych RPO WZ (SOOP) dotyczące planowanych typów projektu/operacji. W sytuacji gdy ewidentnie opis projektu nie będzie znajdował odzwierciedlenia w dostępnych wskaźnikach wniosek zostanie odrzucony. We wniosku o dofinansowanie należy określić adekwatne wskaźniki produktu i rezultatu zapisane w SOOP odpowiadające planowanym do realizacji typom projektu/operacji.
13
2. Zgodność z typem projektu
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki -Projekt jest zgodny z typem projektu wskazanym w Regulaminie konkursu oraz uwarunkowaniami wynikającymi z zapisów SOOP RPO WZ dla danego typu projektów. Opis projektu wskazuje na zgodność ze wskazanym przez Beneficjenta typem projektu, grupą docelową. - Charakter przewidywanych działań, wskaźniki produktu i rezultatu, wydatki kwalifikowalne dają pewność, że mamy do czynienia z typem projektu zaplanowanym do wsparcia w ramach Działania 8.10. Jasne wskazanie na realizowany typ projektu oraz objętą wsparciem grupę docelową, czego odzwierciedleniem będą odpowiednio założone do realizacji działania i wskaźniki. Wniosek musi być również zgodny z przypisami i innymi uwarunkowaniami wynikającymi z SOOP RPO WZ Z zapisów we wnioksu musi jasno wynikać jaki typ projektu Państwo realizują oraz jaką grupę docelowa zakładają Państwo objąć wsparciem w projekcie oraz czy jest ona zgodna z tą ujętą w Regulaminie. Wniosek sprawdzany jest pod kątem odpowiednich zapisów całościowo
14
3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Projekt (jeśli dotyczy) jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata Wszystkie wydatki objęte pomocą publiczną i/lub pomocą de minimis powinny zostać odpowiednio oznaczone w projekcie. Oświadczenie Beneficjenta dot. poziomu otrzymanej pomocy de minimis (na dzień publikacji wniosku) – zostanie zweryfikowana w systemie udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP. Weryfikacja występowania pomocy publicznej dotyczy tylko I poziomu jej występowania, a więc sytuacji, kiedy to Wnioskodawca byłby jednocześnie beneficjentem (bezpośrednim odbiorcą) pomocy publicznej. W przypadku zaznaczenia przez Wnioskodawcę odpowiedzi wskazującej, iż pomoc publiczna/de minimis nie występuje (tzn. Wnioskodawca nie jest jednocześnie beneficjentem pomocy publicznej/de minimis), automatycznie uruchamiany jest test pomocy publicznej mający potwierdzić ten stan (pole A.12). Bardzo istotnym jest aby prawidłowo określili Państwo czy i przy jakich wydatkach pojawia się pomoc publiczna lub de minimis. Zaznaczam iż weryfikacja pomocy publicznej w generatorze ujęta w pozycji A 12 wniosku dotyczy jedynie 1 poziomu jej występowania a więc sytuacji kiedy to wnioskodawca jest jednocześnie beneficjentem pomocy publicznej. Taka sytuacja może mieć miejsce np. w przypadku doposażenia (przeszkolenie i zatrudnienie u siebie)
15
4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt jest zgodny z: 1. zasadą równości szans kobiet i mężczyzn, w oparciu o standard minimum 2. właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi w tym z: - zasadą równości szans i niedyskryminacji w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami - koncepcją zrównoważonego rozwoju Zachowanie zgodności z: zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (standard minimum); zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (m.in. zasada uniwersalnego projektowania); koncepcją zrównoważonego rozwoju (RPO WZ, sekcja 11. Zasady horyzontalne, a także wskazówki z Regulaminu konkursu). Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata (wraz z załącznikami). Poradniki dla osób realizujących projekty oraz instytucji systemu wdrażania: JAK REALIZOWAĆ ZASADĘ RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN W PROJEKTACH FINANSOWANYCH Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH REALIZACJA ZASADY RÓWNOŚCI SZANS I NIEDYSKRYMINACJI, W TYM DOSTĘPNOŚCI DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI Wyjątki, co do których nie stosuje się standardu minimum: - profil działalności beneficjenta (ograniczenia statutowe), - zamknięta rekrutacja - projekt obejmuje (ze względu na swój zakres oddziaływania) wsparciem wszystkich pracowników/personel konkretnego podmiotu, wyodrębnionej organizacyjnie części danego podmiotu lub konkretnej grupy podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku projektów, które należą do wyjątków, zaleca się również planowanie działań zmierzających do przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn.
16
5. Kwalifikowalność Beneficjenta
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia r., o finansach publicznych. - Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) zgodnie z SOOP RPO WZ jest/są podmiotem/ami uprawnionym/i do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania/typu/ów projektu, w którym/ch ogłoszony został konkurs. Zapewnienie, że Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie. Weryfikacja odbywa się na podstawie oświadczenia w treści wniosku w części „I”. Beneficjent oraz Partner/rzy może ubiegać się o dofinansowanie w ramach ogłoszonego w konkursie typu projektu. Zapisy we wniosku potwierdzające kryterium muszą być jednoznaczne i niepozostawiające wątpliwości. Jeśli mowa o niepodleganiu wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie to potwierdzenie tego faktu odbywa się za pomocą oświadczenia zamieszczanego w częsci „I” wniosku. Literalnie natomiast musi znaleźć się we wniosku potwierdzenie iż, jako beneficjent lub partner, są Państwo uprawieni do ubiegania się o difinansowanie w ramach przedmiotowego konkursu.
17
6. Uproszczone metody rozliczania wydatków
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt, w którym łączna wartość środków publicznych nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR, jest rozliczany jedną z uproszczonych metod rozliczania wydatków w projektach finansowanych ze środków EFS, o których mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata oraz określoną w Regulaminie konkursu. Konieczność rozliczania projektu wyłącznie kwotami ryczałtowymi w przypadku, w którym łączna wartość środków publicznych (dofinansowania z EFS, z budżetu państwa oraz wkładu własnego publicznego, np. pochodzącego ze środków JST, PFRON) w projekcie nie przekracza wyrażonej w PLN równowartości EUR; Do EUR wkładu publicznego = projekt rozliczany ryczałtowo. Powyżej EUR wkładu publicznego = projekt rozliczany na zasadzie rzeczywiście poniesionych wydatków Należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE (kurs opublikowany w: aktualny na dzień ogłoszenia konkursu w przypadku projektów konkursowych Miesięczny obrachunkowy kurs wymiany na luty 1 EUR = PLN. W sytuacji gdy łączna wartosć środków publicznych w składanym wniosku opiewa na wartość do euro są państwo zobligowani do rozliczania projektu stawkami ryczałtowymi, natomiast w gdy środki te przewyższają przedmiotową kwotę należy zaplanoać rozliczanie wniosku rzeczywiście poniesionymi wydatkami. Zazanczam iż wkład publiczny pochodzący ze środków JST lub PFRON (państwowego funduszu rehalibuitacji osób niepełnosprawnych) są również środkami publicznymi. Należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE (kurs opublikowany na podanej stronie.
18
6. Uproszczone metody rozliczania wydatków
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Koszty pośrednie rozliczane są w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Konieczność rozliczania kosztów pośrednich wyłącznie w oparciu o stawki ryczałtowe, zgodne z limitami określonymi w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Koszty pośrednie odpowiadające właściwej stawce ryczałtowej (właściwy % wskazany w Regulaminie konkursu punkt ) Koszty pośrednie, zawsze, niezależnie od wartosci projektu, rozliczają Państwo w oparciu o stawki ryczałtowe. Odpowiednie stawki ryczałtowe należy wyliczyć z ponoszonych w projekcie kosztów bezpośrednich zgodnie z punktem Regulaminu.
19
Kwoty ryczałtowe Kwota ryczałtowa - kwota zadania wyliczona w oparciu o przedstawioną we wniosku (w części G9) metodologię wyliczenia kwoty zgodnie z zapisami punktu 5 podrozdziału Wytycznych w zakresie kwalifikowalności (…) (metodologia wyliczenia wskaźników zapisana jest w Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO dla projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) tzn. kwoty podane we wniosku należy oszacować na podstawie metodologii np. na podstawie rzetelnych, historycznych danych Wnioskodawcy. Wnioskodawca w karcie wydatków podaje wskaźnik/wskaźniki produktu i/lub rezultatu oraz dokumenty potwierdzające ich osiągnięcie, na podstawie których weryfikowane będą założone do osiągnięcia zadania oraz zostanie dokonane rozliczenie projektu. Co ważne, kwoty ryczałtowe mogą być rozliczane na podstawie wskaźników opisanych w części „E”, jeśli są odpowiednie. Określone przez wnioskodawcę i zaakceptowane przez KOP wskaźniki realizacji zadań wyszczególnione są w Umowie o dofinansowanie projektu. Zgodnie z zapisami w Regulaminie konkursu (część ) oraz w Wytycznych kwalifikowalności (Rozdział 6.6 i 8.5) W projektach EFS w ramach Działania 8.3 możliwe jest stosowanie uproszczonych metod rozliczania wydatków w formie kwot ryczałtowych. Nie jest możliwe stosowanie kwot ryczałtowych wyliczonych w oparciu o szczegółowy budżet projektu określony przez Wnioskodawcę w projekcie o wartości wkładu publicznego przekraczającej wyrażoną w PLN równowartość EUR. Do przeliczenia ww. kwoty na PLN należy stosować miesięczny obrachunkowy kurs wymiany stosowany przez KE (kurs opublikowany na stronie aktualny na dzień ogłoszenia konkursu w przypadku projektów konkursowych). WAŻNE! Uproszczonych metod rozliczania wydatków nie można stosować, w przypadku gdy realizacja projektu jest zlecana w całości wykonawcy na podstawie Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Rozdział 6.6 Wytycznych kwalifikowalności…).
20
Kwoty ryczałtowe W przypadku kwot ryczałtowych – weryfikacja wydatków polega na sprawdzeniu czy działania zadeklarowane przez beneficjenta zostały zrealizowane i określone w umowie o dofinansowanie, a wskaźniki produktu lub rezultatu osiągnięte. IP RPO będąca stroną umowy może weryfikować realizację działań i osiągnięcie wskaźników produktu lub rezultatu w ramach projektu podczas kontroli na miejscu lub wizyty monitoringowej. W zakresie nieuregulowanym stosuje się zapisy podrozdziału 6.6 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata Kwoty ryczałtowe szacuje się i rozlicza na poziomie zadań. Jedno zadanie stanowi jedną kwotę ryczałtową. Weryfikacja ponoszonych wydatków podczas kontroli lub wizyty monitoringowej polega na sprawdzeniu czy zostały zrealizowane zadeklarowane przez beneficjenta działania, a wskaźniki osiągnięte.
21
Przykładowe wydatki oraz wskaźniki dla rozliczenia kwoty ryczałtowej
Każde zadanie odrębna kwota ryczałtowa, nie osiągnięcie choćby jednego ze wskaźników skutkuje niezakwalifikowaniem całego zadania. Wskazane oddzielenie produktów (np. przeprowadzenia szkolenia) od rezultatów (tj. uzyskania certyfikatów) Nazwa zadania 1: Kurs języka angielskiego – rozliczane na podstawie stawki jednostkowej Nazwa wydatku 1: Koszt przeprowadzenia kursu językowego – dane wedle stawki Nazwa wskaźnika 1: Liczba osób uczestniczących Nazwa zadania 2: Kurs języka angielskiego wydatki rzeczywiste poza stawką Nazwa wydatku 1: Koszt przeprowadzenia zewnętrznego egzaminu z j. ang. Nazwa wskaźnika 1: Liczba osób, które otrzymały certyfikaty Nazwa wydatku 2: Koszt zakupu podręczników Nazwa wskaźnika 2: Liczba osób uczestniczących Nazwa zadania 3: Kurs komputerowy ICT - szkolenia Nazwa wydatku 1: Wynagrodzenie trenerów za szkolenie ITC Nazwa wskaźnika 1: Liczba przeprowadzonych godzin Nazwa wydatku 2: Wynajem sali na szkolenie Nazwa wskaźnika 2: Liczba przeprowadzonych godzin Nazwa wydatku 3: Koszt zakupu podręczników Nazwa wskaźnika 3: Liczba osób uczestniczących Nazwa zadania 4: Kurs komputerowy ICT - certyfikacja Nazwa wydatku 1: Koszt przeprowadzenia zewnętrznego egzaminu potwierdzającego nabycie kompetencji cyfrowych Nazwa wskaźnika 1: Liczba osób, które otrzymały certyfikaty potwierdzające kompetencje cyfrowe Powyżej pozwoliłam sobie zamieścić przykładowe zadanie, wydatki ponoszone w ramach tego zadania oraz wskaźniki. Jak Państwo widzą zarówno wydatki jak i wskaźniki opisywane są możliwe jak najbardziej szczegółowo. Zaznaczam iż wskaźniki w tym miejscu generatora wpisują państwo odręcznie i nie muszą (choć oczywiście mogą) być to wskaźniki określone w Regulaminie.
22
Przykładowe dokumenty, będące podstawą oceny realizacji zadań
lista obecności uczestników/uczestniczek projektu na szkoleniu / spotkaniu lub innej formie wsparcia realizowanej w ramach projektu; dzienniki zajęć prowadzonych w projekcie; dokumentacja zdjęciowa; analizy i raporty wytworzone w ramach projektu; certyfikaty.
23
Koszty pośrednie zgodnie z nowymi Wytycznymi kwalifikowalności wydatków
Koszty pośrednie w EFS rozliczane są wyłącznie stawkami ryczałtowymi liczonymi od wartości kosztów bezpośrednich: 25% - projekty o wartości do 830 tys. zł włącznie; 20% - projekty o wartości powyżej 830 tys. zł do tys. zł włącznie; 15% - projekty o wartości powyżej tys. zł do tys. zł włącznie; 10% - projekty o wartości powyżej tys. zł. Uwaga! Generator wniosków o przyznanie dofinansowania, w oparciu o wartość kosztów bezpośrednich, automatycznie wylicza kwotę przeznaczoną na koszty pośrednie. Rekomendujemy jednak zweryfikowanie wyliczonej kwoty. Koszty wynagrodzenia, delegacji służbowych, szkoleń osób, których zatrudnienie jest niezbędne do realizacji projektu tj. m.in. koordynatora projektu, kierownika projektu, personelu obsługowego; Koszty utrzymania powierzchni biurowych; Koszty obsługi księgowej; Koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu; Koszty prowadzenia rekrutacji; Amortyzacja lub zakup aktywów (sprzętu, mebli, wartości niematerialnych lub prawnych) na potrzeby zarządzania projektem; Działania informacyjno - promocyjne związane z realizacją projektu.
24
7. Poprawność wypełnienia wniosku
Pytania z listy sprawdzającej Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Wniosek został wypełniony w języku polskim. Wypełnienie wniosku w języku polskim. Wniosek napisany w sposób zrozumiały i czytelny. Nieużywanie skrótów, które nie są ogólnie przyjęte w języku polskim.
25
8. Wymogi organizacyjne 1. Siedziba Beneficjenta oraz Biuro projektu
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Beneficjent od co najmniej 1 roku na dzień złożenia wniosku posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego. Projektodawca we wniosku musi jasno zadeklarować, iż od co najmniej 1 roku na dzień złożenia wniosku posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział lub inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu na terenie województwa zachodniopomorskiego. Brak zapisu odnoszącego się do warunków określonych w treści kryterium spowoduje odrzucenie wniosku.
26
8. Wymogi organizacyjne 1. Siedziba Beneficjenta oraz Biuro projektu
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjną działalności podmiotu) na terenie województwa zachodniopomorskiego z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu Wnioskodawca zobowiązany jest zadeklarować, iż w okresie realizacji projektu będzie prowadził biuro, w którym będzie dostępna pełna dokumentacja projektu oraz gdzie uczestnik projektu będzie miał możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. Jeżeli Beneficjent posiada siedzibę (filię, delegaturę, oddział etc.) na terenie woj. Zachodniopomorskiego kryterium uznaje się za spełnione.
27
2. Możliwość jednorazowego wystąpienia podmiotu w konkursie
8. Wymogi organizacyjne 2. Możliwość jednorazowego wystąpienia podmiotu w konkursie Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Jeden podmiot może wystąpić w ramach konkursu – jako wnioskodawca albo partner nie więcej niż 1 raz we wniosku o dofinansowanie(Typ projektu 1-3). Podmiot może tylko raz aplikować w konkursie – albo jako Wnioskodawca albo jako Partner W przypadku gdy Wnioskodawca i/lub Partner wystąpią w konkursie więcej niż jeden raz we wniosku o dofinansowanie, Instytucja Pośrednicząca odrzuca wszystkie złożone w odpowiedzi na konkurs wnioski, w związku z niespełnieniem przez Wnioskodawcę i/lub Partnera kryterium dopuszczalności. Uwaga - w przypadku spółek cywilnych, po złożeniu wniosku przez spółkę, jej wspólnicy nie mogą już ubiegać się o dofinansowanie w przedmiotowym konkursie występując pojedynczo jako podmioty gospodarcze.
28
Szczegółowe kryteria dopuszczalności
29
Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 1. Skierowanie projektu do grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego, zgodnych z SOOP Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Projekt skierowany do grup docelowych z obszaru województwa zachodniopomorskiego (w przypadku osób fizycznych - pracujących, uczących się lub zamieszkujących na obszarze województwa zachodniopomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów - posiadających jednostkę organizacyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego) (Typ projektu 1-3). We wniosku należy literalnie wskazać grupę docelową, zgodną z SOOP RPO WZ oraz Regulaminem konkursu. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy opis grupy docelowej jednoznacznie wskazuje, iż grupa docelowa pochodzi z obszaru województwa zachodniopomorskiego? Należy również zweryfikować, czy wskazano, iż w przypadku osób fizycznych, osoby te muszą pracować, uczyć się lub zamieszkiwać na terenie województwa zachodniopomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, a w przypadku innych podmiotów – muszą posiadać jednostkę organizacyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego
30
2. Odpowiednia grupa docelowa Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 2. Odpowiednia grupa docelowa Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Grupę docelową projektu stanowią w co najmniej 90% osoby należące przynajmniej do jednej z poniżej wymienionych grup: - osoby w wieku 50 lat i więcej, osoby o niskich kwalifikacjach. (Typ projektu 1-3) Co najmniej 90% uczestników projektu powinny stanowić osoby o niskich kwalifikacjach (w wieku 18 lat i więcej) i/lub osoby starsze (w wieku 50 lat i więcej) bez względu na poziom wykształcenia. Zapis kryterium należy czytać w taki sposób, iż wsparcie w co najmniej 90% należy skierować albo tylko do osób spełniających przesłankę niskich kwalifikacji, albo tylko do osób spełniających przesłankę wieku, albo do jednych i drugich osób. W przypadku osób spełniających obie przesłanki, Wnioskodawca powinien wybrać tylko jedną z nich, na podstawie której przyjmie uczestnika do projektu. Przykład 1: 90% grupy docelowej stanowią osoby w wieku 50 lat i więcej; Przykład 2: 90% grupy docelowej stanowią osoby o niskich kwalifikacjach; Przykład 3: 50% grupy docelowej stanowią osoby w wieku 50 lat i więcej, 40% grupy docelowej stanowią osoby o niskich kwalifikacjach; Przykład 4: 50% grupy docelowej stanowią osoby w wieku 50 lat i więcej, 40% grupy docelowej stanowią osoby o niskich kwalifikacjach, przy czym połowa spośród osób w wieku 50 lat i więcej posiada niskie kwalifikacje, jednak we wniosku wykazywani są tylko w ramach jednej, wybranej przesłanki (tym samym przypisywani są tylko do jednego odpowiadającego danej przesłance wskaźnika). Na tej samej zasadzie należy we wniosku przypisać wskaźniki – odpowiednio do opisanej grupy docelowej.
31
3. Zgodność realizacji szkolenia z określonymi warunkami
9. Zgodność wsparcia 3. Zgodność realizacji szkolenia z określonymi warunkami Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Szkolenia będą realizowane zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego i zakończą się formalnym wynikiem oceny i walidacji oraz będą prowadziły do uzyskania kwalifikacji językowych (certyfikatu). (Typ projektu 2). W przypadku szkoleń i kursów realizowanych w zakresie języków obcych, kursy lub szkolenia musza się kończyć otrzymaniem certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie przez uczestników/uczestniczki projektu określonego poziomu biegłości językowej. Wnioskodawca winien zaplanować działania prowadzące do uzyskania kwalifikacji językowych dla wszystkich uczestników projektu. Zapis ten nie oznacza, iż wszyscy uczestnicy muszą uzyskać certyfikat, a to, że dla wszystkich należy przewidzieć formę wsparcia zapewniającą taką możliwość. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować czy z treści wniosku jednoznacznie wynika, że dla wszystkich uczestników projektu zaplanowano działania prowadzące do uzyskania kwalifikacji językowych.
32
4. Szkolenia prowadzące do uzyskiwania kwalifikacji lub kompetencji
9. Zgodność wsparcia 4. Szkolenia prowadzące do uzyskiwania kwalifikacji lub kompetencji Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Szkolenia lub inne formy uzyskiwania kwalifikacji lub zdobywania i poprawy kompetencji będą kończyły się: a) w przypadku kwalifikacji - formalnym wynikiem oceny i walidacji oraz będą prowadziły do uzyskania certyfikatu b) w przypadku kompetencji - uzyskaniem przez uczestników projektów dokumentu potwierdzającego nabycie kompetencji, zgodnie z planowanymi we wniosku o dofinansowanie projektu etapami, o których mowa w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata (Typ projektu 1) W przypadku kompetencji cyfrowych przewidziane wsparcie kończyć się musi uzyskaniem przez uczestników projektu certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie określonych kompetencji cyfrowych, zgodnie z zaplanowanymi we wniosku o dofinansowanie projektu etapami. Wnioskodawca winien zaplanować działania prowadzące do uzyskania kwalifikacji lub kompetencji cyfrowych dla wszystkich uczestników projektu. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować czy z treści wniosku jednoznacznie wynika, że dla wszystkich uczestników projektu zaplanowano działania prowadzące do uzyskania kwalifikacji lub kompetencji cyfrowych.
33
Pytania z listy sprawdzającej
9. Zgodność wsparcia 4. Minimalny wymagany odsetek osób, które uzyskały kwalifikacje lub kompetencje Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Minimum 75% uczestników projektu, w wyniku udziału w projekcie uzyska kwalifikacje lub nabędzie kompetencje potwierdzone dokumentem w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata (Typ projektu 1-3). Projektodawca powinien zabezpieczyć w taki sposób realizacje działań projektowych oraz środki naprawcze by odsetek osób, które przeszły całą ścieżkę wsparcia i otrzymały certyfikat nie był niższy niż 75 %. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować czy z treści wniosku oraz wskaźników jednoznacznie wynika, iż 75% uczestników projektu, w wyniku udziału w projekcie uzyska kwalifikacje lub nabędzie kompetencje.
34
9. Zgodność wsparcia 5. Minimalny wymagany poziom wkładu własnego
Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Beneficjent wniesie wkład własny w wysokości nie mniejszej niż określona w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (Typ projektu 1 - 3). Minimalny udział wkładu własnego beneficjenta w finansowaniu wydatków kwalifikowanych projektu wynosi co najmniej 10 % wartości projektu. Wysokość wkładu musi jednoznacznie wynikać z budżetu projektu. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy z budżetu projektu jasno wynika, iż wartość wkładu własnego jest na poziomie minimum 10% wartości projektu.
35
Błędy, za które odpadały wnioski w ramach poprzedniego konkursu
Rodzaj i nazwa kryterium Ilość wniosków z błędem Dopuszczalności 1. Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania Projekt nie jest zgodny z właściwym celem szczegółowym RPO WZ oraz nie koresponduje ze wskaźnikami dla danego Działania/typu projektu 2 Dopuszczalności 2. Zgodność z typem projektu Projekt nie jest zgodny z typem projektu wskazanym w Regulaminie konkursu oraz uwarunkowaniami wynikającymi z zapisów SOOP RPO WZ dla danego typu projektów. Opis projektu nie wskazuje na zgodność ze wskazanym przez Beneficjenta typem projektu oraz grupą docelową. 22 Dopuszczalności 4. Kwalifikowalność Beneficjenta/Partnera Brak informacji we wniosku o tym, że Partner/rzy nie podlega/ją wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych. Beneficjent oraz Partner/rzy (o ile dotyczy) zgodnie ze SOOP RPO WZ powinni być podmiotem/ami uprawnionym/i do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania/typu/ów projektów, w którym/ch ogłoszony został konkurs. 8
36
Błędy, za które odpadały wnioski w ramach poprzedniego konkursu
Rodzaj i nazwa kryterium Ilość wniosków z błędem Dopuszczalności 5. Wymogi organizacyjne Beneficjent złożył więcej niż jeden wniosek o dofinansowanie na dany konkurs 2 Dopuszczalności 6. Zgodność wsparcia Grupę docelową projektu nie stanowią w co najmniej 90% osoby należące przynajmniej do jednej z wymienionych grup: osoby w wieku 50 lat i więcej, osoby o niskich kwalifikacjach (8 wniosków) Projekt nie zakłada, że szkolenia lub inne formy podnoszenia kompetencji cyfrowych i językowych zakończą się programem formalnej oceny i certyfikacji kompetencji osiągniętych przez uczestników projektów (3 wnioski) W projekcie nie zaplanowano wyłącznie szkoleń kończących się certyfikatem zewnętrznym potwierdzającym zdobycie przez uczestników projektów określonego poziomu biegłości językowej (4 wnioski) Zakres wsparcia nie obejmuje szkoleń lub innych form podnoszenia kompetencji kończących się uzyskaniem przez uczestników projektów certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie określonych kompetencji cyfrowych, zgodnie z planowanymi we wniosku o dofinansowanie projektu etapami (3 wnioski) Projekt nie zakłada, że minimum 75% uczestników w wyniku udziału w projekcie uzyska kwalifikacje lub nabędzie kompetencje potwierdzone dokumentem w rozumieniu Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata (2 wnioski) Beneficjent nie zaplanował wniesienia wkładu własnego w minimalnej wysokości określonej w Regulaminie naboru (3 wnioski) 22
37
Kryteria wykonalności
38
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą
1. Zgodność prawna Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Projekt jest zgodny z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w tym przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z póź, zm. Działania w projekcie należy zaplanować zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym i krajowym, w szczególności z ustawą Prawo zamówień publicznych. W przypadku realizacji niektórych typów projektów konieczne jest stosowanie odpowiednich odrębnych przepisów prawa. Pragnę zaznaczyć iż niezależnie od Państwa obowiązków jako beneficjentów zawsze i niezmiennie obowiązują Państwa zapisy prawa krajowego i wspólnotowego. W przypadku gdy IP nie konktoroluje Państwa projektów z pewnym zakresie – np. ponoszenia kosztów pośrednich w projektach- nie zwalnia to Państwa od konieczności ponoszenia ich zgodnie z prawodawstwem krajowym.
39
2. Zdolność organizacyjno-operacyjna
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Beneficjent gwarantuje zdolność organizacyjną do realizacji projektu zgodnie z zakresem wskazanym we wniosku. Beneficjent dysponuje doświadczeniem w realizacji podobnych przedsięwzięć. Beneficjent zapewni do realizacji projektu odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, zarówno do jego obsługi jak i realizacji przedsięwzięć merytorycznych. Beneficjent dysponuje odpowiednim potencjałem technicznym Należy jasno wskazać posiadanie przez Wnioskodawcę odpowiednich zasobów: organizacyjnych (np. możliwości realizacji projektu w takim a nie innym wymiarze), kadrowych (odpowiednie kwalifikacje), technicznych (m.in. zaplecze techniczne, lokalowe), a także posiadanie doświadczenia w prowadzeniu podobnych działań, we wsparciu podobnej grupy docelowej w regionie oraz wskazanie metod zarządzania projektem (tak, aby było sprawne i efektywne, ze szczególnym uwzględnieniem roli ew. partnera). Jeżeli w projekcie występuje partner, to należy opisać także jego potencjał. Zarówno wnioskodawca jak i ewentualni partnerzy muszą wykazać się we wniosku potencjałem organizacyjnym, kadrowym i technicznym a także doświadczeniem w obszarze, tematyce i wstosunku do danej grupy odbiorców analogicznych w stosunku do tego w którym składany jest projekt. Oceniający na podstawie zapisów wniosku muszą wiedzieć iż beneficjent jest w stanie sprawnie i efektywnie przeprowadzić projekt.
40
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą
3. Zdolność finansowa Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Kondycja finansowa Beneficjenta gwarantuje osiągnięcie deklarowanych produktów lub rezultatów, zgodnie z deklarowanym planem finansowym i w terminie określonym we wniosku o dofinansowanie. Beneficjent zapewnia środki finansowe do utrzymywania projektu w okresie trwałości (jeśli dotyczy). - Beneficjent oraz Partner/rzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w danym projekcie i innych projektach realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena wniosku w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe. Odpowiednia kondycja finansowa Beneficjenta, gwarantującej płynność finansową oraz możliwość wniesienia wkładu własnego. Kryterium jest weryfikowane stosownie do wariantu realizacji projektu, tj: I – projekt jest realizowany samodzielnie przez JSFP; II - projekt jest realizowany samodzielnie przez podmiot niebędący JSFP; III – projekt jest realizowany w partnerstwie pomiędzy podmiotami niebędącymi JSFP; IV - projekt jest realizowany w partnerstwie pomiędzy podmiotami niebędącymi JSFP oraz podmiotami będącymi JSFP Ad. I- taka informacja musi znaleźć się we wniosku, dzięki czemu kryterium zostanie spełnione automatycznie Ad II – wskazany obrót musi być równy lub wyższy od łącznych najwyższych rocznych wydatków z wniosku podlegającego ocenie oraz wydatków z tego samego roku z innych projektów (EFS), w ramach których na dzień rozpoczęcia pracy KOP Projektodawca podpisał umowę/wy z WUP w Szczecinie Ad. III – łączny obrót podmiotów, których udział w projekcie ma charakter finansowy; porównanie łącznych obrotów wszystkich podmiotów do najwyższych rocznych wydatków z wniosku podlegającego ocenie oraz wydatków z tego samego roku z innych projektów (EFS), w ramach których na dzień rozpoczęcia pracy KOP lider partnerstwa - Projektodawca podpisał umowę/wy z WUP w Szczecinie. Ad. IV - ocenie potencjału finansowego podlega tylko obrót podmiotu niebędącego JSFP/ łączny obrót podmiotów niebędących JSFP, których udział w projekcie ma charakter finansowy; ocena ta polegać będzie na porównaniu obrotu do wydatków ponoszonych przez podmiot niebędący JSFP/ łączne wydatki podmiotów niebędących JSFP z wniosku podlegającego ocenie oraz : w przypadku gdy Liderem partnerstwa – Projektodawcą jest podmiot niebędący JSFP również do wydatków z tego samego roku z innych projektów, w ramach których na dzień rozpoczęcia pracy KOP Lider podpisał umowę/wy z WUP w Szczecinie. w przypadku gdy Liderem partnerstwa – Projektodawcą jest podmiot będący JSFP łączny obrót partnera/ów niebędących JSFP porównywany jest jedynie do łącznych wydatków partnera/ów niebędących JSFP wykazanych w ramach ocenianego projektu. Wydatki łącznie z kosztami pośrednimi z roku, w którym wydatki w ocenianym projekcie są najwyższe (w przypadku projektów trwających dłużej niż rok bądź w przypadku realizacji projektów na przełomie lat za punkt odniesienia należy przyjąć rok, w którym wydatki w ocenianym projekcie są najwyższe). Wysokość wydatków w ramach kosztów pośrednich ponoszonych przez Lidera partnerstwa/ partnera nie będących JSFP weryfikowana jest na podstawie szczegółowych danych zawartych we wniosku o dofinansowanie w części G3 (zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach RPO WZ dla projektów w ramach EFS).
41
Pytania z listy sprawdzającej
4. Celowość partnerstwa Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Projekt spełnia wymogi utworzenia partnerstwa zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej - W celu wspólnej realizacji projektu, może zostać utworzone partnerstwo przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie Należy udowodnić, że projekt realizowany w partnerstwie wnosi określoną wartość dodaną (zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe). Przy wyborze partnera JSFP musi spełnić wymogi art. 33 ustawy z dnia 11 lipca r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej , a co za tym idzie wymogi PZP. Informacja o tym musi pojawić się w treści wniosku. W przypadku projektu partnerskiego to Wnioskodawca (lider partnerstwa) bierze na siebie zobowiązania związane z prawidłową realizacją projektu. Niedopuszczalne jest zawarcie partnerstwa przez podmiot z własną jednostką organizacyjną. Zawiązanie partnerstwa każdorazowo musi skutować wniesieniem określonej wartości dodanej co jasno musi wynikać z zapisów wniosku o dofinansowanie projektu. Przy wyborze partnera jednostki sektora finansów publicznych należy pamiętać o wymogach prawa zamówień publicznych. Niedopuszczalne jest zawieranie partnerstwa z własną jednostką organizacyjną.
42
Kryteria jakości
43
1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność 2. Skuteczność/ Efektywność
KRYTERIA JAKOŚCI 1.Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność Projekt jest spójny merytorycznie w zakresie wskazanego opisu grupy docelowej, trafności doboru zadań, harmonogramu zadań, wskaźników planowanych do osiągnięcia, szacowanego budżetu projektu oraz przyczynia się do osiągnięcia celów RPO WZ Skala punktów :1 - 5; waga: 6 2. Skuteczność/ Efektywność Spójność projektu z analizą sytuacji problemowej zawartą we wniosku, szacowanym budżetem oraz rodzajem działań, będących głównym przedmiotem konkursu. Stopień w jakim projekt przyczyni się do osiągnięcia zakładanych rezultatów do zaplanowanych kosztów. Skala punktów: 1-5; waga: 6 4. Użyteczność Trafność doboru form wsparcia w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów grupy docelowej (zasada równości szans i niedyskryminacji). 5. Trwałość Ocena w jakim stopniu zaproponowane w projekcie instrumenty wsparcia oraz zaplanowane rezultaty przyczynią się do trwałej zmiany sytuacji grup docelowych.. waga: 2 Ocena kryteriów jakości właściwych dla IOK WUP polega na przyznaniu punktów za dane kryterium oraz przemnożeniu przyznanej liczby punktów przez odpowiednią dla danego kryterium wagę. Uzyskanie co najmniej 60% punktów za każde z wymienionych kryteriów jakości tj. Odpowiedniość/Adekwatność/Trafność; Skuteczność/Efektywność; Użyteczność; trwałość pozwoli na dalszą ocene projektu.
44
Kryteria premiujące
45
1. Udział osób z niepełnosprawnościami w projekcie wyniesie przynajmniej 20 % ogółu uczestników. (Typ projektu 1, 2, 3). Wskazówki Liczba punktów W ramach kryterium premiowane są projekty, skierowane w szczególności osób z niepełnosprawnościami. Osoby z niepełnosprawnościami stanowią minimum 20% odbiorców wsparcia. Wnioskodawca jest zobowiązany do wykazania we wniosku dodatkowego wskaźnika Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie. Wartość tego wskaźnika musi stanowić co najmniej 20% osób wskazanych we wniosku. Przed opublikowaniem wniosku Beneficjent powinien zweryfikować, czy w treści wniosku o dofinansowanie wskazano nazwę kryterium oraz uzasadnienie dla jego spełnienia. 20
46
2. Minimum 90% uczestników projektu, w wyniku udziału w projekcie uzyska kwalifikacje lub nabędzie kompetencje potwierdzone dokumentem w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata (Typ projektu 1, 2, 3). Wskazówki Liczba punktów Projektodawca powinien zabezpieczyć w taki sposób realizacje działań projektowych oraz środki naprawcze by odsetek osób, które przeszły całą ścieżkę wsparcia i otrzymały certyfikat nie był niższy niż 90 %. Wnioskodawca ubiegając się o premię punktową za spełnienie danego kryterium premiującego, zobowiązany jest w treści wniosku o dofinansowanie wskazać jego nazwę jak również uzasadnienie dla jego spełnienia. 10
47
3. Grupę docelową projektu stanowią w 100% osoby w wieku 50 lat i więcej, a beneficjentem i/lub partnerem jest podmiot zajmujący się statutowo aktywizacją osób starszych. (Typ projektu 1, 2). Wskazówki Liczba punktów W ramach kryterium premiowane są projekty, skierowane w 100% do osób w wieku 50 lat i więcej, a beneficjentem i/lub partnerem jest podmiot zajmujący się statutowo aktywizacją osób starszych. We wniosku o dofinansowanie projektu wnioskodawca musi literalnie wskazać, że projektodawca i/lub Partner jest podmiotem zajmującym się statutowo aktywizacją zawodową osób starszych. Wnioskodawca ubiegając się o premię punktową za spełnienie danego kryterium premiującego, zobowiązany jest w treści wniosku o dofinansowanie wskazać jego nazwę jak również uzasadnienie dla jego spełnienia. 5
48
Kryteria administracyjności
49
1. Spójność i kompletność zapisów
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Wniosek jest spójny i kompletny w odniesieniu do dokonanej oceny w zakresie kryteriów jakości oraz został sporządzony zgodnie z obowiązującym Regulaminem konkursu? Zapisy we wniosku muszą być spójne. Opis zadań musi mieć przełożenie na wykazane koszty, wskaźniki oraz grupę docelową. Muszą zostać przedstawione wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą prawidłowo ocenić wniosek. Kompletność wniosku rozumiana jest jako prawidłowe wypełnienie wymaganych pól oraz przedstawienia niezbędnych (zgodnych z obowiązującym Regulaminem konkursu oraz Instrukcją wypełniania wniosku (…) w danej części wniosku informacji.
50
2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki - Wydatki w projekcie są zgodne z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków… oraz z Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata - Planowane wydatki są uzasadnione, niezbędne, racjonalne i adekwatne do zakresu merytorycznego projektu w tym opisu grupy docelowej i planowanego wsparcia - Wydatki założone w projekcie są zgodne z katalogiem wydatków, limitami oraz zasadami kwalifikowalności określonymi w Regulaminie konkursu (jeśli dotyczy) Projekt musi zachowywać zgodność z: Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata ; Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata ; Zestawieniem standardu i cen rynkowych wybranych wydatków i usług typowych dla konkursu w ramach 8.10 (załącznik 7.15 do Regulaminu). Wydatki należy zaplanować w sposób celowy, oszczędny, rzetelny i czasowo uzasadniony. Ważna jest metodologia kosztu – sposób wyliczenia kwoty kosztu w karcie wydatku.
51
2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki - Poziom wydatków w ramach cross financingu oraz środków trwałych jest zgodny z poziomem tych wydatków wskazanym w Regulaminie konkursu? Projekt musi zachowywać poziom wydatków w ramach określonych limitów: cross-financingu maksymalnie na poziomie 10% całkowitych wydatków kwalifikowlanych projektu; środków trwałych maksymalnie na poziomie 10% całkowitych wydatków kwalifikowlanych projektu. Maksymalny poziom wydatków w ramach cross-financingu wynosi do 10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych; Cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, zakup infrastruktury nieprzenośnej oraz dostosowywanie budynków i adaptację pomieszczeń; Koszt zaplanowanych do poniesienia w projekcie wydatków na środki trwałe nie może przekraczać 10% wartości projektu Zakup środków trwałych, za wyjątkiem zakupu nieruchomości, infrastruktury i środków trwałych przeznaczonych na dostosowanie lub adaptację budynków i pomieszczeń, nie stanowi wydatku w ramach cross‐financingu; Środki trwałe to np. komputery, urządzenia biurowe, tablice multimedialne, sprzęty rehabilitacyjne itp., których wartość jednostkowa (zgodnie z nowymi Wytycznymi kwalifikowalności…) jest równa i wyższa niż 3500 zł netto.
52
3. Intensywność wsparcia
Zakres dokonywania oceny zgodnie z listą sprawdzającą Wskazówki Czy wnioskowana kwota i poziom wsparcia są zgodne z zapisami Regulaminu Konkursu? Maksymalny % poziomu dofinansowania UE nie może wynieść więcej niż 85% wydatków kwalifikowalnych w projekcie. W ramach Działania przewidziano dofinansowanie z budżetu państwa na maksymalnym poziomie 5%. Pozostałe (minimum) 10% wydatków kwalifikowalnych musi stanowić wkład własny Wnioskodawcy, który jednak może zostać przez niego wniesiony ze środków publicznych, co musi zostać odpowiednio oznaczone w polu G7 wniosku. Powtórzyć aby najpierw zdejmowali z dofinansowania ze środków budżetu państwa
53
Wkład własny Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych projektu i nie zostaną przekazane wnioskodawcy w postaci dofinansowania; Wysokość wkładu własnego w konkursie nr RPZP IP K21/17 wynosi: minimum 10% wartości projektu; Wnioskodawca sam określa formę wniesienia wkładu własnego; Wkład własny może pochodzić ze środków prywatnych; Istnieje możliwość wniesienia wkładu niepieniężnego na rzecz projektu - wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowalne.
54
Pytania z listy sprawdzającej
Oczywiste omyłki Pytania z listy sprawdzającej Wskazówki Czy wniosek zawiera oczywiste omyłki (określone we właściwym Regulaminie konkursu)? Oczywiste omyłki należy czytać w rozumieniu z art. 43 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020; Poprawa wniosku o dofinansowanie w zakresie oczywistych omyłek dopuszczalna jest jednokrotnie i odbywa się na wezwanie IOK; Termin na skorygowanie oczywistych pomyłek to to 7 dni od dnia otrzymania wezwania. Poprawienie we wniosku o dofinansowanie oczywistej omyłki nie może prowadzić do jego istotnej modyfikacji.
55
Stanowisko to nie negocjacje!
Podczas wnoszenia przez Wnioskodawców ewentualnych poprawek do projektu, szczególnie istotny jest fakt, że przekazane przez Instytucję Pośredniczącą (WUP w Szczecinie) stanowisko to nie negocjacje. Oznacza to, że Wnioskodawca musi uwzględnić wszystkie uwagi i zalecenia przekazane przez IP i nie może wnosić do nich żadnych swoich uwag bądź zmian. Ponowna weryfikacja wniosku rozpatrywana jest w tym zakresie zero-jedynkowo, a więc sprawdzane są wszystkie pozycje wskazane Wnioskodawcy do poprawy i muszą one odpowiadać w 100% zaleceniom przekazanym w stanowisku. Wnioskodawcy przysługuje prawo do, co do zasady, jednokrotnej poprawy/uzupełnienia złożonej dokumentacji. Dopuszcza się możliwość ponownego wezwania wnioskodawcy do poprawy/ uzupełnienia wniosku jeżeli zmiany nie zostały wprowadzone kompleksowo i nie zapewniają spójności jego zapisów. UWAGA! Możliwość skierowania do powtórnej korekty/ uzupełnienia nie oznacza możliwości negocjowania zapisów projektu.
56
Aktualne nabory na www.wup.pl/rpo
57
Pytania i odpowiedzi
58
1. Doświadczenie w realizacji projektów.
Doświadczenie winno odnosić się do zrealizowanych przedsięwzięć w postaci projektów dofinansowanych ze środków UE, ale także do bieżącej działalności statutowej projektodawcy i/lub doświadczenia przy realizacji innych przedsięwzięć o podobnej tematyce. Wnioskodawca powinien przede wszystkim uzasadnić dlaczego doświadczenie jego jest adekwatne do realizacji projektu. Adekwatność doświadczenia powinna być rozpatrywana w szczególności w kontekście dotychczasowej działalności (i możliwości weryfikacji jej rezultatów) danego wnioskodawcy prowadzonej w okresie ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie: w obszarze, w którym udzielane będzie wsparcie w ramach projektu, na rzecz grupy docelowej, do której kierowane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu, na określonym terytorium, którego dotyczyć będzie realizacja projektu.
59
2. Etaty w projektach. Koszty związane z angażowaniem personelu zostały opisane w punkcie 6.16 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata
60
3. Partnerstwo w projektach.
W zakresie wymagań dotyczących partnerstwa wnioskodawca zobowiązany jest stosować w szczególności przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej , Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w zakresie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata oraz SOOP .
61
4. Zgodnie z dok. Konkursową : „ Wnioskodawca winien zaplanować działania prowadzące do uzyskania kwalifikacji językowych dla wszystkich uczestników projektu” oraz „Wnioskodawca winien zaplanować działania prowadzące do uzyskania kwalifikacji lub kompetencji cyfrowych dla wszystkich uczestników projektu. Rozumiem, że oznacza to, że na 100 uczestników projektu wszystkie 100 osób weźmie udział w szkoleniach językowych i zajęciach komputerowych? Jeśli tak, to kiedy należy uznać wskaźnik Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje za spełniony w momencie jak otrzyma chociaż 1 certyfikat czy też 2 certyfikaty? To samo pytanie dotyczy też kryterium premiującego: kiedy należy uznać, że wskaźnik ten został spełniony. Co w momencie, jeśli uczestnik przeszkoli się w zakresie komputerowym i językowym, a otrzyma tylko 1 certyfikat? Sformułowanie „wszyscy uczestnicy projektu” odnosi się do poszczególnych typów projektów. Dla szkoleń językowych typ projektu 2, natomiast dla szkoleń komputerowych typ projektu 1. Oznacza to, że w przypadku objęcia wsparciem 100 uczestników, gdzie 50 osób uczęszcza na szkolenia językowe, kolejne 50 na szkolenia komputerowe to Wnioskodawca winien zaplanować działania prowadzące do uzyskania kwalifikacji językowych dla 50 uczestników, oraz do uzyskania kwalifikacji lub kompetencji cyfrowych dla pozostałych 50 uczestników. Może zdarzyć się, że Wnioskodawca obejmie wsparciem jednego uczestnika zarówno szkoleniem językowym jak i komputerowym wówczas ujmowanie uczestnika we wskaźnikach projektu powinno być zgodne z Zasadami dotyczącymi pomiaru wskaźników zawartych w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata tj. m.in.: - na poziomie pojedynczego projektu uczestnika należy wykazać tylko raz w danym wskaźniku produktu lub rezultatu. uczestnik, jest wykazywany w kilku wskaźnikach (produktu i rezultatu) w projekcie, w zależności od jego cech i udzielanej formy wsparcia oraz osiągniętych rezultatów.
62
cd. W związku z powyższym uczestnika należy wykazać po uzyskaniu pierwszego certyfikatu i uznać, iż wskaźnik Liczba osób , które uzyskały kwalifikacje lub nabyły kompetencje po opuszczeniu programu za spełniony. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż niezależnie od ww. wskaźnika Wnioskodawcę obowiązuję 5 kryterium dopuszczalności, tj. minimum 75% uczestników projektu, w wyniku udziału w projekcie uzyska kwalifikację lub nabędzie kompetencję potwierdzone dokumentem w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata W związku z powyższym kryterium należy uznać za spełnione w przypadku kiedy w każdym z typów projektu 75% uczestników uzyska kwalifikacje lub kompetencje potwierdzone dokumentem w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata Analogicznie w przypadku kryterium premiującego. Ponadto w przypadku niespełnienia kryterium zatwierdzonego przez Komitet Monitorujący, IP RPO będącą stroną umowy może uznać wszystkie lub odpowiednią część wydatków dotychczas rozliczonych w ramach projektu za niekwalifikowalne zgodnie z regułą proporcjonalności.
63
Informacja i promocja
64
Informacja i promocja Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata ; Strategia komunikacji polityki spójności na lata ; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności w zakresie informacji i promocji; Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata ; Strategia Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego
65
Obowiązki informacyjne
Beneficjent w zakresie informacji musi co najmniej: oznaczać znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich: wszystkie działania informacyjne i promocyjne; wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, które podaje do wiadomości publicznej; dokumenty i materiały dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie; wydarzenia związane z projektem (np. odpowiednio oznaczać konferencje, szkolenia, targi itp.); umieścić plakat (lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową) w miejscu realizacji projektu; umieścić opis projektu na stronie internetowej (jeśli taką posiada); dokumentować działania.
66
Jak oznaczyć miejsce projektu?
Plakat o wielkości minimum A3 musi zostać wyeksponowany w widocznym miejscu w trakcie realizacji projektu. Można go zdjąć dopiero po zakończeniu projektu (to znaczy po jego rozliczeniu).
67
Budżet w LSI2014
74
Dodatkowych informacji na temat konkursu udzielają:
Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie ul. Słowiańska 15 a Koszalin tel /26 Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
75
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie
Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41 Szczecin tel 100 fax 103
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.