Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
TELEPRACA WSPÓŁCZESNYM WYZWANIEM PRAWA PRACY
mgr Michał Skóra (Uniwersytet Rzeszowski)
2
Telepraca –definicja, geneza i zasady
3
Rodzaje telepracy
4
Rodzaje telepracy Telepraca domowa Telepraca nomadyczna (mobilna)
Telepraca zamorska Telecentra Telechatki Telewioski
5
Najczęściej wykonywane zawody w formie telepracy
6
Najczęściej wykonywane zawody w formie telepracy
Wykonywanie usług finansowych - 33% Tworzenie grafiki komputerowej – 28 % Księgowość - 25 % Wykonywanie usług prawniczych – 22 % Wykonywanie zadań związanych ze sprzedażą (19% Przeprowadzanie projektów techniczno-inżynierskich -18% Programowanie – 16 % Prace edytorsko-redaktorskie – 14 % Wykonywanie analiz ekonomicznych – 12 % Badania marketingowe lub społeczne -11 % Przygotowanie projektów architektonicznych – 9 % Zadania typu – copy Writing – 6% Tłumaczenia – 3 % Wg badań Polskiej Agencji Rozwoju Przesiębiorczości
7
Zalety i wady telepracy
8
Zalety telepracy Pracodawca Pracownik
Możliwość zmniejszenia kosztów zatrudnienia pracowników. Pracodawca ponosi niższe koszty na organizacje i utrzymanie stanowisk pracy i obniżenie związanych z nieobecnością pracowników. Alternatywa dla urlopu wychowawczego. Możliwość łącznia pracy z wychowaniem małego dziecka. Eliminacja lub ograniczenie wydatków związanych z prowadzeniem biura Możliwość łączenia pracy z opieką nad chorym członkiem rodziny. Redukcja koszty zatrudnienia poprzez wprowadzenie dla telepracowników zadaniowego systemu czasu pracy. Możliwość zatrudnienia osób niepełnosprawnych, które nie muszą ruszać się z domu w celu świadczenia pracy. Wzrost wydajności telepracowników, jak wskazują badania. Zatrudnienie osoby mieszkającej w dużej odległości od siedziby firmy Możliwość zatrudnienia wysokiej klasy fachowców, którzy mogliby być niedostępni w normalnej formie świadczenia pracy. Możliwość wprowadzenia elastycznego czasu pracy Redukcja zwolnień chorobowych.
9
Wady telepracy Pracodawca Pracownik
Zmniejszenie możliwości kontroli przez pracodawcę działań pracownika Niezaspokojona potrzeba kontaktów międzyludzkich. Pracownik świadczy pracę z dala od innych pracowników. Konieczność ponoszenia kosztów związanych z zakupem sprzętu komputerowego dla pracownika Zacieranie się granic między czasem pracy a prywatnym. Konieczność posiadania odpowiedniej infrastruktury technicznej w firmie Możliwość awarii sprzętu i w związku z tym utrudnienia w komunikacji między pracownikiem a firmą
10
Dziękuję za uwagę !
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.