Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r."— Zapis prezentacji:

1 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Problemy powiatów ziemskich w związku z wprowadzeniem z dniem r. projektowych zmian w systemie oświaty POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

2 Skrócenie nauki ogólnej o rok
Większe trudności z trafnym wyborem dalszej ścieżki kształcenia w związku z wcześniejszym podejmowaniem nauki w kl. I szkół ponadpodstawowych (15-latkowie zamiast 16-latków) - pogłębienie aktualnie występujących problemów w tym zakresie. Wcześniejsze podejmowanie kształcenia zawodowego może niekorzystnie wpłynąć na poziom wiedzy ogólnej. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

3 Podwójny rocznik - podwójne problemy ...
Założenie: struktura szkół w kolejnych latach na podstawie struktury w roku szkolnym 2016/2017 (LO – 34%, T – 42%, ZSZ – 24%) LICEA OGÓLNOKSZTAŁCĄCE W latach 2019/20 – 2021/22 dwie podstawy programowe.

4 Podwójny rocznik - podwójne problemy ...
Założenie: struktura szkół w kolejnych latach na podstawie struktury w roku szkolnym 2016/2017 TECHNIKA W latach 2019/20 – 2021/22 dwie podstawy programowe.

5 Podwójny rocznik - podwójne problemy ...
Założenie: struktura szkół w kolejnych latach na podstawie struktury w roku szkolnym 2016/2017 ZASADNICZE SZKOŁY ZAWODOWE (SZKOŁY BRANŻOWE I-STOPNIA) W latach 2019/20 – 2021/22 dwie podstawy programowe.

6 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Reglamentacja godzin ponadwymiarowych ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Art. 116 ust. 4 "liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach oraz ich zespołach prowadzonych przez daną jest, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadająca na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy zatrudnionych w przedszkolach, szkołach oraz ich zespołach prowadzonych przez tę jst, w roku szkolnym 2016/2017". Art. 117 ust. 1 pkt 1 "W roku szkolnym 2019/2020 w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel zatrudniony w szkole ponadpodstawowej prowadzonej przez jst może być zobowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadaną specjalnością; średnia liczba godzin ponadwymiarowych przypadająca na etat nauczyciela w danej szkole nie może przekroczyć średniej liczby godzin ponadwymiarowych przypadających na etat nauczyciela w tej szkole w roku szkolnym 2016/2017". POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

7 Podwójny rocznik - podwójne problemy ...
Podwójny rocznik w niewielkim stopniu poprawi sytuację kadrową nauczycieli powiatowych szkół (tylko w przypadku nielicznych – aktualnie realizujących zajęcia przy zmniejszonym pensum lub uzupełniających etat  na podstawie art. 22 ust. 1 KN). W większości przypadków spowoduje konieczność zatrudnienia nowych nauczycieli na okres 3 latach szkolnych, a po ich upływie rozwiązanie z nimi umowy o pracę z obowiązkiem wypłacenia odpraw w wysokości 6 miesięcznych wynagrodzeń zasadniczych. Podwojenie liczby uczniów i oddziałów w części szkół spowoduje dwuzmianowość. Późne godziny odbywania się zajęć szkolnych spowodują problemy z wieczornym powrotem do domu uczniów mieszkających poza miejscowością, w której znajduje się szkoła (problemy z połączeniami komunikacyjnymi).​ POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

8 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Organizacja kształcenia zawodowego – jaki zawód dla jakich absolwentów ??? Zakłada się, że "kumulacja podwójnego rocznika" będzie rozwiązana w ten sposób, że uczniowie (absolwenci gimnazjów i szkół podstawowych) będą uczęszczać do odrębnych klas. Skutki niepożądane: podwójne klasy w określonym zawodzie – bez uzasadnienia płynącego z rynku pracy                       lub brak dostępności do zawodów dla określonych absolwentów Absolwent gimnazjum technik elektronik Absolwent szkoły podstawowej technik papiernictwa POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

9 Chaos organizacyjny, obniżenie jakości kształcenia zawodowego
1 września 2017 r. – brak naboru do klas I zasadniczej szkoły zawodowej, wprowadzenie szkoły branżowej I stopnia (niezrozumiały termin zmiany: brak podstawy programowej i ramowych planów nauczania). Dwa typy szkół i dwie podstawy programowe w latach 2017/2018 – 2018/2019 Dwie podstawy programowe w szkołach branżowych I stopnia w roku szkolnym 2019/2020 SZKOŁA BRANŻOWA 2017/2018 kl. II – III zsz (abs. gim.) kl. I branż. I st. (abs. gim.) SZKOŁA BRANŻOWA 2018/2019 kl. III zsz (abs. gim.) kl. I - II branż. I st. (abs. gim.) SZKOŁA BRANŻOWA kl. I – III branż. I st. (abs. gim.) kl. I branż I st. (abs. szk. podst.)

10 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Subwencja oświatowa, ale w jakiej wysokości ? - brak informacji/ projektu ustawy o finansowaniu oświaty W wyniku reformy w szkołach ponadgimnazjalnych (ponadpodstawowych) przybędzie jeden rocznik: brak gwarancji dla powiatów, że wraz z dodatkowym rocznikiem nastąpi adekwatne finansowanie. Pozostawienie aktualnego poziomu subwencji i standardu zatrudnienia w szkołach gminnych oznacza, iż gminy z subwencji otrzymają więcej, tym samym powiaty z własnych środków będą musiały dołożyć do kształcenia dodatkowego rocznika w szkołach ponadgimnazjalnych (ponadpodstawowych). POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

11 Problemy z finansowaniem kształcenia zawodowego
Jednolita waga w subwencji – niezależna od kierunku kształcenia, jego kosztochłonności i wymogów podstawy programowej. Zapowiadane zmiany w finansowaniu oświaty uzależniają wysokość subwencji od zapotrzebowania rynku pracy na dany zawód, w którym kształcić będzie szkoła. Problemy: Nie ma kompleksowego systemu prognozowania zapotrzebowania na pracę w kilkuletniej perspektywie. Do analiz wykorzystuje się ograniczony zasób danych, np. metodyka zbierania danych na temat zawodów deficytowych oparta jest głównie na informacjach o rejestrowanych bezrobotnych przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy. Koszty dostosowania bazy techniczno-dydaktycznej do nowych zawodów lub nowej podstawy programowej, w tym stanowisk egzaminacyjnych. Koszty przekwalifikowania nauczycieli zawodu. CZY SUBWENCJA OŚWIATOWA UWZGLĘDNI TE ZMIANY, CZY BĘDZIE TO KŁOPOT SAMORZĄDU ?

12 Szybkie tempo zmian bez przygotowania niezbędnych aktów prawnych
Brak podstaw programowych dla szkół ponadpodstawowych. Brak ramowych planów nauczania dla 5-letnich techników oraz szkół branżowych I i II stopnia. W projektowanym ramowym planie nauczania dla 4-letnich liceów ogólnokształcących można zaobserwować: częściowe odejście od klas profilowanych - przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym: 25 godz. tyg. w cyklu kształcenia (aktualnie)  20 godz. tyg. w cyklu kształcenia (projekt), marginalizacja przedmiotów przyrodniczych, przy jednoczesnym dużym akcencie położonym na naukę historii. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

13 Mniej kompetencji ORGANU PROWADZĄCEGO, więcej dla kuratora oświaty
Decyzja samorządu dotycząca sieci szkół uzależniona od zgody kuratora oświaty, który nie ponosi w tym zakresie żadnej odpowiedzialności, w tym finansowej za realizację zadań dotyczących prowadzenia szkół. Mniejszy wpływ samorządu na wybór dyrektora szkoły, ale zobowiązanie organu prowadzącego do wykonywania czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

14 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Brak aktów prawnych związanych z finansowaniem zadań oświatowych uniemożliwia oszacowanie skutków finansowych projektowanych zmian. POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.

15 POMORSKA RADA OŚWIATOWA, 3.11.2016 r.
Dziękuję za uwagę POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r.


Pobierz ppt "POMORSKA RADA OŚWIATOWA, r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google