Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie"— Zapis prezentacji:

1 Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie
Firma [Nazwa firmy] przedstawia: Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie [Uwagi do wykładowcy: Aby uzyskać szczegółowe instrukcje pomocy dotyczące dostosowywania tego szablonu, zobacz ostatni slajd. Zobacz też dodatkowy tekst lekcji znajdujący się w okienku notatek niektórych slajdów. Ta prezentacja zawiera animację programu Macromedia Flash, dlatego zapisanie szablonu może spowodować wyświetlenie komunikatu ostrzegawczego dotyczącego informacji osobistych. O ile informacje nie zostaną dodane do właściwości samego pliku flash, to ostrzeżenie nie będzie miało zastosowania do prezentacji. Kliknij przycisk OK w komunikacie]. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 1

2 Zawartość kursu Omówienie. Zrób krok naprzód w pracy z dokumentami
Lekcja 1. Wstęp do możliwości szablonów Lekcja 2. Tworzenie własnych szablonów Każda lekcja zawiera listę propozycji zadań i zestaw pytań testowych. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 2

3 Omówienie. Zrób krok naprzód w pracy z dokumentami
Nie trzeba tworzyć dokumentu programu Word 2007 od początku. Można skorzystać z jednego z wielu doskonałych gotowych szablonów. W programie Word jest dostępnych bardzo wiele szablonów listów, życiorysów, kalendarzy, broszur itp. Zrób kolejny krok i zamień istniejący dokument w szablon, który będzie w pełni zaspokajał określone potrzeby. W tym kursie wyjaśniono, jak to zrobić. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 3

4 Cele kursu Uzyskaj znaczące oszczędności czasu, używając szablonów dostarczonych z programem Word i dostępnych w witrynie Microsoft Office Online. Utwórz własny szablon, który będzie dostosowany do potrzeb biznesowych. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 4

5 Wstęp do możliwości szablonów
Lekcja 1 Wstęp do możliwości szablonów Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 5

6 Wstęp do możliwości szablonów
Nawet jeśli masz doświadczenie w pracy z programem Word, szablony mogą stanowić dla Ciebie zagadkę. Co to jest szablon i jakie korzyści wynikają z używania go? Szablon to typ dokumentu, który ma już zawartość. Zastosowanie szablonu zapewnia doskonały projekt dokumentu i pozwala zaoszczędzić czas. W tej lekcji zawarto kilka przykładów pozwalających poznać możliwości wielu szablonów, które są dostępne w programie Word i w witrynie Microsoft Office Online. Jaki typ zawartości znajduje się w szablonie? Absolutnie dowolny, w tym tekst, style i formatowanie, a także układ strony, na przykład marginesy i odstępy między wierszami, oraz elementy projektu, takie jak specjalne kolory, obramowania i akcenty — zazwyczaj jest to motyw programu Word. Potraktuj szablon jako bardzo pomocny punkt początkowy. Jeśli na przykład uczestniczysz w cotygodniowych spotkaniach roboczych i musisz ciągle tworzyć takie same plany spotkania, które różnią się szczegółami, rozpoczęcie pracy od dokumentu zawierającego już większość informacji w odpowiednim miejscu umożliwi znaczące jej przyspieszenie. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 6

7 Używanie już przygotowanej strony tytułowej faksu
Powiedzmy, że w ramach swoich obowiązków w pracy musisz często wysyłać faksy do innej firmy, a każdy faks musi mieć stronę tytułową. Za każdym razem poświęcasz trochę czasu na utworzenie tej strony w programie Word. Ale możesz także używać strony tytułowej faksu, która jest już dostępna w programie Word. Ten i inne szablony można znaleźć pośród zainstalowanych szablonów programu Word. Przykład przedstawiono na rysunku. Szablon jest skonfigurowany tak, aby łatwo można było go wypełnić. Wystarczy wypełnić informacjami puste pola, wydrukować arkusz i wysłać go faksem. Nawet jeśli do arkusza należy dodać jakieś elementy lub usunąć z niego jakąś część, podstawowa zawartość jest już gotowa i nie trzeba tworzyć jej od początku. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 7

8 Używanie już przygotowanego planu spotkania
Oto inny przykład pokazujący, jak pomocne są szablony programu Word. Wyobraźmy sobie, że musisz utworzyć plan cotygodniowego spotkania swojego zespołu. Zanim rozpoczniesz od pustej strony, spójrz na szablony dostępne w witrynie Microsoft Office Online, z którymi możesz łączyć się bezpośrednio z programu Word. W witrynie Office Online znajduje się ogromna, zróżnicowana kolekcja podzielona na różne kategorie. W każdej kategorii jest dostępnych kilka opcji wyboru typu szablonu. Niektóre z najpopularniejszych kategorii szablonów w witrynie Office Online to Plany spotkań, Kalendarze, Ulotki, Listy i Życiorysy. Informacje o sposobie nawiązywania połączenia z witryną Office Online z poziomu programu Word przedstawiono w dalszej części tego kursu. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 8

9 Używanie już przygotowanego planu spotkania
Na rysunku pokazano trzy szablony planów spotkania. Otwórz dowolny plan spotkania i wypełnij go swoimi informacjami. Prosty z obszarami tekstu sformatowanego, które pomagają wypełnić plan spotkania. Całkowicie wykończony, efektowny graficznie projekt z tekstem przykładowym do zastąpienia własnym tekstem. Dokładny układ strony i formatowanie. Kolory i tabele tworzą obszary kompleksowego projektu planu spotkania. Uwaga: Wiele spośród szablonów dostępnych w tej witrynie zostało opracowanych przez firmę Microsoft, lecz część z nich została utworzona przez klientów. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 9

10 Znajdowanie zainstalowanych szablonów
Program Word zawiera ponad 30 wstępnie zainstalowanych szablonów różnych typów dokumentów, takich jak listy, faksy, raporty, życiorysy i ogłoszenia w blogu. Można je znaleźć w następujący sposób. Kliknij przycisk Microsoft Officei kliknij polecenie Nowy. W oknie Nowy dokument kliknij pozycję Zainstalowane szablony. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 10

11 Znajdowanie zainstalowanych szablonów
Program Word zawiera ponad 30 wstępnie zainstalowanych szablonów różnych typów dokumentów, takich jak listy, faksy, raporty, życiorysy i ogłoszenia w blogu. Można je znaleźć w następujący sposób. Kliknij jedną z miniatur, aby po prawej stronie wyświetlić podgląd szablonu. Po znalezieniu odpowiedniego szablonu kliknij przycisk Utwórz. Zostanie otwarty nowy dokument oparty na wybranym szablonie i będzie można wprowadzić w nim odpowiednie zmiany. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 11

12 Znajdowanie szablonów w witrynie Office Online
Czynności, które trzeba wykonać, aby otworzyć szablon z witryny Office Online w sieci Web, są bardzo podobne. Animacja: kliknij prawym przyciskiem myszy, a następnie kliknij polecenie Odtwórz. Podobnie jak w przypadku zainstalowanych szablonów jest wyświetlany duży podgląd każdego szablonu z witryny Office Online. Niektóre kategorie, takie jak Listy, zawierają podkategorie, z których można wybierać szablony — na przykład Tematyka szkolna, Praca, Listy przewodnie. Po kliknięciu przycisku Pobierz szablon zostanie otwarty jako nowy dokument na komputerze i będzie można dodać do niego dowolne informacje, a następnie zapisać go. Oryginalny szablon nie zostanie zmieniony, ponieważ nadal będzie znajdował się w witrynie Office Online. Jednak kopia szablonu zostanie zapisana na komputerze. Aby użyć go ponownie, nie trzeba będzie znowu przechodzić do witryny Office Online. Ten szablon będzie można otworzyć w folderze Moje szablony w programie Word. [Uwaga do wykładowcy: Aby odtworzyć animację, gdy jest wyświetlany slajd, kliknij ją prawym przyciskiem myszy i kliknij polecenie Odtwórz. Po jednokrotnym odtworzeniu pliku może być konieczne kliknięcie polecenia Przewiń do tyłu (po kliknięciu prawym przyciskiem myszy), a następnie kliknięcie polecenia Odtwórz. Jeśli kliknięcie slajdu w celu wprowadzenia tekstu lub przejścia do następnego slajdu nie działa, kliknij w obszarze poza animacją. Czasem należy kliknąć dwa razy. Jeśli występują problemy z wyświetlaniem animacji, zobacz notatki do ostatniego slajdu prezentacji dotyczące odtwarzania animacji programu Macromedia Flash. Jeśli nadal występują problemy z wyświetlaniem animacji, na następnym slajdzie znajduje się duplikat tego slajdu, zawierający grafikę statyczną. Usuń bieżący lub następny slajd przed rozpoczęciem prezentacji.] Tak jak pokazano w animacji, należy otworzyć okno Nowy dokument, ale w tym przypadku trzeba skorzystać z obszaru Microsoft Office Online. Kliknij kategorię, aby zobaczyć miniatury. Aby pobrać jeden z szablonów, zaznacz miniaturę i kliknij przycisk Pobierz. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 12

13 Znajdowanie szablonów w witrynie Office Online
Czynności, które trzeba wykonać, aby otworzyć szablon z witryny Office Online w sieci Web, są bardzo podobne. Otwórz okno Nowy dokument, ale w tym przypadku skorzystaj z obszaru Microsoft Office Online. Kliknij kategorię, aby zobaczyć miniatury. Aby pobrać jeden z szablonów, zaznacz miniaturę i kliknij przycisk Pobierz. Szablon zostanie otwarty jako nowy dokument na komputerze i będzie można dodać do niego dowolne informacje, a następnie zapisać go. Podobnie jak w przypadku zainstalowanych szablonów jest wyświetlany duży podgląd każdego szablonu z witryny Office Online. Niektóre kategorie, takie jak Listy, zawierają podkategorie, z których można wybierać szablony — na przykład Tematyka szkolna, Praca, Listy przewodnie. Oryginalny szablon nie zostanie zmieniony, ponieważ nadal będzie znajdował się w witrynie Office Online. Jednak kopia szablonu zostanie zapisana na komputerze. Aby użyć go ponownie, nie trzeba będzie znowu przechodzić do witryny Office Online. Ten szablon będzie można otworzyć w folderze Moje szablony w programie Word. [Uwaga do wykładowcy:Ten slajd jest taki sam jak poprzedni, lecz zawiera grafikę statyczną zamiast animacji. Użyj tego slajdu, jeśli występują problemy z wyświetlaniem animacji. Usuń ten lub poprzedni slajd przed rozpoczęciem prezentacji.] Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 13

14 Specjalna funkcja szablonu
Podczas otwierania szablonu jest otwierany nowy dokument oparty na wybranym szablonie. Tak więc w rzeczywistości jest otwierana kopia szablonu, a nie sam szablon. I to jest właśnie specjalna funkcja szablonu: otwarcie szablonu powoduje otwarcie jego kopii, dzięki czemu w nowym dokumencie znajduje się cała zawartość szablonu. Pracując z nowym dokumentem, można korzystać z całej zawartości i funkcji szablonu, a także dodawać lub usuwać wybrane elementy. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 14

15 Specjalna funkcja szablonu
Ponieważ nowy dokument nie jest szablonem, zmiany są zapisywane w dokumencie, a szablon pozostaje w oryginalnym stanie. Dlatego jeden szablon może stanowić podstawę nieograniczonej liczby dokumentów. Każdy dokument jest oparty na pewnego rodzaju szablonie; szablon po prostu pozostaje w cieniu. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 15

16 Szablony i dokumenty: dwa różne typy plików
Szablony nie tylko mają nieco inne działanie niż dokumenty, ale także są zapisywane w plikach innego typu. Jeśli zdarzyło Ci się zapisać wiele dokumentów w programie Word, prawdopodobnie znasz dostępne typy zapisywanych plików. Domyślnym standardowym formatem jest typ Dokument. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 16

17 Szablony i dokumenty: dwa różne typy plików
Szablon jest plikiem innego typu. Szablony i dokumenty działają inaczej. Tak jak pokazano w przykładzie 1, szablon jest zapisywany jako typ Szablon programu Word. Na końcu nazwy pliku szablonu znajduje się rozszerzenie dotx (w poprzednich wersjach programu Word było to rozszerzenie dot). Tak jak pokazano w przykładzie 2, dokument jest zapisywany jako typ Dokument programu Word. Na końcu nazwy pliku dokumentu znajduje się rozszerzenie docx (w poprzednich wersjach programu Word było to rozszerzenie doc). Uwaga: Aby rozszerzenie pliku było widoczne jako część jego nazwy, należy zmienić ustawienie systemu Microsoft Windows. Odpowiednią procedurę zawiera dokument Podręczna karta informacyjna (łącze do niego można znaleźć na końcu kursu). Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 17

18 Propozycje ćwiczeń Używanie szablonu w celu utworzenia listu biznesowego. Dodawanie własnego tekstu do listu. Używanie szablonu w celu utworzenia ulotki. [Uwaga do wykładowcy: Jeśli na komputerze jest zainstalowany program Word 2007, można kliknąć łącze na slajdzie w celu przejścia do ćwiczeń w trybie online. Ćwiczenia zawierają instrukcje pomagające w wykonywaniu wymienionych zadań w programie Word. Ważne: Dostęp do instrukcji dotyczących ćwiczeń jest niemożliwy bez programu Word 2007.] Ćwiczenia w trybie online (wymagają programu Word 2007) Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 18

19 Test 1, pytanie 1 Jaka jest znacząca różnica między szablonem a dokumentem? Wybierz jedną odpowiedź. Szablon zawiera style. Szablon zawiera motyw programu Word. Szablon powoduje otwarcie swojej kopii jako nowego dokumentu. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 19

20 Test 1, pytanie 1: odpowiedź
Szablon powoduje otwarcie swojej kopii jako nowego dokumentu. Podczas tworzenia dokumentu szablon ma pełnić rolę punktu początkowego i zapewniać możliwość dostosowania do określonych potrzeb. Szablon ma uniwersalną jakość, którą można adaptować w szerokim zakresie, co umożliwia ciągłe używanie go do tworzenia dokumentów określonego typu. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 20

21 Test 1, pytanie 2 Jaką czynność należy wykonać w programie Word jako pierwszą, aby znaleźć istniejące szablony tego programu? Wybierz jedną odpowiedź. Kliknięcie przycisku Microsoft Office, a następnie kliknięcie polecenia Nowy. Kliknięcie przycisku Microsoft Office, a następnie kliknięcie przycisku Opcje programu Word. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 21

22 Test 1, pytanie 2: odpowiedź
Kliknięcie przycisku Microsoft Office, a następnie kliknięcie polecenia Nowy. Łącza do zainstalowanych szablonów i szablonów w trybie online są dostępne w oknie Nowy dokument, które jest otwierane po kliknięciu polecenia Nowy. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 22

23 Test 1, pytanie 3 Szablon różni się od dokumentu pod względem zachowania oraz typu pliku. Wybierz jedną odpowiedź. Prawda. Fałsz. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 23

24 Test 1, pytanie 3: odpowiedź
Prawda. Szablon tym różni się od dokumentu, że otwarcie go powoduje otwarcie jego kopii w formie nowego pustego dokumentu. Ponadto szablon jest zapisywany w pliku typu Szablon programu Word, który ma rozszerzenie nazwy pliku dotx. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 24

25 Tworzenie własnych szablonów
Lekcja 2 Tworzenie własnych szablonów Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 25

26 Tworzenie własnych szablonów
Wyobraź sobie, że ciągle używasz pewnej faktury. Podstawowa zawartość rachunku pozostaje taka sama, ale zmieniają się pewne szczegóły. W efekcie używasz oryginalnego dokumentu jako szablonu, chociaż pewnie nigdy nie zmienisz go w prawdziwy szablon. Dlaczego jednak tego nie zrobić? Powstanie jeden czysty wzorzec, który będzie stanowił podstawę pracy. Ponadto podczas przygotowywania nowej faktury nie będzie trzeba usuwać nieaktualnej zawartości. Można ulepszyć szablon, umieszczając w nim wszystkie elementy, które zawsze powinny znajdować się na fakturze, w tym tekst zastępczy umożliwiający łatwe wpisywanie nowych pozycji. Następnie jako podstawy wszystkich nowych faktur będzie można używać jednego pliku szablonu. Stosowanie szablonów ma więcej zalet. Poznasz je, a następnie nauczysz się zapisywać plik jako szablon oraz dowiesz się, w jaki sposób znajdować i edytować szablon oraz używać go. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 26

27 Korzyści z utworzenia szablonu
Trzymając się przykładu z fakturą, można stwierdzić, że zmiana dokumentu w szablon przyniesie kilka korzyści. Nie trzeba przeszukiwać różnych wersji dokumentu. Wszystkie zmiany będą przechowywane w jednym szablonie. Otwarcie szablonu powoduje otwarcie jego kopii, a więc nie ma zagrożenia przypadkowego nadpisania jednej z poprzednich faktur. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 27

28 Korzyści z utworzenia szablonu
Trzymając się przykładu z fakturą, można stwierdzić, że zmiana dokumentu w szablon przyniesie kilka korzyści. Można zmienić zawartość szablonu tak, aby zawierał tylko te informacje, które mają znajdować się w każdej fakturze. Dzięki temu nie tylko nie trzeba będzie zawsze usuwać nieaktualnych informacji, ale będzie można uniknąć straty czasu i problemów. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 28

29 Korzyści z utworzenia szablonu
Trzymając się przykładu z fakturą, można stwierdzić, że zmiana dokumentu w szablon przyniesie kilka korzyści. Dzięki wyeliminowaniu nieaktualnej zawartości zmniejsza się ryzyko przypadkowego wysłania faktury zawierającej niechciane informacje. W następnych sekcjach opisano proces tworzenia i używania własnego szablonu. Szablon zawsze będzie znajdował się w tej samej lokalizacji w programie Word wraz z innymi szablonami. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 29

30 Przygotowywanie zawartości szablonu
Częścią procesu tworzenia szablonu jest pozostawienie lub utworzenie w nim tylko potrzebnych informacji. Jest to zawartość, która ma znajdować się w każdym nowym dokumencie utworzonym na podstawie tego szablonu. Większość informacji umieszczanych w szablonie jest zależna od preferencji użytkownika oraz szczegółowych elementów zawartości. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 30

31 Przygotowywanie zawartości szablonu
Najpierw otwórz dokument, którego chcesz użyć do utworzenia szablonu (w tym przypadku dokument faktury) lub otwórz pusty dokument. Oto kilka typowych czynności, które można później wykonać: Pozostaw zawartość, która przez jakiś czas będzie taka sama. Wstaw polecenie Data i godzina w obszarze daty faktury. Spowoduje to automatyczne umieszczanie bieżącej daty w nowym dokumencie. Zawartość, która prawdopodobnie się nie zmieni, to na przykład logo, nazwa i adres firmy. Te elementy szablonu można w razie potrzeby łatwo zaktualizować. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 31

32 Przygotowywanie zawartości szablonu
Najpierw otwórz dokument, którego chcesz użyć do utworzenia szablonu (w tym przypadku dokument faktury) lub otwórz pusty dokument. Oto kilka typowych czynności, które można później wykonać: Pozostaw obszary tekstu zastępczego dla informacji, które będą inne w każdej fakturze, takich jak nazwa i adres firmy otrzymującej fakturę. Pozostaw puste obszary, które będą się zmieniać dla każdej faktury, takie jak opis wykonanej pracy, liczba godzin i koszt całkowity. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 32

33 Zapisywanie pliku jako szablonu
Szablon ma własny typ pliku, więc aby zapisać dokument jako szablon, wybierz typ pliku o nazwie Szablon programu Word. W tym celu: Kliknij przycisk Microsoft Office, wskaż polecenie Zapisz jako, a następnie kliknij pozycję Szablon programu Word. W oknie dialogowym Zapisywanie jako kliknij opcję Zaufane szablony, aby określić miejsce zapisania szablonu. Nadaj szablonowi nazwę i kliknij przycisk Zapisz. Jeśli skonfigurowano system Windows do wyświetlania rozszerzeń plików, na końcu nazwy pliku będzie widoczne rozszerzenie dotx. To rozszerzenie wskazuje, że jest to plik szablonu programu Word (W przeciwieństwie do plików dokumentów, które mają rozszerzenie docx). Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 33

34 Zapisywanie pliku jako szablonu
Umieszczenie szablonu w folderze Zaufane szablony jest ważne. Jest to informacja dla programu Word, że otwarcie szablonu jest bezpieczne, nawet jeśli zawiera on makra lub inny kod. Makra mogą zawierać złośliwy kod, więc program Word jest szczególnie „ostrożny” podczas otwierania dokumentów z makrami. Jeśli ustawienia zabezpieczeń komputera będą na zalecanym poziomie, program Word otworzy każdy plik szablonu, ale wyłączy wszystkie znajdujące się w nim makra. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 34

35 Zapisywanie pliku jako szablonu
Umieszczenie szablonu w folderze Zaufane szablony jest ważne. Jest to informacja dla programu Word, że otwarcie szablonu jest bezpieczne, nawet jeśli zawiera on makra lub inny kod. Jednak w przypadku szablonów znajdujących się w folderze Zaufane szablony program Word nie wyłączy makr. Te szablony będą traktowane jako bezpieczne, więc należy pamiętać, aby pliki przechowywane w tym folderze pochodziły z zaufanego źródła. Folder, w którym jest zapisywany szablon, w systemie operacyjnym Windows Vista® nosi nazwę Szablony, a nie Zaufane szablony. Jednak program Word traktuje go jak folder Zaufane szablony. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 35

36 Tworzenie dokumentu na podstawie szablonu
Kolejną zaletą zapisania szablonu w folderze Zaufane szablony jest to, że bardzo łatwo można go odnaleźć w programie Word. W oknie Nowy dokument kliknij pozycję Moje szablony. Kliknij odpowiedni szablon. Upewnij się, że u dołu z prawej strony w obszarze Utwórz nowy jest zaznaczona opcja Dokument, a następnie kliknij przycisk OK. Opcja Dokument jest domyślnie wybrana, ponieważ program Word zakłada, że użytkownik chce otworzyć szablon jako dokument, który ma zostać wypełniony i zapisany. Porada: W oknie Nowy jest dostępna opcja otwarcia szablonu w formacie Szablon. Użycie jej spowoduje otwarcie kopii szablonu jako szablonu, który można edytować i zapisać jako nową wersję szablonu. Jednak aby bezpośrednio otworzyć oryginalny szablon, na przykład w celu edycji, należy użyć innej metody. Zobacz następną część. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 36

37 Edytowanie szablonu Co zrobić, jeśli ważna część informacji szablonu stanie się nieaktualna? Na przykład zmieni się logo firmy? Oto czynności, które należy wykonać, aby otworzyć szablon i edytować go. Kliknij przycisk Microsoft Office       i kliknij polecenie Otwórz. W tym przypadku zostanie otwarty sam szablon, a nie jego kopia. Wprowadzone zmiany zostaną zapisane w pliku szablonu. Od tej chwili w każdej nowej fakturze utworzonej na podstawie tego szablonu będzie używane nowe logo. Kliknij folder Zaufane szablony. Zaznacz szablon i kliknij przycisk Otwórz. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 37

38 Edytowanie szablonu Co zrobić, jeśli ważna część informacji szablonu stanie się nieaktualna? Na przykład zmieni się logo firmy? Oto czynności, które należy wykonać, aby otworzyć szablon i edytować go. Ochrona szablonów Na przykład można skonfigurować hasło szablonu, które trzeba będzie podać, aby otworzyć go do edycji. Aby uzyskać więcej informacji na temat takich zagadnień, zobacz dokument Podręczna karta informacyjna (odpowiednie łącze znajduje się na końcu tego kursu). Jeśli utworzono szablon, który ma być używany przez inne osoby w firmie, warto rozważyć możliwość ochrony zawartości szablonu przed niechcianymi zmianami edycyjnymi. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 38

39 Propozycje ćwiczeń Wyświetlanie rozszerzeń nazw plików.
Zmienianie dokumentu w szablon. Znajdowanie i używanie szablonu. Edytowanie szablonu. [Uwaga do wykładowcy: Jeśli na komputerze jest zainstalowany program Word 2007, można kliknąć łącze na slajdzie w celu przejścia do ćwiczeń w trybie online. Ćwiczenia zawierają instrukcje pomagające w wykonywaniu wymienionych zadań w programie Word. Ważne: Dostęp do instrukcji dotyczących ćwiczeń jest niemożliwy bez programu Word 2007.] Ćwiczenia w trybie online (wymagają programu Word 2007) Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 39

40 Test 2, pytanie 1 Jedna z różnic między plikiem dokumentu a plikiem szablonu jest widoczna w ich rozszerzeniach nazw plików (litery po kropce). Jakie jest rozszerzenie nazwy pliku szablonu? Wybierz jedną odpowiedź. docx dotx Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 40

41 Test 2, pytanie 1: odpowiedź
dotx. Jest to rozszerzenie szablonu programu Word utworzonego w programie Word 2007. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 41

42 Test 2, pytanie 2 Gdy chcesz zapisać plik jako szablon, po kliknięciu przycisku Microsoft Office wskazujesz polecenie Zapisz jako. Co należy kliknąć potem? Wybierz jedną odpowiedź. Polecenie Szablon programu Word. Polecenie Dokument programu Word. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 42

43 Test 2, pytanie 2: odpowiedź
Polecenie Szablon programu Word. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 43

44 Test 2, pytanie 3 Jaka jest ważna przyczyna, dla której warto zapisać szablon w folderze Zaufane szablony? Wybierz jedną odpowiedź. Dzięki temu można znaleźć szablon, używając łącza Moje szablony w oknie Nowy dokument. W ten sposób można zabezpieczyć szablon przed edytowaniem go przez inną osobę. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 44

45 Test 2, pytanie 3: odpowiedź
Dzięki temu można znaleźć szablon, używając łącza Moje szablony w oknie Nowy dokument. To ważna przyczyna. Jest ona istotna, ponieważ w ten sposób program Microsoft Word jest informowany, że nie ma wyłączać makr, jeśli otwierany szablon będzie je zawierał. Dlatego należy mieć pewność, że szablon umieszczany w tym folderze pochodzi z zaufanego źródła. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 45

46 Podręczna karta informacyjna
Podsumowanie zadań omówionych w tym kursie można znaleźć w dokumencie Podręczna karta informacyjna. Oszczędzanie czasu dzięki szablonom Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 46

47 KORZYSTANIE Z TEGO SZABLONU
Ten szablon programu Microsoft Office PowerPoint® zawiera treść szkolenia dotyczącego używania szablonów w programie Word 2007 — zarówno gotowych, jak i utworzonych na podstawie istniejących dokumentów. Szablon umożliwia przeprowadzenie prezentacji dla grupy. W razie potrzeby można go dostosować. Treść tego szablonu opracowano na podstawie kursu szkoleniowego dostępnego w witrynie Microsoft Office Online — „Oszczędzanie czasu dzięki szablonom”. Elementy szablonu Slajd tytułowy: Pierwszy slajd zawiera tekst zastępczy, zamiast którego należy wpisać nazwę firmy. Jeśli ten tekst nie jest potrzebny, można usunąć pole tekstowe. Animacje: W prezentacji zostały zastosowane efekty animacji niestandardowych, takie jak Wkraczanie/Odwrót, Rozciąganie, Rozpraszanie i Szachownica. Wszystkie te efekty są odtwarzane w poprzednich wersjach programu Microsoft PowerPoint aż do wersji Aby zmienić efekty animacji, otwórz menu Pokaz slajdów, kliknij pozycję Animacja niestandardowa i użyj opcji, które się pojawią. Jeśli ta prezentacja zawiera animację programu Macromedia Flash: Aby odtworzyć plik Flash, należy zarejestrować na komputerze formant Microsoft ActiveX® o nazwie Obiekt Shockwave Flash. W tym celu należy pobrać najnowszą wersję programu Macromedia Flash Player z witryny firmy Macromedia w sieci Web. Przejście slajdu: W pokazie jest stosowane przejście typu Ścieranie w dół. Aby zastosować inne przejście, należy w menu Pokaz slajdów kliknąć polecenie Przejście slajdu i wybrać jedną z dostępnych opcji. Hiperłącza do kursu w trybie online: Szablon zawiera łącza do wersji online tego kursu szkoleniowego. Łącza prowadzą do sesji ćwiczeń praktycznych dla każdej lekcji oraz do opublikowanego dla tego kursu dokumentu Podręczna karta informacyjna. Uwaga: W celu wyświetlenia sesji ćwiczeń praktycznych należy mieć zainstalowany program Word Brak programu Word 2007 uniemożliwi uzyskanie dostępu do instrukcji dotyczących ćwiczeń. Nagłówki i stopki: Szablon zawiera stopkę z tytułem kursu. Stopki można zmieniać i usuwać w oknie dialogowym Nagłówek i stopka (dostępnym z menu Widok). KORZYSTANIE Z TEGO SZABLONU Aby uzyskać szczegółową pomoc dotyczącą tego szablonu, zobacz stronę notatek lub wyświetl pełną stronę notatek (menu lub karta Widok). Oszczędzanie czasu dzięki szablonom 47


Pobierz ppt "Microsoft® Office Word 2007 — szkolenie"

Podobne prezentacje


Reklamy Google