Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałUrszula Mrugalski Został zmieniony 10 lat temu
1
RZĄDOWY PROGRAM NA LATA 2008- 2013 „BEZPIECZNA I PRZYJAZNA SZKOŁA”
Dorota Szpunar – Eckhardt WIZYTATOR KURATORIUM OŚWIATY W RZESZOWIE
2
Podstawa prawna Uchwała Nr 172/2008 Rady Ministrów z dnia 19 sierpnia 2008 r. w sprawie przyjęcia Rządowego programu na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
3
Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Promuje ideę zaufania pomiędzy światem dorosłych a światem dzieci. Istotą programu jest kreowanie klimatu współpracy, wzajemnego szacunku i dialogu. Celem programu jest budowanie szkoły wspierającej uczniów i jednocześnie wymagającej.
4
Założenia programu Pierwszeństwo działań wychowawczych nad restrykcjami, Program wychowawczy musi być współtworzony przez wszystkie podmioty zaangażowane w życie szkoły, Program wychowawczy szkoły powinien uwzględniać aktualny stan wiedzy, diagnozę problemów i trudności występujących w szkole, a także specyfikę lokalnych warunków i właściwości danego środowiska szkolnego,
5
Założenia programu Podejmowane działania wychowawcze w szkole powinny obejmować: promocję zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, profilaktykę, interwencje kryzysowe, terapię, korektę zachowań oraz przeciwdziałanie, redukcję agresji i przemocy.
6
Założenia programu Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej szkoły wymaga współuczestnictwa wszystkich reprezentantów społeczności szkolnej: rodziców, nauczycieli, i innych pracowników szkoły. Zapewnienie bezpieczeństwa, przyjaznego klimatu i przeciwdziałanie przemocy w szkole jest możliwe tylko we współpracy z rodzicami uczniów, organizacjami młodzieżowymi i pozarządowymi oraz przedstawicielami środowiska lokalnego
7
Cele programu Poprawa stanu bezpieczeństwa w szkołach i w placówkach oświatowych. Poprawa relacji interpersonalnych i klimatu społecznego w szkole. Zwiększenie wpływu rodziców na życie szkoły. Zwiększenie umiejętności wychowawczych dyrektorów szkół i placówek wychowawczych, nauczycieli i rodziców oraz pracowników administracji.
8
Cele programu Indywidualizacja kształcenia uczniów, rozwój ich zainteresowań. Zwiększenie autonomii uczniów w szkole. Wzmocnienie i rozszerzenie specjalistycznej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
9
Cele programu Ograniczenie skali występowania zjawisk patologicznych (przemoc, narkomania, alkoholizm). Przeciwdziałanie agresji i patologii wśród dzieci i młodzieży poprzez sport. Zwiększenie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów.
10
Przyjaźnie wspierający program wychowawczy
Kolejne etapy pracy nad budowaniem programu wychowawczego: diagnoza problemów wychowawczych w danej szkole, wnikliwa i kompetentna analiza zebranych informacji, określenie zagadnień, które koniecznie powinny znaleźć się w programie wychowawczym szkoły, dyskusja w gronie nauczycieli oraz rodziców nad sposobami zrealizowania postawionych w programie celów,
11
przedstawienie programu wychowawczego z określonymi celami i metodami całej społeczności szkolnej,
stworzenie opisu sylwetki absolwenta, monitorowanie skuteczności stosowanych metod i środków, także w związku ze zmieniającą się co roku rzeczywistością szkolną (nowi uczniowie, często nowe problemy).
12
Uspołecznienie szkoły
Nowe wyzwania dla współczesnej szkoły: zróżnicowanie społeczności uczniowskiej pod kątem możliwości psychofizycznych, ze względu na pochodzenie społeczne i status majątkowy, obecność uczniów niepełnosprawnych i cudzoziemców.
13
Uspołecznienie szkoły
Otwarcie się szkoły na proces uspołeczniania: udział rodziców w życiu szkoły, wpływ rodziców na bieżącą działalność szkoły, współdecydowanie o kierunkach rozwoju, włączenie do tego procesu lokalnych organizacji pozarządowych.
14
Wzmocnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Weryfikacja zadań i roli pedagoga oraz psychologa szkolnego w tworzeniu bezpiecznych warunków nauki w szkole min. poprzez współtworzenie wraz z nauczycielami i rodzicami programu wychowawczego szkoły ( w tym promocji zdrowia, przeciwdziałania narkomanii i alkoholizmowi, zapobiegania agresji i przemocy).
15
Kontynuacja pracy punktów konsultacyjnych tworzonych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Zachęcanie JST do opracowania i wdrażania planów wsparcia wychowania angażujących rodziców, szkoły i placówki oświatowe, organizacje pozarządowe, kościoły, związki wyznaniowe oraz miejscowe autorytety.
16
Rozwój działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej
Organizacja zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych adresowanych do szerokiej grupy uczniów: zdolnych, przejawiających trudności w nauce, z terenów wiejskich, ze środowisk zaniedbanych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, Tworzenie systemowych rozwiązań w zakresie rozwoju sportu szkolnego.
17
Priorytety działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej
Rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych dzieci i młodzieży, umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie w relacjach interpersonalnych i grupowych. Wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży poprzez rozwijanie zainteresowań, uzdolnień, talentów, doskonalenie różnorodnych umiejętności i pogłębianie wiedzy.
18
Kreowanie wzorca lidera młodzieżowego funkcjonującego w społeczności globalnej, działającego na rzecz społeczności lokalnej, wykorzystującego różnorodne nowoczesne technologie. Wyrównywanie szans edukacyjnych i kulturowych oraz dostępu do aktywności sportowej dzieci i młodzieży z terenów wiejskich.
19
Poprawa jakości pracy młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii
Działania zmierzające do poprawy jakości pracy poprzez: szkolenia doskonalące dla kadry ośrodków, przygotowanie nauczycieli i wychowawców do prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych i w zakresie treningu zastępowania agresji, opracowanie standardów pracy w tych ośrodkach oraz świetlicach socjoterapeutycznych,
20
opracowanie standardów pracy resocjalizacyjnej i wychowawczej w stosunku do dzieci i młodzieży naruszających dyscyplinę, popełniających wykroczenia i czyny karalne realizacja profilaktycznych programów autorskich lokalnych jak też z listy programów profilaktycznych rekomendowanych przez CMPPP, poprawa realizacji postanowień sądu rodzinnego o umieszczeniu młodzieży w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii,
21
Przewidywane efekty programu
Poprawa bezpieczeństwa w szkole poprzez zmianę klimatu społecznego. Uspołecznienie szkoły – poprzez zwiększenie wpływu rodziców i współpracę ze środowiskiem lokalnym. Zwiększenie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców.
22
Przewidywane efekty programu
Zwiększenie zakresu i dostępności pomocy psychologiczno-pedagogicznej ofiarom przemocy, a także uczniom sprawiającym trudności wychowawcze oraz ich rodzicom. Poprawa stanu bezpieczeństwa uczniów. Rozszerzenie oferty pozalekcyjnej i pozaszkolnej adresowanej do uczniów.
23
Przewidywane efekty programu
Zwiększenie w życiu szkoły roli liderów młodzieżowych oraz organizacji i stowarzyszeń obywatelskich, szczególnie organizacji i stowarzyszeń młodzieżowych. Promowanie i pilotaż nowych rozwiązań systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz poprawa jakości pracy młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.