Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSebastian Bednarczyk Został zmieniony 7 lat temu
1
KODEKS PRZEDSZKOLAKA PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 9 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W LUBINIE Opracowała: Marcelina Grońska i Magdalena Starczewska - Skawińska
2
„ PRAWA DZIECKA” JANUSZ KORCZAK
3
Niech się wreszcie każdy dowie I rozpowie w świecie całym, Że dziecko to także człowiek, Tyle, że jeszcze mały. Dlatego ludzie uczeni, Którym za to należą się brawa, Chcąc wielu dzieci los odmienić, Spisali dla was mądre prawa. Więc je na co dzień i od święta Spróbujcie dobrze zapamiętać:
4
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego, A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
5
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać, I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami, Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
6
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania, Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa, A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa. Tak się tu wiersze poukładały, Prawa dla dzieci na całym świecie, Byście w potrzebie z nich korzystały Najlepiej, jak umiecie.
8
Dziecko ma prawo do: szacunku i indywidualnego tempa rozwoju,
swobody myśli, sumienia i wyznania, prosić o to czego chce, ale nie żądać tego, podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje, uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole, przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo, zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować, popełniać błędy i zmieniać zdanie, odnosić sukcesy, swojej prywatności, samotności i niezależności, nienaruszalności cielesnej,
9
snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje,
zdrowego żywienia, gdy jest głodne i spragnione, do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego, znać swoje prawa i korzystać z nich, spokoju i samotności, gdy tego chce, pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą, wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi, wspólnoty i solidarności w grupie, zabawy i wyboru towarzyszy zabaw, doświadczania konsekwencji swojego zachowania.
10
Obowiązkiem przedszkolaków jest:
szanowanie odrębności innych dzieci, przestrzeganie zasad i form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej, szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności, uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów, przestrzeganie zasad higieny osobistej, przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek, kulturalne zwracanie się do innych; używanie form grzecznościowych, przestrzeganie zasady podporządkowania się kolegom pełniących dyżur, pomaganie słabszym kolegom, przestrzeganie wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, miłość i piękno.
11
Formy nagradzania przedszkolaków:
pochwała indywidualna, pochwała wobec grupy, pochwała przed rodzicami, drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki, naklejki
12
Nagradzamy za: stosowanie ustalonych zasad i umów,
wysiłek włożony w wykonaną pracę, wywiązanie się z podjętych obowiązków, bezinteresowną pomoc innym, aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola,
13
Upomnienia stosujemy za:
nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i w przedszkolu, stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu oraz innych, zachowania agresywne i aroganckie, zniszczenie wytworów pracy innych , ich własności, celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.