Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
WYDAJNOŚĆ PRACY W HOTELU
Renata Tylińska
2
to wielkość efektów pracy przypadających na jednostkę czasu.
Wydajność pracy to wielkość efektów pracy przypadających na jednostkę czasu.
3
Efektem pracy jest wielkość produkcji wyrażona w jednostkach fizycznych lub wartościowo.
NP.: - liczba przyjętych gości wciągu zmiany (przez 1recepcjonistę lub zespół), - liczba posprzątanych pokoi wciągu zmiany przez 1 pokojową, - obrót przypadający na jednego recepcjonistę, - obrót z działalności dodatkowej wciągu roku, - obrót z noclegów wciągu dnia, miesiąca, roku.
4
Czynniki wydajności pracy:
- kwalifikacja i doświadczenie pracowników, - stan techniczny maszyn i narzędzi, - organizacja pracy, - motywacyjny system płac i nagród.
5
Mierniki do oceny wydajności pracy:
Zdolność usługowa hotelu – Zu Zdolność eksploatacyjna hotelu – Ze Wskaźnik wykorzystania pokoi/miejsc noclegowych – Ww Średni czas pobytu gościa – Tś Średnia cena za 1 sprzedany pokój – Cśp Przychód na 1 dostępny pokój – Rev Par- YELD
6
Zdolność usługowa hotelu - Zu
Zu = Liczba pokoi dostępnych x Max. czas eksploatacji Zu = Liczba miejsc noclegowych x Max. czas eksploatacji Interpretacja: Wskaźnik informuje, ile maksymalnie pokoi/miejsc noclegowych może być dostępnych w danym okresie czasu.
7
Zdolność eksploatacyjna hotelu - Ze
Ze = Liczba pokoi dostępnych x Fakt. czas eksploatacji Ze = Liczba miejsc noclegowych x Fakt. czas eksploatacji Interpretacja: Wskaźnik informuje, ile faktycznie pokoi/miejsc noclegowych jest dostępnych w danym okresie czasu.
8
Wskaźnik wykorzystania pokoi/m. n. Wskaźnik frekwencji –Ww
Interpretacja: Wskaźnik informuje, o stopniu wykorzystania pokoi hotelowych/miejsc noclegowych wyrażonym w procentach. Ww = Liczba sprzedanych pokojonocy x 100 % Zdolność eksploatacyjna hotelu Ww = Liczba sprzedanych m.n. x 100 % Zdolność eksploatacyjna hotelu
9
Średni czas pobytu gościa – Tś
Interpretacja: Wskaźnik informuje, ile dni przeciętnie spędzał gość w hotelu. Tś = Liczba wykorzystanych noclegów Liczba gości hotelowych
10
Średnia cena za 1 sprzedany pokój – Cśp
Interpretacja: Wskaźnik informuje, jaka jest średnia cena za 1 sprzedany pokój. Cśp = Przychody ze sprzedaży pokoi Liczba sprzedanych pokojonocy
11
Przychód na 1 dostępny pokój – Rev Par (YELD)
Rev Par = Ww x Cśp Interpretacja: Wskaźnik informuje, jaki jest przychód przypadający na 1 dostępny pokój. RevPar = Przychody ze sprzedaży pokoi Zdolność eksploatacyjna
12
Ćwiczenie symulacyjne.
Hotel*** „Marzenie” znajduje się w Poznaniu w centrum miasta. Posiada 200 j.m. Hotel jest atrakcyjny dla swoich klientów. Liczba sprzedanych pokojonocy wyniosła w I kwartale b.r a przychody ze sprzedaży pokoi wyniosły zł. W tym czasie przebywało w hotelu gości. Co można powiedzieć o działalności hotelu ?
13
Ćwiczenie symulacyjne
Dane: liczba pokoi dostępnych liczba sprzedanych pokojonocy przychód ze sprzedaży pokoi Liczba gości Szukane: zdolność eksploatacyjna frekwencja średnia cena Rev Par średni czas pobytu gościa Ćwiczenie symulacyjne
14
Standard wymagań egzaminacyjnych:
Etap pisemny: punkt 2.7. Analizować mierniki stosowane w działalności hotelarskiej, interpretować wyniki i formułować wnioski.
15
MINITEST – wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią
MINITEST – wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią. Zadanie 1 Wskaźnik wykorzystania miejsc noclegowych na poziomie 60% może świadczyć o A. rentowności niższej niż przeciętna w kraju. B. rentownej działalności zakładu hotelarskiego. C. sezonowej działalności zakładu hotelarskiego. D. bardzo niskiej rentowności zakładu hotelarskiego. Zadanie 2 Jaka jest liczba sprzedanych pokojonocy jeżeli wskaźnik wykorzystania pokoi wynosi 75% a zdolność eksploatacyjna hotelu pokoi? A pokoi. B pokoi. C pokoi. D pokoi.
16
Zadanie 3 Frekwencja w zakładzie hotelarskim wynosi 60%, a średnia cena 240 zł, to wartość wskaźnika Rev Par osiąga: A. 60 zł. B. 144 zł. C zł. D zł. Zadanie 4 Średnia cena jednostki mieszkalnej wynosi 300 zł., a osiągnięty wskaźnik Yeld 280 zł. Co można powiedzieć o działalności hotelu na podstawie tych danych? A. Hotel osiągnął bardzo niski zysk, należy go zlikwidować. B. Średnia frekwencja gości w hotelu była bardzo wysoka. C. Hotel nie osiągnął zysku, wymaga aktywnej sprzedaży. D. Średnia frekwencja gości w hotelu była bardzo niska
17
Zadanie 5 W hotelu „Diana”, posiadającym 40 miejsc noclegowych, w miesiącu kwietniu sprzedano 600 miejsc. Stopień wykorzystania miejsc hotelowych wynosił: A.15%. B. 50%. C. 48%. D. 66%. Zadanie 6 Jaki był średni czas pobytu gościa jeżeli w marcu tego roku w hotelu było 500 gości a sprzedano miejsc noclegowych? A. 1 dzień. B. 3 dni. C. 5 dni. D. 10 dni.
18
Zadanie 7 Wskaźnik Yeld oznacza A. zdolność usługową hotelu. B
Zadanie 7 Wskaźnik Yeld oznacza A. zdolność usługową hotelu. B. średni czas pobytu gościa. C. przychód na 1 dostępny pokój. D. średnią cenę za 1 sprzedany pokój.
19
1 B 2 C 3 B 4 B 5 B 6 B 7 C KLUCZ ODPOWIEDZI
20
Ocenianie 3 pkt. – dopuszczający. 4 pkt. – 5 pkt. – dostateczny.
6 pkt. – dobry. 7 pkt. – bardzo dobry.
21
Praca w domu Proszę odszukać i zapoznać się z materiałem informacyjnym dotyczącym: - wskaźnika Rev Par, - hotelu The Beijing 7-star Morgan Plaza, - liniowca Queen Victoria.
22
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.