Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Bezpieczeństwo w sieci
Zagrożenia dla dzieci i młodzieży związane Internetem.
2
Spis treści Internet dobry czy zły?
Kampania Dzień Bezpiecznego Internetu. Czym jest cyberprzemoc? Rodzaje zagrożeń w sieci.
3
Internet dobry czy zły? Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin ludzkiego życia. Jest nieograniczonym źródłem informacji, umożliwia wszechstronną komunikację, ułatwia kontakty. Stał się niezbędny, jako narzędzie pracy i rozrywki, ułatwia naukę i rozwijanie zainteresowań. Internet jednak to także źródło zagrożeń wśród, których należy wyróżnić: nierzetelność informacji i jej nadmiar, zanik kontaktów międzyludzkich, brak kreatywnego myślenia oraz przemoc, oszustwa.
4
Z badań Fundacji Dajemy Dzieciom Szansę
5
Wyniki ankiety dotyczącej Internetu, przeprowadzonej na losowej grupie uczniów CEZ
Z jakiego sposobu łączenia z Internetem najczęściej korzystasz?
6
Z jakiego sposobu łączenia z Internetem najczęściej korzystasz?
Technikum ZSZ
7
Do jakich celów wykorzystujesz Internet?
8
Do jakich celów wykorzystujesz Internet?
ZSZ Technikum
9
Kampania społeczna Dzień Bezpiecznego Internetu (w skrócie DBI) obchodzony jest na świecie z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 roku i ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu od 2005 roku organizowany jest przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. W naszej szkole kampania DBI organizowana jest od roku.
10
Razem tworzymy bezpieczny Internet!
Lepszy Internet zależy od Ciebie! Wspólnie odkrywamy cyfrowy świat! Bezpiecznie! Pomyśl zanim wyślesz! „Internet to więcej niż zabawa. To Twoje życie!” Serfuję. Respektuję! Razem tworzymy bezpieczny Internet!
11
DBI 2017 Razem zmieniamy Internet na lepsze!
7 lutego, już po raz 13. w Polsce i w ponad stu krajach na świecie, obchodzony był Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) pod hasłem Razem zmieniamy Internet na lepsze! W tym roku chciałyśmy uwrażliwić uczniów, jak i osoby dorosłe, nauczycieli, rodziców na zjawiska negatywne w sieci takie jak: sexting hejt, grooming i wyjaśnić, jak sobie z nimi radzić. Zorganizowałyśmy specjalne kursy internetowe on-line, przygotowano wystawę poświęconą tej tematyce, warsztaty wychowawcze i konkurs graficzny. Wystawa pokonkursowa na holu szkoły.
12
Niebieski wieloryb vs czarna wołga
(…)Z dostępnych analiz tego zjawiska, dokonanych przez organizacje zajmujące się bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w Internecie, pewne jest, że informacja na temat istnienia „gry” „Niebieski wieloryb”, nie jest prawdziwa.(…)
13
Jak rozmawiać z dziećmi, z młodzieżą
Jak rozmawiać z dziećmi, z młodzieżą? Wskazówki dla rodziców i opiekunów: język przekazu, powinien pozostać neutralny emocjonalnie, aby nie wywołać sensacji, zwrócić uwagę dzieci i młodzieży na aspekt manipulacji informacjami w Internecie, skierować uwagę na fakt, że poszukiwanie osób zlecających zadania w Internecie może również być niebezpieczne, gdyż taki mechanizm mogą wykorzystać różni sprawcy, przekazać informację o bezpłatnym i anonimowym Telefonie Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, Telefon dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci 800 100 100.
14
Czym to jest cyberprzemoc?
To inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych, przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych. Cyberprzemoc= agresja elektroniczna=cyberbullying Polska nazwa wywodzi się z angielskiego zestawienia dwóch słów cyber i bullying czyli cyberbullying, co oznacza brutalność, nękanie w sieci.
15
Specyfika cyberprzemocy
Wysoki poziom anonimowości sprawcy. Różnorodność form krzywdzenia. Szybkość rozpowszechniania materiałów i powszechna dostępność, zasięg. Stałe narażenie na atak ofiary niezależnie od miejsca i pory. Trudności z usunięciem kompromitujących materiałów. Zjawisko to jest mniej kontrolowane przez rodziców, czy nauczycieli niż „klasyczna” przemoc, gdyż działania sprawcy są trudniejsze do zaobserwowania. Przeszkodą w przeciwdziałaniu cyberprzemocy przez dorosłych jest słaba znajomość specyfiki mediów elektronicznych oraz bagatelizowanie problemu.
16
Rodzaje zagrożeń Nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem Sieci/ cyberbullying. Wyzywanie, obrażania, agresywne komentowanie/ hejt. Łamanie prawa, kradzież, starty finansowe/ oszustwa. Publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów. Podszywanie się pod kogoś innego celem wyłudzenia danych osobowych/ phishing. Rozsyłanie roznegliżowanych zdjęć miedzy sobą przez wiadomości sms, czat, itp. /seksting. Uwodzenie małoletnich dzieci celem wykorzystania seksualnego / grooming. Niechciane /nieodpowiednie treści / spamy, wirusy. Uzależnienie od Internetu, od gier komputerowych.
17
Wyniki ankiety dotyczącej Internetu, przeprowadzonej na losowej grupie uczniów CEZ
Z jakim rodzajem cyberprzemocy się spotkała/eś się w sieci?
18
Z jakim rodzajem cyberprzemocy się spotkała/eś się w sieci?
ZSZ Technikum
19
Przyczyny cyberprzemocy
U podstaw przyczyn cyberprzemocy leżą charakterystyczne cechy okresu dojrzewania, osiągania pełnoletniości, które w połączeniu ze specyfiką Sieci sprzyjają ujawnianiu się i eskalacji wrogich zachowań: Skłonność do prowokowania innych osób. Przekraczanie granic zasad moralnych. Chęć zaimponowania kolegom/koleżankom. Brak refleksji nad własnym zachowaniem. Niski poziom empatii w relacjach z innymi osobami.
20
Wyniki ankiety dotyczącej Internetu, przeprowadzonej na losowej grupie uczniów CEZ
Czy byłeś ofiarą cyberprzemocy?
21
Wyniki ankiety dotyczącej Internetu, przeprowadzonej na losowej grupie uczniów CEZ
Czy byłeś ofiarą cyberprzemocy? Technikum ZSZ
22
Gry komputerowe Podstawową zasadą bezpieczeństwa młodych graczy jest dobór gier do wieku, ustalenie z nim zasad korzystania z gier i z Internetu, oraz konsekwentne ich egzekwowanie. System PEGI – to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier (Pen –European Game Information), odnoszący się do wieku graczy, informujący o charakterze treści zawartych w grach komputerowych i wideo oraz wszelkich aplikacjach.
23
Źródła Bezpieczne Media. Poradnik dla rodziców.
Polskie Centrum Programu Safer Internet Informatyka dla szkół ponadgimnazjalnych. Autor: Grażyna Koba. Rok wydania 2013 Cyberprzemoc. Fundacja Dzieci Niczyje. Cyberprzemoc. Dzień Bezpiecznego Internetu. Jak rozmawiać o niebieskim wielorybie? Dziękuję za uwagę Monika Bis
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.