Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prowadzący: Paweł Biały

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prowadzący: Paweł Biały"— Zapis prezentacji:

1 Prowadzący: Paweł Biały
Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata na operacje: W zakresie rozwijania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje. Prowadzący: Paweł Biały

2 PROGRAM SZKOLENIA Data 24.11.2016 r. Godzina 8:00 – 16:00
Zasady udzielania wsparcia w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje: - Typy Beneficjentów mogących ubiegać się o wsparcie, czyli Kto może wnioskować o środki? - „Numer Identyfikacyjny” - Numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. - Warunki udzielenia wsparcia dotyczące operacji. - Warunki dotyczące wsparcia dotyczące Beneficjenta. Przerwa na kawę Zasady udzielania wsparcia w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, w tym podnoszenia kompetencji osób realizujących operacje – cd. : - Warunki dotyczące wsparcia dotyczące zatrudnienia i utrzymania zatrudnienia w okresie trwałości. - Warunki dotyczące wsparcia dotyczące przedmiotu projektu (PKD wykluczone). Limity dotyczące kwoty pomocy w przeliczeniu na jednego Beneficjenta. Forma i intensywność przyznanej pomocy. Sposób przekazania i rozliczania środków w ramach otrzymanej pomocy. Koszty kwalifikowane – zasady kwalifikowania kosztów. Koszty kwalifikowane – przykładowy katalog kosztów kwalifikowanych. PROGRAM SZKOLENIA

3 Wymagane dokumenty, potwierdzające spełnienie warunków udzielenia wsparcia. Zobowiązania Beneficjentów wynikające z dokumentacji aplikacyjnej i umowy o dofinasowanie projektu. Przerwa obiadowa 13.30 – 15.00 Omówienie wniosku o dofinansowanie projektu – warsztat. Omówienie zasad konstruowania Biznesplanu – warsztat. Wskaźniki efektywności ekonomicznej operacji – NPV zamówienia publiczne pomoc publiczna/pomoc de minimis 16.00 Zakończenie szkolenia

4 PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (Dz. U. z 2015 poz. 1570)

5 2) rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność: a) podejmowanie działalności gospodarczej, b) tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych będących przedsiębiorstwami spożywczymi, w których jest wykonywana działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji żywności pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego lub wprowadzania tej żywności na rynek, przy czym podstawą działalności wykonywanej w tym inkubatorze jest przetwarzanie żywności, c) rozwijanie działalności gospodarczej, d) podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w zakresie określonym w lit. a–c;

6 Typy Beneficjentów mogących ubiegać się o wsparcie, czyli Kto może wnioskować o środki?
1) Osoba fizyczna: a) jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, b) jest pełnoletnia, c) ma miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku gdy osoba fizyczna nie wykonuje działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.2)), d) miejsce oznaczone adresem, pod którym wykonuje działalność gospodarczą, wpisanym do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR – w przypadku gdy osoba fizyczna wykonuje działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,

7 2) osobą prawną, z wyłączeniem województwa, jeżeli siedziba tej osoby lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, 3) jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli siedziba tej jednostki lub jej oddziału znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR, z tym że spółka kapitałowa w organizacji może ubiegać się wyłącznie o pomoc na operację w zakresie  "podejmowanie działalności gospodarczej". O pomoc może ubiegać się również gmina, która nie spełnia warunku określonego w pkt 2, jeżeli jej obszar jest obszarem wiejskim objętym LSR, w ramach której zamierza realizować operację. PROW DOPUSZCZE MOŻELIWOŚCI POWYŻEJ NATOMIAST LGD ZAŁOŻYŁO, IŻ BENEFICJNETAMI MOGĄ BYĆ TYLKO I WYŁĄCZNIE – OSOBY FIZYCZNE !!!

8 NUMER IDENTYFIKACYJNY
Numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Wpisu producenta do ewidencji producentów dokonuje się, w drodze decyzji administracyjnej, na jego wniosek złożony do kierownika biura powiatowego Agencji właściwego miejscowo, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję. Formularz wniosku wraz z instrukcją wypełniania, dostępny jest w biurach powiatowych ARiMR oraz na stronie internetowej Agencji:

9 Gdzie należy złożyć wniosek o wpis do ewidencji producentów?
Właściwy w sprawach dotyczących wpisu do ewidencji producentów i wykreślenia z tej ewidencji jest kierownik biura powiatowego Agencji, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę Wnioskodawcy. Jak długo czeka się na nadanie numeru identyfikacyjnego? Termin na obsługę wniosku o wpis do ewidencji producentów wynika wprost z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Wnioski obsługuje się bez zbędnej zwłoki (zwykle od 1 do kilku dni). W przypadku, kiedy wymagane jest prowadzenie postępowania wyjaśniającego, załatwienie sprawy nie powinno zająć więcej niż 1 miesiąc a w przypadkach szczególnie trudnych 2 miesiące.

10 WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA - BENEFICJENCI
Pomoc na operację w przedmiotowym zakresie jest przyznawana, jeżeli: podmiot ubiegający się o jej przyznanie wykonuje działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej;

11 b) Jest mikroprzedsiębiorstwem lub małym przedsiębiorstwem: A
b) Jest mikroprzedsiębiorstwem lub małym przedsiębiorstwem: A. mikroprzedsiębiorstwo - mikroprzedsiębiorstwo to przedsiębiorstwo, które: - zatrudnia mniej niż 10 pracowników oraz; - jego roczny obrót nie przekracza 2 milionów euro lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 milionów euro. B. małe przedsiębiorstwo – małe przedsiębiorstwo to przedsiębiorstwo, które: - zatrudnia mniej niż 50 pracowników oraz; - jego roczny obrót nie przekracza 10 milionów euro lub całkowity bilans roczny nie przekracza 10 milionów euro.

12 c) Podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku, o przyznanie pomocy, wykonywał łącznie co najmniej przez 365 dni działalność gospodarczą, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, oraz nadal wykonuje tę działalność;

13 d) podmiotowi ubiegającemu się o jej przyznanie nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w zakresie określonym w poddziałaniu "podejmowanie działalności gospodarczej" albo upłynęło co najmniej 2 lata od dnia przyznania temu podmiotowi pomocy na operację w zakresie określonym w poddziałaniu "podejmowanie działalności gospodarczej";

14 e) podmiot ubiegający się o jej przyznanie nie otrzymał dotychczas pomocy na operację w tym zakresie. ZAKAZ PODWÓJNEGO FINANSOWANIA!!!

15 f) podmiotowi ubiegającemu się o jej przyznanie nie została dotychczas przyznana pomoc na operację w zakresie określonym w poddziałaniu  " tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych" lub w ramach poddziałania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 – w przypadku ubiegania się o przyznanie tej pomocy przez podmiot, który wykonuje działalność gospodarczą sklasyfikowaną w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jako produkcja artykułów spożywczych lub produkcja napojów.

16 UWAGA : Przepisu pkt 2 nie stosuje się w przypadku, gdy suma kwot pomocy przyznanej jednemu podmiotowi na dotychczas realizowane operacje oraz kwoty pomocy, o której przyznanie podmiot ten ubiega się za realizację danej operacji, nie przekracza 25 tys. złotych.

17 WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA - OPERACJA
koszty kwalifikowalne operacji nie są współfinansowane z innych środków publicznych (nie stosuje się do przyznawania pomocy na operację realizowaną przez jednostkę sektora finansów publicznych lub organizację pożytku publicznego będącą organizacją pozarządową w zakresie, w jakim nie jest to sprzecznez art. 59 ust. 8 rozporządzenia nr 1305/2013); operacja będzie realizowana nie więcej niż w 2 etapach, a wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów kwalifikowalnych operacji oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji, nastąpi w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2022 r.; operacja, która obejmuje koszty inwestycyjne, zakłada realizację inwestycji na obszarze wiejskim objętym LSR, chyba że operacja dotyczy inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowego obiektu budowlanego, którego odcinek będzie zlokalizowany poza tym obszarem;

18 inwestycje w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada udokumentowane prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz okres\ podlegania zobowiązaniu do zapewnienia trwałości operacji zgodnie z art. 71 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. operacja jest uzasadniona ekonomicznie i będzie realizowana zgodnie z biznesplanem.

19 Podmiot ten wykaże, że: a) posiada doświadczenie w realizacji projektów o charakterze podobnym do operacji, którą zamierza realizować, lub b) posiada zasoby odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, lub c) posiada kwalifikacje odpowiednie do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować, jeżeli jest osobą fizyczną, lub d) wykonuje działalność odpowiednią do przedmiotu operacji, którą zamierza realizować;

20 EFEKT DEADWEIGHT - realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych. Realizacja projektów dofinansowanych ze środków unijnych, które i bez pomocy zostałby zrealizowane bez wsparcia zewnętrznego nie mogą zostać dofinasowane.

21 Operacja uwzględnia utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, a osoba, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, zostanie zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub spółdzielczej umowy o pracę,

22 PRZYKŁAD Działalność ma charakter sezonowy i prowadzona jest w okresie od kwietnia do końca września każdego roku. W sezonie zatrudnione są następujące osoby: Kucharz – 1 etat w okresie od kwietnia do września Konserwator - 1 etat w okresie od kwietnia do września Kierownik – 0,5 etatu w okresie od kwietnia do września Księgowa na umowę zlecenie. W ciągu całego roku jest jedynie właściciel prowadzący działalność gospodarczą i będący osobą samozatrudnioną. UWAGA – PODAJ ILOŚĆ MIEJSC PRACY W PRZELICZENIU NA PEŁNE ETATY ŚREDNIOROCZNE

23 Operacja zakłada utrzymanie tego miejsca pracy przez co najmniej 3 lata od dnia wypłaty płatności końcowej. - Utworzenie miejsca pracy w wyniku realizacji danej operacji nie może być uznane za spełnienie warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w odniesieniu do innej operacji. (miejsce pracy musi być związane z operacją, jedna osoba nie może być wykazywana w 2 projektach)

24 WARUNKI DOTYCZĄCE WSPARCIA – PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
Pomoc nie przysługuje, jeżeli działalność gospodarcza będąca przedmiotem tej operacji jest sklasyfikowana w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jako: 1) działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach; 2) górnictwo i wydobywanie; 3) działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie; 4) przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków; 5) wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej; 6) produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych; 7) produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych; 8) produkcja metali; 9) produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli; 10) transport lotniczy i kolejowy; 11) gospodarka magazynowa.

25 LIMIT POMOCY NA BENEFICJENTA
Pomoc jest przyznawana do wysokości limitu, który w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 wynosi 300 tys. złotych na jednego beneficjenta.

26 Przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej na zrealizowane operacje i kwot pomocy przyznanej na operacje, których realizacja nie została jeszcze zakończona. W przypadku wspólnej realizacji operacji albo realizacji operacji w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej przy ustalaniu wysokości środków pozostałych do wykorzystania w ramach limitu, przez każdy z podmiotów realizujących tę operację wysokość limitu pomocy na beneficjenta jest pomniejszana każdemu podmiotowi o jednakową kwotę stanowiącą iloraz kwoty pomocy przyznanej na operację oraz liczby podmiotów realizujących tę operację.

27 FORMA I INTENSYWNOŚĆ PRZYZNANEJ POMOCY
Pomoc na operację jest przyznawana w wysokości określonej w LSR, lecz nie wyższej niż 300 tys. złotych. Minimalna całkowita wartość operacji wynosi nie mniej niż 50 tys. zł Maksymalna całkowita wartość operacji wg LSR 300 tys zł

28 Forma dofinansowania: refundacyjna
70% kosztów kwalifikowanych Płatne w 1 transzy po: zakończeniu rzeczowym zadania, złożeniu wniosku o płatność końcową, najczęściej kontroli wykonania operacji zatwierdzeniu końcowego wniosku o płatność

29 Wypłata środków następuje jeżeli:
Beneficjent zrealizował operację lub jej etap zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu i w umowie oraz w innych przepisach dotyczących inwestycji objętych operacją, w tym poniósł związane z tym koszty, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność, udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych z tym związanych

30 KOSZTY KWALIFIKOWANE – ZASADY KWALIFIKOWANIA KOSZTÓW.
Koszty kwalifikowalne podlegają zaliczkowaniu lub refundacji w pełnej wysokości, jeżeli zostały: 1) poniesione: a) od dnia, w którym została zawarta umowa, a w przypadku kosztów ogólnych – od dnia 1 stycznia 2014 r., b) zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych, a gdy te przepisy nie mają zastosowania – w wyniku wyboru przez beneficjenta wykonawców poszczególnych zadań ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji z zachowaniem konkurencyjnego trybu ich wyboru określonego w umowie, c) w formie rozliczenia pieniężnego, a w przypadku transakcji, której wartość, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 1 tys. złotych – w formie rozliczenia bezgotówkowego; 2) uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo do ich identyfikacji wykorzystano odpowiedni kod rachunkowy, o których mowa w art. 66 ust. 1 lit. c ppkt i rozporządzenia nr 1305/2013.

31 KOSZTY KWALIFIKOWANE – KATALOG KOSZTÓW KWALIFIKOWANYCH.
1) ogólne, takie jak honoraria architektów, inżynierów, opłaty za konsultacje, opłaty za doradztwo w zakresie zrównoważenia środowiskowego i gospodarczego w tym studia wykonalności w wysokości nieprzekraczającej 10% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, 2) zakupu robót budowlanych lub usług, 3) zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakupu patentów, licencji lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków towarowych,

32 4) najmu lub dzierżawy maszyn, wyposażenia lub nieruchomości, 5) zakupu nowych (nie dotyczy zakupu eksponatów do muzeum), maszyn lub wyposażenia, 6) zakupu środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą w wysokości nieprzekraczającej 30% pozostałych kosztów kwalifikowalnych operacji, pomniejszonych o koszty ogólne TYLKO NOWE ŚRODKI TRWAŁE

33 7) zakupu rzeczy innych niż wymienione w pkt 5 i 6, w tym materiałów, 8) wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w Kodeksie pracy, związanych z pracą pracowników beneficjenta, a także inne koszty ponoszone przez beneficjenta na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych pracowników – w przypadku operacji w zakresie tworzenia lub rozwoju inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych oraz wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą. 9) podatku od towarów i usług (VAT), zgodnie z art. 69 ust. 3 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 – które są uzasadnione zakresem operacji, niezbędne do osiągnięcia jej celu oraz racjonalne.

34 Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także wartość wkładu rzeczowego, o którym mowa w art. 69 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013. Wartość wkładu rzeczowego, o którym mowa w art. 69 ust. 1 rozporządzenia nr 1303/2013, w formie nieodpłatnej pracy ustala się jako iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz ilorazu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugim roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy, i liczby 168.

35 KOSZTY NIEKWALIFIKOWANE
Do kosztów kwalifikowalnych nie zalicza się kosztów inwestycji polegającej na budowie albo przebudowie liniowych obiektów budowlanych w części dotyczącej realizacji odcinków zlokalizowanych poza obszarem wiejskim objętym LSR.

36 WYMAGANE DOKUMENTY, POTWIERDZAJĄCE SPEŁNIENIE WARUNKÓW UDZIELENIA WSPARCIA.
Dokumenty obligatoryjne: 1. Wniosek o przyznanie pomocy sporządzony na aktualnym formularzu udostępnianym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wraz z załącznikami w 3 egzemplarzach w wersji papierowej oraz elektronicznej zapisanej na płycie CD. 2. Dokumenty potwierdzające posiadanie siedziby/oddziału lub miejsca wykonywania działalności na obszarze objętym LSR. 3. Dokument tożsamości- kopia (jeśli dotyczy).

37 4. Oświadczenie/ zobowiązanie do zatrudnienia- oświadczenie Wnioskodawcy zawierające zobowiązanie do zatrudnienia w wyniku projektu pracownika w wymiarze co najmniej 1 etatu średniorocznie przez okres trwałości projektu. 5. Decyzja o wpisie producenta do ewidencji producentów lub potwierdzenie złożenia wniosku o wpis producenta do ewidencji producentów. 6. Oświadczenie wnioskodawcy o spełnieniu warunków przyznania pomocy określonych w programie rozwoju obszarów wiejskich na lata 7. Oświadczenie o wielkości przedsiębiorstwa.

38 Dokumenty nieobligatoryjne, np. :
1) Oświadczenie/zobowiązanie do zatrudnienia – oświadczenie Wnioskodawcy zawierające zobowiązanie do zatrudnienia w wyniku projektu pracownika z grupy defaworyzowanej. 2) Inne wynikające ze szczegółowych kryteriów oceny wniosków.

39 Omówienie wniosku o dofinansowanie projektu – warsztat.

40 Omówienie zasad konstruowania Biznesplanu – warsztat.

41 WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI EKONOMICZNEJ OPERACJI – NPV
Wartość bieżąca netto (ang. Net Present Value – NPV) jest jednym z podstawowych kryteriów oceny projektu inwestycyjnego Jest to różnica pomiędzy sumą zdyskontowanych przyszłych przepływów gotówkowych generowanych przez projekt, a wartością nakładów inwestycyjnych. Stopą dyskontową jest w tym wypadku koszt kapitału użytego do sfinansowania projektu

42 n – liczba okresów trwania projektu CFi – przepływ gotówkowy generowany przez projektu w i-tym roku CF0 – suma nakładów inwestycyjnych (nakłady początkowe) k – stopa dyskontowa – użyty kapitał do sfinansowania projektu

43 NPV > 0 Wartość NPV jest większa niż zero. Nawet się nie zastanawiaj - Inwestuj  

44 POMOC PUBLICZNA POMOC DE MINIMIS

45 DEFINICJA POMOCY PUBLICZNEJ
Artykuł 107 TFUE- (dawny artykuł 87 TWE) Z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

46 PRZESŁANKI DEFINICJI POMOCY PUBLICZNEJ
Definicja tego pojęcia wynika bezpośrednio z zapisów art. 107 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz orzecznictwa Komisji Europejskiej i Sądów Unii Europejskiej. Wskazują one, iż pomocą publiczną jest wszelka pomoc, która kumulatywnie spełnia następujące przesłanki: a. beneficjentem wsparcia jest przedsiębiorca w rozumieniu funkcjonalnym; b. jest udzielona za pośrednictwem lub ze źródeł państwowych w jakiejkolwiek formie; c. stanowi korzyść dla beneficjenta oraz jest selektywna; d. zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorcom; e. oraz wpływa na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej.

47 BENEFICJENT POMOCY Zgodnie art. 2 pkt. 16 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej beneficjent pomocy – to podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym podmiot prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno– prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną

48 DZIEŃ UDZIELENIA POMOCY PUBLICZNEJ
dzień udzielenia pomocy publicznej – to dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy

49 PODMIOT UDZIELAJĄCY POMOCY
podmiot udzielający pomocy publicznej – to organ administracji publicznej lub inny podmiot, który jest uprawniony do udzielania pomocy publicznej, w tym przedsiębiorca publiczny

50 PRZESŁANKI WYSTĘPOWANIA POMOCY PUBLICZNEJ
Istnienie przedsiębiorstwa Możliwość przypisania danego środka Państwu Finansowanie środka przy użyciu zasobów Państwa Korzyść = przysporzenie Selektywność środka Potencjalny wpływ na konkurencję Potencjalny wpływ na wymianę handlową

51 FORMY POMOCY PUBLICZNEJ
Najczęściej stosowane formy pomocy publicznej to: dotacja (finansowa, rzeczowa), ulga podatkowa, kredyt preferencyjny, gwarancja i poręczenie kredytowe (np. Skarbu Państwa), wsparcie kapitałowe, zaniechanie dochodzenia należności, odroczenie terminu zapłaty świadczenia pieniężnego stanowiącego środki publiczne lub rozłożenie go na raty przeniesienie własności składników majątkowych (np. poprzez sprzedaż lub wniesienie aportem do spółki) lub oddanie takich składników majątkowych w użytkowanie (np. poprzez zawarcie umowy dzierżawy albo najmu), objęcie akcji/udziałów w spółce prawa handlowego.

52 KLASYFIKACJA POMOCY PUBLICZNEJ
Kategorie pomocy publicznej „de minimis” pomoc regionalna – na inwestycje pomoc horyzontalna – na zatrudnienie – na szkolenie – na doradztwo pomoc sektorowa – sektor węglowy – sektor hutniczy – sektor stoczniowy

53 Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – PRACA Z DOKUMENTEM

54 DEFINICJA POMOCY DE MINIMIS
Określana tak jest pomoc o stosunkowo niskiej wartości, która w ocenie Komisji Europejskiej nie jest w stanie naruszyć (zagrozić naruszeniem) konkurencji lub wywierać wpływu na handel między państwami członkowskimi. Pomoc tego rodzaju jest więc wyłączona spod zakazu wynikającego z art. 107 ust. 1 TFUE i nie podlega zgłoszeniu do Komisji Europejskiej. Zasady Udzielania pomocy de minimis reguluje Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis. Wskazuje ono następujące kwotowe progi pomocy, jaka może zostać uznana za wsparcie bagatelne – jest to kwota EUR w ciągu trzech lat dla przedsiębiorstw, z wyłączeniem sektora transportu, dla którego próg ten obniżono do EUR. NOWE ROZPORZĄDZENIA - ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Rozporządzenie będzie obowiązywać

55 Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013
Nowe rozporządzenie Komisji w sprawie pomocy de minimis (rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013) wprowadza pewne modyfikacje zasad udzielania pomocy de minimis, które różnią się od dotychczas stosowanych rozwiązań. Przedmiotowe zmiany obejmują m.in.: - wprowadzenie definicji „jednego przedsiębiorstwa", które obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze powiązane ze sobą co najmniej jednym ze stosunków, o których mowa w art, 2 ust. 2 lit a-d rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/ zmiana ta pociąga za sobą obowiązek spoczywający na podmiocie udzielającym pomocy do weryfikacji powiązań istniejących pomiędzy przedsiębiorstwem ubiegającym się o pomoc a innymi jednostkami gospodarczymi, w celu stwierdzenia, czy nie tworzą one jednego organizmu gospodarczego - a tym samym, czy pomoc de minimis udzielona na rzecz tego przedsiębiorstwa nie przekracza dopuszczalnych limitów pomocy, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji;

56 „jedno przedsiębiorstwo” obejmuje wszystkie jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane co najmniej jednym z następujących stosunków: a) jedna jednostka gospodarcza posiada w drugiej jednostce gospodarczej większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków; b) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wyznaczyć lub odwołać większość członków organu administracyjnego, zarządzającego lub nadzorczego innej jednostki gospodarczej; c) jedna jednostka gospodarcza ma prawo wywierać dominujący wpływ na inną jednostkę gospodarczą zgodnie z umową zawartą z tą jednostką lub postanowieniami w jej akcie założycielskim lub umowie spółki; d) jedna jednostka gospodarcza, która jest akcjonariuszem lub wspólnikiem w innej jednostce gospodarczej lub jej członkiem, samodzielnie kontroluje, zgodnie z porozumieniem z innymi akcjonariuszami, wspólnikami lub członkami tej jednostki, większość praw głosu akcjonariuszy, wspólników lub członków tej jednostki WYSTĘPOWANIE JEDNEJ Z FORM POWYŻEJ DETERMINUJE UZNANIE PRZEDSIĘBIORSTW JAKO JEDNEGO PODMIOTU GOSPODARCZEGO!!!

57 Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013
dopuszczenie możliwości udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorstw działających w sektorze transportu drogowego towarów do wysokości euro w okresie trzech kolejnych lat podatkowych, w przypadku, gdy przedsiębiorstwo prowadzi dodatkową działalność gospodarczą, w odniesieniu do której stosuje się limit euro oraz zapewniło rozdzielenie organizacyjne obu działalności lub wyodrębniło przychody i koszty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej; Korzyść dotycząca działalności w zakresie drogowego transportu towarów nie może przekraczać EUR oraz pomoc de minimis nie może być wykorzystywana na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego towarów.

58 Obowiązki wnioskodawcy związane z aplikowaniem o udzielenie pomocy publicznej – pomocy de minimis

59 PRACA Z ZAŁĄCZNIKIEM DO ROZPORZĄDZENIA
Zakres informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. PRACA Z ZAŁĄCZNIKIEM DO ROZPORZĄDZENIA

60 ZAMÓWIENIA PUBLICZNE PRACA Z DOKUMENTEM – - Umowa o dofinasowanie
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW 20142020 Wskaźniki procentowe do obliczenia wartości kar administracyjnych za naruszenie zasad konkurencyjności wydatków w ramach PROW 20142020

61 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ bialy1113@wp.pl


Pobierz ppt "Prowadzący: Paweł Biały"

Podobne prezentacje


Reklamy Google