Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Model pracy i narzędzia Piotr Domaradzki www.praxe.com.pl
Współdziałanie asystentury i pieczy zastępczej w obszarze powrotu dziecka do rodziny biologicznej. Model pracy i narzędzia Piotr Domaradzki
2
Główne cele pieczy zastępczej
powrót do rodziny biologicznej jeśli pierwsze niemożliwe, to adopcja jeśli adopcja niemożliwa, to zapewnienie prawidłowego rozwoju w pieczy zastępczej.
3
Podstawa prawna współdziałania
Art. 15. W sytuacji, gdy dziecko jest już umieszczone w zastępczej formie opieki mówi: 1. Do zadań asystenta rodziny należy w szczególności: 2) opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej, planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej;
4
Podstawa prawna współdziałania
Art. 47 opisując zadania organizatora rodzinnej pieczy zastępczej w ust. 5 wskazuje na obowiązek informowania sądu o sytuacji rodziny dziecka: 5. Organizator rodzinnej pieczy zastępczej współpracuje z sądem oraz informuje, co najmniej raz na 6 miesięcy, właściwy sąd o całokształcie sytuacji osobistej dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka oraz sytuacji rodziny dziecka.
5
Podstawa prawna współdziałania
Art. 47 ust 6 i 7 6. W przypadku stwierdzenia ustania przyczyny umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej organizator rodzinnej pieczy zastępczej informuje właściwy sąd o możliwości powrotu dziecka do jego rodziny, załączając opinię asystenta rodziny i opinię koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej.
6
Podstawa prawna współdziałania
Art. 47 ust 6 i 7 7. (…) organizator rodzinnej pieczy zastępczej składa do właściwego sądu wniosek wraz z uzasadnieniem o wszczęcie z urzędu postępowania o wydanie zarządzeń wobec dziecka celem uregulowania jego sytuacji prawnej. Do wniosku organizator rodzinnej pieczy zastępczej dołącza w szczególności opinię gminy lub podmiotu prowadzącego pracę z rodziną i opinię koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej.
7
Podstawa prawna współdziałania
Art. 77 ust 3 pkt 2 koordynator rodzinnej pieczy zastępczej formułując plan pomocy dziecku jest zobligowany współdziałać z asystentem rodziny 2) przygotowanie, we współpracy z asystentem rodziny i odpowiednio rodziną zastępczą lub prowadzącym rodzinny dom dziecka, planu pomocy dziecku;
8
Podstawa prawna współdziałania
Art. 129 pkt 1 i 6 określając cele okresowej oceny sytuacji dziecka mówi o: 1) ustalaniu aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka; 6 ) ocenie zasadności dalszego pobytu dziecka w pieczy zastępczej;
9
Podstawa prawna współdziałania
Art Oceny sytuacji dziecka organizator rodzinnej pieczy zastępczej dokonuje na posiedzeniu z udziałem: 4) właściwym asystentem rodziny 7) rodzicami dziecka, z wyjątkiem rodziców pozbawionych władzy rodzicielskiej.
10
Czy narzędzia służą współpracy
Minimalizacja ilości pracy biurowej Szybkość reakcji, zdolność do udzielania szybkich odpowiedzi. 1 Wzory planów i ocen powinny zawierać punkty odnoszące się do tych zapisów ustawowych. 2. Trzeba mieć opracowany wzór pisma którym występujemy o informacje do drugiego podmiotu.
11
Koordynacja planu pomocy dziecku z planem pracy z rodziną art. 15 i 77
w opisie sytuacji dziecka lub rodziny dla których formułowany jest plan powinien być punkt poświęcony informacji od koordynatora lub asystenta rodziny z przywołaniem podstawy prawnej Przywoływanie podstawy prawnej przy nagłówkach poszczególnych punktów w planach jest dobre dla obrony przed organami kontrolującymi.
12
Analiza sytuacji rodziny i jej środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie (art. 8 ust. 1 pkt 1) 1. Przyczyny trudnej sytuacji i źródła tych przyczyn. Odnosimy się do tych obszarów, które powodują konieczność wsparcia przez asystenta rodziny, wskazując (o ile to możliwe) na źródła ich powstania. 2. Możliwości przezwyciężenia przyczyn trudnej sytuacji oraz zasoby środowiska, które mogą w tym pomóc. W tym punkcie odnosimy się do każdej przyczyny wypisanej w punkcie 1., wskazując zasoby rodziny, dzięki którym mogą daną trudność pokonać. Wskazujemy też zasoby środowiska, które mogą pomóc w przezwyciężaniu danej trudności.
13
Analiza sytuacji rodziny i jej środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie (art. 8 ust. 1 pkt 1) 3. Ograniczenia tkwiące w rodzinie i bariery w środowisku utrudniające przezwyciężenie przyczyn trudnej sytuacji rodziny. Podobnie jak wyżej odnosimy się do każdej przyczyny trudnej sytuacji rodziny, wskazując ograniczenia tkwiące w rodzinie i środowisku. 4. Wskazania do planu pracy z rodziną uzyskane w wyniku konsultacji analizy sytuacji rodziny, zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 i 2. Trzeba napisać z kim uzgadniano analizę sytuacji rodziny i kierunki działań oraz co dana osoba zaleca ująć w planie pracy. Uwzględniamy zalecenia pracownika socjalnego jak i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, jeśli dziecko jest umieszczone w pieczy.
14
Analiza sytuacji rodziny i jej środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu w rodzinie (art. 8 ust. 1 pkt 1) 5. Uwagi wniesione przez rodzinę podczas uzgadniania treści analizy. Art. 15 ust 1 pkt 1 Ten punkt jest realizowany wspólnie z rodziną, Po zapoznaniu się z analizą sytuacji i dokonaniu uzgodnień jej treści z asystentem członkowie rodziny wyrażają gotowość/nie wyrażają gotowości* do budowania planu pracy, który ma na celu przezwyciężenie trudnej sytuacji życiowej rodziny. Data i podpisy :
15
W opisie sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy:
7. Czy rodzina współpracuje z asystentem i jakie są przewidywane efekty? Dane kontaktowe asystenta lub podmiotu realizującego pracę z rodziną. Wskazania do planu pomocy dziecku zgłoszone przez asystenta rodziny art. 77 ust. 3 pkt 2.
16
Przykładowy zestaw pytań koordynatora do asystenta rodziny, który jest przydatny w formułowaniu planu pomocy dziecku: Czy jest ustalony plan pracy z rodziną? Czy rodzina realizuje plan pracy? I jakie cele zostały przyjęte na czas najbliższy? Który z rodziców jest zaangażowany w realizację planu, a który nie chce go realizować? Czy postawa rodziców w realizowaniu planu pozwala przewidywać powrót dziecka do rodziny i w jakiej perspektywie czasowej?
17
Przykładowy zestaw pytań koordynatora do asystenta rodziny, który jest przydatny w formułowaniu planu pomocy dziecku: Jakie są możliwości ewentualnych odwiedzin lub pobytów weekendowych dziecka w rodzinie? Czy istnieje zagrożenie demoralizacją ze strony rodziny w trakcie odwiedzin dziecka? Jakie sugestie ma asystent rodziny do planu pomocy dziecku?
18
Przykładowy zestaw pytań asystenta do koordynatora:
Jak wpływa na dziecko kontakt z rodzicami biologicznymi? Czy rodzina zastępcza lub koordynator zaobserwowali jakieś niepokojące sygnały podczas kontaktu rodziców z dziećmi? Jeśli tak, to jakie? Jakie są warunki określone przez rodzinę zastępczą do kontaktów z dzieckiem?
19
Przykładowy zestaw pytań asystenta do koordynatora:
Jakie są warunki urlopowania dziecka do domu? (Jeżeli występuje w opinii asystenta taka możliwość). Jakie sugestie ma koordynator do planu pracy z rodziną, mając na uwadze dobro dziecka?
20
Współpraca dla realizacji art. 47
Powyższy zestaw pytań jest wystarczający dla sporządzenia informacji dla sądu o której mowa w art. 47 ust 5. Natomiast realizując obowiązki organizatora opisane w art. 47 ust 6 i 7 asystent , lub gmina powinna się posiłkować oceną okresową rodziny i w tej ocenie powinny być sformułowane stosowne wnioski.
21
Przykładowa ocena realizacji planu pracy
Ocena realizacji zadań określonych w karcie planu działań nr: Ocena gotowości poszczególnych realizatorów planu pracy do dalszej współpracy w kontekście przyjętych celów: Informacje od koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownika socjalnego lub innych instytucji, które są istotne dla realizacji planu pracy. Wskazania do modyfikacji w planie pracy:
22
Ocena okresowa sytuacji rodziny art.15u1pkt15
Ocena realizacji zadań określonych w kolejnych kartach planu działań nr: Ocena gotowości poszczególnych realizatorów planu pracy do dalszej współpracy w kontekście zażegnania kryzysu i przywrócenia prawidłowego funkcjonowania rodziny: Informacje od koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownika socjalnego lub innych instytucji, które są istotne dla realizacji planu pracy oraz oceny okresowej sytuacji rodziny:
23
Ocena okresowa sytuacji rodziny art.15u1pkt15
Ocena sytuacji rodziny i jej środowiska rodzinnego pod kątem możliwości powrotu dziecka do rodziny biologicznej/możliwości pozostania dziecka w rodzinie biologicznej: Wnioski dotyczące dalszej pracy z rodziną. Rokowania odnośnie terminu zakończenia wsparcia przez asystenta rodziny:
24
Pozyskiwanie informacji dla realizacji opinii (art. 47)
Organizator rodzinnej pieczy występując z zapytaniami w trybie art. 47 do gminy może użyć wyróżnionych części powyższego kwestionariusza jako zapytanie o sytuację rodziny dziecka umieszczonego w pieczy.
25
Współdziałanie dla realizacji art. 129
Organizator zapraszając na ocenę okresową asystenta rodziny lub występując z zapytaniem do gminy prowadzącej prace z rodziną biologiczną dziecka powinien wysłać skonkretyzowane pytania na jakie przyjdzie odpowiedzieć podczas oceny
26
Ocena Sytuacji Dziecka
Wskazania do modyfikacji planu pomocy dziecku. Art. 129 pkt 3. Ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w pieczy zastępczej, ewentualna potrzeba umieszczenia dziecka w innej placówce. Art pkt 6 i 7 oraz art. 131 – wskazania do opinii dla sądu. Następną ocenę przewiduje się w terminie Data, podpis i pieczęć organizatora rodzinnej pieczy zastępczej: Funkcja i podpis osób, które uczestniczyły w posiedzeniu zespołu oceniającego:
27
Ocena Sytuacji Dziecka
Aktualna sytuacja rodzinna dziecka. Art. 129 pkt 1. Monitoring procedur adopcyjnych dziecka z uregulowaną sytuacją prawną. Art 129 pkt 4. Ocena stanu zdrowia dziecka i aktualnych potrzeb (zwłaszcza potrzeb edukacyjnych i rozwojowych). Art. 129 pkt 5 oraz art. 77 ust. 3 pkt 4. Analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną. Art. 129 pkt 2 oraz art. 77 ust. 3 pkt 1.
28
Dziękuję za uwagę I zapraszam do lektury książki Piotr Domaradzki
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.