Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Bezpieczeństwo dzieci w sieci”

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Bezpieczeństwo dzieci w sieci”"— Zapis prezentacji:

1 „Bezpieczeństwo dzieci w sieci”
Prezentację przygotowały: Agnieszka Strzelczyk Aneta Krawczyk

2 Zasady bezpieczeństwa w Internecie.

3 W sieci nigdy nie można podawać swoich danych osobowych takich jak:
nazwisko numer telefonu adres zamieszkania adres szkoły do której chodzi dziecko

4 Zagrożenia dla dzieci i młodzieży związane z treściami internetowymi
Podział zagrożeń: Szkodliwe treści Wirtualna prostytucja(m.in. czat kamerki), Prywatność- w sieci zostawiamy całą mapę swojego dnia, począwszy od treningów sportowych, po miejsca, które odwiedzamy, Niebezpieczne kontakty online – grooming (co trzeci dzień do zespołu Helpline.org trafia zgłoszenie dot. uwodzenia, Cyberprzemoc - dzieci coraz częściej padają ofiarami agresji online ze strony swoich rówieśników- stalking – uporczywe nękanie, Nadmierne korzystanie z Internetu- 35 % dzieci zaniedbuje rodzinę, znajomych, naukę szkolną albo hobby, Zakupy- 15 % nastolatków ma konto w serwisie aukcyjnym.

5 Szkodliwe treści Treści pornograficzne (filmy, zdjęcia, teksty) Treści prezentujące i promujące przemoc, obrażenia fizyczne, śmierć Treści promujące niezdrowy i niebezpieczny tryb życia (używki, samookaleczenia, samobójstwa) Treści nawołujące do nietolerancji, nienawiści (rasizm, ksenofobia) Treści zawierające elementy manipulacji (np. namawiające do przystąpienia do sekty)

6 Niestety w Internecie jest ogromna ilość stron ze szkodliwymi treściami np.wulgaryzmy, pornografia. Teraz już wcale nie musisz szukać złych stron żeby na nie trafić, osoby, które na tym zarabiają, zrobią wszystko, aby strony zawierające, np. pornografię, trafiały do dzieci same. A więc aby temu zapobiec powinniśmy zainstalowć na komputerze program Opiekun Dziecka w Internecie.

7 Treści pornograficzne

8 Pornografia dziecięca
Produkcja i obrót pornografią dziecięcą to obecnie olbrzymi, globalny proceder przestępczy, którego ofiarami pada rok rocznie tysiące dzieci. Wyróżnia się dwa podstawowe zagrożenia związane ze zjawiskiem pornografii dziecięcej w Internecie: dzieci mogą być mimowolnym odbiorcą treści pornograficznych oraz mogą stać się też przedmiotem filmów i zdjęć pornograficznych. 80% zdjęć o charakterze pornograficznym zostaje wytworzonych przez dzieci, one same są ich dostawcami. Utrwalają je za pośrednictwem kamer internetowych, czy aparatów cyfrowych pod wpływem manipulacji i gratyfikacji ze strony poznanych w Sieci osób dorosłych.

9

10 Nie publikujemy swoich zdjęć w Internecie! Każdy ma do nich dostęp.

11

12 Niebezpieczne kontakty
Wyłudzenie danych informacji Uwodzenie grooming Manipulacja Namawianie do niebezpiecznych zachowań (używanie narkotyków, samookaleczeń, samobójstw) Szerzenie i kształtowanie niebezpiecznych postaw (sekty, subkultury)

13

14 Odchodząc od komputera zawsze należy wylogować się z poczty lub portalu społecznościowego!
Uświadom dziecku, że hasła zakładane w Internecie to tajemnica. Nie powinny być łatwe do odgadnięcia.

15 Korzystając z portali społecznościowych powinny ustawić status prywatności dzięki temu nie wszyscy będą mieli do niego dostęp. W adresie poczty elektronicznej nie powinni używać swojego imienia i nazwiska.

16 Stop! Uzależnienie.

17 Gry internetowe – komputerowe
Zjawisko gier komputerowych budzi obecnie niezwykle silne emocje, zarówno dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Z jednej strony gry komputerowe są odbierane jako nowoczesna i bardzo atrakcyjna zabawa, pozwalająca przeżyć wiele fascynujących przygód w wirtualnym świecie. Z drugiej strony ta ,,nowoczesna forma zabawy” często przeraża ogromnym ładunkiem przemocy budząc niepokój co do negatywnego wpływu tych treści na rozwój dziecka. Początek uzależnienia - dziecko spędza wiele czasu przy grach; rodzice z dumą patrzą na dziecko, które sprawnie obsługuje komputer, uważają je za młodego geniusza, są przekonani, że rozwija ono swoje zainteresowania, a równocześnie jest w domu pod czujnym okiem rodziców. Z czasem dzieci zaczynają spędzać coraz więcej czasu przy grach komputerowych, przy próbie oderwania od komputera reagują wybuchami niekontrolowanej złości i agresji. Najważniejsza staje się gra i czas spędzany w świecie wirtualnym.

18 Internet potrafi zahipnotyzować, działać jak narkotyk i uzależnić
Internet potrafi zahipnotyzować, działać jak narkotyk i uzależnić . Coraz więcej ludzi cierpi na uzależnienie od Internetu - internetoholizm. Internet staję się wtedy dla ciebie prawdziwym życiem, prowadzi to do zaburzeń nawiązywania kontaktów z rówieśnikami oraz zaległości w szkole Pamiętajcie aby Wasze dzieci nie wpadły w sidła sieci. Zbyt długie korzystanie z komputera lub telefonu może zaszkodzić zdrowiu i bardzo szybko uzależnia.

19 Zasady korzystania z gier komputerowych przez dzieci

20 Określ zasady dotyczące czasu, jaki twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w waszym domu gra się w określone dni, np. w piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera. Zainteresuj się, w co gra twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.

21 Zwróć uwagę, czy w zachowaniu twojego dziecka nie pojawiają się sygnały uzależnienia od komputera.
Upewnij się, że twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych. Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może ci w tym pomóc system oceny gier PEGI.

22 Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci. Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami. Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

23 Oznaczenia gier komputerowych
- system PEGI (strona z opisem gier Znaki ratingu PEGI znajdują się z przodu i z tyłu opakowania. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18. Dostarczają wiarygodnych informacji o stosowności treści gry z punktu widzenia ochrony nieletnich. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do danej gry.

24 Oznaczenia gier komputerowych
- system PEGI (strona z opisem gier Gra pokazuje przypadki dyskryminacji (ze względu na rasę, religię) W grze jest używany wulgarny język W grze pojawiają się nagość i/lub zachowania seksualne. Gry, które zachęcają do uprawiania hazardu lub go uczą. W grze pojawiają się nawiązania do narkotyków, lub jest pokazane zażywanie narkotyków. Gra zawiera elementy przemocy. Gra może przestraszyć młodsze dzieci.

25 Oznaczenia gier komputerowych - system amerykański ESRB
Reklamy, zwiastuny gier Tylko dla osób dorosłych Dla małych dzieci Dla wszystkich Dla nastolatków Dla wszystkich powyżej 10 roku życia Dla nastolatków powyżej 17 lat

26 Cyberprzemoc

27 Cyberprzemoc (agresja elektroniczna) - stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, , witryny internetowe, fora dyskusyjne w internecie, portale społecznościowe i inne.

28 Cyberprzemoc formy Nękanie Straszenie Szantażowanie z użyciem Internetu Publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących inf., zdjęć, filmów z użyciem Sieci Podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli Robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody Dopisywanie obraźliwych komentarzy do wpisów w blogu czy na forum dyskusyjnym

29 Serwisy społecznościowe
Cyberprzemoc miejsca Poczta elektroniczna Serwisy społecznościowe Serwisy SMS, MMS Strony internetowe Fora internetowe Czaty, blogi Komunikatory

30 Cyberprzemoc - cechy charakterystyczne,
które sprawiają, że jest to zjawisko szczególnie niebezpieczne: anonimowość sprawcy, różnorodność form, powszechna dostępność w sieci, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, szybkość rozpowszechniania materiałów kierowanych przeciwko ofierze, zasięg, stałe narażenie na atak ofiary niezależnie od miejsca i pory, stosunkowo niski poziom kontroli społecznej tego typu zachowań (np. ograniczona wiedza i doświadczenie nauczycieli oraz rodziców związane z korzystaniem z mediów elektronicznych), praktycznie niemożliwe usunięcie kompromitujących informacji, zdjęć, filmów itp.

31 Jak zabezpieczamy dowody w domu i szkole?
Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres , numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil. Takie zabezpieczenie dowodów nie tylko ułatwi dalsze postępowanie dostawcy usługi (odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu), ale również stanowi materiał, z którym powinny się zapoznać wszystkie zaangażowane w sprawę osoby: dyrektor i pedagog szkolny, rodzice, a wreszcie policja, jeśli doszło do złamania prawa. Na etapie zabezpieczania dowodów cyberprzemocy i identyfikacji sprawcy w szkole warto korzystać z pomocy nauczyciela informatyki.

32 Przesłanie Szanuj innych użytkowników Internetu. Traktuj ich tak, jak chcesz żeby oni traktowali ciebie. Szanuj też prawo własności w sieci. Jeżeli posługujesz się materiałami znalezionymi w Internecie, zawsze podawaj ich źródło pochodzenia.

33 Zakupy w sieci

34 To bardzo trudna i skomplikowana rzecz więc jeżeli twoje dziecko chce coś kupić w Internecie, zawsze niech skonsultuje to z rodzicami. Jeżeli kupujesz przedmioty przez Internet zawsze wybieraj zaufanego sprzedawcę. Nigdy nie podawaj numeru karty kredytowej i nie wypełniaj internetowych formularzy podając hasła do konta bankowego.

35 Uwaga Wirusy!

36 Jeżeli twój komputer jest podłączony do Internetu, musisz mieć zainstalowany odpowiedni program antywirusowy. Powinieneś również zaopatrzyć się w Firewall.

37 Gdzie szukać pomocy?

38 Skontaktuj się z np. z: Policją jeśli doszło do złamania prawa
zadzwoń pod bezpłatny numer telefonu FDN „Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111”. serwis, który przyjmuje zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści znalezionych w Internecie, strona zajmująca się zwróceniem uwagi dorosłych i dzieci na zagrożenia wynikające z nierozważnego korzystania z Internetu, – 50,87%

39 W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu , oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów). Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).

40 Strony przyjazne dzieciom

41 Rady dla rodziców

42 1. Odkrywaj świat Internetu razem z dzieckiem
1.Odkrywaj świat Internetu razem z dzieckiem. Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Siecią. Spróbujcie znaleźć ciekawe strony, które mogą zainteresować Wasze dzieci, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron. Pomocny w tym może być edukacyjny serwis internetowy  2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Uczul dziecko na zagrożenia związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Sieci. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym online, ani też wierzyć we wszystko, co o sobie mówią. 3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci. Wprowadź zasadę, że dziecko spotyka się z nieznajomymi wyłącznie w towarzystwie przyjaciół lub dorosłych i zawsze po uzyskanej zgodzie rodziców.

43 4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu prywatnych danych
4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu prywatnych danych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego adresu i numeru telefonu. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. 5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci, ponieważ nie wszystkie są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki). 6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka. Często zdarza się, że dzieci przypadkowo trafiają na strony adresowane do dorosłych. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o takich sytuacjach; by wiedziało, że zawsze, kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

44 7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści
7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści. Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za nieodpowiednie i nielegalne treści w Internecie. Nasze działania pomagają likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej, szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, a, itp. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub anonimowo - do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – Hotline’u -   Działający w ramach projektu Saferinternet.pl zespół Dyżurnet.pl współpracuje również z operatorami telekomunikacyjnymi i serwisami internetowymi w celu doprowadzenia do usunięcia nielegalnych materiałów z Sieci.

45 8. Jeśli masz wątpliwości, jak zareagować na informacje o problemach dziecka związanych z Internetem lub komputerem - skontaktuj się Helpline.org.pl, którego celem jest pomoc dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia w Sieci. Konsultanci Helpline udzielają porad rodzicom, opiekunom i osobom pracującym zawodowo z dziećmi i młodzieżą. Kontakt z helpline możliwy jest poprzez stronę  pod bezpłatnym numerem telefonu  100.  9. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie. Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. Zasady Netykiety znajdziesz na stronie 

46 10. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko
10. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko. Przyglądnij się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci (wzory Umów Rodzic-Dziecko znajdziesz na stronie  oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji. 11. Pamiętaj o zainstalowaniu programu filtrującego szkodliwe treści. Na stronie projektu Saferinternet.pl prezentujemy wyniki testów skuteczności programów filtrujących, wykonane przez NASK w ramach projektu Saferinternet.pl. Zapraszamy do zapoznania się z raportem "Jak skutecznie filtrować zawartość Internetu?".

47 12. Jeśli podejrzewasz, że zostało złamane prawo, powiadom policję
12. Jeśli podejrzewasz, że zostało złamane prawo, powiadom policję. Nie usuwaj dowodów przestępstwa – nawet jeśli będzie to wulgarny lub nieprzyjemny list, bądź inny plik. 13. Jeśli sprawa wymaga przesłuchania dziecka, domagaj się możliwości skorzystania z tzw. niebieskiego pokoju (więcej informacji o procedurach związanych z udziałem dziecka w postępowaniu karnym można znaleźć na stronach Fundacji Dzieci Niczyje –  14. Jeśli stwierdzisz przypadek włamania lub próby włamania do swojego komputera, jesteś nękany spamem przesyłanym za pośrednictwem polskich serwerów lub atakami hackerów, zgłoś się do zespołu CERT Polska - 

48 Dziękujemy za uwagę.


Pobierz ppt "„Bezpieczeństwo dzieci w sieci”"

Podobne prezentacje


Reklamy Google