Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Tajemnice snu” Zuzanna Bakuła kl.IIa PG w Wachu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Tajemnice snu” Zuzanna Bakuła kl.IIa PG w Wachu"— Zapis prezentacji:

1 „Tajemnice snu” Zuzanna Bakuła kl.IIa PG w Wachu

2 Gromadzenie informacji potrzebnych do prezentacji projektu.
W grudniu zbierałam i gromadziłam informacje, z których potem mogłam stworzyć prezentację o śnie ludzi i zwierząt, a także ich hibernacji. Gromadzenie informacji potrzebnych do prezentacji projektu.

3 W styczniu układałam pytania i korzystałam z różnych źródeł, aby przeprowadzić wywiad z lekarzem. Starałam się, żeby zawierał on jak najwięcej informacji, które są ważne i przydatne. Pojęcie snu oraz zaburzenia związane z jego brakiem (wywiad z lekarzem).

4

5 W lutym i marcu zbierałam fotografie i informacje do gazetki na temat tego jak, i ile czasu potrzebują zwierzęta na sen. Po tym gazetkę umieściłam w sali lekcyjnej. Z tych samych zdjęć stworzyłam również niewielki album. Długość snu zwierząt – Jak śpią zwierzęta? (zgromadzenie fotografii do gazetki).

6

7 Prezentacja multimedialna – Sen ludzi i zwierząt.
W kwietniu z zebranych wcześniej informacji stworzyłam prezentację, która dotyczyła snu ludzi i zwierząt, hibernacji oraz różnego rodzaju zaburzeń snu. Prezentacja multimedialna – Sen ludzi i zwierząt.

8 Prezentacja „Sen ludzi i zwierząt”

9 Znaczenie snu dla człowieka:
redukcja napięcia wpływ na lepsze samopoczucie regeneracja utrwalanie świeżo zdobytych informacji wzrost.

10 Sen – stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego, cyklicznie pojawiający się i przemijający w rytmie dobowym, podczas którego następuje zniesienie świadomości i bezruch. Fizjologiczny sen charakteryzuje się pełną odwracalnością pod wpływem czynników zewnętrznych (w przeciwieństwie do śpiączki). Przeciwieństwem stanu snu jest stan czuwania. Granica pomiędzy tymi stanami jest płynna u zwierząt niższych (na przykład u żółwi).

11 Sen dzieli się na dwie główne fazy: 1
Sen dzieli się na dwie główne fazy: 1. Sen o wolnych ruchach gałek ocznych (skrót: NREM)inna nazwa: sen wolno falowy. W fazie tej pojawiają się fale aktywności elektrycznej mózgu. 2. Sen REM - jest to sen o szybkich ruchach gałek ocznych (skrót: REM, inna nazwa: sen paradoksalny). W tej fazie występują najczęściej marzenia senne. Następuje w niej całkowite rozluźnienie mięśni, dlatego śniący o ruchu człowiek nie porusza się.

12 Ze względu na udział fal wolnych sen podzielono na 4 stadia
Ze względu na udział fal wolnych sen podzielono na 4 stadia. Pierwsze trzy wchodzą w skład fazy NREM, natomiast czwarta to faza REM: •stadium 1, w którym świadomość bodźców docierających ze środowiska stopniowo maleje, w zapisie EEG pojawiają się wolne ruchy gałek ocznych, •stadium 2, charakteryzujące się niereagowaniem na bodźce, •stadium 3, •stadium 4, Sen zaczyna się fazą NREM, prawidłowo o czasie trwania min, po której następuje faza snu REM trwająca ok. 15 min. U osób dorosłych tego typu cykl powtarza się 4 lub 5 razy. Wraz z długością snu: •spada udział najgłębszego stadium snu wolno falowego, •rośnie czas trwania fazy REM, która pod koniec nocy zazwyczaj trwa około 40 minut. Obiektywnym wskaźnikiem bezsenności jest krótki czas (lub brak) najgłębszego stadium snu, wolno falowego. Bezsenność często jest objawem nerwicy lub depresji. W czasie snu zmienia się częstotliwość fal mózgowych. Wykorzystanie niektórych rejonów mózgu jest znacznie większe podczas snu niż podczas czuwania.

13 Na co wpływa sen ? Sen wpływa na serce, masę ciała, umysł i prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu.

14 Niedobór snu: Zaburzenia nastroju Utrudnione skupienie uwagi Spowolnienie reakcji Spadek motywacji Podwyższona skłonność do podejmowania ryzyka Spadek zdolności twórczego myślenia Upośledzenie aktywności układu immunologicznego

15 Utrudnione skupienie uwagi

16 Spadek motywacji

17 Zaburzenia nastroju

18 Zalecany czas snu: Noworodek (14-17h) Niemowlę (12-15h) Małe dziecko (11-14h) Przedszkolak (10-13h) Dziecko w wieku szkolnym (9-11h) Nastolatek (8-10h) Młody dorosły (7-9h) Dorosły (7-9h) Osoba starsza (7-8h)

19 Zaburzenia snu: lęki nocne koszmary senne bezdech senny bezsenność zaburzenia dobowego rytmu snu i czuwania.

20 Koszmary senne

21 Bezsenność

22 Co dzieje się w mózgu podczas snu?
Sen to także odpoczynek i czas na regenerację zmęczonych całodzienną pracą komórek i tkanek naszego organizmu. Dochodzi także do „odświeżenia” funkcji receptorowych, a nawet powstają nowe połączenia w centralnym układzie nerwowym.

23 Korzystny wpływ snu: -poprawia pamięć -łagodzi stres -uspokaja organizm -pozwala na utrzymanie szczupłej sylwetki -wpływa na stan i wygląd cery -reguluje gospodarkę hormonalną.

24 Co to jest hibernacja? Hibernacja-wymuszone lub naturalne zmniejszenie aktywności organizmów żywych poprzez lub dzięki obniżeniu temperatury ciała. Podczas hibernacji temperatura spada do 5*C temperatury ciała.

25 Hibernacja: -Płazy -Ssaki: -szczerbaki -torbacze(oposy karłowate) -drapieżne(niedźwiedź, borsuk) -nietoperze(kilka gatunków) -stekowce(kolczatka) -owadożerne(jeże) -gryzonie(chomik, suseł) -naczelne(lemury)

26 Hibernacja: Obligatoryjne fakultatywne

27 Hibernacja obligatoryjna- wywoływana naturalnie
Hibernacja obligatoryjna- wywoływana naturalnie. Hibernacja fakultatywna- wywoływana przez czynniki środowiskowe.

28 Owady(diapauza-okresowy stan zwolnienia rozwoju ontogenetycznego, wykorzystywany powszechnie przez organizmy w środowiskach podlegających zmianom zewnętrznych warunków życiowych)- przechodzą zwykle ich jaja, larwy i poczwarki. Hibernacja sezonowa – tylko jeden gatunek ptaka(lelek zimowy). Kilka gatunków kolibrów, jerzyków i czepigi – zapadają w stan zbliżony do hibernacji.

29 Szczerbaki- bezzębne lub z uproszczonym uzębieniem, ryjące lub nadrzewne zwierzęta: leniwiec, pancernik, mrówkojad.

30 Torbacze(oposy karłowate)- najmniejsze mają rozmiary małej myszy, największe kopalne gatunki osiągały rozmiary nosorożca.

31 Drapieżne(niedźwiedź, borsuk)- rząd lądowych i wodnych ssaków łożyskowych.

32 Nietoperze(kilka gatunków)- Opisywane ssaki są wybitnie ciepłolubne – termofilne. Same decydują o temperaturze swojego ciała. Obniżają temperaturę ciała szybciej niż inne ssaki podobnej wielkości i również szybciej potrafią ją z powrotem podnieść.

33 Stekowce(kolczatka)-  Są stałocieplne, jednakże temperatura ich ciała jest dość niska (31–32 °C), a w niesprzyjających warunkach mogą popadać w rodzaj odrętwienia.

34 Owadożerne(jeże)- niewielkie ssaki łożyskowe o prymitywnej budowie, żywiące się głównie owadami. Prowadzą podziemny lub naziemny tryb życia.

35 Gryzonie(chomik, suseł)- Stanowią najbardziej zróżnicowany rząd ssaków
Gryzonie(chomik, suseł)- Stanowią najbardziej zróżnicowany rząd ssaków. Obejmują gatunki nadrzewne, drążące w glebie i częściowo wodne.

36 Naczelne(lemury)- Naczelne powstały z przodków żyjących na drzewach lasów tropikalnych. Wiele z nich przedstawia adaptacje do życia w tym wymagającym, trójwymiarowym środowisku. Większość z nich zachowały przynajmniej częściowo nadrzewny tryb życia.

37 Owady

38 Ptak(lelek zimowy)

39 Kilka gatunków kolibrów, jerzyków i czepigi

40 Dziękuję za obejrzenie mojej prezentacji. Zuzanna Bakuła kl.IIa

41 Uogólnienie zebranych danych i podsumowanie.
Maj to czas, w którym segregowałam zebrane informacje oraz uszczegółowiałam je, wprowadzałam korekty i inne poprawki. Uogólnienie zebranych danych i podsumowanie.

42 Udział w kursie języka angielskiego.
Od listopada do kwietnia uczęszczałam na kurs języka angielskiego, który bardzo mi się przydał i pomógł. Dzięki niemu nauczyłam się wielu nowych słów i zwrotów, które okazują się bardzo pomocne. Udział w kursie języka angielskiego.

43 Przedstawienie projektu „Tajemnice snu” na forum szkoły
W czerwcu zebrałam swoją prezentację i przedstawiłam oraz umieściłam na forum naszej szkoły. Przedstawienie projektu „Tajemnice snu” na forum szkoły

44 Dziękuję za obejrzenie mojej prezentacji, która przedstawiała całą moją pracę, którą wykonałam w roku szkolnym 2015/2016.


Pobierz ppt "„Tajemnice snu” Zuzanna Bakuła kl.IIa PG w Wachu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google