Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałNatalia Andrzejewska Został zmieniony 7 lat temu
2
Realizacja i rozliczanie projektów w ramach konkursu nr POWR. 02. 06
Realizacja i rozliczanie projektów w ramach konkursu nr POWR IP /16 II Oś priorytetowa Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji Działanie 2.6 Wysoka jakość polityki na rzecz włączenia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych Priorytet Inwestycyjny 9i Aktywne włączenie, w tym z myślą o promowaniu równych szans oraz aktywnego uczestnictwa i zwiększaniu szans na zatrudnienie Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
3
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Beneficjent ODPOWIADA za realizację projektu zgodnie z Wnioskiem, w tym za: osiągnięcie wskaźników produktu oraz rezultatu określonych we Wniosku; realizację Projektu w oparciu o harmonogram realizacji projektu określony we Wniosku; zapewnienie realizacji Projektu przez personel projektu posiadający kwalifikacje określone we Wniosku lub/i przez osoby bezpośrednio wskazane we Wniosku;
4
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
zachowanie trwałości Projektu lub rezultatów, o ile tak przewiduje Wniosek; zapewnienie stosowania zasady równości szans i niedyskryminacji a także równości szans kobiet i mężczyzn, zgodnie z Wytycznymi w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata ,
5
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Płatności: prowadzenie wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z Projektem, z wyłączeniem kosztów pośrednich opisywania dokumentacji księgowej Projektu aby widoczny był związek z Projektem dofinansowanie jest wypłacane w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dofinansowanie może być wypłacane w formie refundacji kosztów poniesionych przez Beneficjenta lub Partnera.
6
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
IP zaleca aby stosować opisy dokumentów księgowych analogiczne jak miało to miejsce w przypadku projektów finansowanych w ramach POKL, tj.: Opis dokumentu księgowego powinien zawierać co najmniej: numer umowy o dofinansowanie projektu; informację, że projekt współfinansowany jest z EFS nazwę zadania zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach którego wydatek jest ponoszony; kwotę kwalifikowalną lub w przypadku gdy dokument księgowy dotyczy kilku zadań – kilka kwot w odniesieniu do każdego zadania. Jednocześnie każdy dokument księgowy powinien zawierać informację o poprawności merytorycznej i formalno-rachunkowej a w przypadku gdy dokument dotyczy: zamówienia publicznego – również odniesienie do ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, lub nabycia towaru / usługi z zastosowaniem zasady konkurencyjności/rozeznania rynku
7
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Płatności: - pierwsza transza dofinansowania jest przekazywana w wysokości określonej w pierwszym wniosku o płatność pod warunkiem wniesienia zabezpieczenia kolejne transze dofinansowania są przekazywane po złożeniu i zweryfikowaniu wniosku o płatność rozliczającego ostatnią transzę dofinansowania przez IP, w którym wykazano wydatki kwalifikowalne rozliczające co najmniej 70% łącznej kwoty otrzymanych transz dofinansowania oraz zatwierdzeniu przez IP wniosku o płatność rozliczającego przedostatnią transzę dofinansowania
8
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Płatności: zlecenie płatności jest przekazywane do Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK) w terminie 5 dni roboczych od dnia akceptacji wniosku o płatność. Natomiast płatność następuje na wskazany w umowie o dofinansowanie projektu rachunek bankowy zgodnie z kalendarzem zleceń zamieszczonym na stronie internetowej BGK.
9
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Terminy: Beneficjent składa pierwszy wniosek o płatność, będący podstawą wypłaty pierwszej transzy dofinansowania niezwłocznie po podpisaniu umowy, drugi i kolejne wnioski o płatność za okresy rozliczeniowe, zgodnie z harmonogramem płatności w terminie do 10 dni roboczych od zakończenia okresu rozliczeniowego, a końcowy wniosek o płatność w terminie do 30 dni kalendarzowych od dnia zakończenia okresu realizacji Projektu,
10
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Terminy: IP dokonuje weryfikacji pierwszego wniosku o płatność w terminie do 5 dni roboczych od dnia jego otrzymania, IP dokonuje weryfikacji pierwszej wersji drugiego i kolejnych wniosków o płatność w terminie 20 dni roboczych od dnia jej otrzymania, a kolejnych jego wersji w terminie do 15 dni roboczych od dnia ich otrzymania, a w przypadku gdy weryfikacja obejmuje także inne dokumenty niż rachunki i faktury wraz z dowodami zapłaty, odpowiednio w terminie 25 i 20 dni roboczych. Do ww. terminów nie wlicza się czasu oczekiwania przez Instytucję na dokumenty
11
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Informacja i promocja: 1) Wszystkie działania informacyjne i promocyjne Beneficjenta oraz każdy dokument, który jest podawany do wiadomości publicznej lub jest wykorzystywany przez uczestników projektu, w tym wszelkie zaświadczenia o uczestnictwie lub inne certyfikaty zawierają informacje o otrzymaniu wsparcia z Unii Europejskiej, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z Programu za pomocą: znaku Funduszy Europejskich z nazwą Programu; znaku Unii Europejskiej z nazwą Europejski Fundusz Społeczny
12
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Informacja i promocja: 2) W okresie realizacji Projektu Beneficjent informuje opinię publiczną o pomocy otrzymanej z Unii Europejskiej w tym Europejskiego Funduszu Społecznego i Programu m.in. przez: umieszczenie przynajmniej jednego plakatu o minimalnym rozmiarze A3 z informacjami na temat Projektu, w miejscu ogólnodostępnym i łatwo widocznym, takim jak np. wejście do budynku zamieszczenie na stronie internetowej Beneficjenta krótkiego opisu Projektu, Jeżeli Beneficjent posiada stronę internetową lub jeśli strona internetowa powstanie w trakcie realizacji Projektu lub zostanie stworzona strona dotycząca projektu. 3) Szczegóły dotyczące informacji i promocji zostały wskazane w zał. 10 do umowy.
13
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Zmiany w projekcie: Beneficjent może dokonywać zmian w projekcie pod warunkiem ich zgłoszenia instytucji pośredniczącej w SL2014 oraz systemie obsługi wniosków aplikacyjnych nie później niż na 1 miesiąc przed planowanym zakończeniem realizacji projektu oraz przekazania zaktualizowanego wniosku i uzyskania akceptacji instytucji pośredniczącej, akceptacja, o której mowa w zdaniu pierwszym, jest dokonywana w SL2014 oraz systemie obsługi wniosków aplikacyjnych w terminie 15 dni roboczych i nie wymaga formy aneksu do umowy
14
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Zmiany w projekcie: Beneficjent może dokonywać przesunięć w budżecie projektu określonym we Wniosku do 10% wartości środków w odniesieniu do zadania z którego są przesuwane środki, jak i do zadania, na które są przesuwane środki w stosunku do zatwierdzonego Wniosku bez konieczności zachowania wymogu, o którym mowa powyżej. Przesunięcia, te nie mogą: zwiększać łącznej wysokości wydatków dotyczących cross-financingu; zwiększać łącznej wysokości wydatków dotyczących zakupu środków trwałych; zwiększać łącznej wysokości wydatków dotyczących zadań zleconych; dotyczyć kosztów rozliczanych ryczałtowo
15
UMOWA O DOFINANSOWANIE REALIZACJI PROJEKTU
Harmonogram płatności i jego zmiany w trakcie realizacji projektu Harmonogram płatności może podlegać aktualizacji. Aktualizacja ta jest skuteczna, pod warunkiem akceptacji przez Instytucję Pośredniczącą i nie wymaga formy aneksu do umowy. Instytucja Pośrednicząca akceptuje lub odrzuca zmianę harmonogramu płatności w SL2014 w terminie 10 dni roboczych od jej otrzymania. § 11 pkt 9 - aktualizacja harmonogramu płatności, o której mowa powyżej, aby została uznana za skuteczną od początku następnego okresu rozliczeniowego, powinna zostać przekazana do Instytucji Pośredniczącej do końca okresu rozliczeniowego.
16
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Ocena kwalifikowalności wydatku: Ocena kwalifikowalności wydatku polega na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i prawa krajowego, decyzją w sprawie zatwierdzenia wkładu finansowego na rzecz dużego projektu, umową o dofinansowanie i Wytycznymi oraz innymi dokumentami, do których stosowania beneficjent zobowiązał się w umowie o dofinansowanie. Ocena kwalifikowalności poniesionego wydatku dokonywana jest przede wszystkim w trakcie realizacji projektu poprzez weryfikację wniosków o płatność oraz w trakcie kontroli projektu, w szczególności kontroli w miejscu realizacji projektu lub siedzibie beneficjenta (…) podpisanie z beneficjentem umowy o dofinansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które beneficjent przedstawi we wniosku o płatność w trakcie realizacji projektu, zostaną uznane za kwalifikowalne.
17
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Ocena kwalifikowalności wydatku: Wydatkiem kwalifikowalnym jest wydatek spełniający łącznie następujące warunki: został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie o dofinansowanie, jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego, jest zgodny z PO i SZOOP, został uwzględniony w budżecie projektu, został poniesiony zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu,
18
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Ocena kwalifikowalności wydatku: cd. został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, został należycie udokumentowany, został wykazany we wniosku o płatność zgodnie z Wytycznymi w zakresie warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej, dotyczy towarów dostarczonych lub usług wykonanych lub robót zrealizowanych.
19
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Wydatki niekwalifikowane: Następujące wydatki są niekwalifikowalne: prowizje pobierane w ramach operacji wymiany walut, odsetki od zadłużenia, koszty pożyczki lub kredytu zaciągniętego na prefinansowanie dotacji kary i grzywny, świadczenia realizowane ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), koszty postępowania sądowego, wydatki związane z przygotowaniem i obsługą prawną spraw sądowych
20
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Wydatki niekwalifikowane: wydatki poniesione na zakup używanego środka trwałego, który był w ciągu 7 lat wstecz współfinansowany ze środków unijnych lub z dotacji krajowych podatek od towarów i usług (VAT), który może zostać odzyskany na podstawie przepisów krajowych, wydatki poniesione na przygotowanie i wypełnienie formularza wniosku o dofinansowanie projektu premia dla współautora wniosku o dofinansowanie opracowującego np. studium wykonalności, - w przypadku projektów współfinansowanych z EFS – wydatki związane z zakupem nieruchomości i infrastruktury oraz z dostosowaniem lub adaptacją budynków i pomieszczeń, za wyjątkiem wydatków ponoszonych jako cross-financing,
21
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu Zasady dotyczące udzielania zamówień publicznych na podstawie: rozeznania rynku, zasady konkurencyjności ustawy Prawo zamówień publicznych określono w Rozdziale 6.5 Zamówienia udzielane w ramach projektów Wytycznych kwalifikowalności wydatków… Ponadto zgodnie z umową o dofinansowanie Beneficjent udziela zamówień w ramach Projektu zgodnie z ustawą Pzp albo zasadą konkurencyjności na warunkach określonych w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności, w szczególności zobowiązuje się do upubliczniania zapytań ofertowych zgodnie z ww. wytycznymi; a także dla wydatków od 20 do pln netto stosuje rozeznanie rynku. UWAGA: aspekty społeczne w zamówieniach (zarówno dla Pzp i zasady konkurencyjności) umowa o dofinansowanie oraz interpretacja IZ (pismo IZ PO WER z dnia 24 stycznia 2017 r.)
22
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu Procedur określonych w podrozdziale 6.5 Wytycznych nie stosuje się do: zamówień określonych w art. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp), z wyjątkiem zamówień określonych w art. 4 pkt 8 Pzp, przy czym udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest nabycie własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości przez podmiot niebędący zamawiającym w rozumieniu Pzp z pominięciem zasady konkurencyjności jest możliwe jedynie w przypadku braku powiązań osobowych i kapitałowych, o których mowa w sekcji pkt 2 lit. a, oraz do zamówień określonych w art. 4d Pzp, wydatków rozliczanych metodami uproszczonymi, o których mowa w podrozdziale 6.6 i 8.5 Wytycznych, zamówień udzielanych przez beneficjentów wybranych w trybie określonym w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym lub w ustawie o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi do realizacji projektu formule partnerstwa publiczno-prywatnego (projekt hybrydowy). Możliwe jest niestosowanie procedur określonych w podrozdziale 6.5 przy udzielaniu zamówień w przypadkach określonych w Podrozdziale 6.5 pkt. 8. UWAGA – brak włączeń dla zasady konkurencyjności stosowanych w PO KL MOŻLIWE JEST NIESTOSOWANIE PROCEDUR OKREŚLONYCH W NINIEJSZYM PODROZDZIALE PRZY UDZIELANIU ZAMÓWIEŃ W NASTĘPUJĄCYCH PRZYPADKACH: a) w wyniku przeprowadzenia procedury określonej w sekcji nie wpłynęła żadna oferta, lub wpłynęły tylko oferty podlegające odrzuceniu, albo wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania lub nie spełnili warunków udziału w postępowaniu, pod warunkiem, że pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione, b) zamówienie może być zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę z jednego z następujących powodów: i. brak konkurencji ze względów technicznych o obiektywnym charakterze, ii. przedmiot zamówienia jest objęty ochroną praw wyłącznych, w tym praw własności intelektualnej, – wyłączenie może być zastosowane, o ile nie istnieje rozwiązanie alternatywne lub zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem sztucznego zawężania parametrów zamówienia, c) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, w przypadku udzielania zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej, d) w przypadku zamówień, do których ma zastosowanie zasada konkurencyjności, ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych w sekcji 6.5.2, e) w przypadku zamówień, do których ma zastosowanie zasada konkurencyjności, ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia i nie można zachować terminów określonych w sekcji 6.5.2, f) przedmiotem zamówienia na dostawy są rzeczy wytwarzane wyłącznie w celach badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych, z wyłączeniem zamówień obejmujących produkcję masową służącą osiągnieciu rentowności ekonomicznej lub pokryciu kosztów badań i rozwoju, g) zamawiający udziela wykonawcy wybranemu zgodnie z zasadą konkurencyjności uzupełniających zamówień na dodatkowe dostawy, polegających na częściowej wymianie dostarczonych produktów lub instalacji albo zwiększeniu bieżących dostaw lub rozbudowie istniejących instalacji, a zmiana wykonawcy prowadziłaby do nabycia materiałów o innych właściwościach technicznych, co powodowałoby niekompatybilność techniczną lub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu i utrzymaniu tych produktów lub instalacji. Czas trwania umowy w sprawie zamówienia na dostawy dodatkowe nie może przekraczać 3 lat, h) zamawiający udziela wykonawcy wybranemu zgodnie z zasadą konkurencyjności, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, przewidzianych w zapytaniu ofertowym zamówień uzupełniających na usługi lub roboty budowlane, polegających na powtórzeniu podobnych usług lub robót budowlanych, i) przedmiotem zamówienia są dostawy na szczególnie korzystnych warunkach w związku z likwidacją działalności innego podmiotu, postępowaniem egzekucyjnym albo upadłościowym, j) zamówienie na dostawy jest dokonywane na giełdzie towarowej w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, w tym na giełdzie towarowej innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego, k) zamówienie jest udzielane przez placówkę zagraniczną w rozumieniu przepisów o służbie zagranicznej, l) zamówienie jest udzielane na potrzeby własne jednostki wojskowej w rozumieniu przepisów o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa. 9) Możliwe jest niestosowanie procedur określonych w niniejszym podrozdziale w przypadkach określonych w art. 67 ust. 1 pkt Pzp. Możliwość ta dotyczy jedynie podmiotów wskazanych w tym przepisie. 10) Spełnienie przesłanek umożliwiających niestosowanie procedur określonych w pkt 8 i 9 musi być uzasadnione na piśmie.
23
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu SZACOWANIE WARTOŚCI ZAMÓWIENIA jest dokonywane z należytą starannością, z uwzględnieniem ewentualnych zamówień, o których mowa w 6.5 pkt 8 lit. g i h (zamówienia dodatkowe/ uzupełniające) oraz jest dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu. Zabronione jest zaniżanie wartości szacunkowej zamówienia lub jego podział skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek: a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie, b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie, c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę. W przypadku udzielania zamówienia w częściach (z określonych względów ekonomicznych, organizacyjnych, celowościowych), wartość zamówienia ustala się jako łączną wartość poszczególnych jego części. Wartość szacunkowa zamówienia jest wartością netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT).
24
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu W przypadku zamówień realizowanych przez beneficjentów, którzy nie są zamawiającymi w rozumieniu Pzp, wartość zamówienia ustala się w odniesieniu do danego projektu. Podmioty, które są zamawiającymi w rozumieniu Pzp, po stwierdzeniu, że szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza wartości wskazanej w art. 4 ust. 8 Pzp, określają wartość zamówienia w odniesieniu do danego projektu w celu stwierdzenia, czy zamówienie podlega zasadzie konkurencyjności, czy procedurze rozeznania rynku.
25
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu ROZEZNANIE RYNKU w przypadku zamówień o wartości od 20 tys. PLN netto do 50 tys. PLN netto; cel: potwierdzenie, że dana usługa, dostawa lub robota budowlana została wykonana po cenie nie wyższej niż cena rynkowa; udokumentowanie: co najmniej wydruk zapytania ofertowego zamieszczonego na stronie internetowej beneficjenta wraz z otrzymanymi ofertami, lub potwierdzenie wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców (o ile na rynku istnieje co najmniej trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia), wraz z otrzymanymi ofertami.
26
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu ZASADA KONKURENCYJNOŚCI Udzielenie zamówienia w ramach projektu przez beneficjenta następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności w przypadku: a) beneficjenta niebędącego zamawiającym w rozumieniu Pzp w przypadku zamówień przekraczających wartość 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), b) beneficjenta będącego zamawiającym w rozumieniu Pzp w przypadku zamówień o wartości równej lub niższej niż kwota określona w art. 4 pkt 8 Pzp, a jednocześnie przekraczającej 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), lub w przypadku zamówień sektorowych o wartości niższej niż kwota określona w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp, a jednocześnie przekraczającej 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT).
27
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu ZASADA KONKURENCYJNOŚCI należy unikać konfliktu interesów / powiązań osobowo – kapitałowych; do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień (kody CPV); warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania, określane są w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia, zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców; kryteria oceny ofert składanych w ramach postępowania o udzielenie zamówienia są formułowane w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, 2) W celu uniknięcia konfliktu interesów: a) w przypadku beneficjenta, który nie jest zamawiającym w rozumieniu Pzp, zamówienia nie mogą być udzielane podmiotom powiązanym z nim osobowo lub kapitałowo, z wyłączeniem zamówień sektorowych oraz zamówień określonych w podrozdziale 6.5 pkt 8 lit. g lub h (zamówienia uzupełniające / dodatkowe). W przypadku celu tematycznego 1 udzielanie zamówień podmiotom powiązanym jest możliwe za zgodą IZ PO. Zawarcie umowy z podmiotem powiązanym kapitałowo lub osobowo w przypadkach określonych w podrozdziale 6.5 pkt 8 lit. a - f lub i - l jest dopuszczalne za zgodą właściwej instytucji będącej stroną umowy o dofinansowanie, b) osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert, nie mogą być powiązane osobowo lub kapitałowo z wykonawcami, którzy złożyli oferty. Powinny być to osoby bezstronne i obiektywne. 3) Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między beneficjentem lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu beneficjenta lub osobami wykonującymi w imieniu beneficjenta czynności związane z przeprowadzeniem procedury wyboru wykonawcy a wykonawcą, polegające w szczególności na: uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej, posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji, o ile niższy próg nie wynika z przepisów prawa lub nie został określony przez IZ w wytycznych programowych, pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika, pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli. W przypadku, gdy instytucja będąca stroną umowy o dofinansowanie stwierdzi udzielenie zamówienia podmiotowi powiązanemu w sposób inny, niż wskazane w lit. a-d, jest zobowiązana przed wezwaniem do zwrotu środków wykazać istnienie naruszenia zasady konkurencyjności poprzez istniejące powiązanie. Wspólny Słownik Zamówień dostępny jest m. in.: pod adresem: Do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) (Dz. Urz. WE L 340 z , str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 6, t. 5, str. 3).
28
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu ZASADA KONKURENCYJNOŚCI W celu spełnienia zasady konkurencyjności należy: upublicznić zapytanie ofertowe (pkt 10 i 11). 10) Upublicznienie zapytania ofertowego polega na jego umieszczeniu w bazie konkurencyjności, a w przypadku zawieszenia działalności bazy potwierdzonego odpowiednim komunikatem ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego – wysłaniu zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, o ile na rynku istnieje trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia oraz upublicznieniu tego zapytania co najmniej na stronie internetowej beneficjenta, o ile posiada taką stronę lub innej stronie internetowej wskazanej przez właściwą instytucję będącą stroną umowy o dofinansowanie. 11) W przypadku gdy ze względu na specyfikę projektu podmiot rozpoczyna realizację projektu na własne ryzyko przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, w celu upublicznienia zapytania ofertowego powinien wysłać zapytanie ofertowe do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców, o ile na rynku istnieje co najmniej trzech potencjalnych wykonawców danego zamówienia oraz upublicznić to zapytanie co najmniej na swojej stronie internetowej, o ile posiada taką stronę lub innej stronie internetowej wskazanej przez właściwą instytucję.
29
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu ZASADA KONKURENCYJNOŚCI wybrać najkorzystniejszą spośród ofert złożonych przez wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu w oparciu o ustalone w zapytaniu ofertowym kryteria oceny; wybór oferty jest dokumentowany protokołem postępowania o udzielenie zamówienia (pkt 14). 14) Protokół postępowania o udzielenie zamówienia zawiera co najmniej: a) informację o sposobie upublicznienia zapytania ofertowego, b) wykaz ofert, które wpłynęły w odpowiedzi na zapytanie ofertowe, wraz ze wskazaniem daty wpłynięcia oferty do zamawiającego, c) informację o spełnieniu warunku, o którym mowa w pkt 2 lit. a, d) informację o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu przez wykonawców, o ile takie warunki były stawiane, e) informację o wagach punktowych lub procentowych przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny i sposobie przyznawania punktacji poszczególnym wykonawcom za spełnienie danego kryterium, f) wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru, g) datę sporządzenia protokołu i podpis zamawiającego, h) następujące załączniki: i. potwierdzenie upublicznienia zapytania ofertowego w sposób wskazany w pkt 10 lub 11, ii. złożone oferty, iii. oświadczenie/oświadczenia o braku powiązań z wykonawcami, którzy złożyli oferty, podpisane przez osoby wykonujące w imieniu zamawiającego czynności związane z procedurą wyboru wykonawcy, w tym biorące udział w procesie oceny ofert (tj. powiązań, o których mowa pkt 2 lit. b).
30
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu ZASADA KONKURENCYJNOŚCI Termin na złożenie oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z zasadą konkurencyjności (zgodnie z pkt 8 lit. a tiret vi. sekcji 6.5.2 Wytycznych) wynosi: nie mniej niż 7 dni - w przypadku dostaw i usług o wartości niższej niż do EUR; nie mniej niż 14 dni - w przypadku robót budowlanych o wartości niższej niż EUR; nie mniej niż 30 dni - w przypadku dostaw i usług o wartości równej lub przekraczającej EUR oraz w przypadku robót budowlanych o wartości równej lub przekraczającej EUR; od daty upublicznienia zapytania ofertowego. Ustalenie terminów składania ofert krótszych niż przewidziane w Wytycznych jako minimalne (np. poprzez ustalenie, że oferty można składać osobiście w godzinach pracy biura, tj. do godz , podczas gdy ostateczny termin upływa o godz tego samego dnia) może skutkować korektą finansową, o ile wskutek działania zamawiającego doszło do powstania szkody finansowej (realnej lub potencjalnej) - w takim przypadku zastosowanie będzie mieć korekta wskazana w pkt 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (Dz.U. z 2016 r., poz. 200) – pismo Instytucji Zarządzającej PO WER z 20 stycznia 2017 r.
31
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu ZASADA KONKURENCYJNOŚCI umowę z wykonawcą i protokół postępowania o udzielenie zamówienia należy sporządzić w formie pisemnej, w przypadku gdy wybrany wykonawca odstąpi od podpisania umowy z zamawiającym, możliwe jest podpisanie umowy z kolejnym wykonawcą, który w postępowaniu o udzielenie zamówienia uzyskał kolejną najwyższą liczbę punktów, nie jest możliwe dokonywanie istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy – poza wyjątkami określonymi w sekcji pkt 17. Nie jest możliwe dokonywanie istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że: zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w zapytaniu ofertowym lub dokumentach zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany, o ile nie prowadzą one do zmiany charakteru umowy, zmiany dotyczą realizacji dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione łącznie następujące warunki: i. zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności dotyczących zamienności lub interoperacyjności sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego, ii. zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego, iii. wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie, c) zmiana nie prowadzi do zmiany charakteru umowy i zostały spełnione łącznie następujące warunki: i. konieczność zmiany umowy spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć, ii. wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie, d) wykonawcę, któremu zamawiający udzielił zamówienia, ma zastąpić nowy wykonawca: i. na podstawie postanowień umownych, o których mowa w lit. a, ii. w wyniku połączenia, podziału, przekształcenia, upadłości, restrukturyzacji lub nabycia dotychczasowego wykonawcy lub jego przedsiębiorstwa, o ile nowy wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu, nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia oraz nie pociąga to za sobą innych istotnych zmian umowy, iii. w wyniku przejęcia przez zamawiającego zobowiązań wykonawcy względem jego podwykonawców, e) zmiana nie prowadzi do zmiany charakteru umowy a łączna wartość zmian jest mniejsza niż euro w przypadku zamówień na roboty budowlane lub euro w przypadku zamówień na dostawy i usługi, i jednocześnie jest mniejsza od 10% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie w przypadku zamówień na usługi lub dostawy albo, w przypadku zamówień na roboty budowlane, jest mniejsza od 15% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie.
32
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu w przypadku podmiotów wskazany w art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych – istnieje obowiązek stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych; istotne zmiany wprowadziła nowelizacja ustawy z 22 czerwca 2017 r. Uchwalona ustawa oprócz zmian wynikających z dyrektyw wprowadza krajowe zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, dotyczące w szczególności: 1) wyłączenie stosowania ustawy przy udzielaniu niektórych zamówień o wartościach mniejszych niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 p.z.p., np. w zakresie niektórych usług leśnych (zgodnie z art. 4d p.z.p.); 2) możliwość zastrzegania, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz inni wykonawcy, których działalność, lub działalność ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek mających realizować zamówienie, obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych (zgodnie z art. 22 ust. 2 i 2a p.z.p.); 3) uwzględnienie aspektów społecznych – zachęcanie do ich stosowania przez zamawiających oraz wprowadzenie obowiązku stawiania warunku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w przypadku zamówień na usługi lub roboty budowlane w sytuacji gdy spełnione są kryteria stosunku pracy określone w art. 22 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (zgodnie z art. 29 ust. 3a); 4) wzmocnienie przepisów o stosowaniu pozacenowych kryteriów oceny ofert (zgodnie z art. 91 ust. 2a p.z.p.); Jednocześnie odnośnie: 1) obowiązkowej komunikacji elektronicznej, z wyjątkiem przesyłania ogłoszeń, udostępniania dokumentów zamówienia, oraz instytucji elektronicznych takich jak: aukcja elektroniczna, katalogi elektroniczne, dynamiczny system zakupów – termin wdrożenia został wyznaczony do dnia 18 października 2018 r.; 2) obowiązkowej komunikacji elektronicznej w przypadku postępowań prowadzonych przez centralną jednostkę zakupującą – termin wdrożenia został wyznaczony do dnia 18 kwietnia 2017 r.; 3) przepisów dotyczących sposobu sporządzania jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia – termin wdrożenia został wyznaczony do dnia 18 kwietnia 2018 r.
33
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu Obecnie na stronie Urzędu Zamówień Publicznych dostępne są opinie prawne w zakresie nowelizacji ustawy Pzp: Opinia dotycząca art. 29 ust. 3a ustawy Pzp Zamówienia dodatkowe i zamówienia uzupełniające w przepisach przejściowych Badanie rażąco niskiej ceny oferty po nowelizacji Przygotowanie przez zamawiających planu postępowań o udzielenie zamówień Art. 131a ust. 1a ustawy Pzp – stosowanie przepisów z dziedzin obronności i bezpieczeństwa do zamówień dotyczących infrastruktury krytycznej
34
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
W przypadku stwierdzenia naruszenia procedur określonych dla zamówień (zarówno pzp jak i zasada konkurencyjności) instytucja będąca stroną umowy o dofinansowanie zobowiązana jest do zastosowania Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (Dz.U. z 2016 r., poz. 200).
35
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Zamówienia udzielane w ramach projektu (rozeznanie rynku, zasada konkurencyjności, pzp) LISTA PLANOWANYCH POSTĘPOWAŃ/ZAKUPÓW ZGODNIE Z USTAWĄ PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH I PRZEPISAMI WSPÓLNOTOWYMI, ZASADĄ KONKURENCYJNOŚCI ORAZ ROZEZNANIA RYNKU NA POTRZEBY PROJEKTU
36
LISTA PLANOWANYCH POSTĘPOWAŃ
LP. NR ZADANIA/NR I NAZWA POZYCJI W BUDŻECIE SZCZEGÓŁOWYM WNIOSKU O DOFINANSOWANIE PROJEKTU PRZEDMIOT ZAKUPU/ ZAMÓWIENIA SZACUNKOWA WARTOŚĆ ZAKUPU/ ZAMÓWIENIA TRYB WYBRANEGO POSTĘPOWANIA* REALIZACJA NR UMOWY (O ILE DOTYCZY)
37
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Wydatki związane z wynagrodzeniem personelu są ponoszone zgodnie z przepisami krajowymi, w szczególności zgodnie z ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz z Kodeksem cywilnym Kwalifikowalnymi składnikami wynagrodzenia personelu są w szczególności wynagrodzenie brutto, składki pracodawcy na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, odpisy na ZFŚS oraz wydatki ponoszone na Pracowniczy Program Emerytalny Dodatkowe wynagrodzenie roczne personelu projektu jest kwalifikowalne wyłącznie, jeżeli wynika z przepisów prawa pracy i odpowiada proporcji, w której wynagrodzenie zasadnicze będące podstawą jego naliczenia jest rozliczane w ramach projektu
38
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Wydatki związane z zaangażowaniem osoby wykonującej zadania w projekcie lub projektach są kwalifikowalne, o ile: obciążenie z tego wynikające nie wyklucza możliwości prawidłowej i efektywnej realizacji wszystkich zadań powierzonych danej osobie, łączne zaangażowanie zawodowe tej osoby w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy strukturalnych i FS oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów, nie przekracza 276 godzin miesięcznie,
39
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Wydatki związane z zaangażowaniem osoby wykonującej zadania w projekcie lub projektach są kwalifikowalne, o ile: c) wykonanie zadań przez tę osobę jest potwierdzone sporządzonym przez nią protokołem, wskazującym prawidłowe wykonanie zadań, liczbę oraz ewidencję godzin w projekcie, z wyłączeniem przypadku, gdy osoba ta wykonuje zadania na podstawie stosunku pracy, a dokumenty związane z jej zaangażowaniem wyraźnie wskazują na jej godziny pracy oraz z wyłączeniem przypadku, gdy osoba ta wykonuje zadania na podstawie umowy o dzieło.
40
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Spełnienie warunków, o których mowa w lit. a i b, należy zweryfikować przed zaangażowaniem osoby do projektu (przedmiotowej weryfikacji można dokonać posiłkując się pisemnym oświadczeniem złożonym przez osobę mającą być zaangażowaną do projektu). Warunki te powinny być spełnione w całym okresie kwalifikowania wynagrodzenia danej osoby w tym projekcie, przy czym w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w zakresie spełnienia warunku, o którym mowa w lit. b, za niekwalifikowalne należy uznać wynagrodzenie personelu projektu (w całości lub w części) w tym projekcie, w ramach którego zaangażowanie personelu projektu spowodowało naruszenie tego warunku.
41
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Beneficjent zobowiązuje się w umowie o dofinansowanie do wprowadzania na bieżąco następujących danych do systemu informatycznego w zakresie angażowania personelu projektu: a) dane dotyczące personelu projektu, w tym: nr PESEL, imię, nazwisko, b) dane dotyczące formy zaangażowania personelu w ramach projektu: stanowisko (lub przedmiot umowy), forma zaangażowania w projekcie, data zaangażowania do projektu, okres zaangażowania osoby w projekcie, wymiar czasu pracy oraz godziny pracy, jeśli zostały określone w dokumentach związanych z jej zaangażowaniem, c) w zakresie protokołów – dane dotyczące godzin faktycznego zaangażowania za dany miesiąc kalendarzowy ze szczegółowością wskazującą na rok, miesiąc, dzień i godziny zaangażowania.
42
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Wydatki na wynagrodzenie personelu są kwalifikowalne pod warunkiem, że ich wysokość odpowiada stawkom faktycznie stosowanym u beneficjenta poza projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i FS na analogicznych stanowiskach lub na stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji. Dotyczy to również pozostałych składników wynagrodzenia personelu, w tym nagród i premii.
43
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Stosunek pracy zatrudnienie lub oddelegowanie (Oddelegowanie należy rozumieć jako zmianę obowiązków służbowych pracownika na okres zaangażowania w realizację projektu). W przypadku, gdy osoba stanowiąca personel projektu jest pracownikiem beneficjenta, jej zaangażowanie do projektu lub projektów może mieć miejsce wyłącznie na podstawie stosunku pracy lub umowy, w wyniku której następuje wykonanie oznaczonego dzieła, Wydatkami kwalifikowalnymi w przypadku wynagrodzenia personelu mogą być również nagrody (z wyłączeniem nagrody jubileuszowej) lub premie* oraz dodatki do wynagrodzeń * * pod określonymi w Wytycznych warunkami
44
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Stosunek cywilnoprawny – pkt Wydatki poniesione na wynagrodzenie personelu zaangażowanego na podstawie stosunku cywilnoprawnego (umowa zlecenie, umowa o dzieło, kontrakt menadżerski) są kwalifikowalne, z zastrzeżeniem warunków określonych w niniejszej sekcji oraz w podrozdziale 6.5 (Zamówienia udzielane w ramach projektów) Wydatki poniesione na wynagrodzenie osoby zaangażowanej do projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, która jest jednocześnie pracownikiem beneficjenta *, są niekwalifikowalne, przy czym nie dotyczy to umów o dzieło, (*Za pracownika beneficjenta należy uznać każdą osobę, która jest u niego zatrudnioną na podstawie stosunku pracy, przy czym dotyczy to zarówno osób stanowiących personel projektu, jak i osób niezaangażowanych do realizacji projektu lub projektów).
45
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: 3) Rozliczenie umowy zlecenia następuje na podstawie protokołu wraz z dokumentem księgowym potwierdzającym poniesienie wydatku. 4) Wydatki poniesione na wynagrodzenie personelu zaangażowanego na podstawie umowy o dzieło są kwalifikowalne, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki: a) charakter zadań uzasadnia zawarcie umowy o dzieło, b) wynagrodzenie na podstawie umowy o dzieło wskazane zostało w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu, c) rozliczenie personelu następuje na podstawie protokołu wskazującego wynik rzeczowy wykonanego dzieła oraz dokumentu księgowego potwierdzającego poniesienie wydatku.
46
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty związane z angażowaniem personelu projektu: Osoby samozatrudnione Kwalifikowalne jest wynagrodzenie osoby samozatrudnionej, tj. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, wykonującej osobiście zadania w ramach projektu, którego jest beneficjentem, pod warunkiem wyraźnego wskazania tej formy zaangażowania oraz określenia zakresu obowiązków tej osoby w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie. Inne formy angażowania personelu projektu Kwalifikowalne jest wynagrodzenie osoby zatrudnionej za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej
47
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty pośrednie: W związku z realizacją Projektu Beneficjentowi przysługują, zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności, koszty pośrednie rozliczane ryczałtem w wysokości 20% poniesionych, udokumentowanych i zatwierdzonych w ramach Projektu wydatków bezpośrednich-zapisy umowy Koszty pośrednie stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu, w szczególności: koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie, rozliczanie, monitorowanie projektu lub prowadzenie innych działań administracyjnych w projekcie, koszty zarządu,
48
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty pośrednie: koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym ta dotycząca zamówień) koszty obsługi księgowej koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu, wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego rachunku bankowego,
49
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty pośrednie: działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.), amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe itp. koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu, koszty usług powielania dokumentów związanych z obsługą administracyjną projektu,
50
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Koszty pośrednie: koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu, koszty ubezpieczeń majątkowych, koszty ochrony, koszty sprzątania pomieszczeń związanych z obsługą administracyjną projektu, Niedopuszczalna jest sytuacja, w której koszty pośrednie, o których mowa powyżej, zostaną wykazane w ramach kosztów bezpośrednich. Koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie z wykorzystaniem stawek ryczałtowych – 20%
51
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków …
Projekty partnerskie: 1) W przypadku projektów partnerskich nie jest dopuszczalne : angażowanie jako personelu projektu pracowników partnerów przez beneficjenta i odwrotnie. wzajemne zlecanie przez beneficjenta zakupu towarów lub usług partnerowi i odwrotnie. 2) Umowa o partnerstwie określa odpowiedzialność Beneficjenta oraz Partnera wynikającą z umowy. 3) Beneficjent zobowiązuje się wprowadzić prawa i obowiązki Partnera wynikające z umowy o dofinansowanie w zawartej z nimi umowie o partnerstwie.
52
ZAŁĄCZNIK 17 Metodologia prowadzenia monitoringu działań jednostek administracji pod kątem realizacji praw osób z niepełnosprawnościami zawierająca minimalne wymogi dla przeprowadzenia tego monitoringu, w tym projekt narzędzia do wykorzystania przez projektodawców przy prowadzeniu ww. monitoringu
53
Metodologia prowadzenia monitoringu…
Etapy monitoringu i działania w poszczególnych etapach:
54
Udostępnienie instytucji monitorowanej ankiety samooceny:
Etap Działania Dobór instytucji monitorowanej do badania 1. Dobór prowadzony jest zgodnie z procedurami określonymi w załączniku 1. Zbieranie danych o instytucji monitorowanej Udostępnienie instytucji monitorowanej ankiety samooceny: załącznik A dla projektów o charakterze wojewódzkim, załącznik B dla projektu o charakterze centralnym. 2. Analiza wyników samooceny z wykorzystaniem dostępnych danych na temat instytucji monitorowanej. 3. Wstępny przegląd w instytucji monitorowanej. Opracowanie planu monitoringu 1. Wybór obszarów, które będą przedmiotem monitoringu. 2. Tworzenie planu monitoringu. Przeprowadzenie monitoringu 1. Zebranie danych w wybranych obszarach. 2. Analiza zebranych danych i tworzenie rekomendacji. 3. Przygotowanie raportu wstępnego. 4. Analiza raportu wstępnego przez instytucję monitorowaną i naniesienie uwag. 5. Spotkanie podsumowujące w trakcie którego opracowana jest treść raportu końcowego wraz z rekomendacjami. 6. Opracowanie raportu zbiorczego na podstawie raportów końcowych i weryfikacyjnych - po zakończeniu wszystkich planowanych monitoringów. Weryfikacja wykorzystania rekomendacji 1. Wizyta weryfikująca. 2. Opracowanie raportu weryfikacyjnego.
55
Komitet Sterujący W ramach projektu Wnioskodawca zapewni obsługę (pod względem merytorycznym i technicznym) Komitetu Sterującego, którego członkami będą co najmniej przedstawiciel Lidera, po jednym przedstawicielu każdego z Partnerów, przedstawiciel Instytucji Pośredniczącej, przedstawiciel Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych oraz przedstawiciel beneficjenta realizującego projekt w ramach typu operacji „Identyfikacja barier prawnych, administracyjnych, organizacyjnych we wdrażaniu postanowień Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych (…)”. Powołanie przy projekcie Komitetu Sterującego jest uzasadnione z uwagi na konieczność stałego monitorowania działań podejmowanych w projekcie, na każdym jego etapie, ze szczególnym uwzględnieniem etapów wymienionych w metodologii,
56
Komitet Sterujący Komitet Sterujący - organ wiodący podejmujący decyzje odnośnie realizacji działań merytorycznych zaplanowanych w projekcie. Członkowie komitetu sterującego odpowiedzialni są w szczególności za monitoring działań merytorycznych, zarządzanie oraz kontrolę na poziomie strategicznym tj. weryfikację czy projekt jest realizowany zgodnie z założonymi wcześniej celami, a także kontrolę nad zakresem kosztów oraz terminów realizacji poszczególnych etapów;
57
Instrukcja wypełniania wniosku o płatność w systemie SL2014
Obsługa systemu SL2014 Instrukcja wypełniania wniosku o płatność w systemie SL2014 Marcin Konarzewski
58
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.