Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zamówienia publiczne przy realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych i w codziennej praktyce.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zamówienia publiczne przy realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych i w codziennej praktyce."— Zapis prezentacji:

1 Zamówienia publiczne przy realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych i w codziennej praktyce

2 Program szkolenia Podstawowe pojęcia związane z prawem zamówień publicznych – pojęcia ustawowe z ustawy Prawo zamówień publicznych i z ustawy o finansach publicznych. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych. Zasady obowiązuje w prawie zamówień publicznych. Podstawowe tryby udzielania zamówień publicznych określone w ustawie Prawo zamówień publicznych oraz stosowane przy wydatkowaniu środków publicznych przy zamówieniach poniżej progów określonych ustawą. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – określenie procedury, opis przedmiotu zamówienia, ustalenie wartości zamówienia.

3 Program szkolenia cd. Wewnętrzne regulacje /regulaminy/ dotyczące przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków finansowanych ze środków unijnych. Warunki udziału w postępowaniu i kryteria oceny ofert. Wykluczenie z postępowania, odrzucenie oferty i unieważnienie postępowania. Kontrola systemu zamówień publicznych – Krajowa Izba Odwoławcza, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, kontrola wewnętrzna.

4 Podstawowe pojęcia związane z prawem zamówień publicznych.
Zamawiający - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej obowiązaną do stosowania ustawy. Wykonawca - należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zamówienia publiczne - należy przez to rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Postępowanie o udzielenie zamówienia - należy przez to rozumieć postępowanie wszczynane w drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu lub przesłania zaproszenia do składania ofert albo przesłania zaproszenia do negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub - w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki - wynegocjowania postanowień takiej umowy.

5 Podstawowe pojęcia związane z prawem zamówień publicznych.
Roboty budowlane – wykonanie albo zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 2c lub obiektu budowlanego, a także realizacje obiektu budowlanego, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego. Dostawy jako nabywanie rzeczy, praw oraz innych dóbr w szczególności na podstawie umów sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu. Usługi jako wszelkie świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy a są usługami określonymi w przepisach wykonawczych. Zamówienie publiczne jako umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.

6 Podstawowe pojęcia związane z ustawą o finansach publicznych
Wydatki publiczne powinny być dokonywane: w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów – art. 44 ust. 3. Podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy art. 47. Środkami publicznymi są: dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych – art. 5 ust. 1.

7 Zasady obowiązujące w prawie zamówień publicznych.
Zasada konkurencyjności i równego traktowania - zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości. Czynności związane z przygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm – art. 7. Zasada jawności postępowania - postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie, zamawiający może określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymogi dotyczące zachowania poufnego charakteru informacji przekazanych wykonawcy w toku postępowania – art. 8.

8 Zasady obowiązujące w prawie zamówień publicznych.
Zasada pisemności postępowania - postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej m- art. 9. Zasada planowania postępowania – zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, oraz ich związki, nie później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, oraz zamieszczają je na stronie internetowej – art. 13a. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące: przedmiotu zamówienia, rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi, przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia, orientacyjnej wartości zamówienia, przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym – art. 13a.

9 Zakaz dzielenia lub łączenia zamówienia.
Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy łączyć zamówień, które odrębnie udzielane wymagają zastosowania różnych przepisów ustawy, dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, w celu uniknięcia łącznego szacowania ich wartości. Jeżeli przedmiot zamówienia nie może zostać podzielony, w szczególności ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych, do udzielenia zamówienia stosuje się przepisy dotyczące tego rodzaju zamówienia, który odpowiada jego głównemu przedmiotowi.

10 Zakaz dzielenia lub łączenia zamówienia.
Jeżeli na przedmiot zamówienia składają się zamówienia, do których mają zastosowanie te same przepisy ustawy, jak zamówienia sektorowe albo zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa albo zamówienia udzielane na zasadach ogólnych, obejmujące co najmniej dwa rodzaje zamówień spośród zamówień na roboty budowlane, usługi lub dostawy, do jego udzielenia stosuje się przepisy dotyczące tego rodzaju zamówienia, który odpowiada jego głównemu przedmiotowi. Jeżeli na przedmiot zamówienia składają się zamówienia, do których mają zastosowanie różne przepisy ustawy a zamówienie to można podzielić, w szczególności ze względów technicznych, organizacyjnych, ekonomicznych lub celowościowych, zamawiający może udzielić jednego lub kilku zamówień.

11 Udzielanie zamówień, których wartość jest mniejsza niż równowartość 30 000 euro
Zasady wydatkowania środków publicznych określone w art. 44 ust. 3 i 47 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych /uczciwej konkurencji, efektywności, oszczędności i terminowości wykonania zadania/. Rozpoznanie rynku /cenowo – jakościowe/ sprawdzanie cen dostaw, usług i robót budowlanych drogą telefoniczną, faksową, elektroniczną i pisemnie. Notatka służbowa potwierdzająca przeprowadzenie procedury rozpoznania rynku. Wydruki z elektronicznych katalogów, cenników, opisów technicznych i innych dokumentów określających ceny, rodzaje, dane techniczne i jakość urządzeń, towarów, usług i robót budowlanych. Zapytania ofertowe /cenowo – jakościowe/ kierowane do potencjalnych wykonawców.

12 Udzielanie zamówień, których wartość jest mniejsza niż równowartość 30 000 euro
Niezbędna zawartość /elementy/ zapytania ofertowego potrzebne do ustalenia czy proponowana dostawa, usługa lub robota budowlana odpowiada potrzebom zamawiającego oraz jest porównywalna z innymi propozycjami /opis przedmiotu zamówienia, parametry techniczne, wymagania jakościowe, warunki udziału w procedurze, terminy, kryteria oceny ofert, warunki i terminy realizacji, zastrzeżenia unieważnienia postępowania/. Elementy zapytania ofertowego fakultatywne – wartość zamówienia, możliwość negocjacji cen, zastrzeżenia ilościowo – jakościowe, zmiany terminów realizacji zamówienia. Przetarg organizowany w oparciu o art. 70¹ kodeksu cywilnego – przetarg publiczny lub ograniczony.

13 Udzielanie zamówień, których wartość jest mniejsza niż równowartość 30 000 euro
Ogłoszenie o przetargu – miejsce publikacji, warunki albo sposób udostępnienia warunków udziału w przetargu, czas i miejsce składania ofert, przedmiot zamówienia, zastrzeżenie w zakresie zmiany, odwołania lub unieważnienia procedury. Elementy fakultatywne ogłoszenia – wadium lub zabezpieczenie zapłaty wadium, termin związania ofertą, inne niż cena kryterium oceny ofert /podmiotowe lub przedmiotowe/. Ocena ofert zgodnie z określonymi kryteriami – niemożliwość prowadzenia negocjacji warunków i ceny. Zawiadomienie pisemne o wynikach przetargu lub odwołaniu czy unieważnieniu postępowania. Przedawnienie roszczeń, zwrot podwójnego wadium.

14 Wewnętrzne regulaminy udzielania zamówień
Obowiązek posiadania uregulowania w zakresie zamawiania dostaw, usług i robót budowlanych w oparciu o ustawę – Prawo zamówień publicznych – art. 44 ust. 4 ustawy o finansach publicznych. Określenie w jednym regulaminie wewnętrznej procedury udzielania wszystkich zamówień publicznych – powyżej progów unijnych, podprogowych i poniżej progu euro. Regulamin jako obowiązujące prawo – odpowiedzialność osoby przygotowującej i przeprowadzającej postępowanie, negatywne skutki finansowe za nie przestrzeganie regulaminu wewnętrznego. Zasady ustalania, określania i konstruowania wewnętrznych regulaminów regulujących udzielanie zamówień – regulaminy bardzo szczegółowe, bardzo ogólne, pośrednie.

15 Ustalanie zakresu przedmiotowego postępowania /opis przedmiotu zamówienia/
Do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone we Wspólnym Słowniku Zamówień CPV. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, biorąc pod uwagę wymagania okoliczności dotyczące sporządzenia oferty. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję oraz poprzez wskazywanie znaków towarowych, patentów lub pochodzenia /nazwa towaru i producent/. Przy niemożliwości opisu za pomocą dostatecznie dokładnych określeń można używać nazw towarów i producentów z obowiązkowym użyciem zwrotu „lub równoważny”.

16 Ustalanie zakresu przedmiotowego postępowania /opis przedmiotu zamówienia/
Przedmiot zamówienia na roboty budowlane opisuje się za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót. Jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, przedmiot zamówienia opisuje się za pomocą programu funkcjonalno – użytkowego. Jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi, można przedmiot zamówienia opisywać na podstawie katalogów technicznych, specyfikacji technicznych oraz połączyć opis z prezentacją konkretnego produktu lub zamawianej usługi. Dialog techniczny – procedura dotycząca przygotowania postępowania - doradztwo lub udzielanie informacji w celu przygotowania opisu przedmiotu zamówienia.

17 Określanie wartości zamówienia
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. Należyta staranność – staranność ogólnie wymagana w stosunkach danego rodzaju, przy uwzględnieniu charakteru prowadzonej działalności gospodarczej /art. 355 kc/. Przy ustalaniu wartości zamówienia należy uwzględnić - tożsamość przedmiotu, tożsamość miejsca, tożsamość czasu i tożsamość wykonawcy. Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy zaniżać wartości zamówienia lub wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia.

18 Określanie wartości zamówienia
Jeżeli dopuszcza się składanie ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jeżeli przewiduje się udzielanie zamówień uzupełniających, wartość tych zamówień dolicza się do wartości zamówienia podstawowego. Podstawą ustalenia wartości zamówienia na roboty budowlane jest kosztorys inwestorski. Uwzględnia się także wartość dostaw związanych z wykonywaniem robót oddanych do dyspozycji wykonawcy. Podstawą ustalenia wartości zamówienia na dostawy i usługi są ceny rynkowe tych dostaw lub usług – obowiązek oszacowania wartości zamówienia /katalogi, cenniki, zapytania cenowe, dotychczasowe wydatki, wydatki innych zamawiających itp./. Podstawa ustalenia wartości zamówienia na usługi powtarzające się okresowo jest łączna wartość zamówień tego samego rodzaju - z ostatnich 12 miesięcy lub ostatniego roku budżetowego albo 12 krotność pierwszej usługi lub dostawy.

19 Określanie wartości zamówienia
Jeżeli zamówienia udziela się na czas nieoznaczony, wartością zamówienia jest wartość z 48 miesięcy. Jeżeli zamówienia udziela się na czas oznaczony, wartością zamówienia jest cały okres wykonywania zamówienia /np. 5 miesięcy, 17 miesięcy, 32 miesiące/ – przy zamówieniach kilkuletnich cały okres wykonywania zamówienia a przy dostawach na podstawie umowy dzierżawy, najmu lub leasingu także wartość końcowa przedmiotu umowy. Jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe, wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia. Wartość zamówienia ustala się dla dostaw i usług nie wcześniej niż 3 miesiące a dla robót budowlanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania.

20 Określanie wartości zamówienia
Ustalenie wartości zamówienia dla dostawy sprzętu medycznego /szacowana wartość zakupu złotych/ realizowanego w miesiącu październiku 2016r. w sytuacji gdy w miesiącu marcu 2016r. zakupiono sprzęt komputerowy za kwotę złotych po przeprowadzeniu procedury zapytań ofertowych. Ustalenie wartości zamówienia na dostawę materiałów biurowych w 2017r. – bieżąca działalność złotych, projekt dofinansowany z UE złotych, grant krajowy złotych, realizacja projektu z 2016r złotych. Szacowanie wartości zamówienia dla dostaw leków, dostaw materiałów opatrunkowych.

21 Specyfikacja istotnych warunków zamówienia
Podstawowy dokument opracowywany w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Konstrukcja: instrukcja dla wykonawców, formularz cenowy lub przedmiar robót, opis przedmiotu zamówienia lub dokumentacja techniczna, projekt lub wzór umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zasady i terminy udzielania wyjaśnień dotyczących treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zmiana i modyfikacja zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia – zmiana ogłoszenia o zamówieniu, zmiana terminu składania ofert. Proponowane sposoby konstruowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia – przykładowy wzór.

22 Wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
Zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu w BZP lub przekazanie ogłoszenia UOPWE – w zależności od wartości zamówienia – tryby otwarte, bezpośrednie zaproszenie do negocjacji lub złożenia oferty – tryby zamknięte. Zamieszczenie głoszenia na stronie internetowej oraz w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie zamawiającego. Można również opublikować ogłoszenie w inny sposób np. w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnokrajowym. Zawiadomienie bezpośrednie znanych sobie wykonawców, którzy w ramach prowadzonej działalności świadczą dostawy, usługi lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia o wszczęciu postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego, po zamieszczeniu ogłoszenia w BZP lub przekazaniu ogłoszenia do UOPWE.

23 Tryby postępowania Przetarg nieograniczony – tryb podstawowy, który może być stosowany w przy każdym zamówieniu. Przetarg ograniczony – tryb podstawowy, w którym wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu a następnie zaproszeni wykonawcy składają oferty. Negocjacje z ogłoszeniem – zaproszenie do składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, następnie zaproszenie do składania ofert wstępnych, przeprowadzenie negocjacji i zaproszenie do złożenia ofert cenowych ostatecznych. Dialog konkurencyjny – po publicznym ogłoszeniu o zamówieniu prowadzony jest dialog z wybranymi wykonawcami a następnie zaprasza się wykonawców do złożenia ofert.

24 Tryby postępowania Negocjacje bez ogłoszenia – prowadzenie negocjacji z wybranymi wykonawcami a następnie zaprasza się wykonawców do złożenia ofert. Zamówienie z wolnej ręki – udzielenie zamówienia po przeprowadzeniu negocjacji z jednym wykonawcą. Zapytanie o cenę – skierowanie pytania o cenę do wybranych wykonawców. Partnerstwo innowacyjne – zakup innowacyjnego produktu, usługi lub robót budowlanych. Licytacja elektroniczna – za pośrednictwem strony internetowej prowadzona jest licytacja, podlegająca automatycznej klasyfikacji. Dialog techniczny – przygotowanie postępowania.

25 Warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu oceny spełniania warunków
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące: kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów, sytuacji ekonomicznej lub finansowe, zdolności technicznej lub zawodowej. Inne warunki dotyczące określonych grup osób – art. 22 ust. 2 ustawy. Warunek zatrudniania w oparciu o umowę o pracę ustalany w opisie przedmiotu zamówienia – usługi i roboty budowlane – art. 29 ust. 3a. Możliwość korzystania ze zdolności innych podmiotów.

26 Warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków
Oświadczenie dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innymi wykonawcami. Oświadczenia składane w pierwszym etapie postępowania. Obowiązek wzywania wykonawców do uzupełniania dokumentów i pełnomocnictw lub składania nowych dokumentów i pełnomocnictw – aktualność na dzień składania tych dokumentów. Wykluczenie z postępowania – obligatoryjne i fakultatywne. Rodzaj dokumentów jakich można żądać od wykonawców na potwierdzenie spełniania warunków podmiotowych i przedmiotowych udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego /rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016r. w sprawie rodzajów dokumentów …/.

27 Kryteria oceny ofert Cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, w szczególności koszty eksploatacji, serwis, termin wykonania zamówienia, jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, oddziaływanie na środowisko. Waga kryterium ceny nie może być wyższa niż 60% - wyjątki opisane w art ust. 2a ustawy. Kryteria nie mogą mieć charakteru podmiotowego, w szczególności w zakresie wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej. Przy kilku kryteriach decyduje niższa cena jeżeli suma wszystkich kryteriów jest równa. Przy jednym kryterium ceny i takiej samej cenie decydują oferty dodatkowe składane na wezwanie zamawiającego przez wykonawców, którzy zaproponowali taką samą cenę. Ceny ofert dodatkowych nie mogą być wyższe od cen zaproponowanych w ofertach.

28 Ocena ofert Ocena formalna pod kątem spełniania warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw do wykluczenia z postępowania. Obowiązek żądania złożenia lub uzupełnienia oświadczeń i dokumentów na potwierdzenie spełniania warunków podmiotowych i przedmiotowych udziału w postępowaniu. Obowiązek żądania lub uzupełnienia pełnomocnictw. Wyjaśnianie treści złożonych oświadczeń lub dokumentów dotyczących warunków udziału w postępowaniu – podmiotowych i przedmiotowych. Wyjaśnianie treści złożonej oferty – zakaz prowadzenia negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywania zmian w treści oferty z wyjątkiem poprawiania omyłek.

29 Ocena ofert Poprawianie w treści oferty: oczywistych omyłek pisarskich, oczywistych omyłek rachunkowych z konsekwencjami rachunkowymi, innych omyłek polegających na niezgodności treści oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty – wykonywane przez zamawiającego z obowiązkiem zawiadomienia wykonawcy. Oczywista omyłka pisarska – omyłka polegająca na przestawieniu słów, wyrazów, pominięciu oznaczeń czy nazw, przestawieniu kolejności określeń itp. Oczywista omyłka rachunkowa – błędny wynik liczenia, przestawienie cyfr, pomyłki przy przenoszeniu liczb itp. Inna omyłka świadcząca o niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia niepowodująca jednak istotnych zmian w treści oferty.

30 Wykluczenie z postępowania
Zaleganie z uiszczaniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne bez decyzji właściwego organu o zwolnieniu, odroczeniu lub rozłożeniu na raty zaległych płatności. Przesłanki wynikające z karalności za określone przestępstwa w zależności od formy prawnej prowadzonej przez wykonawcę działalności gospodarczej. Wprowadzenie w błąd poprzez podanie nieprawdziwych informacji. Nielegalne porozumienie wykonawców. Bezprawne wpływanie na czynności zamawiającego. Wykonywanie bezpośrednio czynności związanych z przygotowaniem postępowania – z zastrzeżeniem utrudnienia uczciwej konkurencji.

31 Wykluczenie z postępowania
Nie wykazanie spełniania warunków udziału w postępowaniu pomimo wcześniejszego wezwania do uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń. Złożenie odrębnych ofert przez członków grupy kapitałowej i brak wyjaśnień w tej sprawie. Zakaz ubiegania się o zamówienie oraz środek zapobiegawczy. Przesłanki fakultatywnego wykluczenia z postępowania. Ofertę wykonawcy odrzuconego uważa się za odrzuconą. Konieczność równoczesnego zawiadomienia wszystkich wykonawców o wykluczeniu z postępowania z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego decyzji – w informacji o wynikach postępowania.

32 Odrzucenie ofert Niezgodność z ustawą.
Treść oferty nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia z wyjątkiem omyłek możliwych do poprawienia i niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Złożenie oferty stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Oferta zawiera rażąco niska cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu lub nie zaproszonego do złożenia oferty. Zawiera błędy w obliczeniu ceny. Brak zgody wykonawcy na poprawienie omyłki polegającej na niezgodności treści oferty ze specyfikacja istotnych warunków zamówienia.

33 Odrzucenie ofert Brak zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.
Brak wadium lub nieprawidłowe wniesienie wadium. Jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów – np. wady oświadczenia woli, niewłaściwa forma czynności prawnej itp. Procedura ustalania czy oferta zawiera rażąco niską cenę – podejmowana zawsze przed decyzją o odrzuceniu oferty z rażąco niską ceną, ocena wyjaśnień wykonawcy i dokumentów pod kątem obiektywnych czynników w zakresie oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, wyjątkowo sprzyjających warunków wykonania dostępnych wykonawcy, oryginalności projektu oraz pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.

34 Unieważnienie postępowania
Zamknięty katalog przyczyn unieważnienia postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego określony w ustawie. Brak ofert nie podlegających odrzuceniu lub wniosków od wykonawców nie podlegających wykluczeniu o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Brak co najmniej dwóch ofert nie podlegających odrzuceniu w trybie zapytania o cenę. Cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, która zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia bez możliwości zwiększenia tej kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty. Oferty dodatkowe z taką samą ceną - składanie ofert dodatkowych tylko raz.

35 Unieważnienie postępowania
Wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonywanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Nie przyznanie, wcześniej zaplanowanych, środków pochodzących z UE na sfinansowanie całości lub części zamówienia. Roszczenia wykonawców o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postępowaniu, w przypadku unieważnienia postępowania z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Odpowiednie stosowanie przepisów w przypadku składania ofert częściowych.

36 Dokumentowanie postępowania
Protokoły i załączniki przewidziane przez przepisy wykonawcze do ustawy – rozporządzenie Prezesa RM z dnia 26 października 2010r. Zasady wypełniania protokołów – przykładowe sporządzenie protokółu postępowania przy zamówieniu podprogowym. Dokumenty niezbędne do udokumentowania postępowania – poniżej progu euro: zapytanie ofertowe i protokół wybory oferty. Jawność protokołu i załączników w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – zasady, terminy i sposoby udostępniania dokumentacji dotyczącej postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. 4 letni okres przechowywania protokółu i załączników. Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.

37 Umowy w sprawie zamówień publicznych
Stosowanie kodeksu cywilnego do umów w sprawie zamówienia publicznego. Umowa wymaga pod rygorem nieważności formy pisemnej, chyba że odrębne przepisy wymagają formy szczególnej. Umowy zawiera się na czas oznaczony do 4 lat – na dłuższy okres można zawrzeć umowę na świadczenia okresowe lub ciągłe jeżeli podyktowane jest oszczędnościami kosztów, zdolnościami płatniczymi zamawiającego lub zakresem planowanych nakładów oraz niezbędnymi okresami spłat. Na czas nieoznaczony można zawierać umowy dostawy: wody za pomocą sieci wodno – kanalizacyjnej lub odprowadzania ścieków do takiej sieci, gazu z sieci gazowej, ciepła z sieci ciepłowniczej, licencji na oprogramowanie komputerowe. Na czas nieoznaczony - umowy, której przedmiotem są usługi przesyłowe lub dystrybucyjne energii elektrycznej lub gazy ziemnego.

38 Umowy w sprawie zamówień publicznych
Zakaz dokonywania istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany - obostrzenie w stosunku do zasady swobody zawierania umów art. 353 kc. Możliwość jednostronnego odstąpienia /po stronie zamawiającego/ od umowy w sprawie zamówienia publicznego w przypadku sutuacji szczególnej – odstąpienie od zasady pacta sund servanda. Możliwość wypłacania wykonawcy zamówienia zaliczki na poczet wykonania zamówienia. Unieważnienie umowy w sprawie zamówienia publicznego - zasady i uprawnienia wykonawcy i zamawiającego. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy.

39 Środki ochrony prawnej
Podmioty uprawnione do wnoszenia środków ochrony prawnej – interes pełny lub możliwy w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniesienie lub możliwość poniesienia szkody w wyniku naruszenia przepisów ustawy. Informacja o naruszeniu przepisów ustawy poprzez wykonanie czynności lub zaniechania czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Odwołanie wnoszone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej – zasady, terminy, przebieg procedury, możliwe rozstrzygnięcia. Skarga do sądu powszechnego na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej – terminy, opłaty.

40 Odpowiedzialność za naruszenie ustawy
Kontrola doraźna prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Kontrola uprzednia zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Zastrzeżenia do wyników kontroli wnoszone do Krajowej Izby Odwoławczej. Kary pieniężne przewidziane ustawą – złotych, złotych, złotych. Kontrola prowadzona przez Instytucje Zarządzające, Instytucje Pośredniczące i Urzędy Kontroli Skarbowej. Korekty finansowe za naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych. Odpowiedzialność pracownicza za naruszenie ustawy.

41 Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków finansowanych ze środków unijnych
Rozeznania rynku dokonuje się w przypadku zamówień o wartości od 20 tys. PLN netto do 50 tys. PLN netto włącznie, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT). Rozeznanie rynku ma na celu potwierdzenie, że dana usługa, dostawa lub robota budowlana została wykonana po cenie nie wyższej niż cena rynkowa. Do udokumentowania, że zamówienie zostało wykonane po cenie nie wyższej niż cena rynkowa, niezbędne jest przedstawienie co najmniej wydruku zapytania ofertowego zamieszczonego na stronie internetowej beneficjenta wraz z otrzymanymi ofertami lub potwierdzenie wysłania zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców.

42 Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków finansowanych ze środków unijnych
W przypadku, gdy w wyniku upublicznienia zapytania ofertowego lub skierowania zapytania do potencjalnych wykonawców nie otrzymano ofert, niezbędne jest przedstawienie np. wydruków stron internetowych z opisem towaru/usługi i ceną lub wydruków maili z informacją na temat ceny za określony towar/usługę, albo innego dokumentu. W przypadku zamówień o wartości od 20 tys. PLN netto do 50 tys. PLN netto zawarcie pisemnej umowy z wykonawcą nie jest wymagane. W takim przypadku wystarczające jest potwierdzenie poniesienia wydatku w oparciu o fakturę, rachunek lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej.

43 Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków finansowanych ze środków unijnych
Udzielenie zamówienia przez beneficjenta będącego zamawiającym w rozumieniu Pzp w przypadku zamówień o wartości równej lub niższej niż kwota określona w art. 4 pkt 8 Pzp, a jednocześnie przekraczającej 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT) a jednocześnie przekraczającej 50 tys. PLN netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT) następuje zgodnie z zasadą konkurencyjności. W przypadku beneficjenta, który jest zamawiającym w rozumieniu Pzp, zasadę konkurencyjności uznaje się za spełnioną, jeżeli postępowanie o udzielenie zamówienia przeprowadzone jest na zasadach i w trybach określonych w Pzp.

44 Dziękuję za uwagę i życzę powodzenia w stosowaniu prawa zamówień publicznych.


Pobierz ppt "Zamówienia publiczne przy realizacji projektów finansowanych ze środków unijnych i w codziennej praktyce."

Podobne prezentacje


Reklamy Google