Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJadwiga Biernacka Został zmieniony 8 lat temu
1
Podstawy Zarządzania mgr Marcin Darecki TiMO (Zakład Teorii i Metod Organizacji) Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego mdarecki@wz.uw.edu.pl ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
2
Otoczenie organizacji ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
3
Otoczenie Otoczenie – to, co znajduje się na zewnątrz organizacji, poza jej granicami i oddziałuje na nią. Otoczenie dalsze – zespół czynników, od których organizacja jest uzależniona, a na który sama nie ma wpływu. Otoczenie bliższe – czynniki, od których organizacja jest uzależniona i na która ma także pewien wpływ. ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
4
Otoczenie Wpływa na: – Realizowaną strategię organizacji – Na struktury i procesy wewnętrzne organizacji Otoczenie może być: – Stabilne – Burzliwe ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
5
Metody analizy otoczenia Analiza interesariuszy Model pięciu sił Portera Analiza PEST ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
6
Analiza interesariuszy Pozwala zidentyfikować podmioty, które są zaangażowane w działalność organizacji Interesariusze mają swoje potrzeby i oczekiwania związane z organizacją, mogą zatem wspierać lub blokować jej inicjatywy Interesariusze to osoby i organizacje, których dotyczą decyzje organizacji i stosowane przez nią zasady postępowania Interesariusze to np. instytucje państwowe, związki zawodowe, konkurencyjne organizacje, pracownicy, dostawcy, odbiorcy, klienci, przywódcy miejscowej społeczności i grupy dbające o interes publiczny ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
7
Analiza interesariuszy Identyfikacja interesariuszyOcena ważności danych interesariuszyUstalenie grupy interesariuszy wspierających projekt Ustalenie grupy interesariuszy „przeszkadzających” w realizacji projektu Ustalenie sposobów komunikacji z dwiema grupami interesariuszy ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
8
Możliwa klasyfikacja interesariuszy „pieniacze” „kluczowi gracze” „nieistotni gracze” „cicha woda” Wpływ interesariuszy Ważność interesariuszy Niski Wysoki ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
9
Decyzje podejmowane wobec interesariuszy INFORMUJ?KONSULTUJ?WSPÓŁPRACUJ?KONTROLUJ? I 1XX I 2X I 3XX
10
Rezultat analizy interesariuszy Możliwość wykorzystania najbardziej wpływowych ludzi na kształtowanie realizowanego przez Ciebie projektu na bardzo wczesnym etapie Zdobycie poparcia od ważnych i silnych interesariuszy może pomóc Ci zdobyć więcej zasobów na realizację Twojego projektu Poprzez wczesną i częstą komunikację z interesariuszami, możesz być pewny, że dokładnie zrozumieją cel Twojego działania i korzyści wynikające z Twojego projektu Ponadto, analiza interesariuszy pozwoli Ci przewidzieć reakcje ludzi w stosunku do Twojego projektu i przygotować stosowny plan akcji! ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
11
Przykład – ekologiczna spalarnia śmieci Budowa spalarni śmieci na terenie podmiejskim: Identyfikacja np.: społeczność lokalna (mieszkańcy pobliskich terenów), samorząd (władze); Ocena ważności: społeczność lokalna (wysoka ważność/niski wpływ); samorząd (wysoka ważność/wysoki wpływ); Wspierający projekt: samorząd (potrzeba budowy spalarni); Przeszkadzający: społeczność lokalna (lęk przed zatruciem/zapachem); Zasady współpracy/informowania: społeczność lokalna (informuj, konsultuj, kontroluj), samorząd (współpracuj, kontroluj). ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
12
Zadanie ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
13
Model pięciu sił Portera Intensywność rywalizacji w sektorze Groźba nowych wejść Siła przetargowa nabywców Zagrożenie ze strony substytutów Siła przetargowa dostawców ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
14
Przykład – suplementy diety z magnezem Groźba nowych wejść: ze względu na brak regulacji, możliwość pojawienia się nowych produktów jest duża – jednakże tyczy się to obecnie już istniejących firm z branży. Zagrożenie nowych produktów o podobnej charakterystyce jest niska… Siła przetargowa nabywców: w związku z dużym zapotrzebowaniem na rynku na suplementy magnezowe, duże sieci aptek oraz sklepy wielkopowierzchniowe mogę wpływać na kształtowanie się cen sprzedaży. Jednakże ich wpływ ze względu na chłonność rynku nie jest znaczący… Zagrożenie ze strony substytutów: pojawiają się coraz liczniej inne formy przyjmowania magnezu, możliwość pojawienia się produktów, nie będących tabletkami, a spełniających tę samą funkcję…. Siła przetargowa dostawców: marginalna…. Intensywność rywalizacji w sektorze: intensywna rywalizacja, duże znaczenie ma cena produktu oraz odpowiedni marketing. ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
15
Zadanie ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
16
Analiza PEST Otoczenie bliższe (P) Otoczenie Polityczno- prawne Organizacja (T) Otoczenie technologiczne (S) Otoczenie Społeczno- kulturowe (E) Otoczenie Ekonomiczne ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
17
Przykład – sieci kawiarni ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork POLITYCZNEEKONOMICZNE SPOŁECZNO - KULTUROWE TECHNOLOGICZNE Otoczenie polityczno- prawne naszego biznesu uznać możemy za stabilne. Weryfikacji jednak będzie wymagała CETA i potencjalne konsekwencje z nią związane. Problem może stanowić polityka zagraniczna kraju i pogarszające się stosunki z poszczególnymi państwami, w tym eksporterami kawy. Podniesienie w ostatnich latach podatku VAT na „kawę”. Wzrost zarobków i siły nabywczej Polaków (w tym programy typu 500+) jest sprzyjającym czynnikiem dla naszego biznesu. Ponadto, wg badań SMG/KRC branża gastronomiczna nie tylko nie została dotknięta ostatnim kryzysem finansowym, ale główni jej aktorzy odnotowali w ostatnim roku ponad 10% wzrost zysków. W ostatnich latach zauważyć można ogromny wzrost zainteresowania Polaków usługami lokali gastronomicznych, moda na picie kawy poza domem. Ponadto wszechobecne przekazy marketingowe kreują trendy związane z piciem kawy „na mieście” i utrwalają obraz owego napoju, jako niezbędnego dla właściwego funkcjonowania- „mała czarna na przebudzenie i ożywienie umysłu”. Technologia związana z produkcją i serwowaniem kawy jest bardzo rozwinięta i zaawansowana. Dynamiczny rozwój branży kawowej na świecie w ciągu ostatnich lat spowodował, iż istnieje ogromny wybór ekspresów, młynków i wyposażenia niezbędnego do prowadzenia kawiarni. Ponadto na rynku istnieje wielu dostawców ww. maszyn, dzięki czemu ciągła konkurencja zapewnia powstawanie nowych, wydajniejszych i tańszych urządzeń.
18
Analiza PEST Demografia (P) Otoczenie Polityczno- prawne Organizacja (T) Otoczenie technologiczne (S) Otoczenie Społeczno- kulturowe (E) Otoczenie Ekonomiczne ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
19
Przykład – sieci kawiarni Demograficzne: Ogólne trendy demograficzne na terenie Polski nie są korzystne. Następuje ciągłe zmniejszanie się wskaźnika przyrostu naturalnego, a społeczeństwo starzeje się. Jednak ujemne skutki demograficzne w przypadku naszego biznesu łagodzone będą dzięki nasilającym się procesom migracyjnym ludności osiedlającej się, głównie w celach edukacyjnych i zarobkowych, na terenie dużych miast. ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
20
Zadanie ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska, Ilona Szwedziak-Bork
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.