Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBernard Jabłoński Został zmieniony 8 lat temu
1
BAŚNIOWE WYSPY WYOBRAŹNI
3
ZAŁOŻENIA PROJEKTU: Wisława Szymborska napisała kiedyś: „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”. Monitorując życie społeczności przedszkolnej można dostrzec, iż dzieci z wielką pasją uczestniczą w różnego rodzaju zabawach. Gry i zabawy są niezwykle istotnym elementem pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi. Poziom dobrej zabawy wzrasta w miarę atrakcyjności czynności zabawowych, ale również aktywności dzieci w niej uczestniczących. Zabawy wzmacniają poczucie własnej wartości, kształtują umiejętność współdziałania i współzawodnictwa. Swoją rolę spełniają tylko wtedy, gdy są atrakcyjne, odpowiednio zestawione i prawidłowo przeprowadzone. Podążając za myślą naszej Noblistki, możemy czytanie i całą aktywność związaną z tą czynnością uczynić zabawą i atrakcją tylko wtedy, gdy odpowiednio będziemy budzić i kształtować zainteresowania czytelnicze u dzieci. Głównym założeniem tego projektu jest zatem pogłębianie wiedzy oraz uaktywnianie dzieci do działań z książką poprzez różnego rodzaju zabawy literacko-teatralne, plastyczne i muzyczne.
4
CELE PROJEKTU: Cel główny: Rozbudzenie zainteresowania dzieci książką, literaturą dziecięcą i czytaniem. Cele szczegółowe: rozwijanie dziecięcej wyobraźni i uczuć, wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu, rozwijanie mowy i aktywności intelektualnej, budzenie zainteresowania książką poprzez zabawy literacko-teatralne, plastyczne i muzyczne, wdrażanie do prawidłowego korzystania z książek, wypracowanie nawyku głośnego czytania w gronie rodziny i znajomych, wdrażanie dzieci do postrzegania książki, jako źródła przeżyć i emocji zapoznanie dzieci ze sposobem korzystania z biblioteki i czytelni oraz z właściwym zachowaniem się w czasie przebywania w nich, nabywanie umiejętności wyrażania własnych emocji związanych z przeczytanym tekstem, oceniania postępowania bohaterów.
5
W celu kształtowania u naszych wychowanków właściwej postawy czytelniczej powstał przedszkolny „KĄCIK CZYTELNICZY” Następnie został ułożony regulamin tegoż kącika.
7
W kąciku zostały umieszczone postaci z bajek, tak, by każde dziecko mogło „zaprzyjaźnić się” ze światem bajek
8
„Czerwony Kapturek”„Brzydkie Kaczątko”
9
Tutaj dzieci korzystają z kącika, który może ich przenieść w baśniowe wyspy wyobraźni
10
„Kto się trudzi, by powstały książki dla dzieci i dorosłych ludzi?” Od drzewa do kartki Poznajemy zawody ludzi pracujących nad powstaniem książki
11
Metoda oglądowa – praca z ilustracją Metoda słowna – oparta na uważnym słuchaniu i odpowiadaniu na pytania do tekstu oraz działań – wypełnianie karty pracy
13
„ Bajka nas łączy” W jedności, we wspólnocie jest siła Poznajemy baśń Braci Grimm „Trzy małe świnki” Układanie ilustracji według chronologii wydarzeń
15
Zabawy dowolne dzieci – opowiadanie fabuły bajki przy pomocy sylwet postaci oraz innych ilustracji
16
Poznanie realiów życia głównej bohaterki baśni Christiana Andersena… „ Bajka nas uczy…” wrażliwości na drugiego człowieka
17
„Dziewczynka z zapałkami”
18
Sceny, które ukazały się tytułowej dziewczynce po zapalaniu kolejnych zapałek
19
„Bajka ostrzega” Rozpoznawanie kolejnych postaci bajki „Czerwony Kapturek”
20
Układanie plansz zgodnie z chronologią wydarzeń oraz dopasowanie rekwizytów do postaci
21
Praca indywidualna – układanie fabuły bajki Efekt końcowy – dzieci zadowolone z wykonanej pracy. Po lekturze bajki wiedzą, że nie należy ufać nieznajomym
22
„Bajkowy Przyjaciel” Konkurs dla dzieci wraz z rodzicami - wykonanie dowolną metodą (pacynka, kukiełka, ilustracja) „Bajkowego Przyjaciela”
23
W konkursie wzięły udział dzieci zarówno z grupy „Krasnoludków” jak i „Ekoludków” Dzieci prezentują swoich „Bajkowych Przyjaciół.” Zostały wykonane, min.: Roszpunka, Minionek oraz Elza i Anna.
24
Każde dziecko otrzymało dyplom i niespodziankę
25
Na zdjęciu poniżej wszyscy uczestnicy konkursu
26
„ Bajka nas wychowuje” Poznajemy baśń Hansa Christiana Andersena „Brzydkie Kaczątko”
27
Metoda słowna, metoda działań praktycznych – wykonanie ilustracji do książki
28
Praca ukończona – prezentacja powstałej książki
29
„Bajkowe przebierance” Rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych postaci i dopasowywanie rekwizytów
30
W ten sposób lepiej poznajemy baśń Braci Grimm „Kopciuszek”
31
Metoda działań praktycznych - przedstawienie w wykonaniu dzieci – z wykorzystaniem strojów i rekwizytów Scena pierwsza – macocha nakazuje Kopciuszkowi oddzielenie maku od grochu Nieoczekiwane pojawienie się matki chrzestnej
32
Sceny końcowe „Kopciuszka” Książę i Kopciuszek na balu Wszystkie postaci bajki
33
„Biblioteka – bliskie nam miejsce”
34
Wycieczka do Miejskiej Biblioteki Publicznej, Filia nr 16 w Katowicach
35
Zapoznanie dzieci z czytelnią i wypożyczalnią, zachęcenie do korzystania z księgozbioru biblioteki przez rodziców i dzieci Spotkanie z panią bibliotekarką
36
„ Bajka nas bawi” Zapoznanie z zabawną literaturą dziecięcą, wymyślanie przez dzieci śmiesznych historii i opowiadań, min.: do dekoracji umieszczonej w sali
37
Przeprowadzenie konkursu dotyczącego wiedzy na temat poznanych baśni i bajek Przyznanie dyplomów…
38
… i nagród
40
„Czytający Rodzice”
41
„ Śpiąca Królewna” – przedstawienie z okazji „Dnia Mamy i Taty” – REZULTAT ZAINTERESOWAŃ ŚWIATEM BAJKI I BAŚNI
42
Wprowadzanie dzieci do bajkowego świata, świata książki powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców. Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszą metodą wychowania czytelnika - dziecka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę, bogate słownictwo i wyobraźnię DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !!!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.